1000/1000 Mbps , men får ej ut det?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av cubeR:

Kom hem nu och testade direkt från uttaget till datorn och får dessa resultat.

http://i.imgur.com/4F5kP.png

Använder mig utav en Cat5e kabel!

Visar bara upp bredbandskollen för att jag får bäst resultat där.

Ja se där. Nu har du gjort som jag sade, att sova på saken och det fungerade ju.
Kul också att du får jämna hastigheter.

NU KOMMER VI VIDARE.

Vad beror det på att du "bara" får ca 0.5 Gigabit/sekund?
Ja du då kan det vara vad fan som helst.
Men något som är säkert är att problemet inte ligger HOS DIG.

  • Det är inte din dator

  • Det är inte ditt nätverkskort

  • Det är INTE din hårddisk

  • Det är INTE din kabel

Mest troliga orsaker är:

  • Linan delas av flera användare så det går helt enkelt inte fortare.

  • Bredbandskollen i webläsaren får en begränsning. (testa TPTEST version3)

  • Din leverantör lover mer än dom kan hålla. (ring och klaga)

Skrivet av cubeR:

Nu när jag försöker koppla tillbaka till routern och som det var innan så funkar det inte...???

Måste jag vänta 20 min eller något?

Nu får du helt enkelt göra om proceduren att sova med allt avstängt.
Men när du vaknar skall du koppla allt i routern igen och upprepa testerna mot samma server på bredbandskollen.

Låt mig än en gång förklara det här med IP låsning eller vad vi nu skall kalla det.
Din ENHET (dator eller router) ansluter mot internetoperatören och begär en IP adress.
En IP adress delas ut till din ENHET och internetoperatören noterar vilket nätverkskort (MAC-Adress) som är anslutet.
Nu kan du inte bara byta ENHET för internetoperatören har bestämt att IP-adressen hör ihop med MAC-adressen.
Det finns flera sätt att komma ur detta lås men det enklaste är att ha allt avstängt under natten så att internetoperatören "glömmer bort" dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för allt Klimpen 717 och alla ni andra!

Jag tror att det är så att linan delas av flera användare..
När jag trycker på mitt network kommer detta upp:

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cubeR:

Tack för allt Klimpen 717 och alla ni andra!

Jag tror att det är så att linan delas av flera användare..
När jag trycker på mitt network kommer detta upp: http://i.imgur.com/gQOII.png

Jahaja, då är ni antagligen minst 6 st som delar på 1Gbit, det förklarar i så fall både priset och farten, ni har antagligen 100Mbit som minimum men "upp till" 1 Gbit vid de tillfällen bara en person använder nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

vad jag vet så måste du ha cat6 kablar för att kunna köra 1000/1000 fullt ut.
_ALLA_ cat5xxxxxx kablar kommer flaska vad jag vet.
*EDIT*
Cat5e klarar hastigheter UPP TILL 1.000mbit
medans
Cat6 klarar hastigheter UPP TILL 10.000mbit
referens: http://www.etny.net/cat5_vs_cat5e_vs_cat6

sen kom ihåg att skrivhastigheten på hårdiskarna börjar bli intressant att tänka på med när vi börjar närma oss såna hastigheter
*EDIT*

det är standarden för gigabit Ethernet
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable

Du har din fakta fel i början, visst är det "upp till", men den klarar den hastigheten då också. Jobbar inom nätverk och med system där man mäter prestanda på mjukvara och hårdvara, och mycket via nätverk också. Inga problem att trycka igenom 1Gbit/s genom Cat5e, går att trycka mer än så också.

Generellt:
Cat5e = 1Gbit/s (100MHz)
Cat6 = 10Gbit/s (250MHz)
Cat6a = 10Gbit/s (500MHz)
Cat7 = 10Gbit/s (600MHz)
Cat7a = 10Gbit/s (900MHz)

För cat6 och cat6a blir det svårare med 10Gbit/s efter ca 55m, annars brukar kablarna hålla för 100m innan de tappar "prestanda", så vid 100m för cat6 ska du nog inte bli missnöjd om du inte får ut mer än 1Gbit/s, dock jobbar jag aldrig med så långa kablar så har inga personliga referenser där om du får ut 1 eller 10 Gbit/s vid längder över 55meter.

Däremot är jag fortf lite osäker vad som gäller för cat7 och cat7a angående längderna, men kopparkabel har ju sin begränsning..

