Problem med nätverkskort "Oidentifierat nätverk" ASUS P5B - Realtek 8186

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Problem med nätverkskort "Oidentifierat nätverk" ASUS P5B - Realtek 8186

Hej!

Har köpt en billig begagnad dator. Funkade bra när jag fick hem den. Jag installerade några nya RAM-minnen och ett nytt grafikkort, formaterade om och installerade en 64- istället för 32-bitars version av win7.

Allt funkade bra till en början, inklusive nätverksuppkopplingen. När jag laddade hem drivrutiner till moderkortet gick det dock åt pipan. Moderkortet är ett ASUS P5B. Jag hittar för allt i världen inte någon mer information om namnet, varken på moderkortet eller med hjälp av program jag lagt in, som visar moderkortsnamnet. Därför chansade jag och tankade från ASUS hemsida drivrutinerna till ett med namnet ASUS P5B Premium, som såg ut att likna det som satt i också till utseendet. Tänkte att det får bära eller brista, det är väl bara att formatera om annars. Det brast. Och det hjälper nu inte att formatera om!

Nätverket säger bara "Oidentifierat nätverk", "internetåtkomst saknas". Skickar data, men får inte tillbaka någon av routern. Säger att det är problem med att tilldela ip-adresser, ser inte routern öht via ipconfig etc.

När jag formaterat om igen har det 2 av dom 3 gångerna funkat först, tills jag startade om ena gången. Fick det även att funka en gång när jag installerat en av drivrutinerna. Även det bara tills jag startat om. En gång började det funka helt plötsligt när jag satt och moddade med nätverksinställningarna, men också då bara till omstart.

Jag har avinstallerat nätverkskortet ett otal gånger, installerat om med olika separata drivrutiner från internets alla hörn och kanter. En gång fick jag det att funka tvärt, till omstart. Det är ett Realtek rtl8168/8111 family pci-e gigabit ethernet nic (ndis 6.20) och jag verkar inte vara den enda som haft problem med det kortet, men inte ingenting som hjälper mig när jag googlar heller.

Har säkert glömt en massa jag skulle ta med, efterfråga gärna vad mer ni kan tänkas behöva veta för att hjälpa mig så lägger jag till den informationen! Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du ett drivrutinproblem eller är det bara att du inte får en ip adress ? Kan du köra ipconfig /all och posta resultatet och så kollar du i enhetshanteraren om kortet indikerar problem.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Tråkigt att det inte funkar. Förslag på lösning: skaffa ett PCI-NIC istället. var datorn tillräckligt billig kan du lägga nån hundring på det utan att gråta blod.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett drivrutinproblem eller är det bara att du inte får en ip adress ? Kan du köra ipconfig /all och posta resultatet och så kollar du i enhetshanteraren om kortet indikerar problem.

Så här ser min ipconfig ut, fö byter som ni ser och jag glömde nämna nätverkskortet namn när jag installerar drivrutiner till det

http://fuskbugg.se/dl/BLAQtW/image.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av fisktratt:

Så här ser min ipconfig ut, fö byter som ni ser och jag glömde nämna nätverkskortet namn när jag installerar drivrutiner till det

http://fuskbugg.se/dl/BLAQtW/image.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverket måste funka åtminstone på lägre lager eftersom du har dhcp aktivt och du får ip, kan du pinga routern ? Då är det inget fysiskt fel utan nått logiskt.
Det kan ju vara nått fel som kommer o går men det ipconfig visar på bilden ser ju ut som ett fungerande nät, har du kollat dina kablar så du vet att de inte glappar?

Dessutom så har troligen realtek ett diagnostikprogram du kan testa att köra o se om det ger nån info, sök på det och ta hem rätt version för din krets, det kan tex mäta kablar.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Löste sig med en enda nätverkssladd!

Skrivet av mrqaffe:

Nätverket måste funka åtminstone på lägre lager eftersom du har dhcp aktivt och du får ip, kan du pinga routern ? Då är det inget fysiskt fel utan nått logiskt.
Det kan ju vara nått fel som kommer o går men det ipconfig visar på bilden ser ju ut som ett fungerande nät, har du kollat dina kablar så du vet att de inte glappar?

Dessutom så har troligen realtek ett diagnostikprogram du kan testa att köra o se om det ger nån info, sök på det och ta hem rätt version för din krets, det kan tex mäta kablar.

Nej har inte kunnat nå routern men internet började fungera till och från igår (60 min down, 5 min up). Till slut fick jag tag på en tillräcklig lång nätverkssladd som jag testade istället för att som tidigare haft en sladd som jag installerad i väggen och sammankopplad med en kort sladd därifrån.

Då löste det sig! Så tack alla för hjälpen! Uppskattas!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av fisktratt:

Nej har inte kunnat nå routern men internet började fungera till och från igår (60 min down, 5 min up). Till slut fick jag tag på en tillräcklig lång nätverkssladd som jag testade istället för att som tidigare haft en sladd som jag installerad i väggen och sammankopplad med en kort sladd därifrån.

Då löste det sig! Så tack alla för hjälpen! Uppskattas!

Ok, bra det.
Ett ganska vanligt fel är att man tar en patchkabel i stället för en installationskabel och använder till ett vägguttag, det brukar ge glapp, så att ta en normal färdigterminerad kabel och använda till fast installation är inte bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av mrqaffe:

Ok, bra det.
Ett ganska vanligt fel är att man tar en patchkabel i stället för en installationskabel och använder till ett vägguttag, det brukar ge glapp, så att ta en normal färdigterminerad kabel och använda till fast installation är inte bra.

Är inte ett direkt vägguttag utan bara en sladd dragen från routern genom väggen, med en adapter så man kan koppla på en till. Vet inte hur tydlig jag var med det.

Det där har jag dock aldrig hört talas om! Är det samma sak som korsade/inte korsade nätverkssladdar?

Nu har det dock dykt upp ett nytt problem, denna gången är det mikrofonen jag inte får igång! Påminn mig om att köpa ett färdigt datorpaket inkl drivrutiner nästa gång. Finns det förresten någon sådan driversearcherhistoria som gör vad den ska? Dom ockuperar ju hela internet, omöjligt att bara hitta dom drivrutiner man söker efter. Skapar en ny tråd för detta problemet, se gärna om du/ni kan hjälpa där också.

och tack, återigen!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av fisktratt:

Är inte ett direkt vägguttag utan bara en sladd dragen från routern genom väggen, med en adapter så man kan koppla på en till. Vet inte hur tydlig jag var med det.

Det där har jag dock aldrig hört talas om! Är det samma sak som korsade/inte korsade nätverkssladdar?

Nu har det dock dykt upp ett nytt problem, denna gången är det mikrofonen jag inte får igång! Påminn mig om att köpa ett färdigt datorpaket inkl drivrutiner nästa gång. Finns det förresten någon sådan driversearcherhistoria som gör vad den ska? Dom ockuperar ju hela internet, omöjligt att bara hitta dom drivrutiner man söker efter. Skapar en ny tråd för detta problemet, se gärna om du/ni kan hjälpa där också.

och tack, återigen!

Har du installerat en kabelspliter? Det är mycket vettigare med en switch om du ska grena en kabel.
Och undvik helst allt vad drivrutinsökare heter, de är ofta mest bluffprogram.