Guide: Bygg ditt egna delningsfilter (Basic version)

Permalänk
Medlem

Guide: Bygg ditt egna delningsfilter (Basic version)

Tjena!
Jag har precis byggt mitt första egna delningsfilter som jag testat och är väldigt nöjd med, vilket gjorde att jag gärna vill dela med mig av min erfarenhet till andra som funderat på samma sak.
Jag försökte själv leta efter lite info på google på hur man gör ett delningsfilter men det var väldigt svårsökt, så jag tänkte även lägga till lite sökord i slutet på guiden för sökandes skull.
Nå väl, dags att sätta igång med guiden!

Det första du behöver göra när du tänkt bygga ditt delningsfilter är förstås att titta ut vilka komponenter du behöver för bygget.
Det finns många olika hemsidor och program som kalkylerar vilka värden dina spolar, kondensatorer och motstånd ska ha.
Jag har valt att använda mig av den här hemsidan eftersom att den är väldigt användarvänlig och du kan lätt välja mellan de olika ordningarna av filter.
Just denna hemsida visar hur du gör ett så kallat tvåvägsfilter, men detta är inget att bry sig om för den som endast vill ha ett filter, gör då bara det ena. http://ccs.exl.info/calc_cr.html
Tänk på skillnaden mellan lågpass, bandpass och högpassfilter så att du inte väljer fel filtertyp för ditt ändamål.

Efter det att du valt hur brant filter du vill bygga (hur många decibel det ska dela per frekvens), skrivit in vilken resistans ditt högtalarelement har samt vid vilken frekvens du vill dela får du ut svarsvärden ur tabellen.
Kom ihåg att ju brantare filter du väljer att bygga, ju viktigare är det att de fysiska komponenterna stämmer överens med de värden du fått fram i tabellen. För att nå så exakta värden som möjligt kan man givetvis seriekoppla flera komponenter intill varandra. Till exempel; Tabellen visar att du ska parallellkoppla en kondensator som har värdet 86 micro Farad med förstärkarnas båda poler. På hemsidan du tänkt beställa från finner du en kondensator som har värdet 46 micro Farad och en som har värdet 40 micro Farad. Du seriekopplar kondensatorerna och får då samma resultat som med en kondensator på 86 micro Farad.
Beställ de komponenter du ska ha, och vänta på att de anländer.
Mina tips på hemsidor: http://www.europe-audio.com/ , http://www.conrad.se/

Öppna förpackningarna försiktigt och se efter så att ingenting kommit till skada under frakten. Ofta fraktas dessa komponenter från utlandet, vilket betyder att de gärna skadas på vägen.
Jag beställde från Europe-audio.com i Nederländerna till exempel. Jag hade turen att komponenterna klarade sig nästan helt oskadda, endast en liten stöt i ett av spolarnas hörn.

När du konstaterat komponenternas skick är det dags att börja konstruera.
Jag har valt att bygga mitt filter på en bit plywood eftersom att det är ett lättarbetat och hållbart material.
Placera komponenterna på lämplig del på plywoodskivan. Spolarna ska hålla så stort avstånd till varandra som möjligt för att inte störas av varandras magnetfält.

Jag valde att sätta mina fyra spolar i varsitt hörn, och efter som att mitt delningsfilter är ett tvåvägsfilter börjar jag att sätta ihop det ena filtret.

Många väljer att limma fast sina filterkomponenter med silikon eller liknande, men efter som att de är så pass tunga, samt att mitt filter är tänkt att sitta lodrätt monterat har jag valt buntband istället.
Förborra hålen för komponenterna genom att först hålla komponenten mot dess placering och gör markeringar med en blyertspenna. Avlägsna komponenten och förborra hålen. Testa lägga dit komponenten och se så att du fått hål och placering rätt.
Gör detta efter varje gång du förborrat för en komponent för att minska risken för misstag som leder till att du måste börja om.

Vänd filtret uppochned och börja koppla samman komponenterna.
Jag har använt mig av en 0,75mm kopparledare, vanlig högtalarkabel med andra ord.
Löd samman komponenterna enligt schemat som visas precis intill svaret till komponentvärdena du fick i första länken jag delade.
Olika filter ska lödas samman på olika sätt, så granska noga ditt schema så att ingenting blir felmonterat.
Tänk också på att flera komponenter kräver att monteras med strömmen i en viss riktning, dvs att de ska vändas åt ett visst håll.
Detta är på ett eller annat sätt markerat på komponenten. Är du osäker så fråga någon som kan, hellre än att montera fel.
Nu ser detta mer komplicerat ut än det är, ta en sak i taget så löser det sig fint.
Håll koll på den sladd du jobbar med för tillfället och se till att få den rätt. Så länge du lyckas med detta så kommer antalet lösa trådar och antalet anslutningsmöjligheter att stämma överens, det blir nog inget problem.
Tänk på att hålla de öppna delarna isolerade från varandra. Isolera gärna med krympslang, finns på Jula, Clas Ohlson m.m och kostar några kronor för en förpackning.

Nu är det dags att vara vågad. Du måste nämligen givetvis testa ditt mästerverk innan du börjar med nästa filter.
Koppla filtret till förstärkaren och "output-sidan" mot elementet och se så att det fungerar.
Skulle det inte fungera, vrid inte på ljudet mer utan ta istället sansat och sätt dig åter igen för att granska schemat.
Alla gör vi fel ibland, inte minst första gången. Filtret på bilden fick jag göra förändringar på 6 gånger innan det blev som tänkt pga att jag hade svårt att hålla allt i huvudet samtidigt. Så skäms inte för att misslyckas första gången.

Resultat:

Jag har gjort guider förut och jag hoppas att jag fått allting rätt, annars får ni gärna rätta och kommentera

Sökord:
Delningsfilter
Delnings filter
Crossover Cross over
2-way 2 way 3-way
Linkwitz-riley

Tack för att ni använder min guide!

Permalänk
Skrivet av -ReM-:

Tack för att ni använder min guide!

Tack själv!
Hade inga planer på att bygga delningsfilter i helgen, men det har jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Tack själv!
Hade inga planer på att bygga delningsfilter i helgen, men det har jag nu

Din kommentar betyder mycket för mig. Hoppas det går bra för dig.
Känn dig välkommen att ställa frågor om du undrar något, så får jag göra mitt bästa för att hjälpa till.
Om inte annat så finns det alltid någon som vet svaret. )

Permalänk
Medlem

Tack!!
Jag håller på å planerar upp ett högtalarbygge, så detta är mycket lämpligt!

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Du har skrivit att man seriekopplar kondensatorer för att lägga ihop kapacitansen, vilket är fel. Ditt exempel, 40 + 46 = 86, skulle man parallellkoppla för att få.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du har skrivit att man seriekopplar kondensatorer för att lägga ihop kapacitansen, vilket är fel. Ditt exempel, 40 + 46 = 86, skulle man parallellkoppla för att få.

Exakt, och om man får vara petig så ser plywoodskivan ut som masonit.

Fo3

EDIT: Glömde påpeka att du gjort en bra guide!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Inboxa mig. Jag behöver lite vägledning för att göra ett par filter till ett par högtalare. De är lite mer herm komplicerade.

Vill ha för mid och diskant. Men även en low cut på allt under. Samt säkrat med auto säkring och potentimeter på diskanten. Med en delningspunkt har jag för mig runt 2000hz. Men kollar data specs när vi kommer så långt. Är de något du kan rita upp?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.