Permalänk

Telnet problem

Hej, har försökt fixa mitt internet till open istället för strict. Följer denna guiden: http://www.youtube.com/watch?v=H9U51TFk7mw
När jag skriver telnet 192.168.1.254 kommer detta upp: Det gick inte att ansluta till värddatorn på porten 23: Anslutningen misslyckades.

Vet nån hur jag fixar detta problem?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din router svarar väl helt enkelt inte på port 23.
D-link tillåter t.ex. inte telnet

Varför ska du göra detta?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag ska göra detta så att mitt internet blir open på spel som black ops 2. Vilket gör att jag kan hitta mer servrar, joina vänner mm.

Permalänk
Medlem

Har din router 192.168.1.254?
Har din router telnet igång?

Nästa steg:
Har du samma router som i youtube-klippet du refererar till?
Kommandona som visas i klippet är unika för den typen av router.

Permalänk

Han säger i klippet att jag ska skriva 192.168.1.254. Så jag antar det.
Telnet är igång.
Jag har samma router som han i klippet.

Permalänk
Medlem

Kan du pinga 192.168.1.254?
Skriv ipconfig i kommandotolken och kolla vad du har för default gateway annars.

Funkar det att pinga så är det så enkelt att den inte svarar på port 23 som Printscreen sa.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk

Min standard gateway är inte 192.168.1.254. Ska jag testa med min standard gateway ip istället?

Permalänk
Medlem

Do it

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk

Kollade extra noga. Och en standard gateway ip ska väll inte se ut såhär: ****:b::****:* Fast * ska vara siffror.
Testade med gateway ipn. Funkade inte heller.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hejbanan1:

Kollade extra noga. Och en standard gateway ip ska väll inte se ut såhär: ****:b::****:* Fast * ska vara siffror.
Testade med gateway ipn. Funkade inte heller.

****:b::****:* ser ut som en IPv6-adress. Kör du det i ditt hemnät?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hmm spännande.
Det är inte link local-adressen du kollar på?

Så här ser min output ut när jag kör ipconfig

Står det verkligen en IPv6-adress på raden längst ner där?

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Skrivet av sn0w:

Hmm spännande.
Det är inte link local-adressen du kollar på?

Så här ser min output ut när jag kör ipconfig

http://s15.postimage.org/5yv6lvc8p/ipfoncigf.jpg

Står det verkligen en IPv6-adress på raden längst ner där?

Ja det gör det. Har en thomson om någon undrar.

Permalänk
Medlem

Där ser man!
Kan du surfa till den IPv6-adressen i webbläsaren?

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sn0w:

Hmm spännande.
Det är inte link local-adressen du kollar på?

Så här ser min output ut när jag kör ipconfig

http://s15.postimage.org/5yv6lvc8p/ipfoncigf.jpg

Står det verkligen en IPv6-adress på raden längst ner där?

Bilden du "fel-länkat"

Borde ha en ip v 4 adress, men det är ju svårt att veta nått när du har en vitat ut det, det är inte farligt att visa ip numren där om du ansluter via en router, börjar numren på 192 eller 10 så finns de inte på internet, så visa dem för då blir det lättare att hitta fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sn0w:

Där ser man!
Kan du surfa till den IPv6-adressen i webbläsaren?

Nej det går inte, då går det med 192.168.1.254

Är inte super kunnig, så jag kanske har gjort nått fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilden du "fel-länkat"
http://s15.postimage.org/p3yfvmqwp/ipfoncigf.jpg

Borde ha en ip v 4 adress, men det är ju svårt att veta nått när du har en vitat ut det, det är inte farligt att visa ip numren där om du ansluter via en router, börjar numren på 192 eller 10 så finns de inte på internet, så visa dem för då blir det lättare att hitta fel.

Fel-länkat?
Haha I know, jag är bara oerhört paranoid.

Ska man vara oerhört petig finns det dock publika nät som börjar på 192

Men det jag ville belysa var hur outputen ser ut och att han faktiskt kollade på raden längst ned.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk

OJ, FÖRLÅT ALLIHOPA. Den som jag kollade på var till hamachi, nu hittade jag den riktiga, jag testar den. Och den börjar på 192.

Den funkade inte, kommer upp samma sak.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du en thomson 789 från telia så kan du kontakta dem och be dem brygga den så funkar den som ett rent modem, då får du sköta om resten med egna prylar.
Telnet är väl dessutom avstängt när maskinen väl har startat på riktigt, det är inget höjdarprotokoll vad det gäller säkerhet så det är några sekunder man har möjlighet att använda det just vid omstart.
Du kan kolla på det här om du inte ber om bryggning #12956162

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa avinstallera hamachi.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Men hamachi borde inte göra någon skildnad igentligen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hejbanan1:

Men hamachi borde inte göra någon skildnad igentligen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det har ställt till en hel del jävelskap på våra LAN, jag litar inte för fem öre på möget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Nej de borde inte göra det, men tro mig, du skulle bli förvånad över alla saker som den fuckar upp, värt att testa.

Andra program som också kan skapa mysko fel, teamviewer kan göra så vissa spel inte går att köra i fullscreen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det TS vill uppnå?

Permalänk
Medlem

IP:n till din router är antagligen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

IP:n till din router är antagligen 192.168.1.1 eller 192.168.0.1.

Snabbgooglade lite, och tydligen är det .254 på den routern.

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sn0w:

Snabbgooglade lite, och tydligen är det .254 på den routern.

Så då var det alltså Hamachi som förstörde

Permalänk

Testade att avinstallera hamachi. Gjorde ingen skildnad

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att telnet är aktiverat på din router isf.

Jag kollade lite snabbt på klippet du länkade och den öppnar bara portarna för ett specifikt program (spel). Enklast är väl att göra detta via webbgränssnittet, dvs du surfar in på 192.168.1.254 och öppnar dina portar där inne.

Det känns bara dumt att krångla till det i onödan?

Permalänk

Det är just att öppna portarna via hemsidan som inte funkar. Har testat en hel del. Börjar bli trött på thomson.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som jag sa, telnet kanske inte är aktiverat på din router, och för att aktivera Telnet på en Thomson-router måste du uppdatera firmware. Och du som inte ser skillnad på din lokala lan-anslutning och en virtuel hamachi-adapter kanske inte ska ge dig på det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com