Metro eller Startmeny-ersätare?

Permalänk
Medlem

Metro eller Startmeny-ersätare?

Hej!

Tänkte göra en högst ovetenskaplig men endå intressant undersökning.

Ni som kör Windows 8 som ert primära OS, har ni installerat någon startmenyersättare, typ Classic Shell, Start8, Stardock och allt vad de heter, eller kör ni Windows 8 "som det är" så att säga?

Om ni har Windows 8 på flera datorer, svara för den som ni använder mest.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Tänkte göra en högst ovetenskaplig men endå intressant undersökning.

Ni som kör Windows 8 som ert primära OS, har ni installerat någon startmenyersättare, typ Classic Shell, Start8, Stardock och allt vad de heter, eller kör ni Windows 8 "som det är" så att säga?

Om ni har Windows 8 på flera datorer, svara för den som ni använder mest.

Kör Windows 8 på jobb och i hemmet. Skeptisk till en början med Metro, men nu när jag lärt mig använda det älskar jag det!

Permalänk
Medlem

Jag kör ingen ersättare då jag inte använde startmenyn nämnvärt i Windows 7 och har därmed ingen anledning att plocka tillbaka den.

Känns inte det tredje alternativet direkt kontraproduktivt till frågan? Det eliminerar ju relevanta svar från folk som faktiskt använder Windows 8 men inte på deras primära dator. Att få ett svar från någon som inte kör Windows 8 alls är ju också helt irrelevant till frågeställningen.

Saknades ett ord
Permalänk

Har inte satt mig in i modifiering av win8 ännu, men någon kanske kan dela med sig av något vettigt free-ware som till exempel går förbi "metro" i uppstarten eller liknande?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Har inte satt mig in i modifiering av win8 ännu, men någon kanske kan dela med sig av något vettigt free-ware som till exempel går förbi "metro" i uppstarten eller liknande?

Classic shell fixar det.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 8 och behåller Metro då jag tycker det fungerar bättre än start menyn.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Classic shell fixar det.

Tack! Men jag jag är egentligen bara ute efter just att slippa gå via metro vid uppstarten. Jag använder faktiskt metro till och från (det är inte så dåligt som mainstreamen av swecare påstår), samt finner "högermenyn" man får i vänstra nedrehörnet till att vara mycket hjälplig, så jag vill varken ha gamla startmenyn eller bli av med metro. Jag vill bara gå förbi det automatiskt när jag startar datorn. Tack på förhand

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Känns inte det tredje alternativet direkt kontraproduktivt till frågan? Det eliminerar ju relevanta svar från folk som faktiskt använder Windows 8 men inte på deras primära dator. Att få ett svar från någon som inte kör Windows 8 alls är ju också helt irrelevant till frågeställningen.

Jag tyckte det var intressant att ha med, och eftersom förhållandet mellan de som har W8 och kör med/utan ersättare blir oförändrat spelar det ju ingen roll.

Skrivet av Itchy Trojan:

Tack! Men jag jag är egentligen bara ute efter just att slippa gå via metro vid uppstarten. Jag använder faktiskt metro till och från (det är inte så dåligt som mainstreamen av swecare påstår), samt finner "högermenyn" man får i vänstra nedrehörnet till att vara mycket hjälplig, så jag vill varken ha gamla startmenyn eller bli av med metro. Jag vill bara gå förbi det automatiskt när jag startar datorn. Tack på förhand

I classic shell har jag för mig man kan skippa Metro utan att slå på startmenyn. Jag har för mig att det i tråden "gör Windows 8 mer skrivbordsvänlig" finns länkar till program som åstakommer samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Kör utan Startmeny.
Pinnar saker på taskbar, men det är så otroligt fult.

Och har ikoner på mitt fina wallpaper, som är så fult och ser ostädat ut.

Stör mig på att man inte rikgit kan customiza Metro, man kan inte ändra storlekar, göra egna ikoner eller så. T.ex. ha en enorm i mitten, och flera mindre runtom eller så (bara exempel)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Självklart finns det sådana program, men är det verkligen värt det bara för att inte behöva trycka på Win eller klicka på Skrivbordet efter start? Jag menar, för att göra något med datorn måste du ändå starta ett program, skrivbordet utan några program igång är inte så användbart, så du kan lika gärna göra det direkt från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är skrivbordet tänkt att användas för egentligen om inte ikoner/genvägar?

Och ifall man nu gör något så ser man ju ändå aldrig skrivbordet... vilket gör det meningslöst att ha någon bakgrundsbild.

Det finns de som tycker att skrivbordsbakgrunden liksom ger en viss identitet åt datorn. Jag t. ex vill inte gärna ha massa ikoner där, och de jag har ser jag till inte är i vägen för några viktiga delar av bilden. Lite Off-topic, men i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt Win 8 på min primärburk i ett par dagar nu. Saknar inte startmenyn och använder heller inte Metro. Använder det precis som 7:an fast utan startmeny. Fortfarande lite att vänja sig vid, men i det stora hela är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd så nej inga extra program för att försöka få tillbaka en startmeny jag sällan använde.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 8 på min primära dator igår. Har aldrig använt windows 8 förens då. Det var väldigt förvirrande i början men när man lär sig hur metro fungerar. Så är det väldigt smidigt smidigt faktiskt.
Saknar inte alls start-menyn fast man har vanan att klicka där nere i hörnet

Permalänk
Medlem

Installerade Start8 och använder Win8 som Win7, deras nya metro-meny är helt inaktiverad på min rigg.

Permalänk
Medlem

Tycker Metro är helt ok och kör med det, provade Start8 men tycker det är helt onödigt.

Permalänk

Definitionsfråga. Ett högerklick på gamla startplatsen i Win8 är ju en klart förbättrad ersättare till startmenyn, men tja, då den ingår i operativet kan man nog inte säga att den räknas

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det jag använder mig av är "boot to desktop" tycker det är onödigt att man skall behöva klicka på "desktop" när man kommer in till startmenyn.
Däremot använder jag nya snabbstarten samt metro ganska flitigt, tycker det fungerar bra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det jag använder mig av är "boot to desktop" tycker det är onödigt att man skall behöva klicka på "desktop" när man kommer in till startmenyn.
Däremot använder jag nya snabbstarten samt metro ganska flitigt, tycker det fungerar bra.

När jag bootar klickar jag bara på Google Chrome rutan eller det program jag tänk använda så kommer man ju till desktop automatiskt. Att man inte bootar direkt till desktop har jag vant mig vid och det är inget jag saknar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder startmenyn en hel sedan.... mist 10-15 år tillbaka men metro fungerar också för ändamålet. Jag saknar lite anpassningsmöjligheter i metro (ändra storlek på de rutor jag vill exempelvis) fast det är inte hela världen.
Det jag däremot är lite irriterad över fortfarande är den klumpiga placeringen av shut down/restart. Hade jag bara själv lätt fått lägga till metroikoner för de funktionerna så jag varit en happy camper.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag bootar klickar jag bara på Google Chrome rutan eller det program jag tänk använda så kommer man ju till desktop automatiskt. Att man inte bootar direkt till desktop har jag vant mig vid och det är inget jag saknar.

Saknade det inte heller i början men tycker endå det är skönt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Saknade det inte heller i början men tycker endå det är skönt

Change is bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Definitionsfråga. Ett högerklick på gamla startplatsen i Win8 är ju en klart förbättrad ersättare till startmenyn, men tja, då den ingår i operativet kan man nog inte säga att den räknas

Jag borde varit tydligare där. Det jag menar är om man har installerat programvara för att "få bort" det som är nytt med Windows 8, alltså Metro och "Start screen" och det där. Om man använder sig av inbyggda gränssnitt för att navigera så blir ju det ett "Nej" där, eftersom man då anser att de inbyggda sätten att navigera duger gott och är lätt att vänja sig vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka slutsatser har du dragit av denna undersökning? Som tidigare nämnts känns tredje alternativet väldigt irrelevant, om man inte vill starta en Win 7 vs Win 8 tråd då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Vilka slutsatser har du dragit av denna undersökning? Som tidigare nämnts känns tredje alternativet väldigt irrelevant, om man inte vill starta en Win 7 vs Win 8 tråd då.

