Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Vill varna för Fractal Design om du vill ha acceptabel diskkylning.
Diskarna blir ca. 10C varmare än andra chassin pga usel diskkylning. Luften till frontfläktarna
hindras av 2 st luckor i fronten, den lilla luften som tas in kommer från sidorna å där finns inget luftfilter. Skall du bara ha SSD å nån enstaka grön disk så kan det funka.
Chassit är tyst men på bekostnad av diskkylningen.

Gäller kanske dom mindre R3/4, i XL sitter den ju två 140mm ca 2cm från diskracken.

Har dock plockat bort alla dom i mitt och aldrig haft en mängd mekaniska diskar i det heller. Men det är bara att klämma dit 2 140mm extra på nedervåningen om man vill det

Permalänk
Medlem

HAF XM lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vill varna för Fractal Design om du vill ha acceptabel diskkylning.
Diskarna blir ca. 10C varmare än andra chassin pga usel diskkylning. Luften till frontfläktarna
hindras av 2 st luckor i fronten, den lilla luften som tas in kommer från sidorna å där finns inget luftfilter. Skall du bara ha SSD å nån enstaka grön disk så kan det funka.
Chassit är tyst men på bekostnad av diskkylningen.

Struntprat! har du dragit kablar vettigt och placerat diskarna med mellanrum vilket det får plats med så blir det inte 10C varmare än nåt annat. Och vem säger att du inte kan byta ut eller komplettera med fler fläktar? kollar tempen flera gånger i veckan och burken står på dygnet runt och det är hur svalt som helst. Och just i detta ögonblick så ligger prollen på 41C och diskarna mellan 29-31 C

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Herregud vad stor fråga. ALLT ÄR RELATIVT! Men...kan rekommendera FD R4, kan tycka R3 är snyggare. Byggt två datorer i både R3 och R4 (samma dag). R4 var mycket skönare. MEN helvete vad tunga dem är. Panzar chassi!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Plast, snabbfästen, tunn plåt...

Shall I go on?

TROLLOLO. Du verkar inte veta vad du snackar om, tunn plåt knappast, och inte mer plastig än många andra lådor heller. fractals lådor är ju dom ända som är skottsäkra.http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

3,5mm borr till nitarna passar perfekt, plockade bort 5,25 platserna helt nu, satte dit en 180mm fläkt. Skall dock byta den mot en Silverstone airpenetrator tror jag.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Diskarna sitter bakom moderkortsplåten, det mekaniska eländet till disk plockade jag bort tillfälligt, ska nog montera den i taket långt fram, kommer knappt synas då. Eller så skrotar jag den helt enkelt och köper MOAR SSD!

lagom slaktad låda får väl göra något liknande sen och köpa lite dämpmattor, om jag har dålig ekonomi vid nästa bygge skippar jag väl vattenkylningen men annars blir det av!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

TROLLOLO. Du verkar inte veta vad du snackar om, tunn plåt knappast, och inte mer plastig än många andra lådor heller. fractals lådor är ju dom ända som är skottsäkra.http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Tunn plåt, testa att ta tag i två sidor på plåten och böja fram och tillbaks lite. You'll get my point...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

TROLLOLO. Du verkar inte veta vad du snackar om, tunn plåt knappast, och inte mer plastig än många andra lådor heller. fractals lådor är ju dom ända som är skottsäkra.http://www.youtube.com/watch?v=u_SNhi7-UWQ

Kolla här, Fractal gör riktigt bra och stilrena chassin. Speciellt med tanke på priset. För de flesta behövs inte något mer, men det är knappast någon ultimat låda.

(Även om jag citerade dig så är det inte bara mot dig, syftar på alla andra som tycker att Fractal har den ultimata lådan)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nu har jag ingen R3 eller R4 men i fractal XL är plåten allt annat än tunn, har aldrig känt på en tyngre sidoplåt än den på just XL.

Med reservation för XL som jag inte använt utan bara vanliga define: Pratar du om plåten nu eller plåt + asfaltmattan (eller vad de använder, verkar skilja mellan generationerna)? Den senare gör sidan tung men fortfarande tunn plåt och med dålig vridstyvhet. Asfaltsmattor använder de just pga den tunna plåten, det skulle skramla hemskt annars.

Edit: XL ser ut att ha rätt tjock plåt om man tittar på bilderna. Kanske är byggt med extra tjocklek pga storleken?

För att klargöra min ståndpunkt: Fractal gör bra och prisvärda chassin, inget snack om saken, men en ultimat låda är det inte hur man än ser på saken. Jag både bygger med dem ibland och rekommenderar andra att bygga med dem. Svårslagna i sina prisklasser. Men det är något helt annat än den ultimata datorlådan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Jag älskar mitt Bitfenix Prodigy. Kommer aldrig köpa ett fulltower chassi igen..

Njae. Har ett prodigy som chassi för hemmaserver och uppskattar hur många diskar jag kan plutta in i den, men ärligt talat känns den lite för stor för att bli mainstream för mini-itx. Framifrån skulle man tro att det var ett mATX-chassi.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Silverstone tj 11, eller murderbox mk2 om du har tid att vänta, dem är dock lite stora

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör med Fractal Design Arc och den är grymt bra.. stor och schysst att bygga i... har inte testat R4an ännu som många tydligen har höjt till skyarna, men Fractal Design har ju gjort bra burkar nu ett tag. Byggt många med både R2 och R3 så R4 är säkert inget undantag!

Lycka till med byggandet!

Chassi Fractal Design Arc | Moderkort Z68 Extreme4 Gen3 | Proccesor Intel Core i7 2600K | Grafikkort AMD 6970 2GB | RAM Corsair Vengeance 8GB 1600MHz | SSD Corsair Force GT 120GB | Hårddisk 3x Western Digital Caviar Green 2TB | Nätaggregat Corsair 850w | CPU Kylning Corsair H100

Permalänk
Avstängd

Hoppas tillverkarna läser denna tråden och inser att det är dags för mer modulära chassin nu, där man kan byta mer än bara sidopaneler.

Permalänk
Medlem

Jag har ett P180 från 2005 (tror jag), finns ingen direkt anledning att byta ut. Iprincip varenda modernt chassi är ju en ripoff av P180. Förvisso kan man väl kalla P180 en ripoff på något gammalt Lian Li, DOCK! P180 hade en rimlig prislapp och bra ljuddämpning, vilket lian li saknade.

Nästan alla som länkat ett chassi i denna tråd har rötterna i detta;

Sååå då bör P180 vara det ultimata chassit? Orginalet är bäst?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Juicis;12978885"]Struntprat! har du dragit kablar vettigt och placerat diskarna med mellanrum vilket det får plats med så blir det inte 10C varmare än nåt annat. Och vem säger att du inte kan byta ut eller komplettera med fler fläktar? kollar tempen flera gånger i veckan och burken står på dygnet runt och det är hur svalt som helst. Och just i detta ögonblick så ligger prollen på 41C och diskarna mellan 29-31 C[/QUOTE

Mina diskar blir inte direkt varmare i r4 än antec 1200 visst några grader men knappast något farligt. Mina 2 gröna ligger på 26 och min gp re4 samma temp ena över 30 å sen en 7200 rpm disk re4 den med 35 grader

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Något av Fractal Design's chassin. Med den prislappen så är det ju inget snack om saken! Snygga, stilrena, bra lösningar. Sen vet man att man inte behöver fundera på ett annat chassi på ett tag. Finns bara en sak jag stör mig på med R3:an och det är hålen för externa vattenkylningen.

Jag tycker man borde ta bort dessa, gummi-pluttarna trillar ur hela tiden sen är det inte snyggt. De som är intresserad av att ha externvattenkylning kan nog borra upp de hålen själva.

Annars gillar jag Silverstone. Dom har ju ett gäng väldigt trevliga chassin.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Om jag hade haft pengar och letade efter den ultimata datorlådan så skulle jag försöka få tag i en Murderbox. Det är nog den mest "Ultimata" som jag hittat när jag kollade efter chassin.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Försök gå och lana med den

Enligt mig är den ultimata lådan något i stil med Lian-Li's PC-A55B

En liten låda men fortfarande plats för ATX och bra kylning (För oss som gillar mindre lådor )

Annars förbannat nöjd med min Silverstone Precision PS07

Go home Daniel, you're drunk.

PC-A05FN Ska det vara

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Kolla här, Fractal gör riktigt bra och stilrena chassin. Speciellt med tanke på priset. För de flesta behövs inte något mer, men det är knappast någon ultimat låda.

(Även om jag citerade dig så är det inte bara mot dig, syftar på alla andra som tycker att Fractal har den ultimata lådan)

nej den är inte ultimat. men kvaliten är ändå relativt bra. det jag reagerade på

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

NZXT H2 Svart är chassit jag sitter med för tillfället. Relativt nöjd med det dock finns det lite onödig plast och utseendemässigt skräp på det. Om jag nu idag skulle köpa ett nytt chassi blir det nog 800D eller R4 då jag inte har någon erfarenhet av Corsair eller Fractal sedan tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Går det att få 800d utan fönster? Isåfall är det min ultimata låda också.

Hade ett 700D förut, det hade inget fönster. i övrigt tror jag dom är likadana. eller vänta, det fanns hotswaps för hårddiskar i 800D, det fanns inte i min.

nu har jag för övrigt ett 650D och det lär vara ett av de bästa chassin som finns att köpa, 700D och 800D också givetvis, men dom är väldigt stora.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Får nog trots allt säga att vad jag har sett av 800D så är det nog den bästa i dagsläget.
Sen handlar det självklart om smak också.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

jag har haft ett gäng chassin under mina tider, och jag måste nog säga att Fractal Design Arc Mini är det bästa chassit jag någonsin haft.

cpu cut out, bra kabeldragning, fläktfilter som ändå släpper in luft (extremt lite damm), kan ta vattenkylning om man vill, stort och luftigt inuti.
Vill man ha extra bra gpu kylning e de bara dra ut hårddisk vaggan, ta lite varm pistol lim och sätta den extra fläkten i gängan där hårddisk vaggan satt, så har man utom ordentlig kylning!

ovanpå de så e den så pass snygg att man kan ha den vid tvn som HTPC (vilket jag har och är väldigt nöjd med) och inte alltför stor så den går att dra med på lan.

allmänt e de de bästa chassit ja nånsin haft..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

En fråga till er som klagar på tunn plåt hos vissa chassin: Vad spelar detta för roll? Ser inte varför plåten ska vara så tjock bara, det är en seriös fråga och inte mitt sätt att vara dryg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

En fråga till er som klagar på tunn plåt hos vissa chassin: Vad spelar detta för roll? Ser inte varför plåten ska vara så tjock bara, det är en seriös fråga och inte mitt sätt att vara dryg på.

Kvalité

Man vill känna att chassit är vällbyggt och inte kommer att rasa ihop om man stöter till det med foten.

Gediget ska det vara!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

En fråga till er som klagar på tunn plåt hos vissa chassin: Vad spelar detta för roll? Ser inte varför plåten ska vara så tjock bara, det är en seriös fråga och inte mitt sätt att vara dryg på.

Den enda faktiska nackdelen jag kan se är väl att tunn plåt inte dämpar vibrationer lika bra, och kan dallra ganska friskt om man t.ex. har mekaniska hårddiskar skruvade direkt i plåt, utan vibrationsdämpning.

De kan antagligen förstärka eventuella resonanssvängningar också.

Personligen rekommenderar jag Antec P280, i den storlekskategori TS är ute efter. Det är bra på alla punkter. Lite kylskåpsvarning är det förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

En fråga till er som klagar på tunn plåt hos vissa chassin: Vad spelar detta för roll? Ser inte varför plåten ska vara så tjock bara, det är en seriös fråga och inte mitt sätt att vara dryg på.

För det första, även om det kanske inte är viktigast, kvalitetskänslan när man jobbar med det. Tunn plåt känns svampig och böjer sig och det känns ostabilt och lökigt.

Sen spelar det roll för passformen, ljudresonanser och moddningsmöjligheter.
Ett av dom bästa chassin för sin tid som jag har haft hade underbara, tjocka plåtar:

Dock spelar det mindre roll ju mindre man faktiskt grejar i det imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vill varna för Fractal Design om du vill ha acceptabel diskkylning.
Diskarna blir ca. 10C varmare än andra chassin pga usel diskkylning. Luften till frontfläktarna
hindras av 2 st luckor i fronten, den lilla luften som tas in kommer från sidorna å där finns inget luftfilter. Skall du bara ha SSD å nån enstaka grön disk så kan det funka.
Chassit är tyst men på bekostnad av diskkylningen.

Instämmer till fullo, och lägger även till att dammfiltermonteringen är direkt idiotisk: skruvar. Kanske det mest osmidiga någonsin; hade bara kunnat vara värre om de varit fastlimmade istället...

Att jämföras med Antec P280, som har den kanske smidigaste dammfiltermonteringen någonsin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kör själv med ett Corsair Obsidian 650D och är mycket nöjd !!

Permalänk
Inaktiv

Mitt första chassi var ett Antec DF35, tror det är namnet. Det var inte mycket att hänga i granen, varken snyggt eller funktionsrikt, även väldigt många snåla lösningar.

Ska dock beställa ett Fractal Design Define Mini, det känns som ett bra och gediget chassi som kommer passa mig.

Skickades från m.sweclockers.com