AMD lägger ned verksamheten i Norden

Permalänk
Medlem

Detta behöver inte nödvändigtvis vara ett tecken på att Amd kommer skala-ned verksamheten vad gäller utveckling och produktion. Jag har fått en känsla att Amd tidigare har varit väldigt ineffektiva, mängder mellan-cheffer där titeln egentligen var helt meningslös och bara kostade företaget pengar om ni kmr ihåg nyheten för ett bra tag sedan som exempel. Amd ligger i en omorganisationsfas känns det som, för att de ska komma in på banan igen. Det är väl dock ett ganska känsligt läge för ett företag att göra omorganisationer när de ligger relativt svagt till på ekonomin. Lyckas de bra så kommer de nog att få ordentlig fart igen gör de dock ett sämre jobb eller otillräckligt jobb så resulterar det nog i att Amd kommer bli mindre och mindre. Amd är i blåsväder får man känslan av men det är helt klart ganska mycket som ska till för att Amd som vi känner det går i konkurs.

Intel behöver inte jobba så mycket för att det ska gå bra, störst aktör på marknaden med en enorm marginal och ligger främst vad gäller utveckling, något som går sakta men det gör det för att de kan. Amd å andra sidan är underdog och som underdog måste man kämpa otroligt mycket mer för att hänga med i racet inte för att nämna ta andelar från Intel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Påverkar detta grafik delen eller är det en separat verksamhet?

undrar detta också?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

undrar detta också?

Hoppas før guds skull att du skojar!!

Permalänk
Hedersmedlem

tråkigt att höra hoppas det går bättre för dom snart

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QQmore:

Yippie! Det är dem värda efter deras värdelösa bulldozer launch!

Du kan inte vara specielt gammal?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Många verkar tro att AMD helt kommer lägga ner all försäljning i Sverige och i Norden vilket inte är fallet. Tråkigt som sagt men inte på något sätt katastrofalt. Sen att vissa verkar vilja att AMD lägger ner helt och Intel ska ta över resterande är något jag inte ser någon mening med även om Intel skulle delas upp i flera delar. Det är bättre om något annat företag köper upp AMD om det nu ska bli ett uppköp av AMD.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Rör detta endast CPU sidan eller även GPU??

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Intel delas ifall AMD går i konkurs.

Nja, chansen är nog större att en annan aktör köper upp AMD för kaffepengar och tar över verksamheten, eller att Intel hjälper AMD upp på bena för att slippa delas.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Om ryktena är sanna angående att hashwell är den sista utbyttbara cpu'n från Intel så lär AMD kunna ta sig in på marknaden igen, jag vet inte med er men jag själv är inte så sugen på att behöva köpa nytt bara för att jag inte har råd med den fetaste processorn och moderkortet, jag vill ha ett val att kunna köpa ett highend moderkort och senare kunna köpa mig en bra processor, om broadwell blir BGA only så vetifan om jag någonsin kommer gå över från AMD till Intel.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PezFTW:

Rör detta endast CPU sidan eller även GPU??

Både och. Man kommer vara tvungen att importera från Usa eller Kina før att få tag på delar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Detta är så konkurs!

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AirRaid:

Både och. Man kommer vara tvungen att importera från Usa eller Kina før att få tag på delar i framtiden.

Nej Försäljningen i norden kommer inte påverkas, det är bara kontoret/filialen som läggs ner!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Jag läste rubriken lite för snabbt och trodde att det stod endast "AMD lägger ner verksamheten", vilket gjorde mig väldigt orolig!

Det är ju inga roliga nyheter ändå, men det är tur att det 'bara' är ett kontor som läggs ner.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Nja, chansen är nog större att en annan aktör köper upp AMD för kaffepengar och tar över verksamheten, eller att Intel hjälper AMD upp på bena för att slippa delas.

x86-licenserna följer inte med vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Nej Försäljningen i norden kommer inte påverkas, det är bara kontoret/filialen som läggs ner!

Jo enligt rubriken så lägger ju AMD ner verksamheten i Norden. Det måste ju betyda att dom slutar sälja här med. Eller??

Permalänk
Medlem

Världen är på väg åt h*****e alltså

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AirRaid:

Jo enligt rubriken så lägger ju AMD ner verksamheten i Norden. Det måste ju betyda att dom slutar sälja här med. Eller??

Det framgår om man även läser resten av artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AirRaid:

Jo enligt rubriken så lägger ju AMD ner verksamheten i Norden. Det måste ju betyda att dom slutar sälja här med. Eller??

"Därmed upphör AMD:s närvaro i Norden, men detta ska inte påverka förmågan att förse återförsäljare och slutkunder med AMD-baserade lösningar."

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Dek kommer ju att finnas en generalagent som tar hand om den nordiska delen.
Det finns svenska företag som har olika märken i sitt sortiment.
Kontorsnissarna gör inget vettigt iallafall som rör oss, det kan en generalagent fixa lika bra.
Det är ju Robbotarna på Foxconn som tillverkar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Trist men hoppas det inte påverkar oss kunder allt för mycket i form av service m.m

Permalänk

Äh, lägg ner hela AMD vettja!

AMD fantast 1999-2006.

Permalänk

AMD LÄGGER INTE NER FÖRSÄLJNINGEN I SVERIGE !!! Istället för att ha en egen försäljnings organisation så kommer man ha en general agent. Fm samma för hela Norden. Inget nytt. Så har de flesta varumärken. Det är bara de riktigt stora som har egen verksamhet.

Frågan är vilket företag som tar över? Hoppas att det är ett seriöst och inget som är ute efter snabba vinster.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

hoppas de kan vända skutan men som det ser ut nu så kommer de ju bara tillverka budgetprocessorer.. inte såå bra! synd bulldozer failade! det som på pappret var så enormt att ja såg fram emot äga amd igen! men men ! kan ju bara önska de klarar av att få ut nå vettiga processorer snart.. verkar ju som nvidia tar allt mer och mer på graffe marknaden oxå..

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd

Så jävla mycket folk här med Intel CPUer som klagar....Det är ju indirekt ert fel.....

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tacka for fulspel och lange leve monopol....

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Inte många som läser artikeln verkar det som, men inte många som läser igenom kommentarerna heller. Vi fattar, ni behöver inte klaga mer på att folk inte läser artikeln.

Btw, väldigt chockande rubrik må jag säga..

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Många verkar ju inte ens förstå vad artikeln handlar om. Detta beslut kommer inte påverka utbudet av AMD:s produkter i Sverige och övriga Norden överhuvudtaget. Precis som alla företag måste även AMD anpassa kostymen efter intäkterna. Inget märkvärdigt med det, men om man mår bättre av att måla fan på väggen ska man såklart göra det.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Dags att försätta AMD i konkurs snart och sälja företaget till någon som faktiskt kan förvalta det på rätt sätt. Kanske Samsung som någon pratade om eller varför inte någon annan uppstickare? Har man inte levererat någon vettig produkt över huvudtaget på 5-6 år får man stå sitt kast, så enkelt är det.. Tråkigt men sant.

R.I.P AMD

Edit:

Fan det kanske är det bästa att AMD lägger ner helt och skiten skrotas. Då tvingas Intel att splittras till två företag pga den bristande konkurens som uppstår. Dessa två-tre avknoppade företag som bildas av Intel får då slåss om att leverera de bästa processorerna, och det vet vi redan att dom kan. Det skulle förmodligen vara det bästa för oss prestanda-jagande konsumenter (sweclockare). Då får vi se på dubbel Intel power
Hoppas hoppas

Vill tro att dar ar da eb stor risk for kartell bildning mellan Intel bolagen.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Helvete, när jag läste den där rubriken så blev jag rädd ett litet tag tills jag läste att det bara var kontoret som lades ner, inte försäljningen.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Hur fungerar det där egentligen (och är det så självklart)? Händer det att bolag splittras numera (at&t drabbades ju, men det var ju 30 år sedan)? Microsoft var ju på gång ett tag, men där hände ju inte så mycket...

Det är definitivt inte självklart och heller knappast troligt att Intel skulle tvångsdelas om AMD skulle försvinna. Hade det hänt på 90-talet eller början av 2000 så kanske, men idag: knappast med allt snack om "post PC-era", Windows har numera stöd för ARM med Windows RT och framgången för pekplattor (som i princip alla kör ARM).

Det är faktiskt inte olagligt att ha ett de-facto monpol på en marknad vare sig inom EU eller i USA. I USA är ett krav för att man ska få problem med antitrustlagarna att

Competition law does not make merely having a monopoly illegal, but rather abusing the power that a monopoly may confer, for instance through exclusionary practices.

Läser man senaste kvartalsrapporten från Intel så ser man att omsättning ökade men vinsten minskade. Det betyder att Intels marginaler har minskat och det är knappast från AMD man blivit hotad, Intels hot kommer idag från ARM och det är ett större hot än AMD någonsin varit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer