Stark efterfrågan på datorer med Windows 8 och pekskärm

Permalänk
Medlem

Har en Microsoft Surfade, aldrig vart mer nöjd med en dator. Må vara en ARM-enhet, men funkar ändå efter samma princip. Man fattar inte hur skönt det är med touchskärm innan man använt det ett tag. Väljer Surfacen framför min laptop ALLA gånger. (förutom när jag måste använda den för program som inte finns i Microsoft store). Allt går sjukt mycket snabbare med touch och allt blir mycket enklare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joellar:

Har en Microsoft Surfade, aldrig vart mer nöjd med en dator. Må vara en ARM-enhet, men funkar ändå efter samma princip. Man fattar inte hur skönt det är med touchskärm innan man använt det ett tag. Väljer Surfacen framför min laptop ALLA gånger. (förutom när jag måste använda den för program som inte finns i Microsoft store). Allt går sjukt mycket snabbare med touch och allt blir mycket enklare.

jobbar du på microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Var sugen på en ASUS Vivobook s400, den har pekskärm men ångrade mej när jag insåg hur attans ljussvag den är. Touch till priset av halverad ljuseffekt, nej tack.

Det tror jag är väldigt olika. Har min Surface på ungefär 15-20% hela tiden. 100% gör fruktansvärt ont i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

jobbar du på microsoft?

Haha. Nej.

Permalänk

Dummaste idén på länge. Antingen är det en dator eller så är det en tablet, förstår inte användningsområdet för denna hybrid.
Såg en kille på föreläsningen idag med en sån här dator, ville drämma hybriden (har de något namn?) i marken. VARFÖR behöva scrolla på skärmen istället för touchpaden, och behöva ha armen svävandes på ett väldigt obekvämt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Windows 8 känns väldigt gediget och genomtänkt, förutom den nya startmenyn för datorer utan touch, vilket dessutom enkelt kan bytas ut. Fast jag tror att detta inte är något du kunnat missa ens om du försökt.

/../

Helt riktigt inget jag missat dock kan jag inte alls hålla med om att det ser ut att vara gediget och genomtänkt.

Tar man ifrån användare att ha det dem är vana vid så skjuter man sig själv i foten enligt min åsikt, hade lätt kunnat lösas genom att ha två alternativ vid t.ex. installation.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Musikälskare

Känner det skulle vara kul att testa men inte att använda på en daglig basis...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var inne och pillade lite på en W8 burk med perkskärm, jag gillade det, Metro gjorde bra ifrån sig!

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Dummaste idén på länge. Antingen är det en dator eller så är det en tablet, förstår inte användningsområdet för denna hybrid.
Såg en kille på föreläsningen idag med en sån här dator, ville drämma hybriden (har de något namn?) i marken. VARFÖR behöva scrolla på skärmen istället för touchpaden, och behöva ha armen svävandes på ett väldigt obekvämt sätt.

Touchen är inte bara till för att scrolla. Varför skulle man inte vilja ha en hybrid? Den kanske inte är lika kraftig som en icke men de kommer snart bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Helt riktigt inget jag missat dock kan jag inte alls hålla med om att det ser ut att vara gediget och genomtänkt.

Tar man ifrån användare att ha det dem är vana vid så skjuter man sig själv i foten enligt min åsikt, hade lätt kunnat lösas genom att ha två alternativ vid t.ex. installation.

Men det hade ju deras förstört Windows supersimpla installation och gjort den svår för dess användare!

Permalänk
Medlem

Hade nog funkat bra på en surfplatta med stöd för tangentbord. Då kan man få det bästa av två världar.
En platta som är lätt att ta med sig och om man vill jobba är det bara docka den i ett tangentbord.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Helt riktigt inget jag missat dock kan jag inte alls hålla med om att det ser ut att vara gediget och genomtänkt.

Tar man ifrån användare att ha det dem är vana vid så skjuter man sig själv i foten enligt min åsikt, hade lätt kunnat lösas genom att ha två alternativ vid t.ex. installation.

Nä det håller jag väl med om, skulle nästan kunna gå så långt att det automatiskt borde känna av om man har en touch-dator eller ej och därmed aktivera funktionen, däremot är det inte speciellt svårt att ändra. Men argumentet att det 'inte ser gediget och genomtänkt ut' är ganska tunt jämfört med alla dem som använder det.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tja om någon ger mig en sådan dator så tar jag väl emot den och installerar Linux på den. Men jag kommer inte använda pekskärmen då jag inrte ser något användningsområde för den. Windows 8 vill jag heller inte ha...

Så jag kommer inte att köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är ganska äckligt för datorer, men tror det skulle passa ganska bra med pekskärm. Tror dom inte ens tänkte på datorer med Windows 8, utom bara en OS för surfplattor och liknande.

Så, ja, jag skulle gärna ha en Windows 8 dator med pekskärm. Något lite mer kraftfullt än en surfplatta. Men inget jag kommer köpa direkt det kommer ut, eller något sånt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

kan folk sluta falla för gimicks, pekskärmen är bland de mest onödiga som finns till datorer.

