Hjälp argumenterande text om rökning på skolgården

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag som rökare klev alltid bort från entré för att icke rökare slapp skiten.
Håller dock på att sluta röka, 3-5cigg om dagen och är inne på vecka 4.

Får tyvärr lite nikotin ADHD..

Skickades från m.sweclockers.com

Vore det inte enklare att sluta cold turkey? Då blir man iofs rosenrasande i tre dagar, men sen är det ju över.

Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att inte alla resonerar sådär. Jag argumenterade med en del rökare när rökförbudet på krogen skulle införas. De tyckte att det var fruktansvärt egoistiskt av ickerökarna att vilja ha en rökfri miljö. Om röken inte passade dem kunde de minsann stanna hemma. Detta verkar leva kvar en del även om det sakta är på väg bort. Andra intressanta fenomen är ju att rökare länge har haft extra privilegier för att ta rast från jobbet som ickerökare saknar. Det har varit, och är fortfarande i viss utsträckning, mer ok att gå ut och ta en cigarett än att gå ut i ett par minuter för att få lite frisk luft och sträcka på benen lite. I vissa branscher har det varit så inarbetat att folk ljugit om att de röker bara för att få ta en kort paus ibland.

Så även om det verkar väldigt logiskt och enkelt så fungerar tyvärr inte världen riktigt så.

Ja, detta är riktigt nice när man skriver långa tentor. Då kan den som vill be om en kort paus för att – med sällskap av tentavakt – gå ut och röka. Undrar om det går att få en paus för "lite luft".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att inte alla resonerar sådär. Jag argumenterade med en del rökare när rökförbudet på krogen skulle införas. De tyckte att det var fruktansvärt egoistiskt av ickerökarna att vilja ha en rökfri miljö. Om röken inte passade dem kunde de minsann stanna hemma. Detta verkar leva kvar en del även om det sakta är på väg bort. Andra intressanta fenomen är ju att rökare länge har haft extra privilegier för att ta rast från jobbet som ickerökare saknar. Det har varit, och är fortfarande i viss utsträckning, mer ok att gå ut och ta en cigarett än att gå ut i ett par minuter för att få lite frisk luft och sträcka på benen lite. I vissa branscher har det varit så inarbetat att folk ljugit om att de röker bara för att få ta en kort paus ibland.

Så även om det verkar väldigt logiskt och enkelt så fungerar tyvärr inte världen riktigt så.

Det var lite det jag menar.
Jag menar om jag vill göra ett högst personligt, helt eget och induviduellt val så förväntar jag mig inte att omvärlden skall anpassa sig efter det. I mitt huvud är det ren logik och jag är liksom inte kopplad så att jag begriper mig på hur folk kan få för sig att deras val på något sätt är viktigare än andras och därför tvinga på andra detta egna val.

Jag förstår ATT folk gör det, bara inte hur de tänker när de gör det. Så i min värld är det så att väljer någon att röka, ja då har de också valt att ta konsekvenserna av det varav en är att deras val skall påverka dem själva, inte andra.

Men det är ju jag det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ett par saker för att göra sveriges rökare lite mindre påfrestande för övriga befolkningen är följande:
- Placera inte askoppen på väggen brevid entrén. Klart man ställer sig där och röker då.
- Utrusta papperskorgar med askoppar. Detta finns överallt ute i europa och man behöver inte gå mer än någon meter för att fimpa. Inte konstigt att folk slänger fimparna på backen.

Gällande busskurer så har jag själv alltid gått iväg från busskuren när jag rökt. Ska jag arbeta tätt med någon på jobbet/sitta på möte etc så har det blivit tuggummi eller snus för att inte belasta andra för mycket med mina skitiga vanor. I övrigt så känner man sig rätt otrevlig med att gå runt och lukta rök. Nu har jag dock inte rökt på tre månader och inte på jobbet på ett halvår. Ett undantag dock är när man festar med andra rökare, då är det lätt att fråga om man får en cigg.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.