Muspekaren blir osynlig (windows 8)

Permalänk
Hedersmedlem

Muspekaren blir osynlig (windows 8)

Har en HTPC som jag styr med mobilen via Unified remote. Har nu testat lite windows 8 på denna burk och till min förfäran märker jag att muspekaren blir osynlig om jag inte har en riktig mus inkopplad till datorn. Det går alltså att styra datorn även med unified remote genom mobilen när vanlig mus inte är inkopplad, men muspekaren är då osynlig.
Har pillat en hel del i mouse settings i kontrollpanelen utan framgång. Någon som har nå lösning på detta problem?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den kanske tror att du använder pekskärm när du inte har nån mus inkopplad, kanske kan stänga av detta på nåt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, så långt har jag kommit också. Men jag vet inte riktigt var jag ändrar detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har likande problem,på min HTPC det kan funka i ca 2-5min och sen bara lägga av.funderar på om det nån bugg i programet som orsakar felet.
För på min laptop lirar de på hur fint som helst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo, så långt har jag kommit också. Men jag vet inte riktigt var jag ändrar detta.

http://www.intowindows.com/enable-or-disable-touch-screen-in-...

Där kanske kan vara till hjälp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Tackar! Det där ska testas när jag kommer hem.

EDIT: När jag kom hem så jag att jag inte har de inställningarna i kontrollpanelen som används i guiden då ingen touchenhet är inkopplad till datorn

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Har en HTPC som jag styr med mobilen via Unified remote. Har nu testat lite windows 8 på denna burk och till min förfäran märker jag att muspekaren blir osynlig om jag inte har en riktig mus inkopplad till datorn. Det går alltså att styra datorn även med unified remote genom mobilen när vanlig mus inte är inkopplad, men muspekaren är då osynlig.
Har pillat en hel del i mouse settings i kontrollpanelen utan framgång. Någon som har nå lösning på detta problem?

Det finns en del avancerade saker man kan göra med UR, typ här och här, men då får du bygga dina egna lösningar. Har du testat att stänga av Fast-connection i appens inställningar > mus? Jag tror att problemet ligger i att UR inte identifieras som en mus, touch-platta eller standard input-enhet utan något annat. Förut har detta inte gjort något då Windows alltid har haft en muspekare men nu så blir det ett problem. Förhoppningsvis så är de (utvecklarna av UR) medvetna om detta och jobbar på en lösning. Du kanske borde fråga supporten?

Skrivet av Exiphi:

Inte så troligt då den artikeln handlar om att stänga av touch-inputen på en tablet, detta är en HTPC som inte har någon touch-input. Skulle visserligen kunna påverka ändå men som sagt, inte troligt.

Permalänk
Hedersmedlem

testade att ominstallera W8 igår. Still no luck...
Någon med stationär dator och Windows 8 som kan testat om samma sak (pekaren blir osynlig) händer er när musen kopplas ur?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Happ. Det verkar fortfarande inte finnas några bra lösningar för det här problemet.
Har kopplat in en mus som ligger bakom datorn och aldrig används nu och då syns ju pekaren när jag styr med mobilen. Men det är bannemej ingen bra lösning...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled