Telia Mobil Flex, fakturor bryter mot konsumenttjänstlagen?

Permalänk
Medlem

Telia Mobil Flex, fakturor bryter mot konsumenttjänstlagen?

Förmodligen fler som gått över till Telia Mobil Flex, har ni som jag lagt märke till att fakturorna är felaktiga eftersom de inte specificerar samtalskostnaderna som sker inom potten? Går alltså inte att se vilken summa som debiterats potten utan alla samtalskostnader som inte nått upp i månadspotten visas som 0,00kr.

Citat:

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

Har provat kontakta Telia men det är svårt att nå rätt person på ett sådant stort bolag och de jag talat med på deras fakturaavdelning verkar inte ens förstå problemet. Har fått svar i stil med, "Men, fakturan är aldrig fel så det gör inget om du inte kan se summan för den är rätt".

Nu är det säkerligen så att debiteringen är rätt men bara det faktum att det inte går att se är fel.

Det är Post & Telestyrelsen som utför kontroll på detta men det görs bara om de får indikationer på att något är fel d.v.s. de vill ha in fler klagomål. Har ni samma abonnemang och är som mig trött på att inte få en korrekt samtalsspecifikation så mejla konsument@pts.se och berätta.

Permalänk
Rekordmedlem

Men svarar du inte på det själv ?
I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Det är fast pris om du är inom potten, menar du att du inte kan få spec på det som överstiger potten?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men svarar du inte på det själv ?
I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Det är fast pris om du är inom potten, menar du att du inte kan få spec på det som överstiger potten?

Vore det fast pris hade den debiterad summan aldrig överstigt månadsavgiften.

Det är ungefär som att lämna in bilen på verkstad och ha 5000kr tillgodo.
När du får räkningen säger verkstaden att dina 5000kr inte räcker och att det kostar ytterligare 3000kr.
Hur de 3000kr uppkommit framgår klart och tydligt men vad som kostade 5000kr specificeras aldrig utan de säger bara att de gått åt. Hade du varit nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Du får helt enkelt begära en specificerad faktura av dem.

Har redan det och de specificerar aldrig de samtalskostnader som ätit upp potten utan det står 0,00kr för alla samtal tills helt plötsligt potten gått åt och samtalen börjar kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så här ser min senaste faktura ut.

http://i.imgur.com/kh6le.png

Men du menar alltså att din faktura i stort sett bara har en summa... och ifall du har överstigit din pott så specificeras det?

Vet dock ej om de är skyldiga till det så länge du håller dig inom potten... men visst KAN de skicka en specificerad faktura om du ber/kräver det.

Japp, så länge jag håller mig inom potten så visas aldrig vad samtalen kostar, inte ens på samtalsspecifikationen där varje enskilt samtal listas står det vad samtalet kostar. Det är först mot slutet av månaden när potten tar slut som kostnaden syns, annars står det bara 0,00kr.

Det ser alltså ut ungefär som på din faktura men när man överskrider den månadsavgift som man får ringa för så tillkommer extra rader.

Exempel:
Samtal till 3Mobil, inom pott 8st 33min 0,00kr
Samtal till 3Mobil, utom pott 12st 43min 54,00kr
Samtal till annan mobiloperatör, inom pott 5st 101min 0,00kr
Samtal till annan mobiloperatör, utom pott 10st 30min 63,00kr
osv.

Bara för att man ringer inom potten så är inte samtalet gratis utan det ska givetvis framgå vad de debiterar mot potten.

I princip skulle jag alltså kunna ringa samtal för 100kr och de säger att potten på 199kr är slut, oerhört svårt att kontrollera.
Nu tror jag visserligen inte att Telia fuskar på det viset utan jag vill helt enkelt se vad samtalen kostar för att bilda mig en uppfattning om vilka samtal det är som dragit iväg.

Nu kan jag inte se kostnaderna som debiterats mot potten så skulle det mot förmodan vara fel någostans blir det oerhört svårt att upptäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo när jag hade 3Pott så fick jag ju faktiskt en utförlig specifikation... vilket är precis vad du vill ha ifrån Telia på ditt abonnemang.

Men du får försöka kontakta dem igen... och se till att de förstår vad det är du vill ha. Som sagt så BORDE de ju kunna lösa det enkelt då allt sparas i deras register.

Ändrade min tidigare post för att få det lite mera överskådligt, trodde ingen annan satt uppe den här tiden.

Som sagt, jag har redan deras detaljerade specifikationer men inte heller där framgår det vad samtal inom potten kostar.

121201 Samtal till 070-123 45 67 5min22s 0,00kr
121201 Samtal till 08-123 45 678 2min11s 0,00kr
när potten överskrids vid slutet av månaden...
121224 Samtal til 070-123 45 67 1min45s 4,56kr

Med Telia har jag favoritnummer som är gratis att ringa, sker det samtalet inom potten kan jag alltså inte se om det verkligen var gratis eller om de debiterat någon summa eftersom det listas som 0,00kr precis som alla andra samtal som sker inom potten. Blir att författa ett brev till Telia, man kommer ironiskt nog inte fram till rätt person via telefon.

Permalänk
Medlem

lokans: ingen fara, tack för omtanken.

Så här kan det se ut:

Irriterande att inte få se kostnaden som dragits mot potten, att de sedan delar upp samtalstyperna i två rader, inom och utom pott är inte heller optimalt. Redovisa hela kostnaden på en och samma rad, skit i om det är inom eller utom pott. Dra sedan potten som en rabatt på slutet.