Permalänk

Flaskar min Intel i5 2500k?

Hejsan.
Av nån anledning så fick jag för mig idag att jag ville kolla cpu användning när jag spelade.
Sitter alltså på en i5a och ett GTX 670.

Och då till min förvåning ser jag att CPU användningen är uppe på 100% i både bf3 och Far Cry3.
Bf3 körs på High presettings och farcry på extreme med msaa avstängt om det har nån betydelse. 1080 är upplösningen.

Farcry 3

BF3

Ska det vara såhär. Eller är det nåt som är galet med cpun. Har Eftermarknadskylning på den och den går inte varm. oc 4.2ghz

Permalänk
Medlem

Hur är FPSn ingame?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Linusenen:

Hejsan.
Av nån anledning så fick jag för mig idag att jag ville kolla cpu användning när jag spelade.
Sitter alltså på en i5a och ett GTX 670.

Och då till min förvåning ser jag att CPU användningen är uppe på 100% i både bf3 och Far Cry3.
Bf3 körs på High presettings och farcry på extreme med msaa avstängt om det har nån betydelse. 1080 är upplösningen.

http://www.forumbilder.com/images/thumbs/fVP34.jpg

Farcry 3

http://www.forumbilder.com/images/thumbs/QdSD0.jpg

BF3

Ska det vara såhär. Eller är det nåt som är galet med cpun. Har Eftermarknadskylning på den och den går inte varm. oc 4.2ghz

Detta är väldigt konstigt! En 2500k ska verkligen inte flaska! Kanske man skulle börja fundera om det med ett HD 7990 eller GTX 690...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av matte56:

Hur är FPSn ingame?

Spelade 10 minuter Caspian Border 64 spelare nu i BF3 och kollade med fraps. Som sagt allt på high som preset.
average när det händer mycket är runt 70fps. Lullar jag runt längs banan är det mellan 80-100. Nån gång såg jag 65fps.

Cpu Användningen låg konstant på 100%. Är det inte märkligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusenen:

Spelade 10 minuter Caspian Border 64 spelare nu i BF3 och kollade med fraps. Som sagt allt på high som preset.
average när det händer mycket är runt 70fps. Lullar jag runt längs banan är det mellan 80-100. Nån gång såg jag 65fps.

Cpu Användningen låg konstant på 100%. Är det inte märkligt?

Jo, det är märkligt. Kolla ifall det är någon annan process som ligger i bakgrunden och kräver CPU-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusenen:

Spelade 10 minuter Caspian Border 64 spelare nu i BF3 och kollade med fraps. Som sagt allt på high som preset.
average när det händer mycket är runt 70fps. Lullar jag runt längs banan är det mellan 80-100. Nån gång såg jag 65fps.

Cpu Användningen låg konstant på 100%. Är det inte märkligt?

Inte om du kör utan vsync, då finns ingen begränsning ock allt jobbar på för fullt...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Inte om du kör utan vsync, då finns ingen begränsning ock allt jobbar på för fullt...

Slog på vsync. Fortfarande 100%.
Är det för att jag har 120hz?

Inga processer som ligger och äter prestanda heller.

Permalänk
Medlem

Konstigt att du får belastning på alla fyra kärnorna är spelen så bra trådade idag alltså att dom kan belasta fyra kärnor. Det har väl alltid vart ett problem med spel förut. Alternativt är det något annat som ligger och belastar, kollar under processor vad det är som drar om det bara är spelen du har igång eller nåt annat

Permalänk
Inaktiv

Well, windows 8 är första problemet

Permalänk
Medlem

Kolla inte bara din CPU användning. Hur ser din GPU använding ut?

Om din GPU användning är under 90% med vsync avstängt så är det antingen något som flaskar, eller dåligt optimerat spel (Far Cry 3)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusenen:

Slog på vsync. Fortfarande 100%.
Är det för att jag har 120hz?

Inga processer som ligger och äter prestanda heller.

Klocka ner din CPU till normala frekvenser och gör om samma test.

Permalänk

Nej.

Om du kör utan v-sync och ligger på väldigt hög fps så kommer cpu belastningen ligga högt, oavsett om du har låga inställningar i spelen. Hög fps = cpu load

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar på BF3? Höj inställningarna mer så grafikkortet inte vilar.. blanda olika inställningar high/ultra däremot bör du inte ta någon inställning på low.

Permalänk

Bara för att en CPU är sval vid en viss överklockning betyder det inte att den är stabil, testa köra några rundor med prime95 och se om den är stabil.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Kolla inte bara din CPU användning. Hur ser din GPU använding ut?

Om din GPU användning är under 90% med vsync avstängt så är det antingen något som flaskar, eller dåligt optimerat spel (Far Cry 3)

Tittar du på bilderna jag la upp så är GPU på 100% också.

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Bara för att en CPU är sval vid en viss överklockning betyder det inte att den är stabil, testa köra några rundor med prime95 och se om den är stabil.

Nu har jag kört prime 95 i en halvtimme. Inga errors.
Klocken som är gjord är alltså med msi:s egna OC genie. Har inte satt mig in i överklockning så därav har jag bara "tryckt på knappen".

Permalänk
Medlem

Vissa spel är optimerade så att de använder max gpu/cpu för få ut max prestanda.
Skulle de inte använda max belastning skulle du ha så låg fps att det är ospelbart.
så spelet belastar datorn max för få så hög fps som möjligt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Stängde av OC Genie på moderkortet. Nu ligger jag mellan 80-90% Cpu usage i bf med allt samma som tidigare.
Är det som det ska nu eller är det fortfarande för högt?

Har ju aldrig blivigt störd av dålig prestanda eller något. Kom bara på att jag ville kolla CPU usage.

Vad kan ha gått snett? OC genie som är kass eller nåt annat som är galet?

Permalänk

Ja OC genie är kass.

Fö. ska kolla vad jag ligger på i cpu last när jag lirar BF3, har en 2500K också fast 7970 gpu

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja OC genie är kass.

Fö. ska kolla vad jag ligger på i cpu last när jag lirar BF3, har en 2500K också fast 7970 gpu

Tack det hade vart bussigt. Vad kör du för klock och os?
Nästan så jag börjar fundera på om w8 visar konstigt i cpu usage. För kan inte komma ihåg att det sett ut såhär innan. Minns inte helt 100 om jag har kollat heller iofs.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt mycket, min processor låg kring 20-60% i Far Cry 3. Din processor bör verkligen inte vara en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Testade lite BF3 multiplayer, nån B2K map och 64 spelare. Har 2500k, GTX 560Ti. Körde på "High" inställningar. 1440x900, vsync av.

CPUn ligger på mellan runt 70-90% och kör i 3.3Ghz (Turbo 4 kärnor på 3,5Ghz). Antagligen är spelet gjort så som någon nämnt tidigare att den drar nytta av både CPU och GPU för att få ut så mycket prestanda i spelet som möjligt. GPUn låg förövrigt på 99% load hela tiden.

Har även testat min CPU i prime95 utan några fel.

Kör Windows 7 Pro SP1 x64

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk

Såhär ser det ut när jag kör BF3,

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/dfhhd...

4,6Ghz klock och dynamisk v-sync så fps går inte över 60, ska prova att slå av det å se vad cpu last blir. GPU last låg bara kring 80% nu. 1080p ultra osv

Permalänk

Utan v-sync, nu är gpu load 99-100% och nästan 60C på gpu

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/dfgfg...

Något högre cpu last.

Fö. programmet du kollar cpu last med, visar det peak lasten, alltså högsta lasten på den kärna som är mest lastad? Eller snitt? Vore bättre om du kör nåt annat prog så man ser varje kärna separat.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Utan v-sync, nu är gpu load 99-100% och nästan 60C på gpu

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/dfgfg...

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/dfgfg...

Något högre cpu last.

Fö. programmet du kollar cpu last med, visar det peak lasten, alltså högsta lasten på den kärna som är mest lastad? Eller snitt? Vore bättre om du kör nåt annat prog så man ser varje kärna separat.

Det är aktivitetshanteraren i win8 som används.

Permalänk
Medlem

Äsh, låt komponenterna jobba Så länge dom inte överhettar så dör dom inte av det

Permalänk
Skrivet av Linusenen:

http://www.forumbilder.com/images/thumbs/2eQB8.jpg

Det är aktivitetshanteraren i win8 som används.

Aha, kanske skiljer pga. olika OS. Samt att jag kör lite högre cpu klock(4,6) Med v-sync så låg ju två av mina kärnor på runt 50% och dom andra två runt 85% nånstanns.

Ser att det står att cpu går i 3.37Ghz, den har alltså inte blivit hårt nog lastad för att klocka upp sig högre då om det stämmer. Verkar lite skumt

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Aha, kanske skiljer pga. olika OS. Samt att jag kör lite högre cpu klock(4,6) Med v-sync så låg ju två av mina kärnor på runt 50% och dom andra två runt 85% nånstanns.

Ser att det står att cpu går i 3.37Ghz, den har alltså inte blivit hårt nog lastad för att klocka upp sig högre då om det stämmer. Verkar lite skumt

3.37ghz är väl max när den är oklockad? Stängde av oc genie för några inlägg sedan. Så nu ligger inte cpu anv konstant på 100 som den gjorde innan i bf :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusenen:

Tittar du på bilderna jag la upp så är GPU på 100% också.

Om du får 100% på GPUn så är det inget att oroa för. En del spel har tendens att dra upp cpu använding till 100%. Så länge du inte märker av nått konstigt hackande, så är det inget du bör oroa dig för.

Dx11 i Far Cry 3 är lite buggat dock. Och kan leda till fps drops. Så om du upplever något sådant. så är det inte CPUn iallfall. Bara piss dålig optimering.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Linusenen:

3.37ghz är väl max när den är oklockad? Stängde av oc genie för några inlägg sedan. Så nu ligger inte cpu anv konstant på 100 som den gjorde innan i bf :S

Fast det är väl turbo på det? Har dåligt med erfarenhet av o-klockat

Klocka som vanligt från bios ist så du vet vad som är ändrat, automatiska oc funktioner brukar sätta spänningar osv väldigt högt. På mitt asus kort sätter det spänningen till auto så den kan spåra iväg fullständigt över 1,5V.