Valve: PC-datorer i vardagsrummet kommer tävla mot nästa generations spelkonsoler

Permalänk

Som FPS gamer intresserar det här mig inte nämnvärt men blir det bra så kanske man tar upp sina planer på en avkopplingshörna med lite GTA V och diverse bilspel!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Risken finns väl att de släpper version 1 och sedan väljer de efter ett tag att låsa nya spel så att de bara går att köra på version 2 och framåt, för att få folk att köpa nyare versionen. Annars tycker jag att det verkar vara ett väldigt vettigt initiativ av steam, förstår inte varför folk klagar, det finns ju inget negativt med det hela. Snarare så att det är väldigt positivt för oss med pc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får krupp på det redundanta akronymsuffixet i "PC-Dator"?

Permalänk
Medlem

Förmodar att det kommer finnas en certifiering för spelen, typ "works well with valve game station" eller något i den stilen.
Tyvärr kommer det säker många spelutvecklare som försöker få den certifieringen för sina spel inte utveckla alternativa UI:s osv med tanke på PC-spelarna.

Så på sikt leder det nog till en ökning av spel som lider av konsol-sjukan ... hemsk FOV, urusla möjligheter till keybidnings, stort och klumpigt UI.

Borde finnas en annan certifiering "works well on PC" för spel som är utvecklade för PC-spelare där du har ett väl fungerade spel för PC också.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag oxå fimpa min konsol och ersätt den med en pc i vardagsrummet

Permalänk

Äsch, har redan datorn i vardagsrummet. Inga problem att zappa mellan eyefinity och projektorn eller olika lämpliga kontroller.

Men jag gillar att Valve slåss för plattformen och hoppas att det leder till mindre kassa portningar i framtiden. Tråkigt bara att man inte kan komma ifrån dessa slutna plattformar helt och hållet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Konsol

+
Billigare
Bättre prestanda per krona (Beroende på)
Portabel
Tyst (Beroende på)
Lägre strömförbrukning
Optimerat
Generellt smidigare att komma åt live och media funktioner osv.

-
Dagens konsoler
Gammal teknik
Dålig grafik
Laddningstider (Beroende på)
Ofta dålig FPS
Begränsad möjligheter och funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Om någon kan lyckas massproducera en liten htpc till rätt pris är det Valve.

Permalänk
Medlem

Hoppas det här innebär mer fokus på handkontrollstöd även för Windows. I dagsläget är det tragiskt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Man får ju även längre cykler mellan nödvänliga uppdateringar och hör och häpna -- man kanske inte behöver uppdatera varannat år för att kunna spela nya titlar med riktigt bra grafik och FPS.

Vad är det för skräp du köper om du behöver uppgradera varannat år? Det stämmde kanske i början av 2000talet, men inte nu för tiden. (Om du inte köper skräp då dvs..).

Ja, med riktigt bra grafik och fps........

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Men PC har oerhört många fler exklusiva spel som inte kommer till konsol. Även ett flertal med hög budget (oftast MMO dock). Neogaf har en tråd med en bild på releaser nästa år som ger en bra överblick:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=503490

Kvantitet är inte samma som kvalitet.

Vad jag försöker säga är att vist PC må hända ha flest exklusiva titlar, men det må hända inte vara dessa t.ex. en person söker eller vill spela. T.ex. för min del, spelet jag vill ha mest som släpps nästa år finns inte ens med i listan där..... och spelet har spikat datum till och med., släpps enbart till PS3. Ni No Kuni. Den andra jag vill ha är Tales of Xillia också exklusivt till PS3 sedan vist finns PC spel samt Wii U spel jag vill spela också. Hur löser jag detta genom att bara köpa den med mest exklusiva spel?

Samt bara för att kasta in ett antal fler missade PS3 spel: Hyperdimension Neptunia Victory, The Witch and the Hundred Knights,

samt listan är långt ifrån komplett på alla fronter, till stor del enbart main stream spel listade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

1000kr på att denna konsol släpps samtidigt som Half-Life 3, en perfekt plan för Valve att komma hårt in

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kvantitet är inte samma som kvalitet.

