Vad innebär livstidsgaranti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Vad innebär livstidsgaranti?

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Citat:

Product Lifetime Warranty:
The following Kingston products are covered by this warranty for the life of the product

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Det betyder olika saker beroende på vem som lämnat garantin, behöver nog definieras i garantivillkoren för att verkligen betyda något.

Edit: Vad exakt "for the life of the product" i deras villkor faktiskt innebär är ju aningen oklart för mig.

Värt att notera är att du alltid, enligt lag, har 3 års reklamationsrätt (som täcker fabrikationsfel) hos säljaren när du handlat från någon form av affär i Sverige (för varor där detta är applicerbart, gäller inte matvaror osv ). Detta med de lagstadgade villkoren och helt oavsett om någon garanti lämnats eller ej.

Vitsen med garanti för konsumenten är att det kan vara mer generösa villkor eller under längre tid.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

I Sverige får man inte skriva livstids garanti utan måste definiera upp tiden, vissa märken brukar skriva 10 års garanti eller så.
Däremot i stora dag kan man säga:
Limited lifetime warranty = Ungefär som reklamationrätt, garanti gäller endast fabrikationsfel.
Lifetime warranty = ungefär som "limited lifetime warranty" under tiden som produkten tillverkas.
Men det är rätt luddiga garantier och man måste läsa villkoren i detalj för just den produkten. :S

Och ja, du har 3 år reklmationsrätt i sverige" men du ska ju också bevisa att felet fanns när du fick minnet. Har det gått sönder efter 2 år kan det ju lika gärna bero på ett latent ESD skada från montering. Men under garantitiden eller första 6 månaderna har återförsäljaren bevisbördan för ett sådan fel.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Det finns en praxis inom elektronikbranschen som finns att läsa här https://www.google.se/search?q=Reklamationer+inom+3+%C3%A5r+%... som talar om vad som gäller ang garanti & reklamation.

Så felaktiga minnen som ger error i testprogram inom 3 år är en godkänd reklamation eftersom det är en fast del. Beror felet på t.ex undersatt underhåll (damm) så nekas reklamationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Att garantin slutar gälla när produkten går sönder! (Hö hö hö joke )

Skickades från m.sweclockers.com

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag har jobbat med försäljning av friluftsutrustning i London där en del ryggsäckar kom med "lifetime warranty" och där hade garantin en lite annan innebörd. En väska/ryggsäck som var ordentligt sliten efter 2 år hade ingen lifetime warranty kvar då produktens livslängd var uppnådd. Hade man däremot en väska/ryggsäck som var 5 år gammal i fint skick där något gått sönder fick man däremot detta utbytt. Det var alltså en garanti som tittade på det generella skicket på produkten och hur hårt den var använd istället för att basera produktens livslängd på ett visst datum.

Jag tyckte det var en rätt fin tanke faktiskt. Men godtycklighetsfaktorn var inge vidare. Var sällan något problem men det hände ju att det var rätt svårbedömt vad som innefattades av garantin och vad som inte gjorde det.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Med minnen så kan du tänka dig:
För minnet medan du fortfarande bryr dig, reklamera, det är ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Som det låter? Du har ingen garanti om grejen går sönder? x)
Men självklart har du garanti när den funkar!

Nejmen, verkligen, oklart. Maila dem?

Intel® Core™ i7-4790K | 16GB 2133MHz CL9 | MSI GTX980 Gaming SLI | Samsung EVO 850-series 250GB & 500GB | Corsair RM 850W | NZXT H440W | MSI Z97 GAMING 7

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Stefan94:

Som det låter? Du har ingen garanti om grejen går sönder? x)
Men självklart har du garanti när den funkar!

Nejmen, verkligen, oklart. Maila dem?

För att förtydliga det jag skrev innan dig. Fungerar minnena när du köper dem så går de nog inte sönder. Skulle de göra det, kanske om 2 år så vill du givetvis ha nya. Om 7 år, när du inte bryr dig om minnena längre så kanske de går sönder, så bryr sig nog inte Kingston heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där med att man ska kunna bevisa att "varan" var felaktig tycker jag är idiotiskt. HUR ska man kunna bevisa att man inte har orsakat en ESD-skada själv? Vänder man på det så blir det ju samma sak... svårt att bevisa.

Därför använder alla(?) återförsäljare oberoende tredjepartsverkstäder som undersöker varan och ger ett utlåtande om vad som är fel, och ifall det kan tänkas vara ursprungsfel eller inte. Verkstaden får betalt oavsett vems fel det är att varan är trasig, så något incitament för att konsekvent jävlas med konsumenter finns inte (även om många verkar tro det...). Sen kan man ju diskutera hur grundliga olika verkstäder egentligen är, men finns det en uppenbar vätskeskada på ett kretskort är du kokt i det bruna.

Angående vems fel man ska anta att det är, så handlar det om tiden. Inom 6 månader ska det kunna bevisas att det är ditt fel (typ vätskeskada) annars antas det vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader upp till 3 år, så ska det uppenbarligen vara ett sådant fel att konsumenten inte ska kunna ha orsakat det för att det ska gå som reklamationsfel.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Kingston's "livstidsgaranti" fungerar på så sätt att den gäller så länge minnet i fråga (eller ett likvärdig sådant) fortfarande tillverkas. Corsair's fungerar identiskt.

Det förklaras ytterligare genom att tillverknings-/salustopp på en produkt defineras som EoL - "End of Life" - i de flesta branscher.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där med att man ska kunna bevisa att "varan" var felaktig tycker jag är idiotiskt. HUR ska man kunna bevisa att man inte har orsakat en ESD-skada själv? Vänder man på det så blir det ju samma sak... svårt att bevisa.

Jo så är det och har diskuteras i all oändlighet i detta forum där ena sidan "tycker" och andra sidan hänvisar till hur lagen är skriven. (Vem som har rätt är mer en tycke och tolkningsfråga)

Som lagen ser ut idag gäller reklamationsrätten mot dolda fel som fanns från början. Saker kan ju faktiskt gå sönder tex. vid montering och det är ju kanske inte meningen att tillverkarna ska stå för sådan fel.

Om nu lagstiftarna nu hade tyckt att det skulle vara 3 års garanti hade det ju lagstiftat det direkt istället för som idag att garanti är frivilligt och sen en luddig lag om reklamationsrätt etc.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

<== I Finland gäller reklamationsrätten i två år, med samma "bevisgräns" på 6 månader.

Jag beställde minnen (Corsair med 5 års garanti) och hämtar dem snart, skall passa på att fråga lite medsamma.

Skrivet av Killbom:

För att förtydliga det jag skrev innan dig. Fungerar minnena när du köper dem så går de nog inte sönder. Skulle de göra det, kanske om 2 år så vill du givetvis ha nya. Om 7 år, när du inte bryr dig om minnena längre så kanske de går sönder, så bryr sig nog inte Kingston heller.

Det är mycket möjligt att minnen slutar fungera under användning. Vad menar du med att Kingston inte bryr sig?
Om jag har köpt något med en viss garanti har jag väl rätt till denna garanti, om det så är om 15 år, förutsatt att garantin gäller även då.

Skrivet av Zcenicx:

Kingston's "livstidsgaranti" fungerar på så sätt att den gäller så länge minnet i fråga (eller ett likvärdig sådant) fortfarande tillverkas. Corsair's fungerar identiskt.

Det förklaras ytterligare genom att tillverknings-/salustopp på en produkt defineras som EoL - "End of Life" - i de flesta branscher.

Låter mycket vettigt. Därför är jag kritisk till att köpa DDR2 minnen som möjligtvis redan är EoL. MEN då skriver de så här i sitt avtal:

Citat:

In the event a product has been discontinued, Kingston, at its sole discretion, shall either repair the product, offer to replace it with a comparable product or provide a refund at the lesser of the purchase price or the product's current value.

Skrivet av olirc:

Det finns en praxis inom elektronikbranschen som finns att läsa här https://www.google.se/search?q=Reklamationer+inom+3+%C3%A5r+%... som talar om vad som gäller ang garanti & reklamation.

Så felaktiga minnen som ger error i testprogram inom 3 år är en godkänd reklamation eftersom det är en fast del. Beror felet på t.ex undersatt underhåll (damm) så nekas reklamationen.

Där kan man också läsa att "handhavande fel såsom stötskador" inte räknas som ursprungliga. Om detta med 6 månaders gränsen som vissa påpekat tillämpas här så kan man alltså ha lite svårt att bevisa att det inte är du själv som orsakat felet genom felaktig hantering.

Skrivet av Kosh of Vorlon:

I Sverige får man inte skriva livstids garanti utan måste definiera upp tiden, vissa märken brukar skriva 10 års garanti eller så.
Däremot i stora dag kan man säga:
Limited lifetime warranty = Ungefär som reklamationrätt, garanti gäller endast fabrikationsfel.
Lifetime warranty = ungefär som "limited lifetime warranty" under tiden som produkten tillverkas.
Men det är rätt luddiga garantier och man måste läsa villkoren i detalj för just den produkten. :S

Varifrån tar du det att man inte får skriva livstids garanti (i Sverige)? Jag har sett det på flera ställen.

Problemet är just dessa luddiga garantier.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Där kan man också läsa att "handhavande fel såsom stötskador" inte räknas som ursprungliga. Om detta med 6 månaders gränsen som vissa påpekat tillämpas här så kan man alltså ha lite svårt att bevisa att det inte är du själv som orsakat felet genom felaktig hantering.

Praxisen säger i korthet att mekaniska delar är det konsumenten som får bevisa efter 6 mån medan det på icke mekaniska är 3 år bifall på en reklamation om inte det kan visas att kunden har vållat skadan på något sätt. Så har iaf jag tolkat den praxis som finns inom elektronikbranschen.