Comhems support ljög för att sälja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Comhems support ljög för att sälja

Har sedan januari/februari i år ett studentabonnemang hos Comhem a 100Mbit bredband för 100SEK/mån. Nyligen så "uppgraderades" vårt hyreshus till att kunna få 200Mbit för 250kr/mån (studentpris), så jag ringde till Comhems kundtjänst och frågade om det var möjligt att uppgradera vårt nuvarande abonnemang till 200Mbit för att se hur det fungerar, och ifall det inte fungerar bra kunna byta tillbaka till vårt gamla abonnemang.

Fick som svar att det var inga problem att byta tillbaka om det inte fungerar bra eller jag inte är nöjd, jag hade 14 dagars ångerrätt.

Det visar sig att uppgraderingen var ingen uppgradering utan +-0 i hastighet men 150kr dyrare, så jag ringer idag för att byta tillbaka till mitt gamla abonnemang och får som svar att jag inte kan byta tillbaka om jag utnyttjat tjänsten, då förbrukas den rätten. Däremot så kan jag nedgradera för en agvift a 150SEK.(Wtf?)

Jag sa åt henne i telefonen att de själva explicit sagt att det var inga problem att prova och om det inte fungerar bra så skulle de utan problem eller avgifter byta tillbaka till mitt gamla, jag tänker inte betala en spänn för det. Efter några minuters väntetid så fick jag som svar att "100Mbit för 100SEK/mån" var deras gamla erbjudande och de kan inte lägga tillbaka det, så nu är det 200Mbit för 250SEK i månaden som gäller. Jag berättade återigen att de själva sagt att det var helt lugnt att byta tillbaka om det inte funkade bra, så det var bara för dom att fixa. Hon skulle prata med någon annan avdelning men det var inte säkert att det skulle gå att fixa, och återkomma idag eller imorgon.

Nog för att jag visste sedan innan vilket skitföretag det handlar om, men kan någon insatt förklara vad som gäller rent juridiskt?

Tack.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Muntliga avtal gäller, men omöjliga att bevisa. Så har du det inte på papper, lycka till.
Du har 14 dagars ångerrätt på allt du beställer över telefon/internet. (vissa typer av tjänster kan exkluderas förutsatt att det TYDLIGT framgår). Men du har såklart ingen "rättighet" att få tillbaks det du hade tidigare om det inte var avtalat så.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Dimman:

Har sedan januari/februari i år ett studentabonnemang hos Comhem a 100Mbit bredband för 100SEK/mån. Nyligen så "uppgraderades" vårt hyreshus till att kunna få 200Mbit för 250kr/mån (studentpris), så jag ringde till Comhems kundtjänst och frågade om det var möjligt att uppgradera vårt nuvarande abonnemang till 200Mbit för att se hur det fungerar, och ifall det inte fungerar bra kunna byta tillbaka till vårt gamla abonnemang.

Fick som svar att det var inga problem att byta tillbaka om det inte fungerar bra eller jag inte är nöjd, jag hade 14 dagars ångerrätt.

Det visar sig att uppgraderingen var ingen uppgradering utan +-0 i hastighet men 150kr dyrare, så jag ringer idag för att byta tillbaka till mitt gamla abonnemang och får som svar att jag inte kan byta tillbaka om jag utnyttjat tjänsten, då förbrukas den rätten. Däremot så kan jag nedgradera för en agvift a 150SEK.(Wtf?)

Jag sa åt henne i telefonen att de själva explicit sagt att det var inga problem att prova och om det inte fungerar bra så skulle de utan problem eller avgifter byta tillbaka till mitt gamla, jag tänker inte betala en spänn för det. Efter några minuters väntetid så fick jag som svar att "100Mbit för 100SEK/mån" var deras gamla erbjudande och de kan inte lägga tillbaka det, så nu är det 200Mbit för 250SEK i månaden som gäller. Jag berättade återigen att de själva sagt att det var helt lugnt att byta tillbaka om det inte funkade bra, så det var bara för dom att fixa. Hon skulle prata med någon annan avdelning men det var inte säkert att det skulle gå att fixa, och återkomma idag eller imorgon.

Nog för att jag visste sedan innan vilket skitföretag det handlar om, men kan någon insatt förklara vad som gäller rent juridiskt?

Tack.

Alla samtal spelas in idag, kontakta dom igen och be dom gå igenom detta.
"annars"
Media, polisanmälan osv. Finns många alternativ.

Muntliga samtal gäller bara juridiskt om dom spelas in.
Annars kan ju jag som säljare (som jag engång jobbade som) ringa till vem som helst, babbla massa skit och styrka köpet med att det går att finna jag ringde till detta numret och "jag pratade med kunden i 5minuter som det står här och sålde detta." som bevis.
Det fungerar inte. Så be dom få tummen ur arslet och gå igenom samtalet.

Edit: googla lite snabbt:

Övergripande riktlinjer
1. Samtliga operatörer och deras leverantörer följer de generella krav och riktlinjer som finns angivna i Distans- och hemförsäljningslagen för telefonförsäljning, likväl som branschföreningens etiska regler.
2. I inspelningsaccepten skall det tydligt framgå att det muntliga avtalet har samma giltighet som ett skriftligt avtal och att kunden lämnar en klar och ovedersäglig accept på detta för att avtalet skall gälla.
3. I inspelningsaccepten skall det tydligt framgå:
a. vilka erbjudanden, priser och villkor som gäller
b. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller för längre tid än ett år
c. vem avtalet tecknas med, och om denna är annan än abonnemangsinnehavaren ska en muntlig fullmakt spelas in
d. vilket företag avtalet tecknas med, och vem som har tagit emot kundens order
4. I inspelningsmanuset skall det tydligt framgå att kunden snarast erhåller en skriftlig bekräftelse på beställningen samt information om ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen för att avtalet skall gälla.

Har du fått en bekräftelse på byte av abonnemang?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av matlo:

4. I inspelningsmanuset skall det tydligt framgå att kunden snarast erhåller en skriftlig bekräftelse på beställningen samt information om ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen för att avtalet skall gälla.

Har du fått en bekräftelse på byte av abonnemang?

Nix, ingen bekräftelse alls. Ringde om beställning av uppgradering den 26e november.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av matlo:

Alla samtal spelas in idag, kontakta dom igen och be dom gå igenom detta.

Muntliga samtal gäller bara juridiskt om dom spelas in.
Annars kan ju jag som säljare (som jag engång jobbade som) ringa till vem som helst, babbla massa skit och styrka köpet med att det går att finna jag ringde till detta numret och "jag pratade med kunden i 5minuter som det står här och sålde detta." som bevis.
Det fungerar inte. Så be dom få tummen ur arslet och gå igenom samtalet.

Skrivet av Dimman:

Nix, ingen bekräftelse alls. Ringde om beställning av uppgradering den 26e november.

kolla upptill återkom med vad dom säger.

lägg även ut historien på deras facebooksida innan du ringer och fråga dom öppet vad dom sysslar med.
I samtalat till dom uppger du även detta, "jag har även skrivit på er facebook sida för få en snabbare lösning"
Dags att köra fult spel precis som dom gör med svenssons.
Yrka på att Du har rätt att ta del av den muntliga överrenskomelsen då abonnemanget är bundet till dig.

Ring även juridisk kunnig person, t.ex. en advokatfirma. Det har jag själv gjort i ett gammalt brottsmål sen ungdomen.
Kostar ingenting om du för dig kort och tydligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av matlo:

kolla upptill återkom med vad dom säger.

lägg även ut historien på deras facebooksida innan du ringer och fråga dom öppet vad dom sysslar med.
I samtalat till dom uppger du även detta, "jag har även skrivit på er facebook sida för få en snabbare lösning"
Dags att köra fult spel precis som dom gör med svenssons.

Jag avvaktar tills hon har hört av sig igen, men om hon inte säger exakt det jag vill höra så ska jag prova den idén.

Återkommer när hon har hört av sig. Tack.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av anden12:

Du har 14 dagars ångerrätt på allt du beställer över telefon/internet. (vissa typer av tjänster kan exkluderas förutsatt att det TYDLIGT framgår)

För att förtydliga så gäller ångerrätten bara fram till den punkt man börjar nyttja tjänsten. Man har således inte rätt att beställa ett abonnemang, "prova" det i några dagar och sedan ångra sig.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av twit:

För att förtydliga så gäller ångerrätten bara fram till den punkt man börjar nyttja tjänsten. Man har således inte rätt att beställa ett abonnemang, "prova" det i några dagar och sedan ångra sig.

Det bör väl dock göra skillnad att Comhem själva sade att det var OK? Det var ett av kraven från min sida för att jag ens skulle testa.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Dimman:

Det bör väl dock göra skillnad att Comhem själva sade att det var OK? Det var ett av kraven från min sida för att jag ens skulle testa.

Om det finns med i det muntliga kontraktet så bör det väl inte vara några problem. Vet inte hur det gick till när du bytte abonnemang, men det brukar väl gå till så att det först pratas spontant om tjänsten och därefter har de en "inspelningssession" där de rabblar villkor och man får godkänna. Har du inte med det villkoret i inspelningssessionen så kan det bli knivigt för det är inte säkert att de sparat hela samtalet utan bara den delen när de rabblar villkor och man godkänner.

