Tangentbordet fungerar inte fullt ut med Alt Gr knappen.

Permalänk

Tangentbordet fungerar inte fullt ut med Alt Gr knappen.

Hej! Drabbades av för någon vecka sedan att det inte gick att använda AltGr knappen fullt ut.
Detta innebär att jag ex vis inte kan skriva tecknet "at" (snabel a), "pund" tecknet och "dollar" tecknet.

Trodde först att det var tangentbordet som packat ihop (Logitech G15), men provade just med ett annat
tangentbord (Microsoft Wired Keyboard 400). Samma problem där. Drivrutiner vid kontroll av enhetshanteraren visar inte på
något fel.

Känner mig lite "lost" just nu....kan ju för sjutton inte skriva några mailadresser :\

Några tips?

Bra tips!
Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Går det med shift + 2?'

Du kanske råkat ändra layout.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Går det med shift + 2?'

Du kanske råkat ändra layout.

Nope...har kollat tangentbordslayout...den är svensk.
Försökt med skärmbordstangentbord...reagerar inte på AltGr+"snabel-a"

När man tittar på "svensk tangentsbordslayout" visas dock inte "Alt" respektive "AltGr" knapparna. Vet inte om de skall de.

Jag tror jag blir tokig...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Nope...har kollat tangentbordslayout...den är svensk.
Försökt med skärmbordstangentbord...reagerar inte på AltGr+"snabel-a"

När man tittar på "svensk tangentsbordslayout" visas dock inte "Alt" respektive "AltGr" knapparna. Vet inte om de skall de.

Jag tror jag blir tokig...

Vad har du för operativ? Prova byt till en annan layout och sen byta tillbaka.

Permalänk

OS Win7 Ultimate. Skall ladda ned en annan layout och pröva.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Laddade in Engelsk (Amerikansk internationell tangentbord) och prövad...funkade inte.
Böt till baka till svensk...funkade fortfarande inte ....buhuhuuuu

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

fungerar : Ctrl+ Alt +2 då för @ ?

Pröva Alt + Shift också, sen pröva ovan igen, och pröva alt Gr på med.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

fungerar : Ctrl+ Alt +2 då för @ ?

Pröva Alt + Shift också, sen pröva ovan igen, och pröva alt Gr på med.

Funkade inte. Hittade dock en tråd på Windows forum jag skall pröva. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/answers?tId=8434b7...
En kille hade samma problem....svaret var lite udda, men jag har Asus GPU Tweak till mitt GTX680.
Skall försöka (vore ju märkligt men men...)

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk

Jahapp...det var så. När programmet Asus GPU Tweak körs, kan man inte använda AltGr tillsammans med $ (titta..jag kunde skriva dem!!!).

Hur sjukt som helst. Jag har programmet på autostart, men får väl göra om inställningarna.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Funkade inte. Hittade dock en tråd på Windows forum jag skall pröva. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/answers?tId=8434b7...
En kille hade samma problem....svaret var lite udda, men jag har Asus GPU Tweak till mitt GTX680.
Skall försöka (vore ju märkligt men men...)

okey:) har också ett g15, och hade problemet förut, men kommer inte ihåg hur jag gjorde >.<

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jahapp...det var så. När programmet Asus GPU Tweak körs, kan man inte använda AltGr tillsammans med $ (titta..jag kunde skriva dem!!!).

Hur sjukt som helst. Jag har programmet på autostart, men får väl göra om inställningarna.

Haha, det kändes ju inte lite random.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Haha, det kändes ju inte lite random.

Random är bara förnamnet...hur sjutton kan det hända?
Måste vara fler NVidia GTX ägare som råkar ut för det här.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Random är bara förnamnet...hur sjutton kan det hända?
Måste vara fler NVidia GTX ägare som råkar ut för det här.

Japp. Hände samma sak för mig. Förlåt om jag höjer en gammal tråd. Men jag satte ihop min burk idag med ett 680gtx och hade exakt samma problem som dig. Tack vare din tråd kunde jag nu lösa det! Tack!!!!

Permalänk

Förlåt för inlägg på gammal tråd, men har också detta problem med Asus GPU Tweak och har ett gtx 680.. har länge nu använt tex "alt+64" för att få fram ett @. Och kom nu in på den här tråden, och testade att stänga av GPU tweak och nu funkar det att använda alla "altGr + siffra" tecken (Dvs $€ osv) igen!

Nån som har en idé om varför det är såhär? finns ingen vettig förklaring alls känner jag..

Permalänk

AltGr+2 för "@" laggar

Hårdvara: Logitech G105
Mjukvara: Logitech Gaming Software, Asus GPU Tweak II

Problem: Input latency för att skriva "@" via AltGr + 2, typ 500ms med Logitech G105
Problembeskrivning: Som hintats tidigare i tråden verkar det bli någon konflikt mellan Asus GPU Tweak II:s tangentbordskommandon och Logitech Gaming Software. Det tar upp mot en halv sekund innan "@" registreras efter kommando givits.

Lösning: Jag stängde av möjligheten att använda tangentbordskommandon för Asus GPU Tweak II i settings. Lagget för "@" försvann.

Permalänk
Medlem

Man kan också använda ctrl+alt för att göra samma sak som altGr. Naturligtvis inte lika smidigt men fungerar om altGr-knappen strular.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED