Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

Kan inte Överklocka som förr :/

Hejsan.

Såhär ligger det till

När jag från första början, för ett bra tag sen då byggde datorn hade jag en sabertooth p67 moderkort som jag hade OC processorn stabilt på 4.5ghz på 1.35v

dessvärre fick jag problem med ram slottarna på moderkortet så jag fick skicka in och ta ett nytt då Sabertooth p67 inte fanns i lager så jag fick byta till Asus P8Z68-V PRO GEN3.

Problemet nu är att jag inte kan OC processorn som förr.. Med det menas då samma klock till samma volt
Har även försökt att öka volten till 1.37 vilket är ändå ganska mycket men får blåskärm även då. Känns inte som att man ska behöva öka till 1.4v för 4.5ghz så jag kör stock just nu.

Använde mig av denna guide med sabertooth kortet.

Har försökt även med denna guide då moderkorten vi har är likadana fast min har stöd för Gen3. Även det funkar inte.

What to do? :/

Ha det

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Det är tyvärr lite russian roulette med hur överklocknings kapabla, komponenterna är.

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Kanske hjälper.

Också möjligt kylarna för VRM på moderkortet inte sitter på lika bra som förra kortet. Liten chans det kanske påverkar stabiliteten.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ParasiteX:

Det är tyvärr lite russian roulette med hur överklocknings kapabla, komponenterna är.

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Kanske hjälper.

Också möjligt kylarna för VRM på moderkortet inte sitter på lika bra som förra kortet. Liten chans det kanske påverkar stabiliteten.

Hmm.. har version 3402 på bios och senaste är 3603. Ska nog uppdatera och se.. tror dock inte det kommer hjälpa :/

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av BullZeye:

Hmm.. har version 3402 på bios och senaste är 3603. Ska nog uppdatera och se.. tror dock inte det kommer hjälpa :/

Enda andra teori jag har, är att du kanske skada CPUn lite med en lätt ESD urladdning när du montera i det igen.
Fast om du använde ESD armband så är det förmodligen inte det heller.

Men ESD skador kan försämra överklocknings möjligheter.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ParasiteX:

Enda andra teori jag har, är att du kanske skada CPUn lite med en lätt ESD urladdning när du montera i det igen.
Fast om du använde ESD armband så är det förmodligen inte det heller.

Men ESD skador kan försämra överklocknings möjligheter.

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av BullZeye:

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Att ladda ur sig på elementet gör inte ett skit.
Det är skillnaderna i potential, mellan dig och komponent, som leder till statisk urladdning. Därför man använder ESD armband. Som man kopplar till chassiet för att minimera risken för urladdning.

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Om du är så benägen att överklocka och det inte fungerar med det du gör nu så får du väll göra det på det gamla hederliga sättet.

Öka multipel långsamt och testa dig fram till volter som är stabila ..

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ParasiteX:

Att ladda ur sig på elementet gör inte ett skit.
Det är skillnaderna i potential, mellan dig och komponent, som leder till statisk urladdning. Därför man använder ESD armband. Som man kopplar till chassiet för att minimera risken för urladdning.

Enligt MÅNGA på swec så funkar det. Inte bara på swec utan har läst det lite här och där

Skrivet av Rewinding:

Om du är så benägen att överklocka och det inte fungerar med det du gör nu så får du väll göra det på det gamla hederliga sättet.

Öka multipel långsamt och testa dig fram till volter som är stabila ..

problemet är inte det.. Frågan var om det i stort sett spelar roll att jag bytt moderkort?.. har som sagt provat med att öka från 1.35v som jag hade förr till 1.37v vilket ändå är ganska mycket för 4.5ghz och fick blåskärm

jag vill till exempel inte har en klock på 4.5ghz och sedan 1.4v.. Det känns ganska rejält..

Har du inget svar på frågorna så låt bli att skriva

Ha det

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av BullZeye:

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Jag misstänker att du trollar med ditt påstående här ovan, du kan lika gärna skrapa en trisslott istället för att vidröra elementet som du brukar, resultatet är detsamma förutom chansen till vinst med trisslotten...

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Puttefnasket:

Jag misstänker att du trollar med ditt påstående här ovan, du kan lika gärna skrapa en trisslott istället för att vidröra elementet som du brukar, resultatet är detsamma förutom chansen till vinst med trisslotten...

Jag har ingen anledning att trolla

http://www.youtube.com/watch?v=pa09gtAGtgg

På videon säger han att man kan jorda av sig på till exempel eluttagets skruv vilket är desamma som ett element.

En fråga angående videon. Han säger att man även kan jorda av sig om man har nätagget kopplat till eluttaget. Nu är det så att jag använder förlängnings sladd med flera utag (vet inte vad det heter)
Är det samma sak?

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2011

tvivlar starkt på att det har någonting med ESD att göra. Mest sannolikhet är skillnaden på moderkorten. Kanske är det någon defaultinställning för strömsparningsfunktioner som skiljer sig mellan de två?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

Det är märkligt att myten lever fortfarande bland flera medlemmar här på Sweclockers och i övriga världen, visst kan man jorda sig med att vidröra ett jordstift i ett vägguttag eller i en elkontakt som är kopplad till vägguttaget men det har ingen som helst betydelse om man vill undvika ESD skador...

Läs på ordentligt om ESD och dess verkningar och följder och titta igenom dom filmer som finns i ämnet ifråga och släpp tanken på element och jordstift i vägguttagen en gång för alla.

Myter och falsarier är en sak och fakta en annan.

Silverstone RV02-E "vit", Z97-DELUXE/USB 3.1, 4790K@4,4GHz, Corsair 1600MHz 16GB, Intel 730 480GB, GTX Titan X, Phillips BDM4350UC@3840x2160 ,HRT Music Streamer II, Sennheiser HDVA600, HD800.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av BullZeye:

Jag har ingen anledning att trolla

http://www.youtube.com/watch?v=pa09gtAGtgg

På videon säger han att man kan jorda av sig på till exempel eluttagets skruv vilket är desamma som ett element.

En fråga angående videon. Han säger att man även kan jorda av sig om man har nätagget kopplat till eluttaget. Nu är det så att jag använder förlängnings sladd med flera utag (vet inte vad det heter)
Är det samma sak?

Så nu tror du allt som skrivs på internet? Det är många som är okunniga och det har länge funnits "myter" om att ta på ett element hjälper. Som någon skrev så ska du använda ESD-armband och ha krokodilklämman fast i en metallpunkt i chassit, just för att du hela tiden ska ha samma laddning som just chassit som alla komponenter du hanterar kommer att sitta i.

Men det är lite OffT - jag tror inte att en ESD-skada försämrar din överklockning, men det kan vara bra för dig att veta inför framtiden. Det är ju inte så mycket du kan göra förutom att uppdatera BIOS eller byta moderkort och se om det hjälper.

En förklaring skulle kunna vara att du med tiden fått sämre temperaturer vilket leder till sämre OC. Det kan bero på damm i fläktar, att när du bytte moderkort så tog du för mycket kylpasta (eller för lite, men det är ovanligt) eller att kylaren inte sitter fast 100% så att du får helt jämn kontakt mellan kylare och CPUns IHS. Därför kan det vara värt att testa montera om din kylare. Jag antar att du rengjorde CPUn och kylaren från den gamla kylpastan vid bytet av moderkort, annars är det massa luftbubblor där nu och det ger dig märkbart högre temperaturer.

Efter det kan jag inte komma på så mycket mer. Det skulle väl kunna vara att du inte har exakt samma inställningar heller och missat något som du hade på ditt förra, men jag antar att när du överklockar så har du ändå kunskapen om vad du gör och gör det på "rätt sätt".

Sedan så är väl inte 1,4 vcore för mycket för din CPU, det är väl max-måttet för vad som är hälsosamt för en 24/7 OC om jag inte missminner mig helt. Det står i SweCs guide här om OC för din CPU, ta en snabb titt där är ett tips!

Och 4,5 GHz kommer väl knappast till så stor nytta i de flesta applikationer och spel, det ska inte vara så stor skillnad mot typ 4,2-4,3 GHz vilket du kanske når med den volt du vill ha?

Lycka till!

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Moderkortet spelar ytterst liten roll, när det gäller hur högt man kan max klocka så kan det spela större roll beroende på strömförsörjning, mm.

P8z68-v pro/g3 är rakt igenom ett bättre moderkort, 16 strömfaser ist för 10, bättre komponenter, betydligt kompetentare OC kort. Och typ bättre på alla punkter.

Nu har jag inte ens sett Sabertooth p67's UEFI/bios men det lär finnas betydligt mkt fler inställningar gällande OC i Z68 uefi.

Vad får du för BSOD? 000124? 0000101?

Den guiden på youtube var riktigt mager, googla så hittar du mängder.

Återkommer när jag är piggare med lite länkar å annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av aMpari:

Så nu tror du allt som skrivs på internet? Det är många som är okunniga och det har länge funnits "myter" om att ta på ett element hjälper. Som någon skrev så ska du använda ESD-armband och ha krokodilklämman fast i en metallpunkt i chassit, just för att du hela tiden ska ha samma laddning som just chassit som alla komponenter du hanterar kommer att sitta i.

Men det är lite OffT - jag tror inte att en ESD-skada försämrar din överklockning, men det kan vara bra för dig att veta inför framtiden. Det är ju inte så mycket du kan göra förutom att uppdatera BIOS eller byta moderkort och se om det hjälper.