Antar att du inte spelat in samtalet själv. Får hålla tummarna för att du fått med ditt villkor i inspelningen de har av samtalet. Men begär oavsett ut en kopia av det muntliga avtalet.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Du kan ju alltid gissa
Registrerad
Maj 2012

Ja, säger dom så och det visar sig inte vara så gör dom fel och du har all rätt att få tillbaka ditt gamla abonnemang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Lägg upp ett ärende på http://www.fairshopping.se/ och Facebook, plötsligt så är du en av deras viktigaste kunder, de ber så hemskt mycket om ursäkt och lovar dig och alla andra att detta aldrig kommer hända igen.

Går du inte ut publikt, utan stannar i det mörka så är du inte värd 50 öre.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Dimman:

Det bör väl dock göra skillnad att Comhem själva sade att det var OK? Det var ett av kraven från min sida för att jag ens skulle testa.

Har Com Hem sagt detta och du kan styrka det har ni ett avtal som säger att du får prova på och sedan ångra dig. Min kommentar gäller generellt då ångerrätten skiljer sig markant mellan varor och tjänster på denna punkt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lundt
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Dimman:

Har sedan januari/februari i år ett studentabonnemang hos Comhem a 100Mbit bredband för 100SEK/mån. Nyligen så "uppgraderades" vårt hyreshus till att kunna få 200Mbit för 250kr/mån (studentpris), så jag ringde till Comhems kundtjänst och frågade om det var möjligt att uppgradera vårt nuvarande abonnemang till 200Mbit för att se hur det fungerar, och ifall det inte fungerar bra kunna byta tillbaka till vårt gamla abonnemang.

Fick som svar att det var inga problem att byta tillbaka om det inte fungerar bra eller jag inte är nöjd, jag hade 14 dagars ångerrätt.

Det visar sig att uppgraderingen var ingen uppgradering utan +-0 i hastighet men 150kr dyrare, så jag ringer idag för att byta tillbaka till mitt gamla abonnemang och får som svar att jag inte kan byta tillbaka om jag utnyttjat tjänsten, då förbrukas den rätten. Däremot så kan jag nedgradera för en agvift a 150SEK.(Wtf?)

Jag sa åt henne i telefonen att de själva explicit sagt att det var inga problem att prova och om det inte fungerar bra så skulle de utan problem eller avgifter byta tillbaka till mitt gamla, jag tänker inte betala en spänn för det. Efter några minuters väntetid så fick jag som svar att "100Mbit för 100SEK/mån" var deras gamla erbjudande och de kan inte lägga tillbaka det, så nu är det 200Mbit för 250SEK i månaden som gäller. Jag berättade återigen att de själva sagt att det var helt lugnt att byta tillbaka om det inte funkade bra, så det var bara för dom att fixa. Hon skulle prata med någon annan avdelning men det var inte säkert att det skulle gå att fixa, och återkomma idag eller imorgon.

Nog för att jag visste sedan innan vilket skitföretag det handlar om, men kan någon insatt förklara vad som gäller rent juridiskt?

Tack.

Jag hatar Comhem. Jag har själv blivit ägd av en telefonförsäljare. Fick ett tv-abonnemang när jag inte ens hade en tv. Det lät såhär: CH: "Jag slänger med ett gratis tv-abonnemang till ditt bredband" - Jag: "Okej, men det är gratis och så då?" CH:"Japp inga konstigheter!"

Sedan så visade det ju sig att det var en hel del avgifter som tillkom. Likaså att abonemmangen inte hade något med varandra att göra utan var två st fristående.

Sedan dess har jag försökt att ha så lite som möjligt att göra med Comhem.

För mig så är Comhem äkta whitetrash.

Jag hoppas att det löser sig för dig, du är inte ensam om att råka illa ut. Det bästa är väl att inte prata med dom överhuvudtaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2009

Vi råkade ut för precis samma sak hemma. Tjejen svarade som TS, att få prova på erbjudandet utan kostnader (även om vi inte var nöjda). Vi märkte inte heller någon skillnad, och bad att få återgå till tidigare avtalet. Likförbannat kom det en faktura på 150kr. Men vi bad att de skulle skicka över ljudfilen där vi godkänner den kostnaden, det gjorde dom aldrig och vi fick ett mail att vi inte behövde betala istället.

Så till TS, om de fortsätter att krabba med dig så gå tillväga på det viset! Hoppas fet löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Söderbäck:

men det brukar väl gå till så att det först pratas spontant om tjänsten och därefter har de en "inspelningssession" där de rabblar villkor och man får godkänna. Har du inte med det villkoret i inspelningssessionen så kan det bli knivigt för det är inte säkert att de sparat hela samtalet utan bara den delen när de rabblar villkor och man godkänner.

Detta är väldigt viktigt, för försäljare tenderar att bre på en hel del under det spontana snacket, trots att det inte täcks av själva avtalet. Det är inte heller ovanligt att försäljarna har ganska dålig koll på produkten och exakt vad som ingår, utan bara hittar på/håller med när kunden frågar för att få en sälj. Blir lätt så när man får betalt för antal sälj – och riskerar att bli av med jobbet om man inte håller sig till x antal sälj per dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Dimman:

Hahah tack får tipset, jag betalar ju fan 399:- för 100 mbit/s.. kände mig lagom blåst. Nu har jag iaf 200mbit, ska kolla vilka hastigheter jag kommer upp i imorgon.

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

hm, halvt OT. Men angående hastighet, eftersom du tidigare satt på deras 100Mbit abbonnemang, använde du deras CG3100 router? klarar det av den högre hastigheten då?

likaså om du bara kör den bryggad och använder egen router, pallar den 250Mbit? och är datorns nätverkskort inställt på Gigabit? många står på 10/100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Cirap:

hm, halvt OT. Men angående hastighet, eftersom du tidigare satt på deras 100Mbit abbonnemang, använde du deras CG3100 router? klarar det av den högre hastigheten då?

likaså om du bara kör den bryggad och använder egen router, pallar den 250Mbit? och är datorns nätverkskort inställt på Gigabit? många står på 10/100

Snackade precis med Comhem och bytte upp mig till 200Mbit/s och de sa att CG3100 ska klara av den hastigheten.
Däremot, hur ställer man in att den ska köra på Gigabit?

EDIT*

Hittade precis

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Cirap:

hm, halvt OT. Men angående hastighet, eftersom du tidigare satt på deras 100Mbit abbonnemang, använde du deras CG3100 router? klarar det av den högre hastigheten då?

likaså om du bara kör den bryggad och använder egen router, pallar den 250Mbit? och är datorns nätverkskort inställt på Gigabit? många står på 10/100

De kör samma modem/router, dvs CG3100 för båda hastigheterna. Jag använder mig av en WNR3500L med DD-WRT, just WNR-3500L ska klara av 250Mbit throughput WAN<->LAN.

Hehe, ja mitt lokala Intel-NIC autonegotiatar iofs, men ja, jag har Gbit-connection mot switchen.

Skrivet av saindrenan:

Snackade precis med Comhem och bytte upp mig till 200Mbit/s och de sa att CG3100 ska klara av den hastigheten.
Däremot, hur ställer man in att den ska köra på Gigabit?
EDIT*
Hittade precis

Det däremot har jag inte ens kollat i modemet, menar du att de per default inte kör auto-negotiation på länkhastighet? Jag har iofs kommit upp i 105-110Mbit så det bör inte vara problemet heller. Skriv dock gärna vilken inställning det är du syftar på.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Kan tillägga att enligt deras hemsida så kan jag inte ens få 200Mbit... Fishy?

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Har du beställt 200Mbit, du inte kan få snabbare än 100Mbit och ingen hårdvara begränsar så har du alltid rätt att reklamera tjänsten. 50% av maxhastighet måste anses väsentligt.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av thomas_skane:

Har du beställt 200Mbit, du inte kan få snabbare än 100Mbit och ingen hårdvara begränsar så har du alltid rätt att reklamera tjänsten. 50% av maxhastighet måste anses väsentligt.

De garanterar dock bara spannet 100-200Mbit. Igår låg jag dock på 70Mbit.

Update: Jag fick precis ett bekräftelsemail från Comhem där min 200Mbit-tjänst är uppsagd (utan uppsägningsavgift) och min gamla 100Mbit-tjänst för 100SEK/mån är tillbaka från och med imorgon.

Hoppas denna tråd kan agera som varning till någon som funderar på att uppgradera, tänk efter först och ifall säljaren inte explicit nämner att du får nedgradera _efter_ testning så sitter du i klistret.

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Dimman:

De garanterar dock bara spannet 100-200Mbit. Igår låg jag dock på 70Mbit.

Update: Jag fick precis ett bekräftelsemail från Comhem där min 200Mbit-tjänst är uppsagd (utan uppsägningsavgift) och min gamla 100Mbit-tjänst för 100SEK/mån är tillbaka från och med imorgon.

Hoppas denna tråd kan agera som varning till någon som funderar på att uppgradera, tänk efter först och ifall säljaren inte explicit nämner att du får nedgradera _efter_ testning så sitter du i klistret.

härligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Bra!
Tråkigt att du skall behöva "kämpa" för det bara o att de inte fixar det direkt...

mmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Kul att det löste sig för dig. När det gäller muntliga avtal i telefon är min erfarenhet att bolagen i princip alltid går på det kunden hävdar, såvida det inte är helt vansinniga krav man har.

Sen kan det krävas en hel del gnäll och att man ligger i, men resultatet de gånger jag klagat har blivit att jag fått rätt. Både mot comhem och bredbandsbolaget. Tror det har att göra med hur man bemöter de man pratar med och att man har ordentliga argument.