Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv

Sitter här och väntar på Haswell versionen av NUC. Jag vill ha en version med 5200 grafik och gärna M2/NGFF. Inkluderas Tunderbolt och nätverksport tillsammans med USB3 och de tidigare utlovade HDMI och displayportarna så är allt uppfyllt.
När kommer den?? Amexkortet glöder i fickan.

Permalänk
Skrivet av Quicksilver:

Är det någon som kör med vanlig fjärrkontroll? Jag har en Logitech Harmony och det skulle vara kanon med något tillbehör så att man kunde köra vidare med den.

Jag köpte en Hauppauge remote http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425720
till min NUC, där jag använder endast mottagaren tillsammans med min Harmony One.

Det fungerar, dock får man sikta väl då mottagaren är ganska okänslig.

Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicksilver:

Är det någon som kör med vanlig fjärrkontroll? Jag har en Logitech Harmony och det skulle vara kanon med något tillbehör så att man kunde köra vidare med den.

Planerar att skaffa denna HP-fjärr som många verkar använda. Ska sedan använda min Harmony. Projektet ligger dock på is lite i väntan på Haswell-NUC.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av pjakesson:

Jag köpte en Hauppauge remote http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425720
till min NUC, där jag använder endast mottagaren tillsammans med min Harmony One.

Det fungerar, dock får man sikta väl då mottagaren är ganska okänslig.

Skrivet av '[SH:

;13611976']Planerar att skaffa denna HP-fjärr som många verkar använda. Ska sedan använda min Harmony. Projektet ligger dock på is lite i väntan på Haswell-NUC.

Tackar, jag ska kika vidare på dom! Är det någon av er som kan bekräfta att dom funkar på Ubuntu?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag kör en Intel NUC Celeron (DCCP847DYE) med Openelec som HTPC och installerade nyligen XBMC-pluginet XOT-Uzg för att kunna se på SVT play etc.

Problemet är att streamen hackar ganska rejält och jag undrar om det beror på min snik-CPU eller om det har med codecs att göra?

Permalänk
Skrivet av Munson:

Tjena,

Jag kör en Intel NUC Celeron (DCCP847DYE) med Openelec som HTPC och installerade nyligen XBMC-pluginet XOT-Uzg för att kunna se på SVT play etc.

Problemet är att streamen hackar ganska rejält och jag undrar om det beror på min snik-CPU eller om det har med codecs att göra?

Utan att ha massa kött på benen så tror jag tyvärr att det beror på CPUn. Det jag har att jämföra med är min gamla eeebox med atom-cpu som inte klarade någon webtv alls i stort sett. Nu är din celeron mycket bättre, men vad jag vet så används inga codecs (möjligtvis silverlight) när du kollar på webtv utan det är antingen cpun eller gpun som gör jobbet.

Edit: Kanske visst kan vara codec-problem iom att du kör openelec som jag inte alls känner till.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Haswell NUC med 8GB ram och 180GB SSD blir det för mig, fråga är om man kan komma undan runt 5k för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Haswell NUC med 8GB ram och 180GB SSD blir det för mig, fråga är om man kan komma undan runt 5k för detta.

Nej, det tror jag inte. Jag tror inte i5:an kommer bli billigare än dagens i5 och den kostar ca 3500 på billigaste "seriösa" butik. http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=171638556

Detta tycker jag är lite problemet med NUC:en, Intel tar vansinnigt mycket betalt för uppgraderingen från i3 -> i5 vilket gör att åtminstone jag skulle kolla på att bygga något eget ITX-baserat om man nu behöver så mycket kraft att inte i3:an räcker till.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Testade 525 i min laptop och den överhettade där också, suck.

Trist, körde du direkt med msata eller via adapter? Funderar på att köpa en adapter till min 525:a så jag kan ha den i en laptop nu när jag fått till det med Samsungs PM841 i NUC:en. Men det är kanske bättre att sälja den och köpa en 2.5" SSD för den istället om man hittar någon som vill ha den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Trist, körde du direkt med msata eller via adapter? Funderar på att köpa en adapter till min 525:a så jag kan ha den i en laptop nu när jag fått till det med Samsungs PM841 i NUC:en. Men det är kanske bättre att sälja den och köpa en 2.5" SSD för den istället om man hittar någon som vill ha den...

Jag kör den direkt i mSATA-kontakten i laptopen. Har du testat vad du får för temperaturer på PM841?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Är det någon av er som har en förstärkare som inte kan ta emot HDMI-signaler? Hur gör ni i så fall för att få flerkanalsljud från NUC?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Vissa TV-apparater har optiskt/koax ut så du kan ta in HDMI i TV:n och sedan ut till förstärkaren. Börjar nog bli ovanligare och ovanligare dock.

Annars får du nog titta på ett USB-ljudkort eller en HDMI-konverter som du tar in HDMI i och får ut HDMI samt coax/optisk ifrån - men då börjar det ju bli läge att köpa ny förstärkare/försteg istället om man hamnar i de tankebanorna..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Skrivet av Henrico:

Vissa TV-apparater har optiskt/koax ut så du kan ta in HDMI i TV:n och sedan ut till förstärkaren. Börjar nog bli ovanligare och ovanligare dock.

Annars får du nog titta på ett USB-ljudkort eller en HDMI-konverter som du tar in HDMI i och får ut HDMI samt coax/optisk ifrån - men då börjar det ju bli läge att köpa ny förstärkare/försteg istället om man hamnar i de tankebanorna..

Min nuvarande TV har optiskt ut och jag testade att koppla det så som du skrev. Tyvärr gick det bara att få ut vanlig stereo vilket verkar vara en ganska vanlig begränsning i många TV-apparater

Jag får kolla vad det kommer kosta att köpa ett USB-ljudkort eller konverter, förstärkaren är fortfarande riktigt bra så jag vill helst inte byta ut den.
Tack för hjälpen!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Skrivet av Quicksilver:

Min nuvarande TV har optiskt ut och jag testade att koppla det så som du skrev. Tyvärr gick det bara att få ut vanlig stereo vilket verkar vara en ganska vanlig begränsning i många TV-apparater

Jag får kolla vad det kommer kosta att köpa ett USB-ljudkort eller konverter, förstärkaren är fortfarande riktigt bra så jag vill helst inte byta ut den.
Tack för hjälpen!

Jag hade samma dilemma. Själv beställde jag en sån här
http://www.ebay.com/itm/ViewHD-Premium-HDMI-to-HDMI-SPDIF-RCA-L-R-Audio-Extractor-Converter-/281035186817?
Den tycker jag fungerar utmärkt. Den splittar hdmi till optisk. Provade också ett usb-ljudkort men jag hade lite problem med drivrutinerna när jag använde openelec, möjligt att det var handhavande fel.

Permalänk
Skrivet av Rockenroll:

Jag hade samma dilemma. Själv beställde jag en sån här
http://www.ebay.com/itm/ViewHD-Premium-HDMI-to-HDMI-SPDIF-RCA-L-R-Audio-Extractor-Converter-/281035186817?
Den tycker jag fungerar utmärkt. Den splittar hdmi till optisk. Provade också ett usb-ljudkort men jag hade lite problem med drivrutinerna när jag använde openelec, möjligt att det var handhavande fel.

Tackar, den verkar oxå vara ett bra alternativ!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Ni som har Intel Nuc i3 varianten duger denna bra för HTPC bruk? dvs spelar upp 1080p utan problem, kommer köra över trådat gigabit nät. Är den värd pengarna den kostar hittar inga bra recensioner på denna lilla burk.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Skrivet av bOfInK3n:

Ni som har Intel Nuc i3 varianten duger denna bra för HTPC bruk? dvs spelar upp 1080p utan problem, kommer köra över trådat gigabit nät. Är den värd pengarna den kostar hittar inga bra recensioner på denna lilla burk.

Funkar klockrent till det ja.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Du tittade inte här på SWEC först?
http://www.sweclockers.com/artikel/16472-snabbtitt-pa-intel-n...

Annars har bit-tech en t.ex. - finns massor om du googlar.
http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2013/03/25/inte...

Kort sagt fungerar den perfekt som HTPC. Jag kör den inte som HTPC själv och jag skulle säga att valet beror lite på vad du tänkt köra för HTPC-plattform.

Har du tänkt att köra en paketerad Linux/XBMC som t.ex. OpenELEC skulle jag titta på t.ex. Zotac Nano AD12/AD11 då de är lite billigare oftast samt räcker och blir över i prestanda. Boota OpenELEC från en USB-sticka t.ex. Har dessutom inbyggt IR-öga för att köras med multifjärr eller medföljande fjärr.

Ska du däremot köra en full Windowsinstallation skulle jag nog fundera på NUC:en tillsammans med en MSATA-disk.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Du tittade inte här på SWEC först?
http://www.sweclockers.com/artikel/16472-snabbtitt-pa-intel-n...

Annars har bit-tech en t.ex. - finns massor om du googlar.
http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2013/03/25/inte...

Kort sagt fungerar den perfekt som HTPC. Jag kör den inte som HTPC själv och jag skulle säga att valet beror lite på vad du tänkt köra för HTPC-plattform.

Har du tänkt att köra en paketerad Linux/XBMC som t.ex. OpenELEC skulle jag titta på t.ex. Zotac Nano AD12/AD11 då de är lite billigare oftast samt räcker och blir över i prestanda. Boota OpenELEC från en USB-sticka t.ex. Har dessutom inbyggt IR-öga för att köras med multifjärr eller medföljande fjärr.

Ska du däremot köra en full Windowsinstallation skulle jag nog fundera på NUC:en tillsammans med en MSATA-disk.

Yes satt och tittade på den swec recensionen igår men kände att jag ville höra från er som använt den också.

Har planerat köra en windows 7/8 på den så det blir med msata disk då jag även behöver tillgång till firefox som webbläsare.

Tackar för svaren känner mig mycket säkrare nu så en nuc får det bli

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem

Hur lätt blir nuc'en varm och hur mycket låter den lilla fläkten i den? Nuc är ju jävligt billigt och litet så det skulle vara praktiskt.

VS

Som sagt, nuc'en är mindre, billigare men inte passiv. jag förutsätter att den har usb 3.0?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

jag förutsätter att den har usb 3.0?

Nope, den har bara USB 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag kör den direkt i mSATA-kontakten i laptopen. Har du testat vad du får för temperaturer på PM841?

OK, har ingen laptop med mSATA, bara 2.5". Har inte testat så mycket, men den planade ut runt 60-62 grader.

Permalänk
Inaktiv

Nu är det Q3! När kommer min NUC med Core i5-4250U spec: http://ark.intel.com/products/75028/ Får man M2 port / det som förr kallades NGFF så vore ju allt perfekt...

Permalänk
Medlem

Någon som hört något mer exakt om när en Haswell-baserad NUC med i3-processor kan tänkas dyka upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Finns nog tyvärr inte en bättre indikation än "senare i Q3" än.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13688518']Någon som hört något mer exakt om när en Haswell-baserad NUC med i3-processor kan tänkas dyka upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite nyfiken på varför du vill vänta ?
Haswell drar ju knappt inte mindre ström.
Inte heller är den märkbart snabbare.
Dom har iofs USB 3.0, men redan USB 2 räcker med bred marginal till för alla former av media man kan tänkas att spela upp.
Enda större skillnaden är grafiken, men inte heller haswells grafik är snabb nog för att ge sig på nån seriös gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite nyfiken på varför du vill vänta ?
Haswell drar ju knappt inte mindre ström.
Inte heller är den märkbart snabbare.
Dom har iofs USB 3.0, men redan USB 2 räcker med bred marginal till för alla former av media man kan tänkas att spela upp.
Enda större skillnaden är grafiken, men inte heller haswells grafik är snabb nog för att ge sig på nån seriös gaming.

Står inför ungefär samma val som deadich gör i några inlägg här ovan - en NUC eller en helt tyst maskin i en Streacom FC8 Evo. Har dessutom en SSD liggande som skulle passa i Streacom-burken vilket gör att prisskillnaden inte är mer än ca 500 kr.

Fördelen med en NUC är enkelheten - minimalt med montering. Nackdelar är att de saknar möjlighet till inbyggt IR-öga (snyggt) och möjligheten till optisk läsare (ev. bra inför framtiden).

Haswell då? Några har ju haft tempproblem med nuvarande generation NUC och med Haswell borde väl dessa ha förbättrats? Tror egentligen inte att jag skulle drabbas men när nya modeller står för dörren känns det som att jag lika gärna kan vänta några veckor till. Börjar fundera på lösningar där den skulle få vara på i princip 24/7 och då känns det vettigt med lägsta möjliga temperaturer och energiförbrukning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Inaktiv

Haswell versionen har inte 23.976 Hz buggen. Haswell versionen klarar av 4K tv. 2 bra orsaker till att vänta på den versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite nyfiken på varför du vill vänta ?
Haswell drar ju knappt inte mindre ström.
Inte heller är den märkbart snabbare.
Dom har iofs USB 3.0, men redan USB 2 räcker med bred marginal till för alla former av media man kan tänkas att spela upp.
Enda större skillnaden är grafiken, men inte heller haswells grafik är snabb nog för att ge sig på nån seriös gaming.

Hur vet du att den inte drar mindre ström? Jag måste missat att tester för de modeller som sitter i NUC är släppta Oo. Om du har en link vore det guld

För övrigt vill jag minnas att haswell nuc skulle ha normal sata, det är juh inte heller att glömma bort.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB