Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk

Skulle säga Fractal Design Arc.

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

NZXT Switch 810 är ett bra Chassi att ha fler grafikkort i för man får bra kylning och man möjligheten att ha vettenkylning.
Bara för att det är lite plastigt men jag ut går mer på insidan.
Många kanske tycker det låter mycket köp fläkt-kontroller men jag är inte så kräsen med ljud men jag har headset rätt ofta då hör man inte så mycket :).Det är mina svar på NZXT Switch 810 Rekommenderas starkt :)!!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745264

Permalänk
Medlem

Du borde skaffa ett Corsair 600T chassi, jättesnyggt med bra kabeldragning.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626346

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-X500F är min favorit.

För precision, utseende, kvalitet och för kärlek. En juvel i den tråkiga PC-världen.

När man klämt fast ett grafikkort med Lian Lis "spännen" upptäcker man att alla andra misslyckats.

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det här med den ultimata datorlådan. Troligtvis finns den inte.
För det första beror det på vad för typ av dator man ska bygga. Ska den vara så kompakt som möjligt, eller ska den ha extra allt. Vad datorn ska användas till spelar också roll.
Sen hur designen ska vara, får man till någon del bra så kanske något annat blir lidande av det designvalet.
Alltid kul med chassirecensioner där någon tillverkare gjort någon smart detalj man inte sett innan.

Generellt så blir det väl så att om det är en dator man inte tänkt att flytta så mycket och man vill ha extra allt så blir det ett någorlunda stort chassi (framförallt för rejälare vattenkylning). Men det är inte bara volymen som spelar roll utan det ska även ha en bra design som passar ens tycke och smak.

Lycka till med att hitta din ultimata datorlåda!

Permalänk
Medlem

Det många glömmer! är att R4 är en kombination på ARC och R3, så jag säger att Arc är bättre för att då slipper du luckan, bra mucke luft flöde och har du rätt prylar i burken så blir den ljudlös utan dämpmattorna. thats my opinion

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6900466/fractal-design-arc-svart skulle jag säga är den bästa, har mycket kylning (och plats för vatten), är inte gigantisk, men fortfarande atx format, inte för "rymdskepps"-liknande, och inte heller för stilren, perfekt alltså!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att Lian Li med sitt PC-P80 case är det bästa caset, det uppfyller verkligen alla krav man kan ha på stationärt datorchassi, om storlek är ett problem så skulle jag sikta på ett PCP60 istället! simple as that!

http://lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=131&c...

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe | Intel i7 3770k @ 4,3ghz | Gigabyte Nvidia GTX 770 OC 4gb | Corsair AX 850W 80+ Gold | 16Gb Corsair Vengeance 1600 MHz | Corsair SSD Neutron GTX 120GB | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har R3:an och den är grym! Bra ljuddämpning, snygg och stilren, mycket plats och smart kabeldragning. Den har även fläktfilter i botten och front, många fläktplatser, usb 3, hd ljud...osv osv.. den är grym helt enkelt

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Vänta på 900D o se vad den har att erbjuda?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Har en viss förkärlek till NZXT H2.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag tysta chassin så om du är ute efter ett dämpat chassi kan jag rekommendera Fractal Design Define R4. Det är tyst, har inbyggd fläktkontroller, många fläktplatser, gott om utrymme då du kan montera bort den mellersta HDD buren, damfilter där du behöver dem som är lätta att rengöra, både usb 2 samt usb 3, bra möjligheter för kabeldragning. Listan kan göras längre såklart så ett tips är att kolla på recensionen Jonas gjorde om det låter som det är något för dig: http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Permalänk
Inaktiv

Fractal Design: Define R3/R4!

Permalänk
Medlem

Antec 300!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Äger just nu ett NZXT H2 och har aldrig varit mer nöjd med ett chassi.

