Fråga ang. Ångerrätt/öppet köp

Permalänk
Medlem

Fråga ang. Ångerrätt/öppet köp

Hej SweC, skumläste FAQn lite men fick inte något tydligt svar på min fundering så jag bestämde mig för att göra en post här.

Var förbi gallerian i västerås och hetsade genom lite butiker i jakt på julklappar, i samband med detta så blev jag påsåld en surfplatta med ab. från telenor av en väldigt driven säljare som efter lite småprat lagt ner plattan och nån bjudgrej i en påse och mer eller mindre "bestämt" att jag skulle köpa en surfplatta. .(Galaxy Tab 2 10.1 för den nyfikne) Jag måste haft för mycket blod i kaffeomloppet och varit tokstressad för av någon anledning gick jag med på det hela.

Hursomhelst så ångrade jag mig nästan direkt när jag gått därifrån (Hann inte mer än hem innan jag helt beslutat att jag inte alls vill ha/behöver plattan)
Kartongen är helt obruten, samma sak med kuväret som innehåller simkortet till surfplattan.

Jag är inte helt säker på om det räknas som canavasförsäljning eller inte, det är ju säljare som jagar efter folk, men eftersom att det står på deras hemsida att dom har butiker runt om i sverige så är det väl ett vanligt butiksköp?

Min fråga är helt enkelt; Phone family erbjuder inte öppet köp, har jag någon sorts rättighet att ångra köpet och returnera varan+simkortet så att jag slipper ha en grej jag inte kommer använda liggandes som kostar mig 400 spänn i månaden?

Tack
//Hampus

Permalänk
Medlem

I affär gäller bara ångerrätt om detta avtalats innan köp eller om säljaren ger detta i sina köpvillkor som t.ex El-Giganten m fl gör.

M a o så får du bita i det sura äpplet om inte säljaren hos Phone Family går med på att ångra köpet vid förfrågan utav dig för nån laglig grund har du inte.

Permalänk
Medlem

Du har inte rätt till återköp enligt Distansköplagen då denna bara gäller på just distans.

Öppet köp är helt frivilligt för återförsäljaren att ha med eller inte ha med i köpavtalet.

Tyvärr är det inte mycket att göra åt saken. Du kan testa om de vill ta tillbaka den på ren goodwill.

Permalänk
Medlem

Bör stå på ditt kvitto du fick med surfplattan om dom tillämpar öppet köp eller ej.