Windows 8 större än OS X på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Juste, i senaste Two and a Half Men körde dom Windows 8 reklam, höll på o spy när jag såg det

Tycker det är värre att iphone och macbook finns med i nästan varje reklam, tvprogram eller film (som har gjorts de senaste två åren) där en mobil eller bärbar dator finns med. Smygreklam ftl.

OnT: Kul att folk börjar använda windows 8 ändå. Det enda som är dåligt med w8 är modern ui och det kan man unvika lätt. Själv har jag bara gått över till w8 på min bärbara och det funkar även fast det är svårt att hitta i modern ui ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Undrar om AMD någonsin kan komma före nVidia när det gäller antal sålda grafikkort..
nVidia tycks ju vara präntat i så mångas sinnen som mega grafikkorten

Inte så länge de inte lyckas med marknadsföringen. De ligger oftast lite före nVidia i alla lanseringar, men också stryk i de flesta, därför väljer fler nVidia.

Just nu leder dock AMD pris/prestanda-delen grymt med HD7870 som är ett fruktansvärt prisvärt kort!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Var det inte Apples senaste event som de sa att Mac OSx var störst och betydligt större än Windows PC?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Undrar om AMD någonsin kan komma före nVidia när det gäller antal sålda grafikkort..
nVidia tycks ju vara präntat i så mångas sinnen som mega grafikkorten

Nja, många kör Nvidia för att det är mindre krångel. Mest prisvärd hårdvara är inte allt. Jag har haft ATI från 3D Rage 1995 till HD6870 idag, och Nvidia från GF2 till GTX680 idag. Alltid strulat mindre med Nvidia, enda större undantaget var när Vista var helt nytt för det var skapligt instabilt i början men det gällde en massa hårdvara inte bara grafikkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Tycker det är värre att iphone och macbook finns med i nästan varje reklam, tvprogram eller film (som har gjorts de senaste två åren) där en mobil eller bärbar dator finns med. Smygreklam ftl.

OnT: Kul att folk börjar använda windows 8 ändå. Det enda som är dåligt med w8 är modern ui och det kan man unvika lätt. Själv har jag bara gått över till w8 på min bärbara och det funkar även fast det är svårt att hitta i modern ui ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

W8 är skönt, punkt. Modern Ui är inte lika skönt. Att sedan folk gråter om att man måste använda det är ju korkat. Att installera Start8 löser ju deras problem?

Till de som hatar Windows 8!!!

Varför är det så farligt att installera Start8 för att få startmenyn tillbaka när alla på XP-tiderna utan något som helst klagomål drog in rocketdock, rainmeter och allt vad det hette för att pimpa uit?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Framgång? Nja... Om nu operativsystemet är så fantastiskt som de vill få det till, borde det i alla fall vara förbi Vista vid det här laget.

Det tog Windows 7 5 månader att gå om Vista, om 8an är lyckad borde samma sak hända igen, alltså att 8an går om Windows 7 på 5 månader, men jag tror inte det händer på 5 månader. Jag tror inte det händer, någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

gogogo win8

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 8 fast jag inte gillar det, varför köra gammal mjukvara på en helt ny dator?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Men när jag skaffar en ny dator, som är väldigt snart, så kommer jag skaffa Win8 och använda de tredje parts programmen..... Då kommer det att fungera utmärkt, och även om det är dåligt gjort av Mircrosoft, så fungerar det ju bra, det är ju det som är det viktigta.....

Du köper en ny bil men tillverkaren har lagt till featuren att det inte finns någon vindruta utan ett par solglasögon ersätter den. Så du tvingas gå till en verkstad som monterar in en vindruta från förra årets model. Riskera är att den spricker eftersom den inte är anpassad för den nya modellen.

Permalänk
Inaktiv

Man spenderar inte 35K på en MAC, för att sedan spela Minesweeper. :annoyed:

Permalänk

11 Procent med Windows XP?! Nu får ni väl ta och ge er? Satt ni med Windows2000 år 2010 också? Det har kommit en bra ersättare, släpp XP, och byt till i alla fall W7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

W8 är skönt, punkt. Modern Ui är inte lika skönt. Att sedan folk gråter om att man måste använda det är ju korkat. Att installera Start8 löser ju deras problem?

Till de som hatar Windows 8!!!

Varför är det så farligt att installera Start8 för att få startmenyn tillbaka när alla på XP-tiderna utan något som helst klagomål drog in rocketdock, rainmeter och allt vad det hette för att pimpa uit?

Av samma anledning som inte ens den gråaste gråsosse röstade på Sossarna med Mona Sahlin vid rodret. Om vi använder 8an alls, tror Microsoft att vi godkänner inriktningen företag har valt. Tidigare exempel (Me, Vista) har tydligt visat att låga säljsiffror är ett språk Microsoft förstår mycket väl.

Ett Operativsystem skall gå att använda, och inte vara i vägen, direkt från start. Jag tycker 8an fallerar på båda de punkterna. Och av de låga siffrorna för november att döma (0.96% -1.03% beroende på vem man lyssnar på), så är jag inte direkt ensam om att tycka så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Framgång? Nja... Om nu operativsystemet är så fantastiskt som de vill få det till, borde det i alla fall vara förbi Vista vid det här laget.

Det tog Windows 7 5 månader att gå om Vista, om 8an är lyckad borde samma sak hända igen, alltså att 8an går om Windows 7 på 5 månader, men jag tror inte det händer på 5 månader. Jag tror inte det händer, någonsin.

Där är det väl ändå lite skillnad? Vista floppade, det gjorde inte windows 7. Alla hade suttit i två år och bara väntat och längtat på Win7 när det släpptes. Hur lång tid tog det för win7 att gå om det många många år gamla XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Var det inte Apples senaste event som de sa att Mac OSx var störst och betydligt större än Windows PC?

Räknar man ipads som datorer är de största enskilda datortillverkaren.
Även om man inte räknar dem är de stora.

Problemet med nya spel och OS X (om man bortser från indiespel och Blizzard) är att de allt som oftast är dåliga porteringar så vi som använder mac får ändå använda boot camp.
Jag testade GW2 i OS X och det är kanske halva prestandan mot win7.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Av samma anledning som inte ens den gråaste gråsosse röstade på Sossarna med Mona Sahlin vid rodret. Om vi använder 8an alls, tror Microsoft att vi godkänner inriktningen företag har valt. Tidigare exempel (Me, Vista) har tydligt visat att låga säljsiffror är ett språk Microsoft förstår mycket väl.

Ett Operativsystem skall gå att använda, och inte vara i vägen, direkt från start. Jag tycker 8an fallerar på båda de punkterna. Och av de låga siffrorna för november att döma (0.96% -1.03% beroende på vem man lyssnar på), så är jag inte direkt ensam om att tycka så.

Lev i nuet! Sluta genast med din smutskastning av Microsoft och Windows 8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag kan säga att windows 8 är mycket smidigare att arbeta med när man lärt sig. Man måste använda fler kort kommandon vilket snabbar upp vilket arbete mångfalt!

sök funktionen finns fortf - Tryck på windows tangent och börja skriv så söker den!

Det tar inte längre tid att komma åt någon specifik fil som du säger.

En annan poäng med w8 är alla detaljer kring filöverföring och aktivitetshanteraren. Det är guld <3
Sluta flame:a - Gillar du inte Windows 8 så fine men sprid inte nå falska påståenden.

Att behöva lära sig kortkommandon är inte direkt något som kan vara bra design. Sure, jag använder kortkommandon och gjorde det även i sjuan, vilket gjorde det hela smidigare, men kände aldrig att jag behövde använda dem för att det inte skulle kännas segt/ologiskt.

Sökfunktionen finns fortfarande det stämmer, men du måste klicka några extra gånger om du är ute efter filer eller inställningar (men program/appar går väldigt smidigt att söka på).

Får hålla med om att den nya filöverföringen är guld. Har inte testat aktivitetshanteraren så mycket men verkar vara smidigare än sjuans.

Läste visserligen inte vad han du svarade på skrev, är fullt möjligt att han hittade på saker men tyckte du gav en onyanserad beskrivning av sökfunktionen.

Overallt inget större fel på windows 8. tycker inte man behöver installera några tredjeparts-program utan man kan använda metro precis som en startmeny om man känner för det och de flesta programmen går att öppna i de vanliga bildvisningsprogrammen mm.

(Sedan har jag modiferat windows 8 lite, men det är så gott som endast visuella förändringar och påverkar inte funktionen)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Av samma anledning som inte ens den gråaste gråsosse röstade på Sossarna med Mona Sahlin vid rodret. Om vi använder 8an alls, tror Microsoft att vi godkänner inriktningen företag har valt. Tidigare exempel (Me, Vista) har tydligt visat att låga säljsiffror är ett språk Microsoft förstår mycket väl.

Ett Operativsystem skall gå att använda, och inte vara i vägen, direkt från start. Jag tycker 8an fallerar på båda de punkterna. Och av de låga siffrorna för november att döma (0.96% -1.03% beroende på vem man lyssnar på), så är jag inte direkt ensam om att tycka så.

Det var 1827497 sossar som röstade på Socialdemokraterna när Mona Sahlin satt vid rodret

Permalänk
Medlem

Kör med både Windows 7 och OS X. Windows 7 för de tyngre spelen och OS X på min macbook pro när man vill lira lite indie spel på resan

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Var väl ganska väntat?

Med tanke på spelprestandan i os x jämfört med win så är det ju inte så konstigt. Jag bootar om min laptop till win7 om jag "behöver" spela på den.

Det hade varit intressant om någon kunde göra en jämförelse och analys av steams siffror jämfört med t.ex. de för webplatser. Är det t.ex. så att de som spelar via steam i högre grad har anammat win 8 än de som inte gör det (vi antar för enkelhetens skull att alla surfar och kör det som baseline) och i så fall varför?

Mer analyser på swec

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

OSX är väl inte en bedrift för någon windows-version att slå i siffor egentligen? Inget ont om OSX, jobbar i det dagligen men macar är mer ett dyrare arbetsredskap än spelmaskin.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Där är det väl ändå lite skillnad? Vista floppade, det gjorde inte windows 7. Alla hade suttit i två år och bara väntat och längtat på Win7 när det släpptes. Hur lång tid tog det för win7 att gå om det många många år gamla XP?

Det skedde i Juli 2011 om man får tro W3schools. XP är dock ett specialfall då många företag fortfarande 2012 är beroende av ActiveX och IE6. Microsoft har inte direkt visat någit intresse att hjälpa företag med migrering.

Skrivet av RzrTrek:

Lev i nuet! Sluta genast med din smutskastning av Microsoft och Windows 8!

Jag lever i nuet. Jag ogillar Windows 8 lika mycket NU som jag gjorde för en vecka se'n

Skrivet av _MmattiasS_:

Det var 1827497 sossar som röstade på Socialdemokraterna när Mona Sahlin satt vid rodret

Och det var 1827497 som fick se sitt parti i opposition för andra mandatperioden i rad

Om jag vanligtvis röstade på sossarna skulle jag inte rösta på dem med Mona eller Håkan vid rodret. Det innebär ju att jag sänder signalen att jag tycker dessa stolpskott är acceptabla som statsministrar.

Mona Sahlin är som Metro, Det har hänt massa bra, men det märks inte ens för att det är något i vägen som drar åt sig all uppmärksamhet och sprider dålig stämning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är hela artikeln betalad av MS Sverige? Pinsamt liten framgång, påstår ju jag.

Rurbiken borde väl istället vara "Windows 8 uppenbarligen ointressant för gamers"?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fövånar mig att vista ligger så högt, vad håller folk på med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Okej att man sitter på XP fortfarande, det var ju faktiskt bra... Men Vista?!

