Ubisoft vill ha kortare livscykler för spelkonsoler

Permalänk
Medlem

Det är nog inte helt lätt att hitta en sweetspot där tillverkarna, spelutvecklarna och användarna alla får ut max. Det borde dock helt klart gå att uppdatera konsolerna oftare än de gör då de hamnar efter i så mycket mer än bara det visuella.

Dock tycker jag inte den tekniska biten är den viktigaste. Är PC-spelare själv och de spel som ligger mest i framkant vad gäller grafik är nästan aldrig sådant jag tycker är speciellt bra spel. Även rent visuellt är det mycket viktigare med intressant grafisk design än rent tekniskt avancerad grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Ps3'ans ''cell prolle'' kunde inte ens starta upp Windows XP...den tvärdog

Oj vad konstigt när den inte har en x86 processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Faktum är att 8 "kärnor" faktiskt är korrekt i någon bemärkelse.

Cell består av 1 st PowerPC kärna som kan köra två trådar (likt Intels hypertheading), denna kärna kallas PPE (Power Processing Element) och är "hjärnan" i detta chip. Sedan består Cell av 8 st SPEer (Synergistic Processing Element), varav en alltid är inaktiv i PS3:an då det utbytet (yield:en) på de tidiga versionerna av Cell skulle blivit alldeles för dåligt om man krävt att alla skulle vara hela. Av de kvarvarande 7 SPE:er så är en alltid reserverad för systemet.

Så 1 PPE och 7 SPE:er blir ju 8 "kärnor", även om "bara" 7 (6+1) kärnor (8 trådar) kan användas av spel.

De jämförelser som gjorts mellan PC och Cell har varit rätt felaktiga. PPE delen i Cell må vara en PowerPC körandes på 3.2 GHz, men den kan varken jämföras med de PowerPC som satt i samtida Mac eller med samtida PC med avseende på klockfrekvens. PPE är mer lik dagens Atom eller ARM Cortex A8 i det att inte kan köra instruktioner "out-of-order" och den kan maximalt köra två instruktioner per klockcykel. Mac:arna hade CPU:er som dels kunde köra instruktioner "out-of-order" + att G4:an kunde köra upp 3 instruktioner samtidigt och G5:an upp till 5. Samtida x86:or var också out-of-order (PPro var först med det) och kunde köra 3 x86 instruktioner per cykel (x86 instruktioner gör i genomsnitt mer än en PPC instruktion). Så på heltalsberäkningar är både Xbox360 och PS3 jämförbar med en Atom klockad på 3.2GHz...

Flyttal är en annan sak. Dels är AltivVec (PowerPCs motsvarighet till SSE) väldigt väldesignad och även den "vanliga" flyttalsenheten i PPC är riktigt bra. Men framförallt så är det SPE:erna som ger PS3:an dess flyttalskraft, varje SPE kan utföra upp till 8 flyttals-operationer per cykel!!! Core2 var den första x86 CPU som kunde utföra 8 32-bitars flyttal-operationer per klockcykel och kärna, men den hade inte 6 kärnor @ 3.2GHz... Var först med Sandy Bridge som flyttalsprestanda på en "vanlig" desktop CPU blev högre än i PS3:an (SNB kan utföra 16 32-bitars flyttalsoperationer per klockcykel och kärna med AVX).

Även bandbredd mot RAM är rätt imponerande i PS3:an, även här var det först med Sandy Bridge som en "vanliga" desktop fick högre bandbredd mot RAM än med PS3.

Största problemet med PS3:an är, som redan påpekats flera gånger, att det skiljer så radikalt från alla tidigare designer. På pappret är ju prestanda än i dag helt OK (CPU-delen, GPU-delen är ju inte speciellt imponerande), men för 6-7 år sedan hade speltillverkarna absolut noll erfarenhet att hantera multi-core CPU:er. Att då få en Cell med 1+6 kärnor där 6 utav kärnorna i praktiken bara kan jobba mot 256kB (ja, kilobyte) i stöten och där kommunikationen sker via en ringbuffer via DMA (mot det normala att skicka data via RAM + någon form av synkronisering) gjorde ju att de tidiga spelen enligt utsago utnyttjade Cells kapacitet mindre än 30%... Även i dag har spel svårt att använda mer än 2-3 CPU-kärnor på något vettigt sätt.

Jag fick nyss hopp om mänskligheten igen. En person som kan och kan mycket.

Så förbannat trött på alla olika fanboys som klagar till höger och vänster när det igentligen är spel devsen som inte klarar av att utnyttja dagens ps3 änn. Dock så ser det ut som Kojima Productions är nära....och detta är i "slutet" av dess livstid.

Permalänk
Skrivet av Jyhan:

Allt handlar inte om hårdvara.

Det är bitvis sant. Konsollerna har förstört själva spelen också:
http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU&feature=my_liked_v...

Kass hårdvara och dålig kontroller tvingar spelen att bli linjära och korta.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Förutom att dom flesta av dagens highend-telefoner har stöd för både HDMI och trådlösa spelkontroller, och tja, vill man ha HDD och Bluray får man ansluta externt via USB.

Okej, och vilka telefoner syftar du på som har en inbyggd HDMI-kontakt, och tror du själv på att du kan ansluta alla dessa tillbehör och köra dem samtidigt i telefonen? Hans inlägg var sarkastiskt och jag skämtade också dessutom. Han menade på att nästa år kommer telefonerna vara likvärdiga konsolerna, men konsolerna har dessa grejer inbyggda, vilket telefonerna inte har. Oavsett så lär det inte hända.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Faktum är att 8 "kärnor" faktiskt är korrekt i någon bemärkelse.

Cell består av 1 st PowerPC kärna som kan köra två trådar (likt Intels hypertheading), denna kärna kallas PPE (Power Processing Element) och är "hjärnan" i detta chip. Sedan består Cell av 8 st SPEer (Synergistic Processing Element), varav en alltid är inaktiv i PS3:an då det utbytet (yield:en) på de tidiga versionerna av Cell skulle blivit alldeles för dåligt om man krävt att alla skulle vara hela. Av de kvarvarande 7 SPE:er så är en alltid reserverad för systemet.

Så 1 PPE och 7 SPE:er blir ju 8 "kärnor", även om "bara" 7 (6+1) kärnor (8 trådar) kan användas av spel.

De jämförelser som gjorts mellan PC och Cell har varit rätt felaktiga. PPE delen i Cell må vara en PowerPC körandes på 3.2 GHz, men den kan varken jämföras med de PowerPC som satt i samtida Mac eller med samtida PC med avseende på klockfrekvens. PPE är mer lik dagens Atom eller ARM Cortex A8 i det att inte kan köra instruktioner "out-of-order" och den kan maximalt köra två instruktioner per klockcykel. Mac:arna hade CPU:er som dels kunde köra instruktioner "out-of-order" + att G4:an kunde köra upp 3 instruktioner samtidigt och G5:an upp till 5. Samtida x86:or var också out-of-order (PPro var först med det) och kunde köra 3 x86 instruktioner per cykel (x86 instruktioner gör i genomsnitt mer än en PPC instruktion). Så på heltalsberäkningar är både Xbox360 och PS3 jämförbar med en Atom klockad på 3.2GHz...

Flyttal är en annan sak. Dels är AltivVec (PowerPCs motsvarighet till SSE) väldigt väldesignad och även den "vanliga" flyttalsenheten i PPC är riktigt bra. Men framförallt så är det SPE:erna som ger PS3:an dess flyttalskraft, varje SPE kan utföra upp till 8 flyttals-operationer per cykel!!! Core2 var den första x86 CPU som kunde utföra 8 32-bitars flyttal-operationer per klockcykel och kärna, men den hade inte 6 kärnor @ 3.2GHz... Var först med Sandy Bridge som flyttalsprestanda på en "vanlig" desktop CPU blev högre än i PS3:an (SNB kan utföra 16 32-bitars flyttalsoperationer per klockcykel och kärna med AVX).

Även bandbredd mot RAM är rätt imponerande i PS3:an, även här var det först med Sandy Bridge som en "vanliga" desktop fick högre bandbredd mot RAM än med PS3.

Största problemet med PS3:an är, som redan påpekats flera gånger, att det skiljer så radikalt från alla tidigare designer. På pappret är ju prestanda än i dag helt OK (CPU-delen, GPU-delen är ju inte speciellt imponerande), men för 6-7 år sedan hade speltillverkarna absolut noll erfarenhet att hantera multi-core CPU:er. Att då få en Cell med 1+6 kärnor där 6 utav kärnorna i praktiken bara kan jobba mot 256kB (ja, kilobyte) i stöten och där kommunikationen sker via en ringbuffer via DMA (mot det normala att skicka data via RAM + någon form av synkronisering) gjorde ju att de tidiga spelen enligt utsago utnyttjade Cells kapacitet mindre än 30%... Även i dag har spel svårt att använda mer än 2-3 CPU-kärnor på något vettigt sätt.

