Corsair Hydro H80i och H100i

Permalänk
Medlem

Fortsätter med min ljudlösa phantek ett tag till
Slippa tänka på läckage/trasiga pumpar är ju också ett plus.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det där ser riktigt intressant ut! Jag tycker dock att h80i inte känns så prisvärd bredvid storebror...

På ett sätt har du rätt.
Många har dock inte plats till ett H100 i sitt chassi, så då är det H80 (eller något helt annat) som gäller, och då är den lilla prisskillnaden mellan H80 och H100 irrelevant.

Skrivet av AxMi-24:

Ända anledningen att köra det är om man inte får plats med torn kylare av ngn anledning (och även då är det förmodligen bättre att kapa några fenor för att få plats med minnes moduler än att köra svindyr vattenkylning).

Det är också avsevärt mindre chans att en H80/H100s lilla pump ska slita med sig CPU/Moderkort när man rör datorn, än vad det är med en stor koloss till luftkylare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Lite trist att NH-D14 fortfarande är en av de bättre kylarna man kan köpa idag, den är ju ändå 4 år gammal snart. Fast det känns som CPU-kylare nått sin kulmen då trenden går mot mer och mer strömsnåla CPUer för oss vanliga "gamers". Hursomhelst bra recension, hade gärna bytt min NH-D14 mot H100i för utseendets skull, men jag är tveksam då många klagar på surrande ljud på Corsairs forum när man kopplar fläktar i pumpen.

Glöm inte bort Phanteks monsterkylare. Har en sådan och den kyler bättre och tystare än H60 v2, MEN som du säger - när det kommer till det estetiska så är det fan vatten som gäller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

När kommer den och vad för unikt och bra ska det vara med den?

Skickades från m.sweclockers.com

För det första så använder det en nytt förbättrat kylblock från Asetek. Plus att det kommer i 140mm och 280mm radiator storlekar. Jämfört med H80 och H100 som är 120 respektive 240mm.

Eller.. i dont know.. googla kanske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16089-nzxt-introducerar-kraken-slutna-vattenkylare-ur-fjarde-generationen-asetek

Komplett såg jag, ska få in några i slutet av månaden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För det första så använder det en nytt förbättrat kylblock från Asetek. Plus att det kommer i 140mm och 280mm radiator storlekar. Jämfört med H80 och H100 som är 120 respektive 240mm.

Eller.. i dont know.. googla kanske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/16089-nzxt-introducerar-kraken-slutna-vattenkylare-ur-fjarde-generationen-asetek

Komplett såg jag, ska få in några i slutet av månaden.

Yes, läst om nya kylblocket/pumpen. Verkar lovande, har undrat när 140mm radiatorerna skulle komma och det blir väl förhoppningsvis i år då Det lär ju prestera bättre än H80i om man kör samma fläktmodeller på båda i PnP. Jag avvaktar tills den släpps, det handlar ju ändå om en vecka ny generations pumpar och det är inte var dag det kommer

Btw så är det rätt onödigt att spela allan och säga att man ska googla på det, jag ställde ju frågan här av en anledning. Dessutom genom att länka en gammal uttjatad sida för att vara lite tuff på internet. För övrigt känns det rätt dumt att skriva det efter att du svarat och gett mig information om det. Det går ju snabbare att jag läser det du skriver än att googla fram det. Vill du inte svara är det ingen som tvingar dig. På min tid här back in the days var folk trevligare och mer hjälpsamma, men det har väl med att medelåldern förmodligen har sjunkit här senaste åren

Men tack ändå, trots att jag är lite besviken på attityden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Yes, läst om nya kylblocket/pumpen. Verkar lovande, har undrat när 140mm radiatorerna skulle komma och det blir väl förhoppningsvis i år då Det lär ju prestera bättre än H80i om man kör samma fläktmodeller på båda i PnP. Jag avvaktar tills den släpps, det handlar ju ändå om en vecka ny generations pumpar och det är inte var dag det kommer

Btw så är det rätt onödigt att spela allan och säga att man ska googla på det, jag ställde ju frågan här av en anledning. Dessutom genom att länka en gammal uttjatad sida för att vara lite tuff på internet. För övrigt känns det rätt dumt att skriva det efter att du svarat och gett mig information om det. Det går ju snabbare att jag läser det du skriver än att googla fram det. Vill du inte svara är det ingen som tvingar dig. På min tid här back in the days var folk trevligare och mer hjälpsamma, men det har väl med att medelåldern förmodligen har sjunkit här senaste åren

Men tack ändå, trots att jag är lite besviken på attityden.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry.. börjar bli lite trött nu på natten Och då brukar den mörka sidan poppa upp lite närmare. Men jag försöker alltid vara hjälpsam när jag kan :). Fast till mitt försvar så kunde du iofs ha googlat upp det väldigt enkelt. Men men... Man brukar bli lite extra grinig sent på natten.

Men är själv jävligt sugen på Kraken, då 280mm radiatorn passar perfekt i toppen på mitt nya chassie.

Plus att jag gillar verkligen inte CoolIt kylarna Corsair väljer att köra med. Dom har iofs förbättrat styrningen nu, jämför hur det vara i H80 och H100 där deras ide av fläkt styrning var att öppna upp lådan och trycka på knappen på kyl blocket.....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Det är också avsevärt mindre chans att en H80/H100s lilla pump ska slita med sig CPU/Moderkort när man rör datorn, än vad det är med en stor koloss till luftkylare.

Har det faktiskt hänt? MBOs är inte speciellt ömtåliga och om man inte sitter och terrängkör sin låda bör det vara lugnt.

Permalänk
Skrivet av matte70:

Hur gammalt är ditt nätagg, brukar finnas ett gäng sata strömkontakter på alla moderna nätagg!

Det är ett modulärt från be quiet, det är köpt i år. Det enda som finns ledigt är en för PCI-E och ett par där det står DRIVES. Men inga SATA.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Skrivet av aMp:

Du lär ha SATA strömkälla från ditt nätaggregat om det inte har typ 5-6 år+ på nacken. Och är det så gammal är det verkligen dags för dig att köpa ett nytt nätagg, tex Corsair AX750 watt. Kör du med ett gammalt och lite sämre (och/eller) slitet nätagg kan du förstöra någon eller några av dina komponenter i datorn, och de är ju från senaste generationen vad jag såg. Ett vanligt fel många gör när de köper nätagg är att snåla in - men nätaggregatet är verkligen en riktigt viktig del i systemet och man bör köpa kvalitet för att minimera risken för skador och problem.

Med det sagt ska jag svara på din fråga: du köper bara en adapter molex till SATA på tex Kjell & CO. Det kostar väl typ 19 kronor eller liknande, billigt är det iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Jag har ett nytt agg från be quiet som är modulärt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem

Ni borde ange svårighetsgrad för montering och installation när ni testar hårdvara, iofs säkert väldigt lätt för er men det borde ju gå att fixa nån sorts skala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är mer intresserad av hur de beter sig efter 6 månader/ 1 år?

Jag har läst att de börjat låta som fan då luft letat sig in i systemet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse10000:

Det är ett modulärt från be quiet, det är köpt i år. Det enda som finns ledigt är en för PCI-E och ett par där det står DRIVES. Men inga SATA.

Drives är väl antagligen sata strömkontakter

Permalänk
Medlem

Undrar om tillverkningskvaliteten är bättre än på H80 utan i. Jag fick nyss hem min H80 och det kylblocket gjorde ingen nytta alls. Fläktarna snurrade på max, men jag fick bara "CPU FAN FAIL". Fck byta tillbaka till standardkylaren igen för att få datorn att starta. Kommer att skicka tillbaka H80n till webhallen så fort jag får instruktioner för hur jag ska returnera frågan är om jag vill/vågar testa en H80i istället eller om man ska satsa på någon annan kylare. Är det fler här som haft problem med vanliga H80?

Permalänk
Entusiast

Nä det verkar som att min kylare blir kvar då ljudnivån är för hög vid bra prestanda. Min nuvarande är det tystaste jag upplevt i kylarväg...

Permalänk
Medlem

Corsair i all ära. Kylarna är väldigt bra men deras link system är ett sorgebarn. Det kan vara god ide att läsa på support forumet http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=209 om alla problem vi Corsair Link ägare har och har haft.
Detta gäller även donglarna som ingår till deras nätdelar och nya vattenkylarna, dom som har ett i produktnamnet.
Hårdvaran är OK men mjukvaran är fortfarande en instabil beta produkt. Har nu kört ett komplett Link system i snart ett år och när det fungerar så är det guld värt men det är mer strul än något annat. En luttrad Link ägare.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar scythe-fläktarna?

Jag antar att ni testade med originalfläktarna, och för att va ärlig, så anser inte jag att det är så intressant...

Eftersom sådana produkter är ganska nishade, och de som använder dem är entusiaster så tror jag att 99% skulle köpa 2st nya fläktar som är helt och hållet anpassade för radiatorer. Och inget som man kan skära ner på ifall kylaren ligger över prispunkten.

Har jag missat något? Kanske hade ett test med samma fläktar? :S

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Är det bara jag som är mer intresserad av hur de beter sig efter 6 månader/ 1 år?

Jag har läst att de börjat låta som fan då luft letat sig in i systemet.

Min erfarenhet av slutna H²O system är själv mycket bra även när det gått några år.

