cpu temp ligger på 90-98° celsius hela tiden

Permalänk
Medlem

cpu temp ligger på 90-98° celsius hela tiden

som rubriken säger, mitt cpu ligger på 90-98 grader hela tiden, så fort jag kommer in i skrivbordet efter att att ja startat datan så överhettas den?
har ingen anin vrf men det kraschar datorn! vad kan problemet vara?

Permalänk

Testa att blåsa ur datorn med tryckluft...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kolla vilka program som belastar din CPU - används den till 100% av något/några program?

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

som rubriken säger, mitt cpu ligger på 90-98 grader hela tiden, så fort jag kommer in i skrivbordet efter att att ja startat datan så överhettas den?
har ingen anin vrf men det kraschar datorn! vad kan problemet vara?

att den blir för varm kanske ?
rengör kylaren på något sätt utan att ta av den med typ tops och gammal tandborste.. eller tryckluft (håll i fläktarna du blåser på då...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Känns mer som att CPU fläkten lossnat lite, en igentäppt kylare bör fortfarande hålla CPUn svalare än 90-98 grader så länge som kylarblocket har tillräckligt med kontakt med processorn.
Skulle rekommendera att du känner på kylaren, den ska öht inte gå att vicka/rubba, gör den det så får du skruva dit skruvarna lite bättre (alternativt trycka dit pushpinsen ordentligt beroende på kylare).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliAfram:

som rubriken säger, mitt cpu ligger på 90-98 grader hela tiden, så fort jag kommer in i skrivbordet efter att att ja startat datan så överhettas den?
har ingen anin vrf men det kraschar datorn! vad kan problemet vara?

1:
Köp tryckluft på burk, öppna datorn och blås ur ordentligt. (Det tar bara ett par veckor för en dator att suga i sig damm, efter ett år kommer din dator att se ut som en jävla damm-farm...)

2:
- Köp kylpasta, t.ex Arctic Silver 5 eller Arctic Cooling MX-2.
- Montera bort processorkylaren
- Torka bort ALL den gamla kylpastan med t-röd sprit, tops & toapapper.
- Lägg på en pytteliten klick med ny kylpasta. Vad ska man säga, som ärtstorlek?
- Montera tillbaks din processorkylare

3:
Om du gjort det som står ovan kan du börja felsöka eventuella mjukvarufel.