Ja, PS3 var kraftfull och rejält påkostad. 800$ för bara komponenterna(utveckling och marknadsföring inte inräknat, kostnaden för Cell och Blu-ray var enorma) och då var dollarn starkare än idag. Sinnessjukt vad Sony bjussade på och i efterhand kanske inte så smart men då var deras ekonomi riktigt bra. Hade de gjort som MS och sålt wifi, minneskortläsaren, hårddisken osv som separata tillbehör så hade det kanske hjälpt lite, men det enda som inte ingick var en HDMI-sladd. Inte bara BD-spelaren och Cell som var dyra, minnet och moderkortet var toppklass och första modellen fick ju även chippen från PS2 med, som vid den tidpunkten inte heller var gratis.

Så de som påstår att PS3 inte var ett monster vid release har inte mycket koll. Att bygga motsvarande PC då gick inte. Fanns inga BD-läsare och som citerat ovan så kan man inte jämföra hårdvaran rakt av, speciellt som konsolerna inte slöas ner av API, utan man kan koda direkt mot metallen, kolla bara vad PS2 presterade på slutet med en CPU på 0,3GHz och GPU på 0,15GHz med 32MB RDRAM. Det motsvarar ungefär Halflife vs SOTC eller Black vs Red Alert 2 eller Midtown Madness vs GT4. Lärde vi oss inte redan då att man inte kan jämföra hårdvaran rakt av?

Vid release fanns inget till PC som var i närheten av Motorstorm t ex, och än idag står sig Uncharted 3 som något unikt. Visst finns det 2012 snyggare spel och visst börjar begränsningarna kännas av, men inte till den grad att man inte kan göra roliga och snygga spel till konsolerna, så UBI har inte mycket att skylla på i min mening. Gnäller Rockstar när de utvecklar GTA5?

Nä, de skryter om ny häftig ljusmotor, utökad view distance (från 1,5 km till hela kartan) och hittar på nya innovativa idéer för att fräscha upp sättet vi spelar på...

Problemet UBI och EA med flera har är att de inte vill göra exklusiva spel och då gäller minsta gemensamma nämnare. Det är det som bromsar mest av allt. Tror gamers oavsett plattform hellre köper ett spel som är maximalt optimerat än ännu ett dussinspel och nu när det finns över 70 miljoner av PS3 och 360 vardera kan man inte klaga på marknaden om man inte är extremt girig.

Med det sagt så påstår jag inte att han har helt fel som vill ha nya konsoler nu, det är verkligen dags. Men ekonomin idag är inte som den var 2005/2006, så man får gilla läget och göra det bästa av det. PS2 har sålt över 150 miljoner ex och PS3 och 360 är inte ens halvvägs dit. Det beskyller jag Nintendo för, som började med sitt viftande som alla trodde att de ville ha... Man tycker att folk borde synat den bluffen, men inte då. Nu läser man på självaste Sweclockers att Wii U är först ut i nästa generations konsoler. Själv tycker jag den är sist ut denna generation och bara förtjänar åtlöje, men det verkar jag vara ensam om. Där kan man snacka rekord i att mjölka gammal hårdvara och bromsa utvecklingen på marknaden, spelglädje eller inte...

Hursomhelst undrar jag hur Sony ska klara sig, och om det ens blir en PS4. Deras rating är rekordlåg. De borde slå ihop sig med Samsung!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

2006 konsol vs 2006 PC screenshot

Min gamla dator med Core 2 Duo och G80 kör Mass Effect 1/2 i 1080p(klarar en PS3 det?). Båda grejerna är från 2006.
Även denna screenshot där det inte ens är 1080p så tycker då jag att PCn har betydligt bättre grafik och detta är möjligt på den tidens gamla datorer.

http://img15.imageshack.us/img15/1820/comparisonkk.jpg

Att kalla PS3an för monster har jag svårt att göra av prestanda skäl. XBOX har ju även den bättre grafik.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk

ps3

påkostad ja utom räckhåll för dåtidens datorer knappast men det var ett bra kap

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Nu börjar dess två lik till konsoller sakta att lukta. Det jag anser vara ett av de främsta anledningar till att det inte funkar längre är att tex COD serien tvingas stanna på samma mediokra motor då det helt enkelt inte finns mera kräm att plocka var det verkar. Detta kör att spelen mer eller mindre tar död på sig själva.

Tack och lov för min stora svarta låda där hemma!

Jag skulle dock vilja säga att det är dom själva som väljer att stanna på samma motor för att det "kostar för mycket" att byta till en ny spelmotor så ofta som dom släpper ett nytt COD spel

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Det är väl ändå rätt så bra om de skulle släppa nyare oftare för då skulle vi på pc inte behöva vänta 6 år mellan varje grafikuppdatering.

Nu är det ju nästan 10 år vi måste vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av A11ium:

Att kalla PS3an för monster har jag svårt att göra av prestanda skäl. XBOX har ju även den bättre grafik.

Ren fanboy åsikt!

Så om du sitter på en dator med GTX690 och jag sitter på en med GTS260 och vi spelar MSröj, då har vi samma grafik, så då kan man ju inte kalla GTX690 för ett monster.. Din logik!

Skrivet av Ak-47:

Ps3'ans ''cell prolle'' kunde inte ens starta upp Windows XP...den tvärdog

Du måste ju vara bland det dummaste som kan gå på två ben?
Så med din logik är en BMW kass för den kan inte startas med en Volvonyckel!?
Cell är inte en x86 processor så varför skulle den kunna starta ett x86 OS?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men jag undrar om det finns folk som spelar Xbox 360 eller PS3 för nostalgiska skäl...

väntar vi 20år så kanske vi kan se nån stolle som gör det, vem vet

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Så de som påstår att PS3 inte var ett monster vid release har inte mycket koll.

Nåt "monster" var den aldrig, men den var mycket bättre på flyttalsberäkningar än dåtidens PC, som över huvud taget inte använde sin GPU till att accelerera allmänna beräkningar. Det var därför folk byggde cluster av PS3 med linux, och varför de under en period dominerade SETI-at-home:s topplista.

Det är riktigt att man uppskattade att PS3 kostade $800 i konstruktion (bitar plus arbete & paketering), och när PS3 släpptes kostade den $600. Mellanskillnaden plus vinsten ligger förstås på spelen, eftersom de relativt billiga spelen subventionerar den relativt dyra hårdvaran.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Håller helt med. Utveckla spel på PC och porta till konsol i stället för tvärtom. Men detta skulle förstås inte löna sig på den lukrativa konsolspelsmarknaden.

Spel utvecklas nästan alltid på PC idag.
Däremot så utvecklas spelen oftast FÖR konsoll. Inte PÅ konsoll.
Så de flesta spel kan kompileras till PC. Men vissa publishers är dumma i huvudet och tycker att spelen endast ska släppas på konsoll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Och grafikmässigt så är det lättare att utveckla ett spel optimerat direkt till PS3.
Funkar det på PS3 så funkar det till 360 och PC. Därför blir PC-grafiken oftast lidande med endast möjligtvis högre texturupplösningar som tröst.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skulle det vara felstavat menar du, eller vet du bara inte vad citationstecken, aka kaninöron, har för innebörd i en sarkastisk mening?

Vet du inte varför jag ifrågasätter så behöver vi inte ens diskutera detta.

Permalänk
Medlem

Man har ingen lust att köpa en konsol i nuläget. Då jag föredrar PC tycker jag det är chill med en konsol till TVn då man sitta i soffan och lira split screen eller annat.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

För en gångs skulls så har Ubisoft bossen rätt. Kortare livscykler för de förbannade konsollerna hade gagnat oss PC spelare och därmed den spelteknologiska utvecklingen i form av mer högteknologiska spel.
Dock så har konsollutvecklarna makten o spelutvecklarna rätta sig efter dem....:(

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är bitvis sant. Konsollerna har förstört själva spelen också:
http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU&feature=my_liked_v...

Kass hårdvara och dålig kontroller tvingar spelen att bli linjära och korta.

Spelvärldarna har väl aldrig varit så stora som idag? GTA 5 ser ju ut att ha en betydligt större värld än exempelvis GTA 2.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

JaHa!!!?! då FÖRSTÅR! jag

JAVI lever? i en helt frIväRlD&!

