Moderkort och SSD pratar olika språk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Okt 2003

Moderkort och SSD pratar olika språk

Jag har stora problem med att mitt moderkort och min SSD verkar prata olika språk. De förstår varandra hyfsat men inte tillräckligt, lite som om jag pratar med en Norsk.
Jag kan installera os (win 8) men först efter typ 5 försök med kraschar (har även testat andra os med samma resultat). Jag kan installera program men ibland kraschar även det. Jag kan inte installera min bluetoothdrivrutiner. Den klarar inte heller att uppdatera windows.
Allt detta fungerar fint med en mekanisk disk men hastigheten får mig att gråta när jag vant mig med en SSD.

Moderkortet är ett Gigabyte DS3 P35 och SSD:n är en Sasung 840 (jag har även testat med en OCZ Agillity 3 med samma problem). Jag har provat olika sataportar och kablar.

HJÄLP please...!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001

Överklockar du..? Har du använt SSD på samma dator förr? Testat även med SATA 2 och SATA 3 portar? IDE eller AHCI?
Låter lite udda...

Trust me, I'm an engineer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjuv
Registrerad
Jun 2005

Gjorde en snabb sökning på google Gigabyte DS3 P35 + (samsung 840 ssd) eller (sandforce ssd) och hittade att det är fler än du som har problem med ssd:er med sandforce chip men om jag förstår det rätt har Samsung sitt egna chipset. Kolla så att du har AHCI påslaget många SSDer kräver att den är på.

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.