Visa signatur

Asus P8Z68-V PRO Gen 3 || 2500K OC 4.5 GHz || Coolit eco A.L.C || XFX Radeon HD 5770 XXX CF || 8 GB Corsair Vengance 1600 MHz || 500 GB WD || Corsair CX 500 || NZXT H2|| Packard Bell 220dx || Pioneer SA-608 || Sanyo sx 225 || Pioneer HPM 50 || Logitech Z506 || Logitech MX518 ||

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lanbonden:

Nu vet jag inte vad du har i den, men prestanda och ljudnivå går inte riktigt ihop i ett så litet chassi.

3570k på 4.6 ghz gtx 680 på 1200mhz och 8 gig minne.

H100 CPU går på max 76c på prime95 5 timmar, och då är fläktarna på 600rpm och Fancurve för gtx 680 är låst på 35 %

Då låter min sån dator INGEN ting jag hör den inte ens, och AX850 nätagg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fråga Jonas?!
Antagligen skulle han säga Antec Solo II om han var tvungen att säga ett?! ;p
Jag hade nog valt ett fulltower från silverstone.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ultimata lådan (singular) finns inte och kommer aldrig finnas.
Sitter just nu med ett R3 och det är väl bra osv. Dom har fixat lite av grejjerna till det bättre i R4 men det är absolut inte det ultimata chassit eller det ultimata ATX chassit.

Ultimata för mina behov och önskemål just nu är något mindre...antingen m-itx eller möjligtvis m-atx utan 10^100 5.25'' platser och 999^10 000 3.25'' platser.
Vill ha några platser för SSD's och inga snurrande j**la hårddiskar vid skrivbordet..dom får snurra i en garderob istället. Bra kylning, plats för långa grafikkort och ordentlig processorkylare.. och tyst.

En uppgraderad version av Silverstone FT03 hade vart spännande

Permalänk
Skrivet av Fredag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1197735

Byggt två datorer med detta kylskåp. Bästa lådan jag jobbat med.

I XL är iaf inte plåten klen, blev väldigt förvånad första gången jag tog loss sidoplåten och kände vikten i den. Ljudisolerismaterialet på plåtarna bidrar nog endel till vikten också men det är riktigt stabilt.

Permalänk
Medlem

Caselabs Merlin SM8.
I7 3930K med Koolance CPU-370 vattenblock.
Asus Rampage IV Extreme med EK vattenblock.
3 stycken EVGA GTX680 med EK vattenblock och backplate.
64GB Corsair Dominator minne med EK eller Mips vattenblock.
be quiet! Dark Power Pro10 1200W, borde väl vara nog ?

Sen en reservoar, lite Monsoon anslutningar, slangar, sleeve och liknande.

Läst just klart inlägget, drömlådan är väl ännu Merlin SM8 men mest för pengarna är väl Fractal Design R4 ? Kanske Antec P280 annars.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

har nyss införskaffat mig en obsidian 550D och den är grym! både kylningen och framförallt tystnaden! Den låter bokstavligen igenting så för mig är det verkligen det perfekta chassit då jag prioriterar att ha en tyst låda. Obsidian 650D är också ett annat grymt alternativ, låter mer men har bättre kylning så det beror på vad du prioriterar mest. Obsidian 800D om du vill ha en gigantisk låda. Graphite serien är också sjukt najs. I vilket fall som helst tycker jag du ska välja ett corsair chassi då dom håller topp klass. OBsidian 550, 650 eller 800d samt graphite helt enkelt. Alla dom är näst intill perfekta på sitt sätt.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

de var så jag tänkte göra i framtiden vid nästa bygge när jag ska lacka chassit och modda det för vattenkylning, blir enthusiast plattformen nästa gång och SLI/CF allt jag behåller från min nuvarande rigg blir väl nätagget som jag ska köpa färdigsleevade kablar till från corsair!

tänkte trycka in 280mm radiator i fronten, 360mm i taket och vattenkyla dubbla gpu's + processor, pumpen och reservoaren får väl gömmas vid 5.25 platserna och jag hoppas verkligen det finns plats över för min fläktkontroller när jag e klar köpte en sådan fläktkontroller som fractal design släppte för ett tag sen med upp till 6 fläktar

Fläktkontroller är en enorm pina om du fråga mig. Det finns speciella kontrollerkort till vattenkylning, för pumpar och allt. Mkt smidigt då du styr det med mjukvara från datorn. Kika på coolingstuff, dom har flera olika modeller.

Ska beställa ett matrix 7970 till i veckan så det blir CF igen här också, och väntar på ny MB som skulle vart här redan om det inte vore för post förseningarna. Maximus V Extreme, blir nog bra då man kan sätta korten med ordentligt mellanrum eftersom det är såpass många PCIEx16 osv. Och 8st fläkt headers på MB, hej då fläktkontroller!

Permalänk

r3 r4

Visa signatur

mobbo: gigabyte 990fx ud3 cpu: amd atlon ll x4 965BE @ 3,4 Gh gpu: msi 560ti psu : cooler master 650W
hdd1: 80GB 2,5 tum hdd2: 500GB wd black chassie: FD r3 os: windows 7

Permalänk
Medlem

Define R4, som många säger, är nog bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Fläktkontroller är en enorm pina om du fråga mig. Det finns speciella kontrollerkort till vattenkylning, för pumpar och allt. Mkt smidigt då du styr det med mjukvara från datorn. Kika på coolingstuff, dom har flera olika modeller.

Ska beställa ett matrix 7970 till i veckan så det blir CF igen här också, och väntar på ny MB som skulle vart här redan om det inte vore för post förseningarna. Maximus V Extreme, blir nog bra då man kan sätta korten med ordentligt mellanrum eftersom det är såpass många PCIEx16 osv. Och 8st fläkt headers på MB, hej då fläktkontroller!

najs japp ska kolla på coolingstuff och sluta stirra mig blind på inet.se utbud på allting

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ligerius:

+1! Hade detta underbara chassi från 2007-2011, var helt amazing! Min brorsa har nu den datorn, gött att den hänger med än!
Visst, du kanske inte kan dra kablarna där bak eller ha fläkt/radiator på toppen, men shit vilket kvalitetsbygge!

Nja, har du viljan och tiden så går det faktiskt dra kablarna fint:) har haft detta chassi sedan ca 2008 och har inga planer alls att byta:)

Enda nackdelen jag kan finna är att man måste öppna frontluckan för att starta datorn:P

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en nya låda idag hade jag nog plockat upp nya silverstone fortress FT02. Snygg låda med dammfilter å flippad moderkortslayout vilket e trevligt. Annars är det väl ett Temjin som gäller.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Rubriken är "Ultimat"

Ultimat betyder:

"så perfekt som det kan bli" från latinets "det yttersta"

Det har alltså ingenting med prisvärdhet eller annat att göra. Det ska vara bäst på alla punkter, något Fractal inte uppfyller alls enligt min erfarenhet

Nej, prisvärdhet är en punkt som man kan välja om man vill ha med eller inte, även om man säger ultimat.

Sen vet jag faktiskt inget dyrare chassi heller som verkar lika bra vad gäller saker jag prioriterar, har du några exempel på chassin jag borde kolla på?

Permalänk
Medlem

För mig har Antec SLK3800B funkat bra, men dom börjar bli för gamla.
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111291...
Köpte nog mina 2005-2006.
Så dom har vart ultimata i många år, på det ekonomiska och tysta planet.
Sedan har jag en massa Cheftec, JNC och en del annat skräp till mina retro datorer.
Fast det är en annan femma, då det är AT och BTX i en del.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

enda gången enligt mig iaf chassit verkligen spelar roll är om man har egenbyggt vattenkylning som med andra ord kräver yta och speciella lösningar. för en vanlig dödlig räcker det med ett vanligt billigt chassi. jag har hållt på med datorer i ca 10 år och aldrig haft ett chassi som kostat över 500 kr

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i