Och hög budget behöver inte betyda att spelet har de kvaliteter man är ute efter. Dissa inte PC-exklusiva spel bara för att Halo 4/Uncharted och andra liknande titlar med hög budget är konsolexklusiva. Kvantitet på PC betyder mångfald och ett utbud som passar flera smaker. Till exempel ett bolag som Paradox är nischade på lite mer tunga strategispel för det mesta vilket är svårt att hitta på konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Det gå inte tävla mot nintendo, då deras styrka är deras egenutvecklade spel som gör Wii och WII U värda. Tycker wii:s och wii u har passande hårdvara för spelen.

Finns redan emulator för Wii...kommer säkerligen en till WII U inom 5år..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Finns redan emulator för Wii...kommer säkerligen en till WII U inom 5år..

Du har inte provat den emulatorn va? Den kräver i7 och väldigt snabba grafikkort så kanske man får framerate på 25-30 fps i de få spel som fungerar korrekt.
emulera Wii U kommer ta minst 10 år gissar jag på om ens då. Om det hade varit så lätt att emulera så borde man varit iaf halvvägs med emulering ps3/360 vilket man inte är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Konsol

+
Billigare
Portabel
Tyst (Beroende på)
Lägre strömförbrukning
Optimerat

-
Dagens konsoler
Gammal teknik
Dålig grafik
Ofta dålig FPS

*En PC för 1000:- klarar av att spela alla spel med samma inställningar som en konsol har med mer FPS! och bättre bildkvalité!

*Sen har datorn mycket mer potential också, även om den bara skulle kosta 1000:-

*En PC är med portabel..

*En PC är med tyst när man har satt den på ''silent'' i biosen.

*Optimerat är beroende på spel....testa spela ett strategispel på en konsol så kommer den att dö av lagg, medan PC har 10x bättre flyt i samma inställningar!

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Du har inte provat den emulatorn va? Den kräver i7 och väldigt snabba grafikkort så kanske man får framerate på 25-30 fps i de få spel som fungerar korrekt.
emulera Wii U kommer ta minst 10 år gissar jag på om ens då. Om det hade varit så lätt att emulera så borde man varit iaf halvvägs med emulering ps3/360 vilket man inte är.

Jaså?!

Jag har den på min sambos dator som består av AMD 631, GTX460 och 8GB ram...inga problem! Man behöver inte köra i full HD utan man kör självklart med standard inställningar som Wii har

Har fan bättre flyt än vad den riktiga konsolen har...

Dom kommer ju snart att släppa en 360 emulator

Dagens datorer är så pass kraftfulla så dom klarar lätt av att emulera konsoler..

Som sagt tidigare...konsolerna processorer är inte magiska, och dom har inte blivit hämtade från framtiden heller!

Visa signatur

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Kan ni nämna några spel som funkar bra på big picture? Jag testade chivlary, funkade dåligt. Kom inte ens in i ett spel...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Och hög budget behöver inte betyda att spelet har de kvaliteter man är ute efter. Dissa inte PC-exklusiva spel bara för att Halo 4/Uncharted och andra liknande titlar med hög budget är konsolexklusiva. Kvantitet på PC betyder mångfald och ett utbud som passar flera smaker. Till exempel ett bolag som Paradox är nischade på lite mer tunga strategispel för det mesta vilket är svårt att hitta på konsol.

Jag skrev hög budget var? Du får nog tyvärr läsa igen vad jag skrev, Jag har inte ens nämnt Halo eller Uncharted o.s.v. Det enda jag skrev är att fler exklusiva titlar innebär inte att det är de spelen man vill ha. De jag mest vill spela nästa år som jag listade finns inte till PC, och de spels kategori jag nämnde finns mer eller mindre inte i huvud taget till PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser inte det här som någon ersättare för vanliga Steam( det gör nog ingen annan heller) utan jag ser det som ett grymt komplement till Steam.
Det jag saknar dock är en kompetent mediaspelare så man kunde haft "Big picture" som media center. Att då verkligen ha allt på en plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

*En PC för 1000:- klarar av att spela alla spel med samma inställningar som en konsol har med mer FPS! och bättre bildkvalité!

Vilken sorts dator är det du pratar om, som kostar bara 1000 kr? De enda jag kan tänka mig är surfplattor, men hur skulle man kunna få en hel dator för bara 1000 kr? Kan du visa ett exempel?

Det skulle förvåna mig om man ens kunde få en dator för 2000 kr som är bättre än PS3 för spel.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Jaså?!

Jag har den på min sambos dator som består av AMD 631, GTX460 och 8GB ram...inga problem! Man behöver inte köra i full HD utan man kör självklart med standard inställningar som Wii har

Har fan bättre flyt än vad den riktiga konsolen har...

Dom kommer ju snart att släppa en 360 emulator

Dagens datorer är så pass kraftfulla så dom klarar lätt av att emulera konsoler..

Som sagt tidigare...konsolerna processorer är inte magiska, och dom har inte blivit hämtade från framtiden heller!

Hmm kan hålla med dig till viss del, dock har den inte bättre flyt än wii konsollen. (det är fortfarande en hel del buggar och framedrops)
Men som sagt, det fungerar. Dem flesta spelen går att spela på denna emulator(antar att du menar Dolphin?) med full support för kontrollerna dessutom.

Har till och med för mig att dem lagt till support för wii-fit board och liknande?

Permalänk
Medlem

Detta kan nog bli Linux genomslag som fullfjädrat gaming OS. Denna utveckling kommer bli intressant att följa!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Konsol

+
Billigare
Portabel
Tyst (Beroende på)
Lägre strömförbrukning
Optimerat

-
Dagens konsoler
Gammal teknik
Dålig grafik
Ofta dålig FPS

Och de kan ju verkligen inte bero på att utvecklare mer eller mindre skiter i PC?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske nämnts tidigare men jag hoppas inte detta är ett steg mot att ersätta desktopen helt. Fps, strategi etc gör sig bäst i datorstolen vid skrivbordet med tangentbord och mus medans vissa titlar passar vid tv:n.
Själv kör jag rayman, trine och liknande genom htpc:n med 360-kontroll och då funkar big picture bra.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Och de kan ju verkligen inte bero på att utvecklare mer eller mindre skiter i PC?

Jo självklart är det så, Dock det är betydligt lättare att optimera till en plattform en till "Oändligt" antal plattformar som PC infattar, det finns så många olika konfigurationer att ta hänsyn till dvs gör det flera gånger mer komplext att optimera bra.

Mer som stjälper på denna bit är att det inte finns någon som kan sätta stop till din release, Dvs till konsol har Microsoft/Sony/Nintendo sista ordet och håller inte spelet måttet så kan de besluta att inte släppa det, Dvs sätter rejäl press på att de faktiskt måste optimera. Men vist finns det ett fåtal undantag här också.

Vist detta ursäktar inte till stor del alla dåligt optimerade PC spel men det förklarar lite varför och varför det är positivt för Konsol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Kan ni nämna några spel som funkar bra på big picture? Jag testade chivlary, funkade dåligt. Kom inte ens in i ett spel...

I helgen köpte jag , Alan Wake, Flatout ultmiate carnage, Trine 2 , Monkey island,
Metro 2033 ... samtliga fungerade utmärkt med Big-picute... Loving it !

Permalänk

Skont att se nagon satsa pa PC marknaden, forstar anledningen att folk koper en konsol om det galler pengar men allt annat fallerar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv

Om Valve tror att lösningen på konsolproblemet är att skapa ytligare en konsol, så har dem fel. :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag är nog en av dem som blir vid datorn faktiskt. Men däremot för folk med spelintressen och lite mindre krav på hårdvara kan nog gilla detta. Castle Crashers finns ju även på Steam och är helt klart mer lämpat för handkontroll än tangentbord/mus läget.

Varför välja?

Sitt vid datorn när du är själv, koppla in TVn och bänka dig i soffan när polarna är på besök. Bästa av två världar för mig och tillgång till samma spel på båda!