Syftet är absolut inte att starta en till "W7 vs W8"- tråd. Det finns det väl ett tjugotal vid det här laget.

Jag förstår inte varför du tycker tredje alternativet är relevant. Uppenbarligen har de som läser tråden i alla fall NÅGON sorts intresse för Windows 8, annars skulle de inte vara inne och läsa underforumet som handlar specifikt om Windows 8, och då är det även relevant att veta vilka som inte har det på sin primära dator, då inte alla nödvändigtvis har det bara för att de läser tråden.

Det är allt för tidigt att dra några slutsatser än, men lite av syftet har väl varit att ta reda på om Microsofts användarundersökningar som hävdar att "ingen använder startmenyn längre" stämmer, och hittils kan vi ju se, att även i en relativt teknikvan krets finns det en signifikant del av användarna som föredrar den "gamla hederliga" startmeny framför den nya startskärmen. Sedan är det intressant att läsa om ifall folk vant sig direkt, fick tröga in eller kanske inte vant sig alls och därför kör med startmenyersättare. Det finns massvis med intressanta aspekter på det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör start8, för mig känns de som ett måste.

Permalänk
Medlem

Ok, knappt gått en månad nu sen Windows 8 släpptes, tycker dom slutsatser som kan dras är att resultatet är brådmoget.
Kommer ihåg när XP släpptes och det var ett jävla liv om hur katastrofalt dåligt nya startmenyn var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Ok, knappt gått en månad nu sen Windows 8 släpptes, tycker dom slutsatser som kan dras är att resultatet är brådmoget.
Kommer ihåg när XP släpptes och det var ett jävla liv om hur katastrofalt dåligt nya startmenyn var.

Helt obefogat i det fallet eftersom du kunde ställa in "klassiskt" startmemy direkt från operativet via en simpel inställning, vilket man absolut inte kan göra i Windows 8.

Dessutom baserades ju Microsofts "ingen använder startmenyn längre"-undersökning på användare av Windows 7, så om man inte använder den trotts att den finns tillgänglig är det väl högst osannorlikt att man kommer sakna den.

OT, men endå, det är bra om du citerar inlägg du svarar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt obefogat i det fallet eftersom du kunde ställa in "klassiskt" startmemy direkt från operativet via en simpel inställning, vilket man absolut inte kan göra i Windows 8.

Dessutom baserades ju Microsofts "ingen använder startmenyn längre"-undersökning på användare av Windows 7, så om man inte använder den trotts att den finns tillgänglig är det väl högst osannorlikt att man kommer sakna den.

OT, men endå, det är bra om du citerar inlägg du svarar på.

Många har ju bara massa skit på skrivbordet. Ikoner osv, så skiter dom i startmenyn om dom inte ska söka på något.
Själv kör jag knappt med ikoner, bara några få, för jag gillar att det ser fräscht och snyggt ut, och att man ser bakgrundsbilden,
inte massa tråkiga ikoner
Men många vill inte ha Metro "MUI" och då kan man bara skaffa t.ex Classic Shell och skippa MUI i inställningarna

Permalänk
Medlem

Efter en tid att försöka vänja mig med Metro gränssnittet gav jag upp och installerade Classic shell på stora arbetsburken, det kändes för omständigt att utgå från Metro GUI där. Kör Metro på HTPC'n och där passar det bra samt på laptopen än så länge. Med Classic shell känns win 8 alldeles utmärkt även på arbetsdatorn som nu startar direkt till skrivbordet men med möjligheten att gå in i Metro om jag vill.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.