Byte av moderkort och processor! ( Några idiot-frågor )

Permalänk
Medlem

Byte av moderkort och processor! ( Några idiot-frågor )

Tja!
Jag ska "önska" mig nya datordelar till Jul nu och jag har några frågor.
( Det är en intel i5 3570k och en Asrock z77 extreme 4)

Jag kollade på youtube hur man bytade detta. Verkade inte vara något speciellt krångligt men i en kommentar stod det att om du bytade ut en ny processor så var du tvungen att installera om Windows (7). Stämmer detta?

Sen undrar jag också om det kommer kylpasta färdigmonterat på processorn och kylaren?

När man byter ut komponenter, ska man "grunda" sig en gång eller göra det några gånger för säkerheten?

Sen ska jag köpa interminnen också! Jag har tittat på Corsair Vengeance serien, men det finns olika CL9 och CL10... Vilka ska jag välja mellan så det blir rätt?

Och sista frågan! Jag har ett GTX 560 ti. Någon som har en liknande build och kan säga några benchmarks i vissa spel? (Nyare spel, typ BF3, Dayz etc..etc.)

Tack så mycket och god jul!

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Medlem

Ja - du måste installera om win7.
Ja - kylpasta kommer färdigmonterad. Du kan köpa egen, bättre om du vill men det är inte nödvändigt.
Nej - du ska inte "grunda" eller jorda som det ju heter en gång. Du ska vara "jordad" mot chassit hela tiden med ett esd-armband. Köp för en hundring i valfri datorbutik.
Corsair CL9 - typ 16gb blir väl bra.
Här finner du 560ti som ett av korten i diagrammen som visar fps för de olika spelen: http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Avstängd

angående byte av moderkort o processor nej du behöver inte instalera om windows för att byta ut processorn ,dock kan du måsta instalera om windows OM dom inte har samma chip exempel: vissa intel moderkort kör på nvidia chip har du sammas chip nu som efter bytet behöver du inte instalera om windows. dock kan du måsta aktivera om den osv. Kylpasta medföljer oftast processorn och då sitter den klar på kylaren.

jag har aldrig haft en jordad antistat band på mig och jag har byggt 100+dator i mina dagar.

angående ditt grafikkort det är fortfarande ett bra kort i spelvärden så det behöver du inte prioritera nu

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem

Tror inte det är samma chipset, det jag har nu har 1156 och det jag ska köpa har 1155. Men installerar "datorn" om windows 7 eller ska jag göra det manuellt?
http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Kanske detta är bättre än det jag valde innan? Här får jag minnen och ett ESD armband på köpet. Lite billigare moderkort men det kan inte gör något? Jag är inte en hardcore gamer

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

angående byte av moderkort o processor nej du behöver inte instalera om windows för att byta ut processorn ,dock kan du måsta instalera om windows OM dom inte har samma chip exempel: vissa intel moderkort kör på nvidia chip har du sammas chip nu som efter bytet behöver du inte instalera om windows. dock kan du måsta aktivera om den osv. Kylpasta medföljer oftast processorn och då sitter den klar på kylaren.

jag har aldrig haft en jordad antistat band på mig och jag har byggt 100+dator i mina dagar.

angående ditt grafikkort det är fortfarande ett bra kort i spelvärden så det behöver du inte prioritera nu

ok för windows-installationen men vad gäller ESD-armband så - ja grattis till att dina 100+ datorer fortfarande funkar.
Vill du veta att din dator mår bra och inte bli överraskad av plötsliga fel en månad, ett år eller två från nu så använd armband.
Det finns många som säger att "bla bla jag har byggt si å så många datorer och aldrig haft problem".
Det är som att ha sex utan kondom - visst, det kan gå bra men det kan också leda till otrevliga överraskningar. Chansa inte.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste installera om Windows manuellt. Det är inget som kommer att ske av sig själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av meandra:

ok för windows-installationen men vad gäller ESD-armband så - ja grattis till att dina 100+ datorer fortfarande funkar.
Vill du veta att din dator mår bra och inte bli överraskad av plötsliga fel en månad, ett år eller två från nu så använd armband.
Det finns många som säger att "bla bla jag har byggt si å så många datorer och aldrig haft problem".
Det är som att ha sex utan kondom - visst, det kan gå bra men det kan också leda till otrevliga överraskningar. Chansa inte.

Tar du av pappret på godis innan du äter dem eller kör du även dem med papper på!? För att slippa överraskning menar jag:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du måste installera om Windows manuellt. Det är inget som kommer att ske av sig själv.

Hur gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meandra:

ok för windows-installationen men vad gäller ESD-armband så - ja grattis till att dina 100+ datorer fortfarande funkar.
Vill du veta att din dator mår bra och inte bli överraskad av plötsliga fel en månad, ett år eller två från nu så använd armband.
Det finns många som säger att "bla bla jag har byggt si å så många datorer och aldrig haft problem".
Det är som att ha sex utan kondom - visst, det kan gå bra men det kan också leda till otrevliga överraskningar. Chansa inte.

som sagt jag är dator tekniker jag har jobbat med datorer sen 386 ans tid och den lilla felmarginal som sker pga att man inte har antistat armband är liten det finns som sagt inga bevis som är värd den tid det tar att felsöka saker till en mänskligt ting. går en sak sönder ja då går den sönder. Men du kan inte sitta o ge dig skälv skulden ifall du nu skulle varit orsaken. Då tröstar man sig att det finns garanti. Och sen om datorn håller 2 år eller 5 år det är en annan femma. saker byts ut fortare en så.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BassetX:

Hur gör jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Med en DVD eller USB sticka med W7 på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Inaktiv

Ohja.

Permalänk
Medlem

Tja! Dags för en sista fråga!
http://www.asus.se/Motherboards/Inte...specifications
Vilka ram-minnen tar detta moderkort? CL9, cl10... eller skulle någon vara så gullig att hitta ett par billiga på cdon Helst Corsair vengeance 8gig... spelar ingen roll vilken färg men om det finns något matchande så är ju det guld! (Måste inte vara corsair, men gärna lika billigt/några spänn dyrare) Tack!

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg