Western Digital kliver upp till fem terabyte i slutet av 2013

Permalänk
Melding Plague

Western Digital kliver upp till fem terabyte i slutet av 2013

Hårddiskjätten Western Digital planerar att lansera lagringsenheter med fem terabyte utrymme under 2013. Först ut är modeller i serierna Red och Green.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske man skulle ta och köpa ett par 5 stycken och trycka in i chassit så det räcker för all framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Jaha, roligt att inte köra raid på dessa...

Haha jag menar de. 5tb med semesterbilderna samt kanske bilder från barnens ungdom och frammåt, så efter kanske 2-3 år, disk boot failure =D

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

satan vad det går fort nu. tycker mina 3TBare är stora...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen

Känns knappast värt att köpa en sådan över en 4TB:are, då man bara får 25 % extra utrymme för ett troligen betydligt högre pris. Nej, det får nästan vara 6 TB om det ska vara någon idé.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här kommer lagom till att jag ska rotera in en ny storlek i mina 2 hotswap carriers.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Hur är det med hårddisk-krascher i stationära datorer nuförtiden? För egen del så var det rätt länge sedan jag upplevde det senast, ca 3 år sedan. Har det blivit bättre på senare år?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Då kan jag äntligen få plats att privatkopiera alla mina inköpta musik CD:s och DVD filmer på den som jag skattat för åt Copyswede...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

satan vad det går fort nu. tycker mina 3TBare är stora...

Går fort? Den här artikeln är från 2008...
http://www.techradar.com/news/computing-components/storage/hitachi-aiming-for-5tb-hard-drive-by-2010-415442

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

Känns ändå som det går sakta, diskarna blir lite större nu o då, men dom är ändå rätt "trist" i prestanda, som inget utvecklas förutom densiteten på plattorna... visst en liten boot ger det ju på samma gång...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emil98:

Då kanske man skulle ta och köpa ett par 5 stycken och trycka in i chassit så det räcker för all framtid

Jag gillar när folk säger att något kommer räcka till inom it.. om några år kommer filmer ta 100+gb tex.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv

Fyller en 2 tb disk på en månad så hade inte varit fel med några såna här. Är väl mkt dyrare förmodligen per diskytrumme tyvärr..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Otroligt dumt att köpa färre stora diskar istället för fler mindre diskar. Redundansmässigt så vore två-tre 2TB-diskar ett bättre val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Jösses. Vad ska ni med allt lagringsuttymme till? Håller ni alla på med grafik mm eller? Själv har jag två 120gb Ssd för program å spel å en 600gb hdd för lite bilder filmer mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Jösses. Vad ska ni med allt lagringsuttymme till? Håller ni alla på med grafik mm eller? Själv har jag två 120gb Ssd för program å spel å en 600gb hdd för lite bilder filmer mm.

Tja jag har 5 tb avsatt för media just nu.
1080p material, flac och spel blir fort utrymme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefan1981:

Jösses. Vad ska ni med allt lagringsuttymme till? Håller ni alla på med grafik mm eller? Själv har jag två 120gb Ssd för program å spel å en 600gb hdd för lite bilder filmer mm.

Pirater?

Själv använder jag en hel del utrymme för material jag spelar in med det är aldrig över 500gb.
Har också lite svårt att se vad man ska med så ENORMT mycekt lagrings utrymme till, så länge man inte laddar ner en fruktansvärd massa data.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Sannolikheten för fel, iaf den som de anger har hittills varit ganska konstant 10^-15 eller 10^-14 eller vad det nu brukar vara, med en tiopotens mer för SSD eller SAS-hårddiskar.

Så länge det speglar verkligheten är det väl inget problem att köpa stora diskar. Därmed inget sagt om priset.

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag o kämpar för att fylla min 2TB disk, hur ska det gå med en 5Tbare

Hoppas nog mer på att SSD sjunker i pris och ökar lite till i storlek då

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil98:

Då kanske man skulle ta och köpa ett par 5 stycken och trycka in i chassit så det räcker för all framtid

"640k är allt man behöver"

Permalänk
Medlem

Hoppas dem gör dem i 5400rpm och inte 7200rpm. De flesta köper väll så stora diskar för att lagra på och för att dem ska hålla länge. Som när 4TB kom ut med 7200rpm, vem fan behöver en snabb lagringsdisk, försämrar ju bara livslängden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Och här sitter jag o kämpar för att fylla min 2TB disk, hur ska det gå med en 5Tbare

Hoppas nog mer på att SSD sjunker i pris och ökar lite till i storlek då

Kämpar? Det fyller man på en månad om man anstränger sig lite. Har ca 10GB hemma och då slänger jag ändå det mesta.

Permalänk

Själv har jag 700 GB ledigt på min 1 TB HDD, skulle vara betydligt mer ledigt om jag vore den enda användaren av datorn.
1 TB lär vara enormt overkill för mig i typ 40 år eller längre.
Förstår inte vad folk behöver så mycket utrymme för..

Permalänk
Sötast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Själv har jag 700 GB ledigt på min 1 TB HDD, skulle vara betydligt mer ledigt om jag vore den enda användaren av datorn.
1 TB lär vara enormt overkill för mig i typ 40 år eller längre.
Förstår inte vad folk behöver så mycket utrymme för..

Alla är olika och använder sina grejer på olika saker, är väl egentligen inget speciellt svårt att förstå?

En film beroende på kvalitet hamnar oftast mellan 4-8 GB, ett FLAC album på runt 500MB, 50 Album är väl knappast något ovanligt och bara det går på ~25GB.

Att ha t.ex 10 spel installerade på en gång kan vara allt från 50 till 200GB.

Sen tillkommer backup på allt som är viktigt, det går fort åt.

Permalänk
Avstängd

Najs!
Men kanske borde WD göra SSD, annars kommer snart ingen köpa deras diskar förrutom Google och Facebook.

Jag klarar mig rätt fint på 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Pirater?

Själv använder jag en hel del utrymme för material jag spelar in med det är aldrig över 500gb.
Har också lite svårt att se vad man ska med så ENORMT mycekt lagrings utrymme till, så länge man inte laddar ner en fruktansvärd massa data.

Många har lagt över sina film- och musiksamlingar på disk för att slippa de optiska skivorna.
Det behöver inte ha något med nedladdning eller piratkopiering att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Snusfri

Äntligen lite större diskar, har ca 200GB ledigt av totalt 14TB nu så det är trångt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Insåg idag att min 1TB inte duger ens för mina spel från steam eller Origin. Köra en 4TB 4x1tb platter Black drive kanske? =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

men stämde det då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Najs!
Men kanske borde WD göra SSD, annars kommer snart ingen köpa deras diskar förrutom Google och Facebook.

Jag klarar mig rätt fint på 500 GB.

SSD är fortfarande för dyra för att folk ska köpa dom som lagringsdiskar & det är ett bra tag innan SSD kommer upp till 2-3 TB vid rimliga priser.
Jag har ca 8TB med mina mekaniska hårddiskar och en 256 gb SSD som C:hårddisk, det krävs en hel del lagrings utrymme ifall du tex Frapsar som jag gör, samt video redigering.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W