"Hårdbränna" srt på mkv?

Permalänk
Medlem

"Hårdbränna" srt på mkv?

Tjena!

Hitta ett par trådar om att lägga in text i .mkv och .mp4 och så vidare.
Men jag behöver "hårdbränna" in srt till .mkv, alltså göra så texten är fast på bilden och inte valbar att stänga av eller på.
Jag använder nämligen Serviio för att streama film till min TV och då kan man inte välja att sätta igång undertext, av någon anledning, så jag behöver den fast i bilden.
Finns det några program för detta?

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

MKVtoolnix är vad du letar efter

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

MKVtoolnix är vad du letar efter

MKVtoolnix kan väl bara baka in srt i .mkv filen utan att "hårdkoda" den?
Låter snarare som att hela filen skulle behöva renderas om.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Renderingen kan göras med Handbrake.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med Serviio, streamade till min Panasonic Vt50 och fick inte undertexterna att funka. Då räckte det med att använda MKVmerge GUI för att få det att funka (dock så måste man gå in i subtitles och aktivera dom, samt ev. ändra vilket språk som ska användas så att åäö funkar). Tar bara några minuter per film, till skillnad från om du ska rendera hela filmen vilket kan ta 30min+