tangentbordet lägger av
Tangentbordet lägger av efter ca 20-30min.. Laptop:ens tangentbord funkar inte alls då, har testat trycka på F-knapparna,windowsknappen, o alla övriga knappar.. stendöd.. men det går att skriva på mitt trådlösa tangenbord vilket jag skriver nu på, där allt funkar.
Om man testar att starta om datorn, så stänger den av sig först som vanligt men under uppstarten så kommer det en bild där det står "Acer empowering people", en stapel ska då gå fullt upp, vilket går hur snabbt som helst normalt, men då stannar stapeln när den kommer till mitten ungefär.. när den är i det läget så är den helt låst, det går inte att kommunicera med datorn alls då det bara är att hålla inne off-knappen och tvinga datorn att stänga av sig.. Då jag inte är någon "guru" på det här har jag tänkt att den är överhettad datorn.. hittade en bra länk till min dator på youtube hur man rengör fläkten/kylflänsarna och gjorde så.. det var hur mycket damm som helst som låg som en damm-matta över kylflänsarna..
jag hittade ett program på nätet som heter "hwmonitor" som man ser vad det är för temperatur på processorn mm, innan rengöring hade jag 61C ungefär i opåverkat läge när jag bara lät datorn stå.. efter rengöring 51C.. just nu när jag tittar 58C , min 49C Max 70C..
När datorn stoppar vid halv stapel i början så är jag tvungen att hålla inne OFF-knappen för att stänga av den.. Då måste jag vänta i ca 1h eller mer för att få igång den igen, men efter en stund igen lägger tangentbordet av, det är då, som den också hänger sig i uppstart.. testade lägga ut laptopen på balkongen där det är -6 grader i skrivande stund.. då räcker det med ca 15-20 min innan den funkar och inte hänger sig.. så då måste problemet vara värmerelaterat..
Innnan så har jag formaterat D: och kört recovery-skivorna då de formaterar C: , och lägger in alla funktioner/program såsom den var när jag fick den när den var ny.. för att säkerställa att det inte är något virus det handlar om, för jag har haft datorn nu i ca 3 år och jag snittar nog 2h om dagen så tänkte jag att det vore på sin plats med att göra en ominstallation.. detta hjälpte alltså inte.. samma sak.. testade idag och körde gratis-programmet "SlimDrivers" scannade och uppdaterade alla drivrutiner. hjälpte inte heller.. Grafikkortet ligger på min. 41C - max 51C.. , hårddisken 38 - 41C,moderkortet 39C - 58C max.
Spelade ett online-spel på miniclip.com "Turbo Racing 2".. efter ca 10min spelande så hängde sig datorn och det lät riktigt illa ganska högt så jag höll inne off-knappen för att avluta.. Jag har även ibland i samband med uppstart hört ett svagt pipande ljud som inte varit där innan, det är inte alltid det ljudet är men ibland vid uppstart.. hur ska jag felsöka ? .. kan man på en laptop göra precis som en vanlig pc att man tar bort grej för grej för att göra uteslutningsmetoden eller är det krångligare att göra det med en laptop ? Hitintillls har jag bara lossat kåpan undertill och tagit loss fläkten(2skruv) och rengjord fläkt och flänsar.. testade även att lossa på hårddisken, då den satt på 1 skuv..
Finns det någon funktion i windows som gör att om den känner av om den är för varm eller om den uppfattar att det är något fel med strömtillförsel, att den då stänger ner tangentbordet för att spara ström eller nåt sånt, men att den håller igång de viktigaste funktionerna, för tydligen så funkar ju usb-porten så jag kan manövrera datorn med mitt trådlösa tangentbord och muspekare..
Datorn heter ACER Aspire 5930G
Processorn är en Intel core 2 duo (P7350)
Grafiken NVidia Geforce 9600M gt (500mb)
Moderkortet heter acer eiger
Någon som vet vad det kan vara eller som har något råd att ge ?
/Robban