General Electric kyler ultraportabla datorer och surfplattor med piezoelektrisk lunga

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Tycker piezoprylarna som används inom sjukvård osv borde vara lämpligare, där finns det ju prylar som "andas" in åt ett håll och "andas ut" åt ett annat håll, inte som den i artikeln, som bara andas in och ut samma luft

http://www.pi-medical.net/images/micro_diaphragm-piezo_pumps....

Där är ju det klaffliknande systemet jag tänkte på. Är det inte sådär venerna funkar, när musklerna trycker på dem pumpar de blod mot hjärtat? Men jag kan inte hjälpa att det känns som det borde funka bättre med en vätska än med luft, men det kanske bara är för att jag tänker på blodomloppet när man pratar om klaffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57kgViking:

Bra fråga. De kanske gör någon smart lösning liknande hur man trycker i/ur SDkort idag. Man bara trycker i en nya lunga när den gamla är sliten. Och så har man ett 50pack hemma. Typ.

Detta är självklart en möjlighet. Men när jag växer upp och skaffar barn kommer jag skratta när de säger; "Paaaapppaaaaa! Min lunga är sönder! Jag behöver en nyyyy!"

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

En av de större problemen idag är ju damm. Undrar hur denna hanterar detta?

Man får nog göra rent precis som man gör idag, tryckluft
Men jag tror inte det kommer fastna lika mycke damm och skit i en "lunga" som den här.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Dags att börja klocka mobilen.

Permalänk
Medlem

Tänker rent spontant :

Skapar inte friktionen mellan ytorna värme, likt när du gnnider dina händer mot varandra?
Sen som någon sa så måste du ha ett jävla bra luftflöde annars cirkulerar bara värmen?!

Permalänk
Medlem

Gillar att man tydligen gillar sina skyddsglasögon så mycket att har dem på sig under intervju...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Piezoeletrisk som inte låter? Piezoeletriska "plattor" används ju annars ofta i buzzer/summer för att skapa ljud. Ja visst beror det på frekvensen, men saker som rör på sig skapar ljud.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kul ide. Frågan är hur strömförbrukningen är i förhållande till luftflödet.

Behövs göras något åt kylsystemen på bärbara datorer, fläktkurvorna är oftast helt sjuka. Fläkten ska suga in luft under datorn vilket funkar sådär på mjuka underlag. Dessutom samlas det ofta damm på insidan av kylflänsen som är svårt att få bort utan att plocka isär datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Tänker rent spontant :

Skapar inte friktionen mellan ytorna värme, likt när du gnnider dina händer mot varandra?
Sen som någon sa så måste du ha ett jävla bra luftflöde annars cirkulerar bara värmen?!

Plattorna rör väl aldrig varandra så det borde inte vara något problem. Men jag ställer mig också tveksam till hur bra den transporterar bort varm luft, känns som att den mest flåsar in och ut samma luft om och om igen...

Lite roligt hur de visar iphone osv också som exempel, produkter som inte ens behöver har någon aktiv kylning idag...
Men men, teknik som pressar ner tunnheten uppskattas iaf!

Permalänk
Medlem

Snart i en smart phone nära dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta. En dator behöver genomströmning och inte bara flåsa samma luft hela tiden.

Of-topic: snart kanske vi ser trådar i forumet "hjälp min dator har andnöd!"

Permalänk
Medlem

Två saker. Varför måste det hålla på och tönta runt med skyddsglasögon i en intervju?!
Varför var det massor med Appel-produkter med?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Uhm.. Så.. Limma två piezo högtalare på två metallplattor, är tydligen en innovation och något man kan ta patent på i det där landet?
*suck* Nåja, så länge det fläktar...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blargmode:

Det jag funderar på är att eftersom den i princip hyperventilerar, borde den inte dra in den varma luften den precis spottat ut innan den hinner blanda sig med omgivningen? Det skulle ju göra den ganska värdelös

Skulle nog bero på hur snabbt den "andas in" och "andas ut". Finns inget som säger att det måste ske med samma hastighet. Sedan går det väl ha två backventiler för att enkelrikta det hela.

De får nog vara försiktiga med dammet då det blir inte speciellt enkelt att blåsa rent som vanliga fläktar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

hmm bara apple produkter i filmen ... kommer bli sur om apple tar patent på den!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det jag funderar på är att eftersom den i princip hyperventilerar, borde den inte dra in den varma luften den precis spottat ut innan den hinner blanda sig med omgivningen? Det skulle ju göra den ganska värdelös

Vid insugning så kommer luften in närheten (oavsett riktning) att sugas in. Vid utblås så kommer luften åka rakt ut. Jämför med när du andas in/blåser ut, vid utblås är luften väldigt riktad framför munnen till skillnad från inandning. Ni som röker borde kunna testa detta i praktiken med visuellt resultat.

Skrivet av simon253:

hmm bara apple produkter i filmen ... kommer bli sur om apple tar patent på den!

Förutom den svarta laptopen de hade modifierat (Lenovo?).

Permalänk
Medlem

Jon är ju Ion på engelska så Apple stämde dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Don_Tomaso:

Vid insugning så kommer luften in närheten (oavsett riktning) att sugas in. Vid utblås så kommer luften åka rakt ut. Jämför med när du andas in/blåser ut, vid utblås är luften väldigt riktad framför munnen till skillnad från inandning. Ni som röker borde kunna testa detta i praktiken med visuellt resultat.

Du är nog något på spåret där, jag röker inte men det är ju så satans kallt nu så det ångar ju på rätt bra när man pulsar till bussen

Permalänk
Medlem

hostande dator

Permalänk
Medlem

coolt! äntligen något nytt på kylningsfronten

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Om man röker vid datorn så kommer den börja låta som Darth Vader efter ett tag

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hoppas det blir så bra som det låter

Du menar: så bra som det INTE låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Tycker piezoprylarna som används inom sjukvård osv borde vara lämpligare, där finns det ju prylar som "andas" in åt ett håll och "andas ut" åt ett annat håll, inte som den i artikeln, som bara andas in och ut samma luft

http://www.pi-medical.net/images/micro_diaphragm-piezo_pumps....

Ja det har du sannerligen rätt i!
Tackar för infon.

Det enda problemet med en sådan är väl att den inte är lika tunn, men om kylprestandan ökar märkbart så tror jag nog ändå att det är värt det.

Jag hoppas verkligen att dessa "lungor" kan kyla laptops bra nog, det skulle göra en otrolig skillnad!

Permalänk
Medlem

Hög coolhets-faktor! Undrar hurvida tekniken går att applicera på ett bra sätt på stationära datorer.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hög coolhets-faktor! Undrar hurvida tekniken går att applicera på ett bra sätt på stationära datorer.

Coolhets

I see what you did there!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Har ni provat kolla den här skiten utan ljudet på? Man ser så mycket mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Coolhets

I see what you did there!

Höhö, pun unintended!

Men det blev rätt bra ändå

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Den enda fördel jag ser med denna mot en fläkt är att den är mindre. Jag har svårt att tänka mig att denna ska kunna flytta ens i närheten av samma luftmängd i ungefär samma storlek. Sen betyder inte mindre delar att den per automatik är mer driftsäker. Släpper limmet i kanten så den läcker luft eller om materialet förlorar delar av sin elasticitet så blir den snabbt värdelös. Dagens fläktar klarar sig extremt länge och det är inte precis ett problem när de promille fläktar som finns går sönder och måste bytas.

Sen klarar denna kylare inte av större kylflänsar där luften inte hinner ut innan "lungan" drar in ny luft. Alltså är den värdelös för stationära ändamål. Den plats jag kan tänka mig dessa är uteslutande mobiltelefoner och surfplattor, men dessa kommer knappast utvecklas mot att bli mycket värmare med tanke på kravet på batteritid.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

En av de större problemen idag är ju damm. Undrar hur denna hanterar detta?

Sätter upp flimmerhår framför..:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!