Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antec P280. Rymligt och lättjobbat av god kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag förstår inte hur folk kan rekommendera plastiga, sladdriga plåtchassin. Köp nåt vettigt från lian li eller silverstone som du kommer bli nöjd med flera år framöver. Silverstone TJ07 är svårt att slå för vattenkylning även om det börjar kännas som en lite gammal modell.

Silverstone TJ07 såg inte vettig ut nånstans, för stor, massa småfläktar, och mängder med 5,25 platser som bara är i vägen, den kändes väldigt mycket 2004 ut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bitfenix Outlaw är kanon, skulle dock vilja ha den lite mindre för mATX eller mini-ITX, mycket som för den till min "ultimata" låda är prislappen, köpte den för mindre än 400:-

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag blir sur på alla som allvar rekommenderar 800d. Den är feldesignad. Har kasst luftflöde och är bland de sämsta lådorna som finns. Titta bara på TTLs recension av den.

För att vara mer positiv är övriga corsairlådorna en bra balans mellan pris och kvalité. Men om det ska mynna ut i en konkret rekommendation så är det antingen cosmos 2 om man vill ha det bästa fulltowerchassiet som finns att få för pengar. Vet man lite vad man är ute efter och vet vilka delar man ska sätta i lådan är det alltid rekommenderat att gå in på lian lis hemsida och bläddra runt och drömma ett par timmar. De har ett enormt utbud av lådor med småjusteringar för såväl inre som yttre design om man verkligen vill ha det närmsta som finns till en skräddarsydd låda.

Vill man ha prestanda och ska bygga kring 1155 i ett kompakt format så är Prodigy en bra låda för den typen av system.

Slutsats från mig: budget 700kr och itx: bitfenix Prodigy
Budget 3000kr och fulltower: CM cosmos 2
Budget 2000 kr och vill ha ett trimmat bygge: valfritt lian Li
Sedan finns det idag ett enormt utbud av bra balanserade miditower runt 1000 som define r4, antec p280 osv...

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fractal design XL, prima svenskbygge

Nej kineslådor är det.

Permalänk
Medlem

Satt själv med ett Corsair Obsidian 700D och var mycket nöjd med det!

men som andra säger så kan jag rekommendera BitFenix Prodigy

Visa signatur

[ Det rullar, Det går! ]

Permalänk
Hedersmedlem

*host* se signatur *host*

Älskar mitt FT02B-WRI. Visst, det har ett par år på nacken nu och det finns vissa förändringar man skulle velat se såsom gummerade hål för kabeldragning och mer utrymme för kabeldragning bakom moderkortsplåten. Men trots detta så ligger chassit enligt mig och sniffar nära nog kring perfektion.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Designen är svensk, lådorna är importerade och tillverkas i Kina.

Ajdå trodde de va helsvenskt, de där barn-arbetarna gör visst allt verkar det som:/

Permalänk
Medlem

Älskar mitt corsair 650d. Finns mycket plats för allt. Smarta finesser som hotswap och inbyggd fläktkontroller. Går ju även att byta sidoluckan om man inte gillar fönster. Vattenkylning går också att köra 200mm, 240mm/280 + 120mm radiatorer får plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

alltså över 300 kommentarer, vad pratar ni om? XD Vilken är bästa lådan?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

alltså över 300 kommentarer, vad pratar ni om? XD Vilken är bästa lådan?

Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Man skulle kunna tro att du är något på spåren, det är nog vad som diskuteras "XD"

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

R4 eller prodigy om du vill ha mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

*host* se signatur *host*

Älskar mitt FT02B-WRI. Visst, det har ett par år på nacken nu och det finns vissa förändringar man skulle velat se såsom gummerade hål för kabeldragning och mer utrymme för kabeldragning bakom moderkortsplåten. Men trots detta så ligger chassit enligt mig och sniffar nära nog kring perfektion.

jag har tydligen Silverstone FT02B-WRI No. 0702 WRI= With Red inside

Visa signatur

| I9-10900k@ 5.0 all core 1,31v adaptive | Gigabyte Aorus Ultra Z490 | Corsair DDR4 / CL18 / 3600 MHz / | Aorus Extreme 3080 10GB | Corsair HX1000i PSU | Arctic Liquid Freezer II 280 | Phanteks Eclipse P600S | Acer 34" Predator X34GS IPS 21:9 Curved 180hz |

Permalänk
Medlem

Lian LI i aluminium!

Allt plast går fetbort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Använder ett Obsidian 800D just nu men om man skulle köpa ett nytt så går slantarna till en Silverstone Fortress FT02B-W.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

r4 utan tvekan

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Antec P280, mycket bra kvalite, rymligt och ser rätt bra ut.

Permalänk
Medlem

Mitt enda problem med r4 och Fractal är att de fortfarande använder bitumen som ljuddämpare i sina chassin. Finns studier som visar att bitumen (asfalt) är cancerogent, vilket är ok om det är på motorvägen eller på taket men inte i lådan bredvid mitt skrivbord.

http://www.iarc.fr/en/media-centre/iarcnews/pdf/IARC_Bitumen_...

Men, nått ska man ju dö av

Permalänk

jag bytade faktist igår från NZXT Phantom till Corsair 650D då jag tyckte att phantom var aldelles för plastigt

650D dock! Herregud vilken perfektion

+
Kvalitet
Stilrent och snyggt
Rymligt
Enkelt att bygga i

-
fula handtag

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Mitt enda problem med r4 och Fractal är att de fortfarande använder bitumen som ljuddämpare i sina chassin. Finns studier som visar att bitumen (asfalt) är cancerogent, vilket är ok om det är på motorvägen eller på taket men inte i lådan bredvid mitt skrivbord.

http://www.iarc.fr/en/media-centre/iarcnews/pdf/IARC_Bitumen_...

Men, nått ska man ju dö av

Du får säkert lika mycket cancer av strålningen från diverse el och kablar, beläggningar på skrivbordet eller chipsen och colan du äter/dricker medans du surfar. Alllt är ju tamefan cancerogent nu för tiden!

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För närvarande har jag 2 Silverstone, 1 Fractal, 4 Antec, 3 Chieftech, 2 Aopen och några andra mer udda saker. Vad tänkte du på?

Vilket chassi tycker du är ultimata chassit?
Själv har jag (som används) 1 Ace, 1 Antec och 1 Lian Li. Lian Li är snyggast medan Antec är tystast av de tre, men varmt och dåliga kabeldragningsmöjligheter, så har inte funnit det ultimata chassit ännu...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Du får säkert lika mycket cancer av strålningen från diverse el och kablar, beläggningar på skrivbordet eller chipsen och colan du äter/dricker medans du surfar. Alllt är ju tamefan cancerogent nu för tiden!

Mycket möjligt, fast jag ser inte några undersökningar specifikt om hur cancerogen beläggningen på mitt skrivbord osv är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Lian LI i aluminium!

Allt plast går fetbort.

Ptja, plast dämpar ju ljud bättre vad jag vet...?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Du får säkert lika mycket cancer av strålningen från diverse el och kablar, beläggningar på skrivbordet eller chipsen och colan du äter/dricker medans du surfar. Alllt är ju tamefan cancerogent nu för tiden!

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag har länge haft en Antec Sonata Plus 550 låda och är mycket nöjd med den. Tystaste lådan jag haft hittills. Så när det blir dags för ett nybygge kommer jag att välja Antec P280 om nu inte det hinner komma en nyare variant. Denna låda fick också mycket bra kritik här på Sweclockers. Det som jag också gillar med P280 är att det går in sex stora diskar och två SSD:er. Bra så länge man inte har skaffat sig en stor rejäl NAS.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en minimal µ-ATX-låda som ändå har plats för en stor radiator. Så man kan ha en liten burk som både är tyst och sval trots biffiga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är ute efter en minimal µ-ATX-låda som ändå har plats för en stor radiator. Så man kan ha en liten burk som både är tyst och sval trots biffiga komponenter.

Tj08-E är så litet man kommer (mer eller mindre) med mATX, där får du plats med en 200mm + 120mm vilket är mer än tillräckligt för ett grafikkort och en CPU. Problemet är att man måste gå upp ganska mycket i storlek för att få plats med större radiatorer.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Fractal Design R4 ar det basta allroundchassit jag personligen har anvant. Eftersom jag dock gatt hart pa vattenkylning nu sa sitter jag med ett NZXT Switch 810, men kan rekommendera Design R4 starkt!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Lian Li och Silverstone har riktigt fina chassi.
Kostar en slant men man får vad man betalar för, inom rim och reson.
Har aldrig tyckt om plastiga chassin, vilket är det jag sett av Fractal Designs produkter.