Hur är det med garanti vid andrahandsköp? (Tele2)

Permalänk
Inaktiv

Hur är det med garanti vid andrahandsköp? (Tele2)

Hej,

Köpte en oööpnad iphone 5 som den ursprungliga ägaren fick ut genom nytt/förlängd abonnemang. Fick med Följesedel/kvittot och jag undrar nu om jag nu skulle behöva utnyttja garantin i framtiden och lämnar in telefonen, skulle de då fråga att ursprungliga ägaren måste lämna in mm?

Ser helst att frågan besvaras av ni som har varit med i samma sits, och gärna tele2 köp osv, och inga "jag tror", skulle verkligen uppskatta detta. Jag vet tex att man kan lämna in sin iphone hos LAN Masters och där kräver de inte att man är Original köparen enligt mina tidigare erfarenheter med de, men jag vill helst kunna göra det hos tele2 i framtiden.

Vad säger ni?
Tack

Permalänk
Inaktiv

Kan besvara min egna fråga, då jag nyss talade med Brightpoint efter hänvisan från tele2. Enligt de spelar det ingen roll hur jag köpt min telefon, blocket mm. Garantin gäller för telefonen, och så länge jag har kvittot så gäller garantin för mig.

Mod kan låsa tråden.

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Kan besvara min egna fråga, då jag nyss talade med Brightpoint efter hänvisan från tele2. Enligt de spelar det ingen roll hur jag köpt min telefon, blocket mm. Garantin gäller för telefonen, och så länge jag har kvittot så gäller garantin för mig.

Mod kan låsa tråden.

Schyst av tele2, de har inga krav på sig att ta hand om andrahands garantier men vissa företag gör det ändå vilket är kanon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Schyst av tele2, de har inga krav på sig att ta hand om andrahands garantier men vissa företag gör det ändå vilket är kanon.

Jag har själv alltid varit med om att garantin gäller för den som har kvittot, dvs de inte brytt sig om vems namn som står på kvittot.

Men jag vet att när det gäller Apple´s produkter där bryr de sig inte om kvittot, utan där är det serienumret som är det viktigaste.

Permalänk

Säljargarantin följer normalt inte med till andrahandsköparen, däremot följer alltid tillverkargarantin med produkten. Däremot är en del butiker mindre nogräknade när det gäller vem som ärden ursprungliga köparen.
Läs mer här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av onegiantleap:

Säljargarantin följer normalt inte med till andrahandsköparen, däremot följer alltid tillverkargarantin med produkten. Däremot är en del butiker mindre nogräknade när det gäller vem som ärden ursprungliga köparen.
Läs mer här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Som du säger följer tillverkargarantin oftast produkten. När det gäller reklamationsrätten är det dock oftast bara att glömma, känner inte nån butik som accepterar andrahandsreklamation.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av onegiantleap:

Säljargarantin följer normalt inte med till andrahandsköparen, däremot följer alltid tillverkargarantin med produkten. Däremot är en del butiker mindre nogräknade när det gäller vem som ärden ursprungliga köparen.
Läs mer här: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-gara...

Oftast, inte alltid. Rent juridiskt finns det inga krav på att garanti ska följa med vid privatköp, det är helt frivilligt för tillverkaren att erbjuda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync