Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv

@jimih: Skull Canyon (NUC6i7KYK) har fyra kärnor. Tyvärr har den ju en helt annan form än övriga NUCs så utbudet när det gäller chassin är betydligt mindre (kanske t o m obefintligt).

Permalänk
Medlem

Vilken Nuc skulle passa mitt behov bäst? Kaby Lake såklart.
Emby/plex server, vill kunna transcoda 2 strömma samtidigt.
Tänker fasa in mitt mediabibliotek till 4k filmer så småningom när jag köpt 4k TV.
Så vill såklart kunna spela upp det så smärtfritt som möjligt från samma burk.
Renodlad htpc som server allså.

i3 i5 eller i7?

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera en bra fjärrkontroll till Intel NUC NUC7i7BNH?

Tänkte även passa på att höra vad ni tycker är passande tangentbord/mys?

Permalänk
Skrivet av Trajanus:

Kan någon rekommendera en bra fjärrkontroll till Intel NUC NUC7i7BNH?

Tänkte även passa på att höra vad ni tycker är passande tangentbord/mys?

Beror helt på hur avancerad man vill vara. För mig har nedan alltid funkat och jag är nöjd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2509119

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Beror helt på hur avancerad man vill vara. För mig har nedan alltid funkat och jag är nöjd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2509119

Tack! Precis ett sånt jag var ute efter med touchpad:)

Behöver man ha nån mekanisk hårddisk i eller "räcker" en SSD för och externa hårddiskar/NAS?

Permalänk
Skrivet av Trajanus:

Tack! Precis ett sånt jag var ute efter med touchpad:)

Behöver man ha nån mekanisk hårddisk i eller "räcker" en SSD för och externa hårddiskar/NAS?

Du ska ha en M.2 disk i och inget annat :). Vad du sedan vill ha vid sidan av är upp till dig. Nedan
är ett ex på en bra disk till NUC gen 7.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Du ska ha en M.2 disk i och inget annat :). Vad du sedan vill ha vid sidan av är upp till dig. Nedan
är ett ex på en bra disk till NUC gen 7.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3939249

Tack återigen! Jag har som sagt bara använt mediaspelare innan (Dune Smart D1) och har inte så stor erfarenhet av NUC.
Nätverkskortet, det verkar stödja ac-standraden. Va är rekommenderat interminne? 8 gb räcker (DDR4, 2133MHz)?

Sen ska jag sluta fråga:)

Permalänk
Skrivet av Trajanus:

Tack återigen! Jag har som sagt bara använt mediaspelare innan (Dune Smart D1) och har inte så stor erfarenhet av NUC.
Nätverkskortet, det verkar stödja ac-standraden. Va är rekommenderat interminne? 8 gb räcker (DDR4, 2133MHz)?

Sen ska jag sluta fråga:)

Absolut ingen fara :).
Ja, inte behöver du mer än 8 gig egentligen. Själv kör jag 32 gig, men det är mer bara för att jag kan ;).
Minnen ska vara SO-DIMM DDR4 2133MHz, 1,2V, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1298171

Ja, nätverkskortet är AC standard vilket är bra!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Hej!
Nej, tyvärr inte. Stör mig på det dagligen. Vad har du för setup?

Edit: och intel verkar inte se det som ett direkt problem som de behöver lösa. Skyller på alla andra involverade (tillverkare av förstärkare, kablar, TV, mjukvara etc).

Jag uppdaterade till senaste bios, och det verkar ha löst problemet för mig.

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Jag uppdaterade till senaste bios, och det verkar ha löst problemet för mig.

Mvh

Jonas

Yes! nu funkar det för mig att växla mellan NUC och Sat utan att tappa ljudet när man går tillbaka till Nuc,n

Permalänk
Medlem

Grattis!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om senaste generationens NUC:ar har stöd för HDR via HDMI? Stöd för HDCP 2.2 och PlayReady 3.0 finns, och förstås 4K-upplösning, men HDR kan jag inte hitta något om?

Vill pensionera min Xbox One S...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Jag uppdaterade till senaste bios, och det verkar ha löst problemet för mig.

Mvh

Jonas

Äntligen! Jag testade också nu och det funkade. Intel hävdade tidigare att det var ett förväntat beteende. Sjukt skönt att de fixat det.

Tack för återrapporteringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Någon som vet om senaste generationens NUC:ar har stöd för HDR via HDMI? Stöd för HDCP 2.2 och PlayReady 3.0 finns, och förstås 4K-upplösning, men HDR kan jag inte hitta något om?

Vill pensionera min Xbox One S...

Bara att läsa in närmare här
http://www.intel.in/content/www/in/en/nuc/nuc-kit-nuc7i5bnk.h...

Och ett plock när det gäller HDR och Gen 7 NUC

Windows 10 will not have HDR functionality until the Creator's Update, later this year. Then you will have HDR streaming from Netflix and friends, compatibility with HDR monitors (when GPU drivers are updated), and HDR gaming. The HDMI port on the 7th-gen NUCs and Skull Canyon is HDMI 2.0A, according to the specs of the LSPCON used, so the 7th-gen NUC should do HDR output, but since the core video output of the NUC is DP1.2, which does not support HDR like DP1.4 does, it's hard to say how well it will work in the end, unless Intel can do some software magic like Sony did with the PS4. Right now, changing existing video playback software for HDR is also an issue because not all the ducks are in a row, but that will change after the Creator's Update, which will see HDR opened up on the software side of things.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Förutom att det inte står ett ord om HDR någonstans, och inte ens i Intels tekniska pdf för moderkortet heller. Grävde febrilt innan jag ställde frågan här, men hittade noll och intet.

Skrivet av Dangerdan:

Och ett plock när det gäller HDR och Gen 7 NUC

Windows 10 will not have HDR functionality until the Creator's Update, later this year. Then you will have HDR streaming from Netflix and friends, compatibility with HDR monitors (when GPU drivers are updated), and HDR gaming. The HDMI port on the 7th-gen NUCs and Skull Canyon is HDMI 2.0A, according to the specs of the LSPCON used, so the 7th-gen NUC should do HDR output, but since the core video output of the NUC is DP1.2, which does not support HDR like DP1.4 does, it's hard to say how well it will work in the end, unless Intel can do some software magic like Sony did with the PS4. Right now, changing existing video playback software for HDR is also an issue because not all the ducks are in a row, but that will change after the Creator's Update, which will see HDR opened up on the software side of things.

Stort tack, det där är precis vad jag letade efter!

Sökte på AVSForum också, men hittade inte den tråden förrän nu, när jag sökte på texten du citerade.

Alltså är det bäst att vänta och se innan jag köper. Creator's Update ska väl släppas i april.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Alltså är det bäst att vänta och se innan jag köper. Creator's Update ska väl släppas i april.

Japp, framtiden får utvisa!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

Hej! Jag tänker köpa en Intel Nuc som skall klara 4k samt att den skall vara fläktlös (alternativt tyst). Vart kan jag köpa en sådan? Hittar ingen utan fläkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joulester:

Hej! Jag tänker köpa en Intel Nuc som skall klara 4k samt att den skall vara fläktlös (alternativt tyst). Vart kan jag köpa en sådan? Hittar ingen utan fläkt.

Du får bygga om den själv. Se mer på --> http://www.fanlesstech.com/

Permalänk
Skrivet av Joulester:

Hej! Jag tänker köpa en Intel Nuc som skall klara 4k samt att den skall vara fläktlös (alternativt tyst). Vart kan jag köpa en sådan? Hittar ingen utan fläkt.

Gen 7 NUC fixar 4k bra!
Inte helt klart om när ännu men nedan kommer att släppa ett ljudlöst chassi framöver:
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Permalänk

@fminus: Dessa har jag sett, verkar mycket trevliga. Någon som vet när de kommer till generation 7?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Funderar på en fjärde NUC. Två har gått sönder och en har jag givit bort. Siktar på NUC6i7KYK (Skull Canyon) eller kommande NUC7i7BNH. Vill se lite reviews på grejerna först dock.
Syftet blir att ha en Windowsdator hemma. Kan jobba hemifrån ett par dagar i veckan och tror den kan passa. Vill kunna ha ett 30-tal flikar öppet i två olika webbläsare utan att fläkten går bananas. Det har ingen klarat av de i7:or jag haft.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hallå,

Jag undrar om någon annan har problem med brus/missljud i högtalarna när man flyttar muspekaren/scrollar, och om ni isf har lyckats lösa det eller iaf minimera ljudet?

Den här videon representerar ljudet väldigt bra, kolla i slutet när han rör musen och filmar högtalaren.
https://www.youtube.com/watch?v=xdkBdo41JMg

Jag har en Intel NUC D34010WYK, kopplad till en Onkyo receiver med HDMI.

Jag vet att det är ett relativt vanligt problem, men jag undrar om det finns någon specifik lösning för just NUCar? Jag har provat med en annan dator (stationär) och då finns inte problemet. Så det är NUCen som är problemet (eller dess PSU).

Har även provat det vanliga, att stoppa NUCen i ett annat vägguttag istället för förgreningsdosan som allt annat sitter i, men det hjälper inte.

Tacksam för lite input!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hallå,

Jag undrar om någon annan har problem med brus/missljud i högtalarna när man flyttar muspekaren/scrollar, och om ni isf har lyckats lösa det eller iaf minimera ljudet?

Jag har en 5425 själv, vilket är samma generation, och har inte några missljud.
Har du anslutit till jordat uttag? Kör också över HDMI till min Pioneer receiver.

Provat en annan HDMI-kabel?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag har en 5425 själv, vilket är samma generation, och har inte några missljud.
Har du anslutit till jordat uttag? Kör också över HDMI till min Pioneer receiver.

Provat en annan HDMI-kabel?

Allt är anslutet till jordade uttag. Dock är ju inte receivern jordad, den har ju bara två stift i nätbrunnen. Men det är främst i subbarna som jag får missljud, och de drivs av en annan förstärkare (som är jordad). Missljuden försvinner så fort man sätter igång musik eller film, så det är inget jätte stort problem. Men det är ganska irriterande när man bläddrar bland filmer och det susar/sprakar i högtalarna, känns inte premium.

Jag har nog ingen annan HDMI kabel att prova med, det är ju mini-hdmi på NUCen och sådana har man ju inte i överflöd direkt. Jag hade faktiskt liknande problem med en annan HTPC, en AMD E-350 platform i ett litet mini-ITX chassi, med extern PSU precis som till NUCen.

Antagligen blir det för mycket EMI strålning i dessa små chassin (fungerar ju bra med min andra fullstora ATX dator). Men tänkte att det finns någon fix man kan göra...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Allt är anslutet till jordade uttag. Dock är ju inte receivern jordad, den har ju bara två stift i nätbrunnen. Men det är främst i subbarna som jag får missljud, och de drivs av en annan förstärkare (som är jordad). Missljuden försvinner så fort man sätter igång musik eller film, så det är inget jätte stort problem. Men det är ganska irriterande när man bläddrar bland filmer och det susar/sprakar i högtalarna, känns inte premium.

Jag har nog ingen annan HDMI kabel att prova med, det är ju mini-hdmi på NUCen och sådana har man ju inte i överflöd direkt. Jag hade faktiskt liknande problem med en annan HTPC, en AMD E-350 platform i ett litet mini-ITX chassi, med extern PSU precis som till NUCen.

Antagligen blir det för mycket EMI strålning i dessa små chassin (fungerar ju bra med min andra fullstora ATX dator). Men tänkte att det finns någon fix man kan göra...

Nej du, då vet jag inte. Konstigt att inte jag har några problem?
Jag kör med en sådan här kabel som ska vara skyddad mot störningar. Kan det vara därför tro?

http://www.usa.philips.com/c-p/SWV3472H_17/hdmi-cable

Jag får för mig att det är magnetfälten från elkablarna som tar sig in och blir förstärkta i förstärkaren.
Det är nog det enda jag kan komma på nu på rak arm.

Hade det varit EMI-strålning tycker jag fler borde haft problem. I princip alla egentligen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Det är möjligt att det beror på kabeln. Ska försöka prova med en annan.

Men det är ju alltså störningar från datorn, när jag rör muspekaren låter det högre. Så det borde ju komma inifrån datorn, snarare än från magnetfält runt kablar utanför? Därmed borde ju inte själva HDMI-kabeln ha någon betydelse i sammanhanget, kan jag tycka.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

@johanruda: Det är möjligt att det beror på kabeln. Ska försöka prova med en annan.

Men det är ju alltså störningar från datorn, när jag rör muspekaren låter det högre. Så det borde ju komma inifrån datorn, snarare än från magnetfält runt kablar utanför? Därmed borde ju inte själva HDMI-kabeln ha någon betydelse i sammanhanget, kan jag tycka.

Det har du rätt i. Då låter det mer som EMI.
Prova anslut till ett ojordat uttag om du har något sådant.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Alla uttag i huset är jordade. Kan ju be elektrikern koppla bort jorden men känns ju som att jag vill ha kvar den faktiskt, även om man får leva med störningar då.

Det som förvånar mig lite är att inte fler har problem. I princip alla med en NUC (eller annan HTPC) borde ju den ansluten till en receiver.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

@johanruda: Alla uttag i huset är jordade. Kan ju be elektrikern koppla bort jorden men känns ju som att jag vill ha kvar den faktiskt, även om man får leva med störningar då.

Det som förvånar mig lite är att inte fler har problem. I princip alla med en NUC (eller annan HTPC) borde ju den ansluten till en receiver.

Ja, jag håller med. Kanske du fått ett måndags-ex?
Tycker det är konstigt att det brummar i och med att signalen över HDMI är digital, alltså borde den finnas där ursprungligen eller skapas när den förstärks i förstärkaren, men du har alltså bara problem när du använder NUCen och inga andra ingångar?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra