Permalänk
Medlem

2600k Temperatur vid överklock.

Min 2600k når 72c (max) / (24c idle) när jag kör Prime95 (maximum heat power consumtion).

Den går i 4.6Ghz och volten ligger då på 1.328.

Jag vill inte att den ska ta för mycket stryk eftersom jag inte vill byta ut den på många år. Borde jag ändra min överklock?

Jag vet att den ska klara 72c men jag har också läst att det inte gäller om man överklockar? Eftersom den då arbetar snabbare. Jag kan ha missförstått?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Tja, stämmer halvt i alla fall....

intel har satt Tj-max på 98 grader celcius vilket innebär att den inte drar in och självt sänker hastigheten förrens den kommer up i 98c, det där med 72c vet jag inte riktigt vad det skulle syfta på...

I varje fall...

dina prime temperaturer är FULLSTÄNDIGT OINTRESSANTA UR DENNA SYNPUNKT eftersom det är ett 100% syntetiskt stress test som inte har någon som helst betydelse när det kommer till verklig förbrukning/temperatur.

Så om du vill att din processor skall leva så länge som möjligt så skall du ta och låta bli prime&andra syntetiska tester och bara låta din cpu göra det den absolut måste

Övrigt så är det även viktigt att du behåller rätt vCore i idle och ser till att samtliga energisparfunktioner är aktiverade i bios så som C1E, EIST osv...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!