Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Ingen login-ruta i win7

Hej,

En kompis dator har fått det roliga problemet att inloggningsskärmen i windows 7 inte har en inloggningsruta. Jag har provat starta i felsäkert läge, provat starta senast fungerande konfiguration efter lite googlande. Systemreparationsgrejen som man kan starta med gör inget heller, man kommer bara till loginskärmen utan loginruta. Jag har suttit och googlat ett tag och det verkar som att ingen helt lyckats lösa detta problem (hittade lösningar för liknande problem orsakade av ett andra OS men ett sådant finns ej på denna dator). Om det hjälper att veta det så tar det ett tag medans "Windows läser in filer" innan man kommer till loginskärmen.

Loginskärmen ser ut såhär:

Man kan röra på muspekarn hur mycket man vill men det händer inget när man trycker på tangenter.. Det finns filer på datorn som hon skulle behöva redan idag så vill helst inte installera om windows. Datorn saknar även cd-läsare så jag kan inte trycka i nån recovery cd heller..

Hjääälp!!!!

Tack

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Lego Master
Skrivet av teh Vey:

Hej,

En kompis dator har fått det roliga problemet att inloggningsskärmen i windows 7 inte har en inloggningsruta. Jag har provat starta i felsäkert läge, provat starta senast fungerande konfiguration efter lite googlande. Systemreparationsgrejen som man kan starta med gör inget heller, man kommer bara till loginskärmen utan loginruta. Jag har suttit och googlat ett tag och det verkar som att ingen helt lyckats lösa detta problem (hittade lösningar för liknande problem orsakade av ett andra OS men ett sådant finns ej på denna dator). Om det hjälper att veta det så tar det ett tag medans "Windows läser in filer" innan man kommer till loginskärmen.

Loginskärmen ser ut såhär: http://i50.tinypic.com/b8ph82.jpg

Man kan röra på muspekarn hur mycket man vill men det händer inget när man trycker på tangenter.. Det finns filer på datorn som hon skulle behöva redan idag så vill helst inte installera om windows. Datorn saknar även cd-läsare så jag kan inte trycka i nån recovery cd heller..

Hjääälp!!!!

Tack

Har du tillgång till en annan dator? Isåfall, riv ut hårddisken ur laptopen, montera i ett externt chassi eller koppla in internt i andra datorn, och kopiera de filer du behöver spara.
Steg två, bygg en bootbar USB-sticka med windows (finns massa program och guider på nätet, google is your friend). Installera om windows från den USB-stickan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Andra träffen på google: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-s...

Har ni kanske installerat någon annan programvara såsom nämnda fjärrstyrningsprogram som orsakat problemet?

Där ingår även länk till bra guide för att återställa ett skadat register. Visserligen till XP, men de momenten är tydligen samma för 7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Detta hände mig när vi fjärrstyrde för några år sen gick att gå in i felsäkert läge bort med grafikkortdrivrutiner och in med nya

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tack för er tid!

Jag fick tag på leveranspapprena och såg att garanti fanns kvar så ringde supporten istället De hjälpte mig starta nåt diagnosprogram som kom fram till att hårddisken är paj, de ska skicka nån för o byta den.

Det förklarar ju iaf varför ingen lösning jag hittade online funkade..

Tack för förslagen iaf!

En moderator kan låsa om den vill

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Lagadator

Se till att dom plockar ut informationen från den gamla HDDn vid bytet (om det går eftersom den är skadad). Annars har jag hört talas om åtskilliga gånger där dom bara byter ut och så får ni aldrig tillbaka informationen på den trasiga disken.

Visa signatur

Lagadator.se