Jag började med H50 som jag hade i nästan 3 år, sen när jag uppgraderade speldatorn så köpte jag H70 som jag har haft i ca 2 år. Jag vet inte om jag har haft tur med mina pumpar, men jag hör dom inte alls. Fläktarna varvar upp som fan när jag spelar, det är min egen config i afterburners fläktkurva och jag vill ha det så. Kör på en lättare klock @ 4.0 GHz annars blir det för varmt
Det första jag gör när jag köper slutet är att byta ut fläktarna till tystare och bättre. Jag vet inte om det har med att göra att jag har mina datorer på 24/7, så vattnet cirkulerar hela tiden!
Men någon luft som letat sig in i systemet och att det börjat låta mycket, har jag inte tänkt på alls!

Man får göra rent radiatorn 2-3 ggr per år, precis som man får göra med en vanlig luftkylare, annars så blir det "tungjobbat". Det är i stort sett det ända underhållet jag behöver göra. Sen rullar det på fint, 24/7 @ 365 dagar om året.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Min H80 är snart ett år gammal (Januari) - tycker nästan snarare att den låter mindre nu än vad den gjorde när den var ny.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Ja enligt mig så vann silver arrow pris/prestanda/ljudnivå utan tvekan...

Permalänk
Master of Overkill

Blir att byta ut sin h100 då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

H60 v2

Hej!

Hur står sig den uppdaterade versionen av Corsair Hydro H60?

Går under namnet H60 v2 ?

/Veslos

Visa signatur

//Veslos

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir att byta ut sin h100 då

Och varför vill man göra det för? Tycker du inte det är ett dumt beslut? Finns väl bättre grejer att kasta pengarna på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jävlar
Silver Arrow är ju riktigt monstruös.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skog1s:

Och varför vill man göra det för? Tycker du inte det är ett dumt beslut? Finns väl bättre grejer att kasta pengarna på.

För att en H100 i en av mina datorer har fel på pumpen så måste byta ut den,

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den på ett Rampage IV Extreme med röda Vengeance, 7970 CF och röd sleeve = <333333!

Eller med Mushkin Redline Ridgeback....*ahhh*;)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

"Förutom att styra fläktarna på radiatorn finns det även möjlighet att ändra färg på lysdioden som sitter integrerad i vattenblocket. Man kan välja mellan att låta blocket hålla en fast färg, pulsera mellan olika färger eller byta färg beroende på vatten/processortemperaturen.

Ja, det kan man.

Minimalt ändrad design + medföljande programvara. Okej, men i övrigt är jag inte imponerad. Prestanda mässigt så är skillnaden verkligen minimal. Tittar jag på diagramet så kan jag konstatera att min H80 med 2 schyte fläktar gör ett bättre jobb. Nu har jag inte en exakt likadan setup som testlabbet men en kvalificerad gissing är att det inte skulle vara någon skillnad på h80 med andra fläktar än medföljande och h80i.

Awesomeness:D

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har haft min h100 i ett par år, bästa CPU kylaren jag haft. Det enda jag hör är väll fläktarna och det är inte mycket (kör cougar)

Köper lätt nya den dag jag måste byta.

Ser gärna färdiga paket inbyggda i grafikkort

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tycker inte priset borde räknas med på dessa produkter.

H80, H100 hade samma pris och är prisvärda nåt så in i bombens.

Nackdelen "priset" borde tas bort från Sweclockers review.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Efter att ha lämnat tillbaka två brummande och gurglande H100 och landat på en H80 som jag ändå tvingades göra en diod-mod på för att få tyst på samt fått lämna tillbaka ett Corsair HX650-nätagg två gånger (och ändå inte vara riktigt nöjd) så kommer jag nog tänka efter både två och tre gånger innan jag beställer Corsairs jävla skräpprylar till ett datorbygge. Dom var bra förr, vetefan varför deras kvalité sjunkit i botten på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Efter att ha lämnat tillbaka två brummande och gurglande H100 och landat på en H80 som jag ändå tvingades göra en diod-mod på för att få tyst på samt fått lämna tillbaka ett Corsair HX650-nätagg två gånger (och ändå inte vara riktigt nöjd) så kommer jag nog tänka efter både två och tre gånger innan jag beställer Corsairs jävla skräpprylar till ett datorbygge. Dom var bra förr, vetefan varför deras kvalité sjunkit i botten på senare tid.

Håller med, Corsairs grejer har verkligen blivigt sämre. Uppgraderade datorn för några veckor sedan och fick skicka tillbaka 2 saker: Corsair HX1050 pga coilwine, samt en H100 pga skruvarna i vattenblocket lossnade (dåliga gängor eller nåt) vilket gjorde att fläktarna lossnade från vattenblocket.

Men tack vare bra kundservice från Dustin/Komplett har jag nu fungerande grejer.

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400