En förklaring skulle kunna vara att du med tiden fått sämre temperaturer vilket leder till sämre OC. Det kan bero på damm i fläktar, att när du bytte moderkort så tog du för mycket kylpasta (eller för lite, men det är ovanligt) eller att kylaren inte sitter fast 100% så att du får helt jämn kontakt mellan kylare och CPUns IHS. Därför kan det vara värt att testa montera om din kylare. Jag antar att du rengjorde CPUn och kylaren från den gamla kylpastan vid bytet av moderkort, annars är det massa luftbubblor där nu och det ger dig märkbart högre temperaturer.

Efter det kan jag inte komma på så mycket mer. Det skulle väl kunna vara att du inte har exakt samma inställningar heller och missat något som du hade på ditt förra, men jag antar att när du överklockar så har du ändå kunskapen om vad du gör och gör det på "rätt sätt".

Sedan så är väl inte 1,4 vcore för mycket för din CPU, det är väl max-måttet för vad som är hälsosamt för en 24/7 OC om jag inte missminner mig helt. Det står i SweCs guide här om OC för din CPU, ta en snabb titt där är ett tips!

Och 4,5 GHz kommer väl knappast till så stor nytta i de flesta applikationer och spel, det ska inte vara så stor skillnad mot typ 4,2-4,3 GHz vilket du kanske når med den volt du vill ha?

Lycka till!

Nää då, Provade båda länkarna med exakt samma settings men funkar inte.. Försökte precis med en av de men datorn krascha medans jag spelade LoL xD..
Hittar jag inte något blir det autclock via AI suite, men det körs på 1.44v när processorn pressas vilket är nog ganska hög för 4.2ghz

Skrivet av thereal_twisted:

Moderkortet spelar ytterst liten roll, när det gäller hur högt man kan max klocka så kan det spela större roll beroende på strömförsörjning, mm.

P8z68-v pro/g3 är rakt igenom ett bättre moderkort, 16 strömfaser ist för 10, bättre komponenter, betydligt kompetentare OC kort. Och typ bättre på alla punkter.

Nu har jag inte ens sett Sabertooth p67's UEFI/bios men det lär finnas betydligt mkt fler inställningar gällande OC i Z68 uefi.

Vad får du för BSOD? 000124? 0000101?

Den guiden på youtube var riktigt mager, googla så hittar du mängder.

Återkommer när jag är piggare med lite länkar å annat

Ska jag prova igen och återkomma?

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av BullZeye:

Enligt MÅNGA på swec så funkar det. Inte bara på swec utan har läst det lite här och där

Ja, det är många som säger sig veta att ESD skador inte existerar, och att det är okej att dammsuga datorn också, det gör det inte mer rätt. Vet man hur skadorna uppstår förstår man direkt att det inte hjälper att skaffa sig samma laddning som elementet, eftersom chassit och de övriga komponenterna inte har gjort det samma, och därför har en annan laddning. Har chassit tagit på elementet också så finns det stor chans att komponenterna tar skada av det med.

ESD armband har ett motstånd som gör att de två ihopkopplade föremålens laddning sakta jämnas ut, så att komponenterna inte får en plötslig stöt.

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av mini-z1994:

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men load line calibration har som jag förstått det snarare ser till så att man inte råkar ut för vcore-drops under belastning, dvs att den ökar volten snarare än att sänka den. De brukar finnas olika lägen för hur aggressivt den skall arbeta också, jag får själv bäst resultat med det på, men med den minst "aggressiva" inställningen.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011

har en fråga innan jag somnar och glömmer det imorgon

Kan det ha att göra med att jag har AI suite installerad kanske?.. Vet inte om det spelar någon roll dock.. Tänkte ifall Bios inställningarna blandas med AI suite eller något sånt :S..

Chassi: Phanteks P300, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX Z370-F, CPU: Intel Core i5 8600K @5.2ghz 1.36v, CPU Kylning:Corsair h110i, GPU: Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6GB , RAM:Corsair Vengeance LED Red 16GB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]HDD: Skärm:Acer Predator XB271HU 165Hz, BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av mini-z1994:

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

LLC funkar exakt så fast tvärt om, det ökar volten för att motverka vdroop.

Skrivet av BullZeye:

har en fråga innan jag somnar och glömmer det imorgon

Kan det ha att göra med att jag har AI suite installerad kanske?.. Vet inte om det spelar någon roll dock.. Tänkte ifall Bios inställningarna blandas med AI suite eller något sånt :S..

Har AI Suite installerat också, inge problem(fan xpert är ju ett måste) Ev. ändringar du gör där sparas inte permanent utan försvinner och går tillbaks till BIOS settings när du bootar om.