1000/1000 Mbps , men får ej ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Testade att ladda ner 1GB filen och det tog ungefär ~25 sek

Säger tyvärr inte mycket om själva hastigheten..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Säger tyvärr inte mycket om själva hastigheten..

Bara att den är fel

Permalänk
Rekordmedlem

Bredbandskollen är som redan påpekats gjort i flash, olika webläsare ger olika fart, jag har testat och frågat deras tekniker om det och de bekräftar att det varierar lite.
Jag tvivlar på att det är bredbandskollens bandbredd som spökar med Gbit och de säger att de kan mäta Gbit korrekt och det verkar de kunna, har mätt via sunet och prylar som klarar Gbit med en gäspning och det funkar bra då iallafall, med reservation för att flash ger lite variationer så bredbandskollen kan mäta anslutningar med hastighet upp till 1 Gbit/s.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Säger tyvärr inte mycket om själva hastigheten..

Jo, den säger väldigt mycket om hastigheten. 1GB på 25sek är ungefär 320Mbit/s.

Permalänk

Testa med gamla TPTEST.
3.12 är min personliga favorit!
http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Vad kan jag komma fram till nu? Vad för slutsatser borde jag dra om detta är resultaten jag får via uttaget direkt till datorn?

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns inte många (någon?) testserver du kan maxa en 1Gbit/s lina emot. Jag sitter på bara 250mbit/s och får ofta leta efter server att testa emot som pallar skicka mer än 150mbit/s.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Testa mät på annat sätt, testa med torrent och dra ner en Linux dist, typ från www.ubuntu.com eller valfri. Du borde kunna maxxa hastigheten där förhoppningsvis och få ett mer riktigt resultat.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jo, den säger väldigt mycket om hastigheten. 1GB på 25sek är ungefär 320Mbit/s.

Sant, tänkte inte så långt

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tror knappast att det är dimensionerat efter 1000/1000 linor hos slutkund.

Kollar man vidare i FAQ:en:

Så problemet är ju att om dom utgår från att alla som mäter har 1Gbit-linor, då borde det ju vara kö hela tiden eftersom endast 1 person kan tillåtas att mäta åt gången.

Jag skulle tro att kösystemet (grovt uppskattat) fungerar som så att dom räknar på 100Mbit-linor och sätter kö om servern har mer än 900 Mbit belastning och därför riskerar att inte kunna pumpa dom sista 100Mbit mot nästa user.

Helt enkelt, problemet är ju att TS kommer behöva en hel mätserver helt ensam för att kunna maxa sin gigabit...

Edit:
Denna är enda jag kommer på just nu, testa:
Kommer ju dock vara väldigt beroende av peeringen mellan ownit<->bahnhof
http://speedtest.bahnhof.net/

Som jag skrev så hade dom toppat 3% av sin totala kapacitet som mest vilket innebär att kösystemet inte ens har behövt användas eftersom någon brist på kapacitet som skulle kunna påverka mätresultatet inte uppstått. Det finns uppenbarligen mycket gott om kapacitet till godo för mätservrarna att nyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Testa mät på annat sätt, testa med torrent och dra ner en Linux dist, typ från www.ubuntu.com eller valfri. Du borde kunna maxxa hastigheten där förhoppningsvis och få ett mer riktigt resultat.

Vet ej vad du menar exakt att jag ska ladda ner därifrån men jag laddade ner Ubuntu Desktop på 763 mb på 6-7 sekunder. Det var ej torrent, bara vanlig download genom google chrome..

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Körde bredbandskollen med IE, FF och Chrome. I Chrome fick jag endast ut ~200 Mbit/s. I FF ca 600Mbit/s och förvånandsvärt nog ~930 Mbit/s i IE. Med Chrome så gick även chassi och cpu-fläktarna igång på högvarv för att kunna kyla ordentligt. Hehe. Verkar lite buggigt...

Det bästa är väl det som sagts tidigare att köra programmet TPtest istället för att köra via webbläsaren.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem

Ftp.sunet.se?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Som sagt, vart bor ni som har 1000/1000 Mbit/s och vad får ni betala för det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Som sagt, vart bor ni som har 1000/1000 Mbit/s och vad får ni betala för det?

Solna, får betala 10% extra i betalning till förening. (Köpt lägenhet)

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

vad jag vet så måste du ha cat6 kablar för att kunna köra 1000/1000 fullt ut.
_ALLA_ cat5xxxxxx kablar kommer flaska vad jag vet.
*EDIT*
Cat5e klarar hastigheter UPP TILL 1.000mbit
medans
Cat6 klarar hastigheter UPP TILL 10.000mbit
referens: http://www.etny.net/cat5_vs_cat5e_vs_cat6

sen kom ihåg att skrivhastigheten på hårdiskarna börjar bli intressant att tänka på med när vi börjar närma oss såna hastigheter
*EDIT*

det är standarden för gigabit Ethernet
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

vad jag vet så måste du ha cat6 kablar för att kunna köra 1000/1000 fullt ut.
_ALLA_ cat5xxxxxx kablar kommer flaska vad jag vet.
*EDIT*
Cat5e klarar hastigheter UPP TILL 1.000mbit
medans
Cat6 klarar hastigheter UPP TILL 10.000mbit
referens: http://www.etny.net/cat5_vs_cat5e_vs_cat6
*EDIT*

det är standarden för gigabit Ethernet
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Cat 5E räcker utmärkt för gigabit ethernet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Vet ej vad du menar exakt att jag ska ladda ner därifrån men jag laddade ner Ubuntu Desktop på 763 mbit på 6-7 sekunder. Det var ej torrent, bara vanlig download genom google chrome..