Inte om du kan använda den som en surfplatta OCH en laptop

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

På vilket sätt då? då måste musen också vara en gimick

Musen fungerar ju, det går inte att jämföra. En pekskärm är ju livsfarlig för axlar om man arbetar med en dator eller sitter längre stunder. En laptop kan man ju ha i knät men en stationär?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så förvånande ändå. Win 8 är gjort för plattor med tafflig bakåtkompatibilitet i designen. Det är ju plattor som försäljningen av operativsystemet kommer öka med. Resultatet på traditionella maskiner är minst sagt inget att hänga i julgranen så här långt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Dummaste idén på länge. Antingen är det en dator eller så är det en tablet, förstår inte användningsområdet för denna hybrid.
Såg en kille på föreläsningen idag med en sån här dator, ville drämma hybriden (har de något namn?) i marken. VARFÖR behöva scrolla på skärmen istället för touchpaden, och behöva ha armen svävandes på ett väldigt obekvämt sätt.

Klart som fan man inte behöver scrolla med skärmen. Varför tror folk att man måste välja mellan mus eller pekskärm?

En skrivare kan ju göra bilder, kastar du bort skärmen om du köper en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag röstade nej av samma anledning till att jag inte har något surfplatta. Jag ser inte behovet. Min släpbara plus iphone4 räcker för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Dummaste idén på länge. Antingen är det en dator eller så är det en tablet, förstår inte användningsområdet för denna hybrid.
Såg en kille på föreläsningen idag med en sån här dator, ville drämma hybriden (har de något namn?) i marken. VARFÖR behöva scrolla på skärmen istället för touchpaden, och behöva ha armen svävandes på ett väldigt obekvämt sätt.

Liknar historian när Mobiltelefoner skulle börja med pekskärm.
Jag fick bara en flashback...

Permalänk
Medlem

Fick min nya dator till jobbet i fredags. En fijitsu med i7, 32gb ram, 512gb ssd, vridbar skärm, 1080p och 10 punkt touch. Måste säga att den är otroligt trevlig att jobba med, 14" är perfekt mix av portabel och lagom stor att jobba med när man är ute. På kontoret dockas den till till 3 skärmar.

Använder pekskärmen nästan exklusivt istället för musen när den inte är dockad, man vänjer sig snabbt och det är verkligen smidigare än touchpad.

Var skeptisk till w8 innan men gillar det skarpt nu. Men det är klart, denna datorn kostade 25+ och det är inte helt lätt att hitta en dator som är bra för låga pengar. Hemma spelar jag också och då faller den bort, men de har definitivt sina användningsområde.

Dock coolare att gå med klungan, klaga på det andra klagar på och inte prova en själv...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jag passade på att skaffa W8 när man kunde uppdatera licensen så pass billigt mest bara för att. Och nu när man använt W8 ett tag så tycker jag att det är helt ok faktiskt. Därför tror jag att en laptop med W8 och touchpad skulle vara väldigt nice. Förmodligen inte lika bra till den stationära men det är ju inget som säger att man måste ha samma till den ena datorn bara för att man har det till den andra.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Klart som fan man inte behöver scrolla med skärmen. Varför tror folk att man måste välja mellan mus eller pekskärm?

En skrivare kan ju göra bilder, kastar du bort skärmen om du köper en sådan?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är just orsaken till att jag i princip slutat läsa nyheter om W8.

Ursäkta men, hur i h-vete kan folk vara så dumma och tro att pekskärm exkluderar mus och vice versa?
Och varför, varför, varför, kan man inte tänka utanför sin egen lilla box? Jag kan medge att jag var skeptisk till tanken i början men ju mer jag tänkt på det ju fler scenarion för pekskärm har pluppat upp. Tänker faktiskt inte folk själva längre utan måste få allt serverat på silverfat?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Hela grejen med pekskärm känns fel, iallafall till en dator. Jag kan se det smidiga i det ifall man håller i skolarbete, och om man då är flera stycken på en dator, kan man hoppa till och hjälpa till med något, istället för att behöva räcka den andra musen/pekplattan. Men pekskärm hemma på datorn, det har jag nog inte behov av.

Permalänk

Kan allt hat och pajkastning mot Windows 8 upphöra snart? Detta börjar likna ett dysfunktionellt dagis.

OnT: Tablets och enkla datorer har blivit väldigt populära vilket man enkelt kan se på stan, folk i caféer sitter med tablets och har visat sig vara ett bra verktyg för barn i den yngre åldern som kan delta med sin förälder i tv-soffan. Det har visat en mer positiv förändring än vad jag hade väntat mig.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Virre39:

Så ASUS Zenbook med IPS och touch har inte IPS?

15,6" varianten saknar touch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Musen fungerar ju, det går inte att jämföra. En pekskärm är ju livsfarlig för axlar om man arbetar med en dator eller sitter längre stunder. En laptop kan man ju ha i knät men en stationär?

hehehe. 30" pekskärm hemma. lol. Jag tror jag hade klarat max 15 minuter.

Nä men jag bävar för den dagen då klåfingrigt folk kommer sätta sina flottiga fingrar på min skärm och ursäkta sig med, -"Oj. Är det inte en pekskärm".

Permalänk
Medlem

Nej tack... Skulle eventuellt vara något om det gick att rotera skärmen och använda den som en tablett. Vill dock inte ha en massa fingeravtryck på min monitor.

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit en platta eller telefon med win 8, men pekskärm på en dator? Usch och fy.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Och på tal om allt gnäll med pekskärm+nymodigheter+win8+surfplattor.
En sådan har vi ståendes här hemma: http://www.sweclockers.com/nyhet/7248-hp-slapper-annorlunda-b...
Från tidigt 2008. tyvärr har skärmen på den lagt ner nu, så fler pekskärmar på marknaden ser jag som ytterst välkommet.

Denna kom två år innan surfplattorna blev inne, notera avsaknaden av gnälliga kommentarer till artikeln.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*