Ja. Det är i helt. olika? ligor, menDet innebär inte! attman inte kan jemfora dom!?

Ibland undrar man ju om du gör dig dummare än du är. Vilket du inte verkar vara, men som sagt, ibland undrar man!!!

Skriver du bara för att det ska skrivas?

4406st skrivna inlägg och regad 2011-07 visst att man kan ha en åsikt, eller styra upp vad man tycker är fel. Eller rätta till, eller för att hjälpa någon. Bor du här? Är detta ditt liv

Edit/ Glömde !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Ren fanboy åsikt!

Så om du sitter på en dator med GTX690 och jag sitter på en med GTS260 och vi spelar MSröj, då har vi samma grafik, så då kan man ju inte kalla GTX690 för ett monster.. Din logik!

Hur tänkte du nu? Ser ut som om du inte förstod vad jag skrev.
På bilden jag länkade kör alla 3 "MS-röj"(alltså samma spel) och det ÄR skillnader på grafiken. Det är skillnaderna jag ville framhäva inte att de olika plattformarna leverade samma grafik för att det är samma spel, för det gör de inte. Inte i "MS-röj"(dvs Mass Effect 2).

När jag kollar på bilden så anser jag att PCn levererar bäst grafik. Klart tydligaste/skarpaste texturerna följt av XBOX 360. PS3 verkar sakna ett lightningpass dessutom.
Har du ens kollat på bilden?

Vilken plattform skulle 690 motsvara i ditt exempel?

För övrigt så äger jag inget XBOX och är inget fan av denna konsol.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Nej? För att matcha spelen förr relativt mot tillgänglig teknik måste de dels utnyttja tillgänglig hårdvara mycket bättre och dels utvecklas snabbare. Dåtidens spel dög då, men dagens spel duger inte idag. Jag ser ingen logik eller vettig ursäkt för att spelutvecklingen ska bromsa in så kraftigt som den gjort. Samtliga av dagens kommersiella spel borde egentligen utnyttja DX11 fullt ut, vara 64bit-exklusiva samt utnyttja multicore i mycket högre utsträckning om de ska motsvara storspelen förr.

Vi är ju fortfarande samma människor. Jag brukar använda mig av tankeexprimentet, tänk om du varit född femton år tidigare? Ja då hade du vid din nuvarande ålder suttit med ett 733 MHz pentium 3 och tyckt att det var ballt. Trots att du är ungefär samma person.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Vi är ju fortfarande samma människor. Jag brukar använda mig av tankeexprimentet, tänk om du varit född femton år tidigare? Ja då hade du vid din nuvarande ålder suttit med ett 733 MHz pentium 3 och tyckt att det var ballt. Trots att du är ungefär samma person.

Jag tror att han menar att dåtidens spel till dåtidens datorer var mer i synk med hårdvaran då än vad läget är nu. Bytet till 64 bit har gått på tok för långsamt och det var ju inte igår heller som DX11 lanserades.

Att han inte nöjer sig(med en P3 733 eller vad som helst) är för att han har ett minne. Han liksom jag är van vid att det blir bättre i ett visst tempo. Jag upplever att det var större hopp förr.
Quake 1 -> Quake 2
vs
Mass Effect 1 -> Mass Effect 2

Pannkaka är gott men inte varje dag i 15 år. Därför vill han liksom jag byta maträtt då och då. Ditt tankeexperiment skulle fungera om man drabbas av total minnesförlust varje dag men det gör man inte.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Spelvärldarna har väl aldrig varit så stora som idag? GTA 5 ser ju ut att ha en betydligt större värld än exempelvis GTA 2.

"Art director Aaron Garbut crunched the math. When you include interior and exterior spaces together, Los Santos is bigger than the worlds of Red Dead Redemption, San Andreas, and Grand Theft Auto IV combined, with room to spare." - http://www.igta5.com/map

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Vi är ju fortfarande samma människor. Jag brukar använda mig av tankeexprimentet, tänk om du varit född femton år tidigare? Ja då hade du vid din nuvarande ålder suttit med ett 733 MHz pentium 3 och tyckt att det var ballt. Trots att du är ungefär samma person.

p3 är 13 år, inte 15. men men
Hade även spelbranshen vart 13 år äldre, hade du på den tiden suttit där med din nya fina P3, medans spelen höll nivå med en 7 år gammal konsol, dvs supernintendo.

