Fast Boot på nya Asusmoderkort, hur komma åt bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Fast Boot på nya Asusmoderkort, hur komma åt bios?

Hej,

Nya Asus moderkort, i mitt fall P8H77-I, har i nyare biosversioner en uppsättning biosalternativ kallade Fast Boot.
Då dessa kommit in senare finns de inte beskrivna i min manual... Nu minns jag inte exakt vad de heter, och har av naturliga skäl lite svårt att ta redan på, men ett av alternativen har att göra med att skjuta upp initisieringen av USB.

Någon som vet hur man kommer åt bios efter att aktiverat detta, utan att rensa cmos?
DEL på tangentbordet funkar ju inget vidare (har testat flera), och Asus support verkar knappt förstå frågan...
Även google är förvånansvärt ovetande om problemet, vilket kan tyda på att jag är ute och cyklar helt...

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Har du inget PS/2 tangentbord att prova med?

Jag tolkade det du sa som att initisieringen av USB sker senare vilket gör att du inte kan använda ditt USB-tangentbord?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Har inte samma moderkort men ett från asus som har samma funktion och där funkar del som vanligt. Du kanske ska testa att byta tangentbord och om möjligheten finns så kan du testa ps2 kontakt istället, om moderkortet har en sådan port så finns det USB till PS2 omvandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Dåligt med PS/2 tangentbord, men moderkortet har sådana portar, och en omvandlare ska man nog kunna rota fram.
Kan vara värt att testa, även om jag vägrar tro att de är så dumma att implementerat en funktion man inte kan komma runt utan speciell hårdvara.

På intelmoderkort med motsvarande funktion så kan man gå runt det genom att hålla in powerknappen två sekunder vid uppstart, för att vid just den starten avaktivera fast boot, men det fukar inte här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

USB->PS/2 adapter löste det hela. Tack till er som tipsade om det!