Farcry 3 grafikinställningar jag inte förstår

Permalänk
Medlem

Farcry 3 grafikinställningar jag inte förstår

Vilken får spelet att se snyggast ut ssao eller HBAO eller HDAO?
Va är grafikbuffert? har aldrig hört talas om det.

Permalänk
Medlem

Mina personliga åsikt är att SSAO ger en sorts svart gloria runt NPCer, HBAO har inte samma gloria = snyggare och HDAO verkar inte fungera korrekt. Se SweC grafikprestandatest för lite screenshots. SSAO kostar dock minst FPS.

Osäker på grafikbuffert men antar att det är samma sak som Pre-rendered frames i nVidias kontrollpanel vilket borde betyda att grafikkortet förrenderar frames för att jämna ut FPSen eller något sådant. Detta är som sagt var en gissning.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/16210-grafikprestanda-i-fa...

Längre ner på sidan finns jämförelse med dom olika ljussättningarna

Antingen HBAO eller SSAO, smaksak, HDAO är ostabilt. Grafikbuffert skulle jag också gärna ha ett svar på...

Permalänk
Medlem

ah jag kollade runt HBAO och HDAO ska va snyggast tror en av dom är för amd only. Men grafikbuffert va är det? Kan inte mr moderator svara på det:D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

ah jag kollade runt HBAO och HDAO ska va snyggast tror en av dom är för amd only. Men grafikbuffert va är det? Kan inte mr moderator svara på det:D?

Det är samma som i Nvidia control panel "Max Pre-Rendered Frame" alltså hur många frames ditt grafikkort ska buffra i förväg så att säga.

nedan, en förklaring av Pre-render frames (NVidia)

Citat:

Maximum Pre-Rendered Frames: If available, this option - previously known as 'Max Frames to Render Ahead' - controls the number of frames the CPU prepares in advanced of being rendered by the GPU. The default value is 3 - higher values tend to result in smoother but more laggy gameplay, while lower values can help reduce mouse and keyboard lag. However extremely low values such as 0 may hurt performance, so I recommend this option be kept at its default of 3 globally, and only adjusted downwards in specific game profiles. Remember, in most cases mouse lag is due to low framerates, so adjusting this option is not an automatic cure to lag issues, nor should it be the first thing you try. Finally, it only works in DirectX games, not OpenGL games.

källa: http://www.tweakguides.com/NVFORCE_6.html

Permalänk
Medlem

Va kör ni med för grafikbuffert? jag har inte på det överhuvudtaget men är det bra eller dåligt? Som sagt det är ju första gången nåt spelet använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Va kör ni med för grafikbuffert? jag har inte på det överhuvudtaget men är det bra eller dåligt? Som sagt det är ju första gången nåt spelet använder det.

Snackar du om Vsync? I sånna fall är det en smaksak.

Permalänk
Medlem

Nej jag snackar om maxbuffering i grafikort det är en option i Farcry 3. Har aldrig sett det valet i nåt spel.
Maxbuffering av
de finns 1 2 och 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Snackar du om Vsync? I sånna fall är det en smaksak.

Har du läst denna tråden till att börja med?

Skrivet av Lexius:

Nej jag snackar om maxbuffering i grafikort det är en option i Farcry 3. Har aldrig sett det valet i nåt spel.
Maxbuffering av
de finns 1 2 och 3

Prova och se vad hur det känns. Minns inte vad jag kör med men jag antar att det hjälper svagare GPU'er (Om du har snabb processor) på traven. Annars flaskar det nog bara CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Maxbuffering av
de finns 1 2 och 3

Det är första gången jag ser det, men det är som någon förklarade pre-rendered frames. Vilket ni väljer beror på om det uppstår inputlagg. Desto högre värde ni väljer kommer ni känna av mer inputl. i musen. De flesta brukar ha en 2:a, men själv tycker jag att det fungerar bäst med en 3:a som är även standard i Nvidias Kontrollpanel.

Väljer jag en 4:a så brukar det bli riktigt segt att använda musen , men det är inte alla som märker av det. Sen så beror det på spel. I FPS brukar folk helst vilja ha en 2:a.