7 år efter SNES hade vi Voodoo 3. Tror du gamers på den tiden hade vart nöjda om PC-spelen var portar från Snes?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Spelvärldarna har väl aldrig varit så stora som idag? GTA 5 ser ju ut att ha en betydligt större värld än exempelvis GTA 2.

Ja, 5an är större än 2an.
Men även fast om det nu i detta exempel är så(på en annan hårdvara som det borde vara) så är det många spel som inte är så.

T.ex. Dungeon Siege 3.

Det filmen visar tror jag dock inte har med hårdvaran i maskinen att göra. Autoaim och i övrigt låg svårighetsgrad beror nog en del på kontrollen men det är mer troligt för att få en så stor betalande kundkrets som möjligt.
Spelen ska vara enkla, då blir kundkretsen större och därmed mer pengar.

Förr: Nu gör vi det här så häftigt vi bara kan, det ska vara grymt.
Nu: Hur kan vi få in så mycket pengar som möjligt?

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Art director Aaron Garbut crunched the math. When you include interior and exterior spaces together, Los Santos is bigger than the worlds of Red Dead Redemption, San Andreas, and Grand Theft Auto IV combined, with room to spare." - http://www.igta5.com/map

Och jag som tyckte att San Andreas var stort när man spelade det back in the days. GTA4 intresserade mig aldrig, men GTA5 kan nog bli intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

p3 är 13 år, inte 15. men men
Hade även spelbranshen vart 13 år äldre, hade du på den tiden suttit där med din nya fina P3, medans spelen höll nivå med en 7 år gammal konsol, dvs supernintendo.

7 år efter SNES hade vi Voodoo 3. Tror du gamers på den tiden hade vart nöjda om PC-spelen var portar från Snes?

Ja de spelen jag spelat de senaste halvåret är mario kart 64, mario party 2 samt battlefield 3 och simcity 4 på PC. De första två har jag säkert spelat 4x mer än de två senare dock.

Det är bättre att spela spel som nått sin perfektion i genren än att spela spel som inte nått dit ännu. Liksom tetris är ett spel som inte går att förbättra, då bör det spelas men sonic 06 är ett spel som inte alls hittat sin plats (även om det är tekniskt snyggare).

Det är ju just det att tiden inte är så viktigt, men marknadsföringen vill ju såklart få er att tro det! Och många köper ju betet, jag själv vill hellre spela spel som är riktigt bra istället för att det råkar vara det senaste.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

"Art director Aaron Garbut crunched the math. When you include interior and exterior spaces together, Los Santos is bigger than the worlds of Red Dead Redemption, San Andreas, and Grand Theft Auto IV combined, with room to spare." - http://www.igta5.com/map

Tänkte på det där, interior kan ju vara väldigt mycket, t ex om de gjort våningsplan på en hel skyskrapa(på några av bilderna antyds detta) så blir det ju väldigt mycket yta som jag inte tycker man ska räkna med när man diskuterar kartstorleken. Om han dessutom inkluderar vattnet och platserna man kan besöka därunder så springer det iväg åt fel håll. De har ju redan sagt att stadskärnan i GTA4 är mera tätbebyggd och befolkad än stadskärnan i GTAV, som istället breder ut sig på större yta.

Så jag tror det kan vara bra att ha förväntningarna på en rimlig nivå där.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tänkte på det där, interior kan ju vara väldigt mycket, t ex om de gjort våningsplan på en hel skyskrapa(på några av bilderna antyds detta) så blir det ju väldigt mycket yta som jag inte tycker man ska räkna med när man diskuterar kartstorleken. Om han dessutom inkluderar vattnet och platserna man kan besöka därunder så springer det iväg åt fel håll. De har ju redan sagt att stadskärnan i GTA4 är mera tätbebyggd och befolkad än stadskärnan i GTAV, som istället breder ut sig på större yta.

Så jag tror det kan vara bra att ha förväntningarna på en rimlig nivå där.

Menar dom verkligen så? Menar de inte att om du har en byggnad med 10 våningsplan med ytan säg 30 kvadratmeter, så är det egentligen 300 kvadrat istället för 30 kvadrat om man bara ser markytan? Därför blir det större än vad det ser ut att vara sett från luften?

Så byggnader gör istället en större ytan än mindre yta. I ex GTA 2 kunde du inte gå in alls i någon byggnad vad jag minns, medan du kunde det i GTA4.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!