Vista är bättre än XP. Folk är så himla fåniga med allt Vista är sämst tjat.
Det stämmer bara om man inte räknar med Service Pack, och XP var ju inte heller något
pefekt OS före Service Pack

Permalänk
Avstängd

Det heter varken metro eller moderna gränssnittet, det heter Modern UI eller Windows 8 Apps.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Windows 8 skräp, vad spelar det för roll om det är snabbare i grunden? Tar lång tid att komma åt allt istället vilket neutraliserar ledningen från Windows 7

Ge exempel på situationer i Windows 8 där en normal användare kommer behöva spendera mycket längre tid för att "komma åt allt" än vad det skulle ta i Windows 7. Vågar exempelvis nästa garantera att det i en majoritet av fall går snabbare att trycka på "win-key" och sen starta en applikation via startskärmen än man gör via startmenyn/undermenyer.

Skrivet av exodeus:

Det är så urbota korkat utformat att användare tvingas installera tredje parts program som återställer hur det var förr.

Jag var positivt inställd till Windows8 och även metro... Tills jag använt det en månad och började fundera på om lobotomi var ett anställningskrav för utvecklarna.

Fast man behöver inte installera någon tredjepartsprogramvara, om nu startmenyn betyder så mycket så återstår alltid valet att fortsätta köra Windows 7.
Dvs gillar man inte designen så kan man visa missnöje mha av sin plånbok, man uppgraderar helt enkelt inte.

Jag fattar dock personligen inte hur just startmenyn kan bli en så stor sak, mig spelar dess vara eller icke vara noll och intet då jag spenderar en extremt liten del av min arbetsdag med att starta program (möjligt att andra lägger en större del av sin dag på detta men är effektivitet verkligen något att bry sig om då?).

Ozzed har du missat att Windows 8 sålt mer under än vad Windows 7 gjorde under den första månaden efter lanseringen?
http://www.slashgear.com/windows-8-licenses-blast-past-40-mil...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Jag fattar dock personligen inte hur just startmenyn kan bli en så stor sak, mig spelar dess vara eller icke vara noll och intet då jag spenderar en extremt liten del av min arbetsdag med att starta program (möjligt att andra lägger en större del av sin dag på detta men är effektivitet verkligen något att bry sig om då?).

Jag gillar inte startmenyn heller, jag såg fram emot ett nytt gui och var positivt inställd till metro. Men ta en sån sak som bakgrundsprogram a la skype. Sitter jag i Word och skriver men tar en kaffeepaus och någon skickar ett meddelande till mig. I win7 såg man då den lilla ikonen jämte klockan. I win8 så göms det undan bland trettio andra blinkande hoppande och färggranna bilder i en meny som jag aktivt måste öppna och kolla efter i.

Detta är ett typ av problem som återkommer gång på gång win8. Dom har inte tänkt igenom det. Kontentan är att det har två GUI ihoppmixade utan någon tanke på hur de ska fungera tillsammans.

Man kan inte lägga två appar att dela på halva skärmen... nått som alla älskade med skrivbordsläget i win8.

edit:
Och längs samma spår, Google Talk lägger sig ijämnte klockan och skype i metro. så jag måste kolla två helt olika ställen för att se om något har hänt.

Permalänk
Medlem

I vilken grupp hamnar jag som regelbundet loggar in på Steam från Win7, OS X och Android?

EDIT: typo.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Det är väl relativt. Jag tycker ändå att det är tillräckligt många för att vara "knappt några".

http://store.steampowered.com/search/?os=mac&category1=998

Fortfarande för lite men på god väg. Problemet är bara att om man vill ha en gamerdator så är det nog ingen mac man köper.

Permalänk
Skrivet av korreWorre:

Förstår inte klaget på Windows 8 alls egentligen, kör in start8 så funkar det EXAKT som Windows7 fast vissa saker är t.o.m bättre (filkopiering) osv.

Sen så kan man fundera på varför man väljer att använda utforskaren/explorer för filhantering, lite som att använda mspaint istället för photoshop, men det är en helt annan frågeställning...

Ang själva tråden så tänker jag vara så fördomsfull att jag vågar påstå att flesta mac-ägare använder sina burkar för skapande/surf/film/musik snarare än spelande...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid