Uppdaterade BIOS och det sket sig (P8Z77-V PRO)

Permalänk

Uppdaterade BIOS och det sket sig (P8Z77-V PRO)

Ligger tråden fel får någon gärna flytta den.

Hej!

Jag uppdaterade precis BIOS på mitt P8Z77-V PRO inför min uppdatering till Win 8 och nu kan datorn inte starta upp.
Får bara:
"BOOTMGR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart"

Saken är den att jag inte ens får möjligheten att gå in i BIOS, det här meddelandet är det absolut första som visas på skärmen under en uppstart.
Trycker jag Ctrl+Alt+Del så startar den om men hamnar här direkt igen.

Några förslag?
All hjälp mottages tacksamt!

Mvh,
Carl

Permalänk

Det är Windows som gnäller.
Om du kommer ihåg vilken knapp du skall trycka på för att slippa in i Bios, spamma den efter att du tryckt på startknappen. (Del, F2 ?)

Permalänk
Medlem

bootmgr är att den inte hittar en bootsektor på sin första hårddisk, förmodligen resetades bios när du installerade nytt bios och ditt val av första hårddisk är nog fel nu.
Du måste kunna gå in i bos på något sätt, testa de vanliga knapparna och hammra på dem asap du trycker på start knappen, dvs, f2, f8, f10 och Del är nog de vanligaste.

Permalänk
Vila i frid

Var snabb och hacka på DEL-tangenten (eller vad ditt moderkort vill ha) så att du kommer in i BIOS och kan ställa om från IDE till AHCI, AHCI till RAID, RAID till IDE, AHCI till IDE eller vad det nu var för läge CMOS var inställt till innan det blev nollställt av BIOS-uppgraderingen.

Ditt felmeddelande kommer från MBR (på hårddisken) som berättar att den inte hittar en giltig PBR. Dvs, din dator har en fungerande BIOS - men felsintälld.

Permalänk

Tack!
Antog att jag inte kunde komma in i bios eftersom moderkortats laddskärm som promptar om "Del to enter bios" aldrig kom upp, med det funkade.Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

På ett ASUS P8Z77-V PRO är det DEL som ska tryckas ner, sakupplysning

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2