Strömsladdar, är fler bättre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005

Strömsladdar, är fler bättre?

Håller på att koppla in mitt nya system som bl.a. har två 7970-kort i sig, vilka behöver en 8pin och en 6pin PCIe kontakt.
Med det nätagget jag har (ett Corsair AX860) så kom det med fyra PCIe sladdar; två st med en PCIe kontakt, samt två st som har två PCIe kontakter vardera (alltså en kontakt till nätagget, och sen två kontakter på andra sidan). Samtliga är 6/8 kompatibla.

Så frågan är nu, kan jag använda varsin dubbelsladd till korten (dvs bara två sladdar i nätagget)? Eller bör jag använda separata kontakter på nätagget till alla PCIe kontakter? Dvs fyra sladdar i nätagget som går till varsin kontakt på korten (och sen får två av sladdarna ha varsin kontakt oanvänd)?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du bör använda fyra kablar så att du fördelar linorna i nätagget.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Jalle64:

Ok, talar vi linor = rails?
För enligt specs så använder nätagget bara en 12V+ rail.
Men separata sladdar kanske fortfarande är att föredra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Jalle64:

Hans nätaggregat har bara en lina.

TS, det går utmärkt att köra med de kablarna som har två stycken PCI kontakten i ena änden, de är tillverkade av Corsair specifikt så det är garanterat att de fungerar som de ska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Marcusk:

Hans nätaggregat har bara en lina.

TS, det går utmärkt att köra med de kablarna som har två stycken PCI kontakten i ena änden, de är tillverkade av Corsair specifikt så det är garanterat att de fungerar som de ska.

Nice! Mindre sladdar!
Tack för hjälpen båda två