Finns det någon sån här platta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Finns det någon sån här platta?

Hade tänkt mig en platta med penna som jag kan bl.a. köra photoshop på, men även strösurfa på.
Sen ett litet plus i kanten hade ju varit om man kunde docka den så man får "laptop"-känslan.

vet ni om det finns något sånt här på marknaden?

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Serveransvarig för Skyttegrav.se/Sweclockers CoD4, TF2, CS:GO & Mumble servrar. Se Spelservrar.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Geeks Gaming
Registrerad
Jun 2005

Hm, kanske en Asus Transformer modell eller liknande?

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Har den Windows 8 med rit/pekpenna?

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Serveransvarig för Skyttegrav.se/Sweclockers CoD4, TF2, CS:GO & Mumble servrar. Se Spelservrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

http://eee.asus.com/en/vivotab/features

Den talar för sig själv.. har allt du listade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

inget billigare alternativ? gärna runt 3k
Har Samsung något som skulle kunna fungera? har verkligen 0 koll på plattor..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Jul 2010

Förutom den jag länkade så kör i regel alla surfplatter på ARM-processorer. I praktiken är de stora mobiltelefoner.
Det du kan göra på din vanliga smartphone är vad du kan göra på din surfplatta. Den större skärmen gör ju dock att t.ex. surfande och filmtittande (som är drygt att göra på en telefon) är en väldigt trevlig upplevelse på en surfplatta.

Men när de kommer till program (photoshop) faller de flesta surfplatter kort, så om det är ett stort krav att ha ett fullfjädrat photoshop går nästan alla plattor bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Billigaste alternativet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449816

Då får du dock varken särskilt bra prestanda, bra skärmupplösning, eller vettig pen-input (jämfört med digitizer). Vad du vill ha är en Surface Pro för strax under 10k, som inte ens är släppt.

Mao. tänk om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Samsung har ju sin Galaxy note 10.1, lite dyr och lite låg upplösning men både penna och docka (halvdant enl mig tgtbord) finns men sjysst prestanda, PS Touch medföljer gratis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra Sandby
Registrerad
Okt 2004

Fördelen med Note 10.1 är ju att pennan använder Wacom-teknik.

Dvs du kan lägga handen på skärmen utan att det ger tryck på skärmen, då pennan använder induktiv känning, medan skärmens kapacitiva(normala) touch är avstängd - eller hur du nu vill använda den.
Sen är den tryckkänslig med 1024 zoner, plattan känner av om du lägger pennan ner eller använder den rakt upp, o.s.v.

Airview är nice också, har det på min Note 2. Det är ungefär som att lägga muspekaren över något, och man får fram en popup meny, precis samma funktion.

Processor: Intel i7-3770K Moderkort: Asus Sabertooth Z77 Grafikkort: GTX 1080 Founder's Edition
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB Systemdisk: Sandisk Ultra Plus 128GB SSD Skärm: Philips 27" LED Gioco med Ambilight VR: HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Ska du köra Photoshop på riktigt? Androids variant (Touch) är mer fingeranpassad och kraftigt reducerad vad gäller luginstöd etc, vilket kan vara bra ibland. Men är man en van Photoshopnavändare så är det begränsat. Att kunna jacka in kamera i plattan och ha vettigt stöd för RAW-filer kräver att det i princip är en "laptop-platta", En I5 med 4Gb skulle Photoshop gilla kola på Acer Iconia Tab W700 eller Samsung 700T1C. Samsungen är ju lite dyrare men har inbygt 3G-stöd (HSPA+). Surface Pro är ju också ett alt. Alla ovanstående har 1920*1080 i skärmupplösning, så lättare videohantering borde också funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Mar 2010

Det photoshop användande jag tänkte mig var ytterst Basic, inga RAW-format eller annat avancerat.
Tar jag bort kravet på photoshop så passar nog min budget bättre