Skrivet av cubeR:

Har redan fått det att funka så där. Nu är problemet istället att jag inte kan få tillbaka det till gamla, alltså genom routern...

Bara vänta 20-30min ungefär, mac-låsning som tidigare nämnt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

gigg tjänster är överbokade till max, bara att inse. Du har säkert bara en gigg in till fastigheten till accessswitch.
Skall man bygga utan överbokning så kan du aldrig få ekonomi av det när det gäller privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woop:

Vad har du för kablar, Cat5, Cat5e eller Cat6? den första klarar bara 100/100 medan de andra två är för gigabit.
Det står på kabeln, så det är inget du behöver rota efter bland kvitton och dyigt.

Det må vara sant, men det kommer man i praktiken aldrig få heller om man inte bor typ <2 meter från centralstationen. Skillnaden mellan 900 och 1000 är irrelevant jämfört med 100 och 1000 (typ nio gånger så liten).

Avståndet är knappt relevant när det gäller fiber

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BJorNus:

gigg tjänster är överbokade till max, bara att inse. Du har säkert bara en gigg in till fastigheten till accessswitch.
Skall man bygga utan överbokning så kan du aldrig få ekonomi av det när det gäller privatpersoner.

Jo, det är väl ok så länge man vet om det, det är inte så tokigt att göra så egentligen eftersom de flesta inte använder nätet max samtidigt så funkar det bra, men då ska det informeras att det är 100Mbit med möjlighet att uppnå Gbit ibland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Tack för allt Klimpen 717 och alla ni andra!

Jag tror att det är så att linan delas av flera användare..
När jag trycker på mitt network kommer detta upp:

Ser säkert ut

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det ska fungera, pröva att starta om datorn och att vänta en stund.

nej det gör inte alltid det, skaffade 100/10 och fick inget heller från början direkt från väggen, fick vänta deras modem, men nu verkar det också funka med direkt koppling , fast då fungerar inte telefonen , som är också från BB

Permalänk
Medlem

Jag orkar knappt in i denna diskussionen igen, men att som privatperson på en "normal"-end-user-lina tro att man ska kunna få stabila gigabiten genom Internet, det är i dagsläget galet.

Det finns hur många som helst "felkällor", några funderingar/spekulationer:

* Vad har ni för uplink från huset? Och hur står det i relation till hur många som nyttjar tjänsten?
Skulle inte förvåna mig det minsta om det är så att ni sitter på 1Gbit från huset, och så sitter det ett antal 10/100Mbit kunder och nyttjar er lina samtidigt som du testar.

* Hela vägen, från dig till Bredbandskollens server måste det finnas 1Gbit tillgänglig kapacitet. Jag säger inte att det är omöjligt, men jag är inte det minsta förvånad som så inte är fallet. Om anslutningen vid nått tillfälle passerar ett 1Gbit-interface så behöver mao din anslutning lägga beslag på 100% av kapaciteten.

* Försök göra en traceroute mellan dig själv och bredbandskollens servrar, gräv sedan i publik peering-data och se om du kan se hur trafiken flödar och vad det finns för kapacitet genom hela kedjan.

* Sist men inte minst har vi TCP/IP-inställningar. Extremt osäker på om windows out-of-the-box är såpass bra confat att gigabit med internet-latency kan fungera bra.

Tips:
1. Testa fler installationer/maskiner, testa via nån linux live-cd.
2. Återigen, testa något annat än bredbandskollen. Extremt osäker på hur flash(?)klienten skalar upp till gigabit.
3. Testa nattetid. Ladda ner TPTEST-klienten och schemalägg tester säg var 10:onde minut hela natten.
4. Testa multipla trådar. Vi har langat en länk till t.ex Bahnhofs speedtest. Vad händer om du kör bredbandskollen _samtidigt_ som du laddar ner säg 2-3 trådar från Bahnhof?
Släng även nån download från t ex ftp.sunet.se ovanpå det, och se hur det ser ut aggregerat.

Vore intressant om du orkar testa runt lite då det finns för lite sån här data på forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag orkar knappt in i denna diskussionen igen, men att som privatperson på en "normal"-end-user-lina tro att man ska kunna få stabila gigabiten genom Internet, det är i dagsläget galet.

Det finns hur många som helst "felkällor", några funderingar/spekulationer:

* Vad har ni för uplink från huset? Och hur står det i relation till hur många som nyttjar tjänsten?
Skulle inte förvåna mig det minsta om det är så att ni sitter på 1Gbit från huset, och så sitter det ett antal 10/100Mbit kunder och nyttjar er lina samtidigt som du testar.

* Hela vägen, från dig till Bredbandskollens server måste det finnas 1Gbit tillgänglig kapacitet. Jag säger inte att det är omöjligt, men jag är inte det minsta förvånad som så inte är fallet. Om anslutningen vid nått tillfälle passerar ett 1Gbit-interface så behöver mao din anslutning lägga beslag på 100% av kapaciteten.

* Försök göra en traceroute mellan dig själv och bredbandskollens servrar, gräv sedan i publik peering-data och se om du kan se hur trafiken flödar och vad det finns för kapacitet genom hela kedjan.

* Sist men inte minst har vi TCP/IP-inställningar. Extremt osäker på om windows out-of-the-box är såpass bra confat att gigabit med internet-latency kan fungera bra.

Tips:
1. Testa fler installationer/maskiner, testa via nån linux live-cd.
2. Återigen, testa något annat än bredbandskollen. Extremt osäker på hur flash(?)klienten skalar upp till gigabit.
3. Testa nattetid. Ladda ner TPTEST-klienten och schemalägg tester säg var 10:onde minut hela natten.
4. Testa multipla trådar. Vi har langat en länk till t.ex Bahnhofs speedtest. Vad händer om du kör bredbandskollen _samtidigt_ som du laddar ner säg 2-3 trådar från Bahnhof?
Släng även nån download från t ex ftp.sunet.se ovanpå det, och se hur det ser ut aggregerat.

Vore intressant om du orkar testa runt lite då det finns för lite sån här data på forumet!

Nu har jag redan tjatat väldigt mycket om Bredbandskollen i den här tråden men...

Eftersom Bredbandskollens mätservrar (som drivs av .SE stiftelsen) ligger i dom nationella internetknutpunkterna som internetleverantörer i Sverige har en direkt förbindelse till vilket gör att både flaskhalsar och latency hålls till ett minimum eftersom flaskhalsarna då bara kan ligga i operatörens egna nätverk. Latencyn är ju mycket låg i det här sammanhanget och bör ligga under 20ms. Sen kan man så klart klaga på Bredbandskollens flashbaserade testverktyg på klientsidan men ur infrastrukturssynpunkt så är det optimala förhållanden för mätning.

Edit: Man kan också fundera över vad din internetleverantör utlovar för hastighet är det maximalt/upp till 1000/1000 eller står det verkligen att dom ska leverera i närheten utav den maximala hastigheten 1000/1000 för det jag förstod det som att du inte betalar speciellt mycket för det här abbonemanget. Om dom garanterar hastigheter konstant i närheten av 1000/1000 borde det här abbonemanget vara väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Bytte till cat5e kablar och får detta resultat nu.

http://i.imgur.com/smnES.png

Det är bättre än innan men fortfarande inte ~1000...

Jag undrar om bredandskollen kan trycka 1000Mbps överhuvud taget. Du kommer praktiskt aldrig att kunna få 1000Mbps över internet, där är alltid försluster och latency bygger på ju längre bort andra ändan finns. Det högsta hastighet du kommer kunna köra är mot en annan nod i samma nät från din ISP. Du måste tänka på att det är inte bara i din ända begränsningen finns, andra ändan måste också kunna köra 1Gbps.

[EDIT] Jag har gjort test på LAN med att trycka en väldigt stor image fil över 1Gbps portar mellan switchar. Från server till server kom vi aldrig över 200Mbps i genomsnitt. Det är mkt som spelar in, det är inte bara porten på nätverkskortet som begränsar.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag undrar om bredandskollen kan trycka 1000Mbps överhuvud taget. Du kommer praktiskt aldrig att kunna få 1000Mbps över internet, där är alltid försluster och latency bygger på ju längre bort andra ändan finns. Det högsta hastighet du kommer kunna köra är mot en annan nod i samma nät från din ISP. Du måste tänka på att det är inte bara i din ända begränsningen finns, andra ändan måste också kunna köra 1Gbps.

[EDIT] Jag har gjort test på LAN med att trycka en väldigt stor image fil över 1Gbps portar mellan switchar. Från server till server kom vi aldrig över 200Mbps i genomsnitt. Det är mkt som spelar in, det är inte bara porten på nätverkskortet som begränsar.

Förlåt men det där är skitsnack. Jag flyttar filer i detta nu över FTP mellan två olika ISP och hastigheten ligger stabilt över 100MB/s (ja Megabyte, inte Megabit). Jag laddar ofta filer via FTP från olika ISPer och jag har aldrig några problem att maxa hastigheten.

Där en kompis bor har de gigabit via Ownit och där har Ownit självklart 10Gbit in i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Jag undrar om bredandskollen kan trycka 1000Mbps överhuvud taget. Du kommer praktiskt aldrig att kunna få 1000Mbps över internet, där är alltid försluster och latency bygger på ju längre bort andra ändan finns. Det högsta hastighet du kommer kunna köra är mot en annan nod i samma nät från din ISP. Du måste tänka på att det är inte bara i din ända begränsningen finns, andra ändan måste också kunna köra 1Gbps.

[EDIT] Jag har gjort test på LAN med att trycka en väldigt stor image fil över 1Gbps portar mellan switchar. Från server till server kom vi aldrig över 200Mbps i genomsnitt. Det är mkt som spelar in, det är inte bara porten på nätverkskortet som begränsar.

Jag maxar ca 930Mbit/s hemma i mitt nätverk, låter som du har dåliga diskar/nätverksprylar hemma, då går ändå min trafik genom två switchar, samt jag kör med de inbyggda nätverkskretsarna på modekorten, ska dock "byta ut" dem mot Intel NIC vid tillfälle.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiicke:

Förlåt men det där är skitsnack. Jag flyttar filer i detta nu över FTP mellan två olika ISP och hastigheten ligger stabilt över 100MB/s (ja Megabyte, inte Megabit). Jag laddar ofta filer via FTP från olika ISPer och jag har aldrig några problem att maxa hastigheten.

Där en kompis bor har de gigabit via Ownit och där har Ownit självklart 10Gbit in i huset.

Vore då väldigt intressant om du kan testa bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Efter att uteslutit massa fel kommer min nästa fråga. När jag körde direkt till uttaget igår så fick jag:

Det vi kom fram till var att flera användare använde samma lina.

Idag när jag kopplar till routern så blir det dessa resultat:

Då är det väl fel på routern? Under tiden jag testade så använde bara jag internet i min lägenhet. Jag borde väl få högre..? Använder DIR-857.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

även interna brandväggar/virus program kan dra ner hastigheten. har 100/100 bb2, och har jag AVG internet security aktiverat får jag 60/60 , avaktiverat 95/90.

Permalänk
Medlem

Vad för kabel är det mellan router och vägg då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det ser väl ut att vara väldigt trevliga hastigheter utan routern där med tanke på att du inte behöver betala så mycket för den här uppkopplingen. Behöver du verkligen router då eller har du flera publika IP-adresser att använda dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det ser väl ut att vara väldigt trevliga hastigheter utan routern där med tanke på att du inte behöver betala så mycket för den här uppkopplingen. Behöver du verkligen router då eller har du flera publika IP-adresser att använda dig av?

Man vill väll ändå sitta någorlunda säker än med skarpa adresser rakt ut.

Alternativt slå upp en egen brandvägg av en gammal burk med två nätverkskort och pfSense.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Man vill väll ändå sitta någorlunda säker än med skarpa adresser rakt ut.

Alternativt slå upp en egen brandvägg av en gammal burk med två nätverkskort och pfSense.

Vill man nu ha router så skulle jag nog i så fall ha kollat på dom trådade högprestanda routrarna istället för wireless som till exempel Ubiquiti EdgeRouter Lite och liknande routrar men man skulle ju gärna vilja se lite opartiska tester på såna produkter innan man köper. Wireless routrarna levererar aldrig 1000/1000 vad jag har sett i tester i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vore då väldigt intressant om du kan testa bredbandskollen?

Ownit 1000/1000 abb som drivs med en HP-Procurve switch med inkommande 1,25GBp/s 1310 LX-SFP om jag inte minns helt fel.

Lite olika tester jag gjorde nu precis kl 21-ish tiden med internet explorer eftersom den ger bäst resultat med flash. Datorn står i sign!

Kör föv windows server 2008 R2 med ett Intel Gigabit CT Desktop Adapter som är kopplat direkt till CAT5E jacket från tidigt 2004

Har testat dem "sk" värsting natbox "routers" på marknaden bla Asus RT-N66U, Linksys/cisco E4200 och en dlink 855, ingen av dem kommer ens inärheten av gigabit via bredbandskollen likadant med Torrent/FTP etc så går dem på knäna. Internet blir totalt oanvändbart när du tankar samt att dem hänger sig pga av överbelastning om du tankar från "rätt" källor. Därför är den enda lösningen att köra rakt in i datorn, antingen via något server OS eller PFsense eller valfri dist!

Danmark:

Luleå:

Sundsvall:

Malmö:

Göteborg:

Stockholm:

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

För det första behöver man kablar som klarar denna mängd Mbit/s och för det andra
behövs en router OCH ett nätverkskort som klarar det. Min gamla stationära till exempel
klarar max 100/100 medan min nya klarar 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom tråden och orkar inte göra det. Det jag kan tillägga av vad jag läst på den sista sidan är att min professionella åsikt (nätverk/systemadministration) är att D-Links konsumentroutrar är usla. Har testat flertalet, dock inte deras toppmodeller kan tilläggas, och hårdvaran är ytterst undermålig. De klarade inte ens att driva en vanlig 100/100-lina när antalet samtidiga anslutningar översteg ~100, vandrade runt 10-20 Mbit. Felsökte å det grövsta, bytte ut exemplar m.m. och kunde i slutändan konstatera att den var totalt överbelastad. Klarade inte att hantera sitt NAT med så många anslutningar och högre hastigheter.

Nu säger jag inte att varenda D-Link-router är dålig, men de är inte prisvärda. De har dock lyckats med sin marknadsföring hos gemene man som oftast har mediokert ADSL där de fungerar då bristerna inte uppenbaras. När det gäller vanliga routrar i hemmet skulle jag rekommendera modeller från Cisco eller andra erkänt bra routrar, t.ex. Asus NT-56U. Vad man än tycker om utseendet så får mycket hårdvara för pengarna i den routern, den har ett ypperligt hårdvaru-NAT och troligtvis den absolut bästa throughputen i sin prisklass. Om man har behov av lite mer avancerade saker som VPN-server, WoL eller custom program i den så rekommenderar jag dock att man skaffar det utmärkta custom firmware som finns från ett opensource-projekt. På köpet får man även det nya "Black Knight"-interfacet och många förbättringar i mjukvaran.

Permalänk

Har själv Ownit som leverantör och har haft problem med deras router. Vilken router har du?

Såg nu att det svaret redan fanns. Och du har bara up to 900mbit/s. Detta delas då upp i 2 för att både in och ut och då är det bara 450 mbit/s kvar per "kanal". Sedan så brukar det bero väldigt mycket på vad för kablar man använder. Har du cat6 eller cat 5e mellan datorn och routern samt mellan routern och bredbandsuttaget?

Permalänk
Medlem

Meh, det är inget fel på din lina, bara en kombination av att din router flaskar och att bredbandskollen inte är skalad för 1000Mbit tester. Testa att köra lite stora och populära torrents så ska du se att det går bra..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Meh, det är inget fel på din lina, bara en kombination av att din router flaskar och att bredbandskollen inte är skalad för 1000Mbit tester. Testa att köra lite stora och populära torrents så ska du se att det går bra..

Skickades från m.sweclockers.com

Eller det faktum att han verkar dela på bandbredden.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tror man kan trycka igenom 1000Mbit i en CAT5 kabel bara den inte är för lång...

Vill man skifta mellan router/dator utan att vänta på att låset släpper själv kan man ju på en dator köra ipconfig/release, på routern borde det finnas en knapp att inaktivera anslutningen. Vill man slippa detta så ställer man in samma MAC-adress på WAN-porten som porten på datorn har...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller routerhastigheter på exempelvis SmallNetworkBuilder så får man inte glömma att det oftast handlar om idealisk data, det vill säga rätt paketstorlek med rätt protokoll och så vidare. Pratar vi FTP, HTTP, torrenttrafik eller annan datatrafik som ofta har mycket mer overhead får man inte alls de hastigheter som nämns, även om alla prylar teoretiskt klarar det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+