Apple störtdyker på börsen – minus sex procent på ett dygn

Permalänk
Medlem

Aktien värderas beroende på hur resultatet väntas se ut i relation till marknadens förväntningar. Apple går ner just nu dels för att prognosen talar för en ökning av Android-enheter, men det påverkar säkert att Nokia har landat ett finfint avtal med China Mobile som är en av de 3-4 stora operatörerna i Kina och just den operatör som Apple inte har lyckats signa ännu. Ryktet går att Apple och China Mobile kritar på ett avtal innan Kinas nyår, men att aktiekursen påverkas negativt av två dåliga nyheter (ur äppleperspektivet) på kort tid är bara logiskt.

Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på hur aktier värderas, men det är en annan diskussion. De flesta verkar lista Apple som "köp" just nu, så att tro att detta är början på slutet är att hoppas på för mycket...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Neroth:

Vet inte om det bara är jag, men jag tycker att Apple-aktien har varit grovt övervärderad ett tag nu?

Lite som Facebook, som också var helt galet övervärderad, även om den ganska snabbt sjönk mot en rimligare nivå.

En väldigt stor skillnad mellan dessa bolag: Apple har en väldigt stor omsättning och en brutal vinst, något som man kan se i ett relativt lågt P/E värde på 12.2
Facebook har mycket lägre omsättning och en väldigt låg vinst (fast de har i alla fall vinst), något som ger ett totalt löjligt P/E värde på ~260 och det är efter deras stora ras.

P/E för lite andra IT-bolag, Google: 21.6, Intel: 8.7, IBM: 13.6, Samsung 16.3

P/E säger hur många år det tar för bolaget att med dagens vinst tjäna in sitt totala aktievärde, ett "normalt" värde anses ligga runt 15.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det har väl inte kommit ut några Apple-produkter ännu som Jobs inte varit med och framställt? Produkterna skapas ju knappast bara några månader innan release.

Jag vet inte vilka produkter han hann med att hjälpa till att utveckla, men iPhone 5 är så pass fantasilös att jag tvivlar på att Jobs har haft med den att göra. Hade han varit i livet hade han knappast tillåtit att apple maps släpptes i det skick det var i vid release eftersom det förstör hela grejen med apple's produkter, dvs att det skall vara solida, snygga produkter som "bara funkar", men det där sista stämmer ju inte alls om man ser till Maps, så jag tvivlar på att han har haft något med iPhone 5 att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple har haft sin topp och är väldigt mainstream idag så många ser sig om efter de nya innovatörerna på marknaden som hela tiden lanserar ny teknik som får Apple att framstå som Playmobil i jämförelse. Framåt för ny teknik <3

Permalänk
Medlem

fan vad nice

Permalänk
Medlem

Gillar en del Apple produkter men det betyder inte att dom är "värda" att vara i topp för det.
Hoppas att denna lite tuffare konkurrens nu kommer få dom att göra ännu bättre grejer än dom gör nu.
Apple är ju ett av få företag som endast gör produkter som är av kvalité och samtidigt hyfsat bra prestanda.
Men priserna på en del av produkterna vill man ju bara kräkas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte vilka produkter han hann med att hjälpa till att utveckla, men iPhone 5 är så pass fantasilös att jag tvivlar på att Jobs har haft med den att göra. Hade han varit i livet hade han knappast tillåtit att apple maps släpptes i det skick det var i vid release eftersom det förstör hela grejen med apple's produkter, dvs att det skall vara solida, snygga produkter som "bara funkar", men det där sista stämmer ju inte alls om man ser till Maps, så jag tvivlar på att han har haft något med iPhone 5 att göra.

Som att jobs hade så mycket med de andra telefonerna att göra?
Han var ju PR manager!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vilket skitsnack, PC-datorer med samma hårvara kostar lika mycket och då måste man ha drivrutin o massa annat mög.
Telefoner tja där är det lite annorlunda. iP4 är en telefon i fucking jävla världsklass. Femman, njae den är lite för plastig o tunn, därför har jag beställt Lumia istället.
Sen att säga aktiedyk är ett mått på att "folk börjar förstå att det finns andra telefoner" är fel. De säljer mer telefoner än någonsin så det är snarare fler människor som inte längre ser att det finns alternativ. Aktiekursen styrs av mer saker än pengar, tex känslor, idioter, mongon, konjunkturer, krig med mera.

Sätt ihop en dator med en cortex processor och en GPU i Tegra 3 klass och se hur datorer springer ringar runt denna dator. Men nu ska man inte jämföra prestandan mellan en smartphone och en PC. Äpplen och Päron passar ganska bra in här.

Skrivet av HerrNi|sson:

Skärp er nu Sweclockers, dessa nyheter är helt oväsentliga! Företag går upp och ner hela tiden, både Samsung, Google och Microsoft förändras. Men andra företag skriver ni aldrig om? Hela Sweclockers handlar bara om Apple känns det som ibland! Hur det går för Apple på börsen, om Apple har stämt någon på senaste tiden osv. Antigen slutar ni haka upp er på Apple eller så börjar ni skriva om andra företag också!

Man gör ju det också? Men eftersom Apple är ett en jätte inom denna industri så skrivs det en hel del om dem också. Att sitta och gnälla på att det skrivs om Apple är barnsligt. Låt Sweclockers skriva om vad de vill.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Nu känner jag mig helt plötsligt nöjd med livet.

Permalänk
Medlem

Ahh... kärlek!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Som att jobs hade så mycket med de andra telefonerna att göra?
Han var ju PR manager!

Exakt. Jobs gjorde inte ett skit, han var bara ledare och grymt smart business-kille.
Därför stör jag mig på alla idiotiska Apple-fans som hyllar/de honom för varje ny grej Apple kom ut med.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men ge dig! Hade nyheten varit helt oväsentlig så hade du inte ens läst detta. Och jo, Swec skriver om andra företag också. Men du är kanske blind av hat för att se det, vad vet jag!

En sak som jag tycker är roligt med ditt inlägg är att du verkar ställa ett krav på att Swec ska sluta skriva om Apple, som du skriver här: "Antingen slutar ni" & "Eller så börjar ni" ROFL big time

Själv uppskattar jag alla nyheter, ligger det inte i mitt intresse att läsa dom, ja då skiter jag i det. Så lätt och simpelt är det.
Ingen sitter väl o pekar en pistol mot din skalle och skriker -Läs nu för f*n!!

Jag tycker bara nyheter som dessa är så onödiga, dom tillför ingenting som man inte redan visste. Företag stiger och dyker hela tiden, denna tråd känns mer som ett försök till att starta fanboy-krig (som dom uppenbarligen har lyckats med om du läser igenom alla kommentarer). Sen tycker jag att man som medlem på detta forum ska få ställa vissa krav, en hemsida som Sweclockers ska vara neutral och inte bara lägga upp vissa negativa nyheter om ett företag och sen bara positiva grejer om ett annat. Macworld kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Apple medans Swedroid exempelvis kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Android. Men när Sweclockers håller på såhär så skapar dom bara en stor sandlåda där alla medlemmar kan sitta och kasta skit på varandra...

Permalänk
Medlem

Alla dessa börsvärden, för mindre än en månad sedan så vart de ute ur "500 miljardes" klubben sen gick de upp igen, det skrev ingen om och nu sjunker de igen. Börsvärden hoppar väldigt mycket igen, de gör de alltid. Sen så kanske de kommer sjunka ner till realistiska nivåer igen.

Förstår inte varför alla ser börsen som en sådan stor grej, det represnterar inte riktigt vad företaget gör. Jag tror vi alla kan sitta lugnt tillbaka och kolla på när aktien stiger och sedan sänks igen ett bra tag till.

Edit: I skrivande stund så har aktien gått upp nästan 3% sedan börsen öppnade idag.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Jo så går det när marknaden inte läser mer än headlines.

IDC now expects Android's worldwide tablet share to increase from 39.8% in 2011 to 42.7% for the full year of 2012. During that same time Apple's share will slip from 56.3% in 2011 to 53.8% in 2012.

Katastrof.

Vad ingen orkade läsa var att IDC's prognos för actuall sales är att Apple sales stiger från 37,7 miljoner paddor 2011 till 65,8 miljoner 2012 och deras prognos för 2016 är att Apple då säljer 140 miljoner paddor.

Det där med marknadsandel på en växande marknad är inte lätt att förstå.

Så apple är skit och det går åt helsike för dom. "Bara" 74% försäljningsökning för iPad's i år och ytterligare 130% fram till 2016.

Katastrof. lol

Du skriver som att det är en självklarhet att den prognosen kommer att uppfyllas, tillåt mig att vara skeptisk...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag tycker bara nyheter som dessa är så onödiga, dom tillför ingenting som man inte redan visste. Företag stiger och dyker hela tiden, denna tråd känns mer som ett försök till att starta fanboy-krig (som dom uppenbarligen har lyckats med om du läser igenom alla kommentarer). Sen tycker jag att man som medlem på detta forum ska få ställa vissa krav, en hemsida som Sweclockers ska vara neutral och inte bara lägga upp vissa negativa nyheter om ett företag och sen bara positiva grejer om ett annat. Macworld kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Apple medans Swedroid exempelvis kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Android. Men när Sweclockers håller på såhär så skapar dom bara en stor sandlåda där alla medlemmar kan sitta och kasta skit på varandra...

Den tillförde något åt mig iaf. Att Apple har gått ner i värde på börsen. Sedan att starta sandlåda är väl du i toppen att göra just nu. Din kommentar tillför absolut ingenting till diskussionen i huvudtaget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den tillförde något åt mig iaf. Att Apple har gått ner i värde på börsen. Sedan att starta sandlåda är väl du i toppen att göra just nu. Din kommentar tillför absolut ingenting till diskussionen i huvudtaget.

Å andra sidan så gick aktiekursen ner rätt kraftigt för några veckor sedan också vilket en startade en tråd om, och många glädjes åt och ropade "död åt Apple", "nu är det slut med ruttna äpplet" och så vidare. Dock så steg aktien igen efter bara någon vecka och hade hämtat upp i stort sett allt den hade tappat när tråden skapades. Nu kommer dock en nyhet om att aktiekursen har gått ner (igen), och precis som i den förra tråden så ropar många precis samma sak i denna tråd.

Aktier går upp och ner, inget konstigt med det och har inget som helst nyhetsvärde (enligt min åsikt naturligtvis). Dock, skulle aktiekursen fortsätta att gå ned kraftigt i flera dagar i streck, ja, då börjar det bli intressant. Men just nu säger det absolut ingenting, för aktien kan lika gärna ha stigit de där 6% igen tills imorgon.

Permalänk
Skrivet av Aw:

Har svårt att se nyhetsvärdet i detta. Denna sortens nyheter förändras hela tiden och alla kurser går upp och ner. Det vore intressant med en analys över tid.

Även om kursen ändras hela tiden så måste 6 % anses som en ganska stor nedgång.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Apple har inga "billiga" datorer heller. Är det någon som vet varför de riktar sig mot "rika" människor enbart?

Tack för komplimangen om att jag är rik!

För övrigt har du ingen koll på vad du snackar om

Deras dyraste dator (MacBook Pro Retina) är fortfarande marknadens bästa dator när det gäller vad du får.. så ja..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vilket skitsnack, PC-datorer med samma hårvara kostar lika mycket och då måste man ha drivrutin o massa annat mög.

Du tror serriöst att drivrutiner inte finns på en mac? Bara för att apple inte låter dig hantera mjukvaran på din egen dator betyder det inte att den inte finns där.

Dessutom har då någon gång faktiskt jämfört priserna på en valfri appledator med motsvarande från andra tillverkare? eller ännu bättre, kollat vad de kostar att bygga ihop en dator med motsvarande delar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite sjukt beteende att folk skriver saker som "fan va nice" och liknande till något sånt här.
Att apple är starka är ju bara bra för oss konsumenter. Det håller ju google och övriga på tå för att tävla emot apple.
Sen kan det leda till massvis med folk blir av med jobbet och liknande. Va skulle hända om volvo tex började rasa, och stängde fabriker på hissingen?

Ja är varken för eller emot något av företagen, dom alla behövs för att vi ska få billiga och bra produkter.
Sen blir det lite väl infekterat i dessa trådarna, väldigt mycket sandlåda

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Tycker det är lite sjukt beteende att folk skriver saker som "fan va nice" och liknande till något sånt här.
Att apple är starka är ju bara bra för oss konsumenter. Det håller ju google och övriga på tå för att tävla emot apple.
Sen kan det leda till massvis med folk blir av med jobbet och liknande. Va skulle hända om volvo tex började rasa, och stängde fabriker på hissingen?

Ja är varken för eller emot något av företagen, dom alla behövs för att vi ska få billiga och bra produkter.
Sen blir det lite väl infekterat i dessa trådarna, väldigt mycket sandlåda

Att apple är starka betyder att man tjänar på att göra skit produkter drf börjar andra företag också med det, hur tjänar jag på detta? Apple o deras iphone gjorde att nokia lade ner världens bästa OS och ist började arbeta med MS...
FÖRKLARA FÖR MIG VAD VI TJÄNAR PÅ ATT APPLE FINNS!!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Nej Apple gör inte produkter i värdsklass är du så dum så du tror det? Inget i deras produkter är speciellt värdsklass, det är tech som alla har i deras datorer redan, anledningen till att Apple går bra är för att dom är lite som en kult, med folk som rusar efter deras produkter så fort dom släpper något nytt, folk som inte vet bättre och tror att dom får det bästa och absolut senaste på marknaden när verkligheten är att dom får något som redan varit ute i 1-2 år. Bra PR och inget annt.

Apple har en snubbe som står (som en telefonförsäljare) och tvingar på småkidz o mindre förståndiga människor en massa skit, jobs HETTE han.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Nej Apple gör inte produkter i värdsklass är du så dum så du tror det? Inget i deras produkter är speciellt värdsklass, det är tech som alla har i deras datorer redan, anledningen till att Apple går bra är för att dom är lite som en kult, med folk som rusar efter deras produkter så fort dom släpper något nytt, folk som inte vet bättre och tror att dom får det bästa och absolut senaste på marknaden när verkligheten är att dom får något som redan varit ute i 1-2 år. Bra PR och inget annt.

Du glömde en anledning till att det går bra för Apple, helt enkelt för att de gör bra produkter. Alla är inte intresserade av plastprodukter utan vill ha något mer kvalitéinriktat och smakfull design. Och där uppfyller Apple många människors önskemål till skillnad från många andra företag. Sen att du skriver att verkligheten är att människor tror att de får något som redan varit ute i 1-2 år visar ju på att du inte har riktigt koll på saker och ting. Eller generaliserade du bara? Ta bara Macbook Pro Retina och tala om vilka bärbara datorer som fanns för 1-2 år sedan med samma upplösning? Det är inte bara bra PR, det är att de gör bra produkter också.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det är bra att det går ner för dom! då kanske dom börjar inse att nåt nytt måste komma från deras sida PLUS priserna måste sänkas.

Deras priser för dom komponenterna som sitter i deras datorer mm är ju ett stort skämt, skulle lätt kunna ha en mac dator men priset och junket som sitter i stoppar mig.

En 27 tums mac dator vore så nice men betala det priset nja nej tack. nytänkande kanske kommer nu och sänkta priser kanske bara var bra att detta hände.

För nu ser dom att folk vänder sig till andra tillverkare som har grymt bra datorer/telefoner/surfplattor till hälften av deras pris.
Man kan inte bara leva på sitt namn hela tiden som nokia gjorde med sina telefoner som var hyperdyra till slut om man ville ha en schyst telefon.

Men men förändring är alltid bra hoppas apple fixar till nåt alldeles ypperligt nu.

Permalänk
Medlem

Öhhh... Denna sidan (eller snarare en del användare) blir bara värre för varje dag som går.
Aktie har varit övervärderad under ett bra tag och behöver komma ner på vettiga nivåer. Apple förväntas sälja fler plattor (inte mindre) de kommande åren, dock så kommer konkurrenterna tack vare större utbud att sälja mer.

Det är inte doom and gloom som som en del inbillar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Tack för komplimangen om att jag är rik!

För övrigt har du ingen koll på vad du snackar om

Deras dyraste dator (MacBook Pro Retina) är fortfarande marknadens bästa dator när det gäller vad du får.. så ja..

Vad kostar då en Retina och är den verkligen bättre i prestanda? har svårt o tro det..

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Att apple är starka betyder att man tjänar på att göra skit produkter drf börjar andra företag också med det, hur tjänar jag på detta? Apple o deras iphone gjorde att nokia lade ner världens bästa OS och ist började arbeta med MS...
FÖRKLARA FÖR MIG VAD VI TJÄNAR PÅ ATT APPLE FINNS!!

Det kallas för konkurrens. Att Nokia inte har kunnat konkurrera med sina smartphones och OS är inte Apples fel. Hade Nokia haft världens bästa OS och produkter så hade de inte varit den position som de just nu befinner sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag tycker bara nyheter som dessa är så onödiga, dom tillför ingenting som man inte redan visste. Företag stiger och dyker hela tiden, denna tråd känns mer som ett försök till att starta fanboy-krig (som dom uppenbarligen har lyckats med om du läser igenom alla kommentarer). Sen tycker jag att man som medlem på detta forum ska få ställa vissa krav, en hemsida som Sweclockers ska vara neutral och inte bara lägga upp vissa negativa nyheter om ett företag och sen bara positiva grejer om ett annat. Macworld kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Apple medans Swedroid exempelvis kan få skriva hur mycket fantastiskt dom vill om Android. Men när Sweclockers håller på såhär så skapar dom bara en stor sandlåda där alla medlemmar kan sitta och kasta skit på varandra...

Dom är inte onödiga. Du kanske inte vet eller har missat det, men Sweclockers har blivit lite bredare.

Dom skriver i dagsläget om all teknik! Och att denna nyheten inte tillför någonting kan jag inte hålla med om alls. Jag visste t e x inte om att Apple störtdyker!
Och jag tror att många med mig som går in på Swec uppskattar att få lite nyheter om vad som händer i teknikvärlden, för det är ju trots allt det gäller, teknik!

Hade inte jag läst detta idag, så hade jag inte vetat det!

Och om du redan vet, så kan du skita i att läsa!

Enkelt och väldigt logiskt!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kanske kan komma ner på realistiska nivåer nu då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det kallas för konkurrens. Att Nokia inte har kunnat konkurrera med sina smartphones och OS är inte Apples fel. Hade Nokia haft världens bästa OS och produkter så hade de inte varit den position som de just nu befinner sig i.

Fast nokia sålde förvånansvärt bra med den telefonen och idag är det nog en av världens bäst omtyckta telefoner. N9 heter den.
Och eftersom att OSet är så jävla bra så har det startats på nytt av ett annat företag JOLLA heter det.
Det heter inte konkurrens det betyder bara att ist för att utveckla något kan man göra som apple och bara släppa skit som användarna får nöja sig med, därför slog de sig ihop med MS och därför sparar de pengar även om de inte säljer lika bra.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.