Nästan exakt 1Gbit/s med andra ord. Tänk på att Mbit som du skrev är något helt annat än megabyte vilket du förmodligen menade i denna post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Som jag skrev så hade dom toppat 3% av sin totala kapacitet som mest vilket innebär att kösystemet inte ens har behövt användas eftersom någon brist på kapacitet som skulle kunna påverka mätresultatet inte uppstått. Det finns uppenbarligen mycket gott om kapacitet till godo för mätservrarna att nyttja.

Som jag skrev så tvivlar jag på det. Om en server enbart hanterar 1Gbit så måste man vid tillfället för test få en helt egen anslutning till den servern för att kunna maxa en 1000/1000-lina.

Kollar man vidare på deras FAQ så står det ju såhär:

Citat:

Varje server har kapacitet att hantera upp till 1 Gbit/s.

2 st servrar i Stockholm
2 st servrar i Sundsvall
2 st servrar i Malmö
2 st servrar i Göteborg
2 st servrar i Luleå

Mao 2+2+2+2+2 = 10 Servrar * 1Gbit = Maximalt 10 Gbit. 3% av det är 300 Mbit så jag köper inte det resonemanget över huvud taget, antingen så är det fel på informationen om servrarna eller om antal nyttjade %.

Eller så är felet att det ska stå 10Gbit per server, det verkar lite mer troligt, en total kapacitet på 100Gbit och 3% nyttjande om 3Gbit.

Permalänk
Medlem

Vad har man för avancerade saker för sig med 1000/1000Mbit/s då? Dom flesta med den bandbredden tankar nog mycket blurayfilmer som dom borde ha köpt istället och det kräver ju inte mycket datorkunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Som jag skrev så tvivlar jag på det. Om en server enbart hanterar 1Gbit så måste man vid tillfället för test få en helt egen anslutning till den servern för att kunna maxa en 1000/1000-lina.

Kollar man vidare på deras FAQ så står det ju såhär:

Mao 2+2+2+2+2 = 10 Servrar * 1Gbit = Maximalt 10 Gbit. 3% av det är 300 Mbit så jag köper inte det resonemanget över huvud taget, antingen så är det fel på informationen om servrarna eller om antal nyttjade %.

Eller så är felet att det ska stå 10Gbit per server, det verkar lite mer troligt, en total kapacitet på 100Gbit och 3% nyttjande om 3Gbit.

Du har inte funderat på att varje server kanske har hundra 1Gbit/s anslutningar tillgängliga och att varje mätning får en dedikerad anslutning? Det är ju knappast frågan om en vanlig småföretagsserver i towermodell här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Du har inte funderat på att varje server kanske har hundra 1Gbit/s anslutningar tillgängliga och att varje mätning får en dedikerad anslutning? Det är ju knappast frågan om en vanlig småföretagsserver i towermodell här.

Men vafan, jag läser ju vad som står på deras sida.
http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=2
Det står ju uttryckligen under "Var står mätservrarna" att Varje server har kapacitet att hantera upp till 1Gbit/s.

Det tar jag då som en total kapacitet.
Jag förstår nu att du tolkar det som upp till 1Gbit per anslutning. Men som sagt, tolkningsfråga i sånna fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Din router klarar bara 900Mbit/s.

"Bara"

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men vafan, jag läser ju vad som står på deras sida.
http://www.bredbandskollen.se/faq.php?sektion=2
Det står ju uttryckligen under "Var står mätservrarna" att Varje server har kapacitet att hantera upp till 1Gbit/s.

Det tar jag då som en total kapacitet.
Jag förstår nu att du tolkar det som upp till 1Gbit per anslutning. Men som sagt, tolkningsfråga i sånna fall.

Det måste ju självklart va så att servrarna kan mäta klientanslutningar upp till 1Gbit/s och inte att serverns totala kapacitet är 1Gbit/s för då skulle det ju aldrig fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woop:

Förutom att han två gånger skrivit att han testat och inte fått det att funka direkt i uttaget. Men men...

Har lite svårt att se hur en router bara kan tappa lite av sin funktionalitet, allt eller inget känns det som att det borde vara, om det inte råkar vara så att någon sitter och leechar resterande bandbredd.

Det är väl kanske det absolut vanligaste problemet som finns, att routrar helt plötsligt får för sig att balla ur och agera en stor flaskhals på anslutningen. Vet inte hur många hundra samtal alla kundtjänster skulle slippa varje vecka om dessa enheter fungerade korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nästan exakt 1Gbit/s med andra ord. Tänk på att Mbit som du skrev är något helt annat än megabyte vilket du förmodligen menade i denna post.

Hehe, oj. Jag har snackat så mycket mbit så det blir lite knas där

citat
Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

Nu när jag försöker koppla tillbaka till routern och som det var innan så funkar det inte...???

Måste jag vänta 20 min eller något?

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite trams raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Det var Cat5e, jag skrev bara fel.

Testade med att koppla direkt till uttaget utan routern och fick det inte att funka.

Restardade datorn, väntade, körde ipconfig/renew, det funkade inte..

Vad får du får ip när du försöker detta? 169........?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Vad får du får ip när du försöker detta? 169........?

Har redan fått det att funka så där. Nu är problemet istället att jag inte kan få tillbaka det till gamla, alltså genom routern...

Skrivet av cubeR:

Nu när jag försöker koppla tillbaka till routern och som det var innan så funkar det inte...???

Måste jag vänta 20 min eller något?

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB