Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem

Vill ha begäret på denna är faktiskt oerhört stort, kollade igenom tråden till en början och var i tankarna "meh". Men ju mer man sitter och tänker på vad man kan ha den till så börjar det faktiskt växa fram ett begär att ha den ståendes som en liten HTPC/mini server eller dylikt. Planen är nog på en svart istället för den röda, men jag får utreda lite till innan jag köper en.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Min Nuc funkar relativt smärtfritt. 4k har jag inte fått fungera i XMBC bra, (det laggar) har inte testat MPC -HC eller något annat, jag styr min NUC bara med fjärrkontroll, så kanske något de uppdaterar inför framtiden.

...

Jag har ssd disk på 60gb, wifi/blåtand, 8gbram windows 7 från dreamspark, köpt till remote från Hauppauge, köpt till en Harmony Touch.

Funkar det med ON/OFF från fjärren?

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Har ett par NUCs på jobbet, men dom verkar bli jättevarma ibland.. är detta något generellt fel eller är det bara våra?

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen123:

Har ett par NUCs på jobbet, men dom verkar bli jättevarma ibland.. är detta något generellt fel eller är det bara våra?

Det sitter ju laptop komponenter i dom så värme är inga direkta problem.
Men det finns ju en nyare BIOS som justerar fläkten lite om du är orolig.

Permalänk

Vill tipsa om Hama MCE remote som funkar out of the box med Win 8 samt XBMC, mus pekare och fjärr i ett
http://www.prisjakt....t.php?p=1135395

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det sitter ju laptop komponenter i dom så värme är inga direkta problem.
Men det finns ju en nyare BIOS som justerar fläkten lite om du är orolig.

Jo det är ju klart.. problemet är att mSATA disken verkar krascha till slut eller något. Den kommer in i boot agent efter omstart när den fått kallna och sedan finns inte disken kvar. Jävligt konstigt, har dykt upp samma problem på 2 utav dessa nu (vi har 6 st) så det kan ju inte vara måndagsex heller.

EDIT: Har nog fått löst problemet genom nya bioset och dragit igång fläkten mer. Får hålla tummarna att inga kretsar smält pga värmen de utsattes för först.

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk och minne rekommenderas till NUC? Hårddisken behöver bara rymma Windows 7 samt lite mediaspelare och sådant. All film körs från extern.

Permalänk
Skrivet av urband:

Vilken hårddisk och minne rekommenderas till NUC? Hårddisken behöver bara rymma Windows 7 samt lite mediaspelare och sådant. All film körs från extern.

Jag kör på dessa:

http://www.dustin.se/product/5010665987/intel-525-series-msat...
http://www.dustin.se/product/5010613922/corsair-8gb-ddr3-1333...

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem

Det var en relativt billig disk för det utrymmet. Annars räcker 64GB utan tvekan, jag har 20 GB fritt efter allt är installerat på min.

Stämmer det att du inte kör dual channel? d.v.s endast ett minne?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Det var en relativt billig disk för det utrymmet. Annars räcker 64GB utan tvekan, jag har 20 GB fritt efter allt är installerat på min.

Stämmer det att du inte kör dual channel? d.v.s endast ett minne?

Yes kör på 1x 8GB så inget dualchannel. Funkar hur bra som helst efter att man uppdaterat bios och ställt om fläkten Skulle nog teoretiskt sett kunna få i en till 8gb men det känns lite overkill för dess syfte..

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk

Har funderat och velat ang htpc i snart 2 år men nu blir det till att slå till.
Den här setupen är verkligen perfekt för min behov

Enda smolken är priset på hårddiskarna till den men man kan inte få allt.

Funderar på att beställa allt från proshop, någon med erfarenheter av dom?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Topper Harley:

Har funderat och velat ang htpc i snart 2 år men nu blir det till att slå till.
Den här setupen är verkligen perfekt för min behov

Enda smolken är priset på hårddiskarna till den men man kan inte få allt.

Funderar på att beställa allt från proshop, någon med erfarenheter av dom?

Det jag har beställt av dem fungerar bra. Lite längre leveranstid än de svenska och möjligtvis sämre lagerstatus men annars har det fungerat fint.

Har dock inte behövt reklamera eller lämnat något på garanti så kan inte uttala mig om det

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Är det bra Intel som gör NUC eller hänger de andra (Asus, Gigabyte ...) på?

NUC är ju Intels varumärke.
Tanken är nog att även andra ska hoppa på "tåget".
Men just nu så är det bara intel som har en dator klar.

Själv gissar jag på att mottagandet från andra OEM'er var ganska svalt så Intel snickrade ihop en låda själva för att öka på intresset.

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Det jag har beställt av dem fungerar bra. Lite längre leveranstid än de svenska och möjligtvis sämre lagerstatus men annars har det fungerat fint.

Har dock inte behövt reklamera eller lämnat något på garanti så kan inte uttala mig om det

Det är priset och lagerstatusen som gör att jag funderar på att ta det därifrån.
Dom har bra rykte på prisjakt så det är förhoppningsvis inga problem om oturen skulle grina en i ansiktet

Men det låter bra iaf, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

NUC är ju Intels varumärke.
Tanken är nog att även andra ska hoppa på "tåget".
Men just nu så är det bara intel som har en dator klar.

Själv gissar jag på att mottagandet från andra OEM'er var ganska svalt så Intel snickrade ihop en låda själva för att öka på intresset.

NUC e väl en ny formfaktor, såvida inte Intel har patent/mönsterskydd lär de andra drakarna hoppa på utifall de ser att dom kan tjäna pengar på NUC-konceptet. Detta skulle isf ge konkurrens med bättre pris/prestanda - VG dröj.

Permalänk
Medlem

Det börjar dyka upp rapporter om artifacts under spelning av HD-mtrl. Någon som har samma problem här?? Låter lite oroande...

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Skrivet av kulan_78:

Det börjar dyka upp rapporter om artifacts under spelning av HD-mtrl. Någon som har samma problem här?? Låter lite oroande...

Källa på det, vilket operativ osv tack !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Topper Harley:

Det är priset och lagerstatusen som gör att jag funderar på att ta det därifrån.
Dom har bra rykte på prisjakt så det är förhoppningsvis inga problem om oturen skulle grina en i ansiktet

Men det låter bra iaf, tack.

Räkna med lite längre leveranstid, annars funkar dom bra (har ej heller provat att reklamera något så kan inte uttala mig om det). Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Källa på det, vilket operativ osv tack !

Google is your friend

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Bara att dunka in Win 8 inga som helst problem

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kulan_78:

Det börjar dyka upp rapporter om artifacts under spelning av HD-mtrl. Någon som har samma problem här?? Låter lite oroande...

Det var ju en mjukvarubugg i vald programvara. Inget hårdvarurelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Bara att dunka in Win 8 inga som helst problem

För att slippa grafikproblemen?

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk

Jag tydligen enl vad jag läst mig till b.la här http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=140534
Kör Win 8 själv utan några problem !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Är ju fanimig helt omöjligt att få ihop en komplett nuc ifrån en butik.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av kulan_78:

Det börjar dyka upp rapporter om artifacts under spelning av HD-mtrl. Någon som har samma problem här?? Låter lite oroande...

För dom som använder open elec ja

Skrivet av Subzero299:

Är ju fanimig helt omöjligt att få ihop en komplett nuc ifrån en butik.

Proshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Topper Harley:

För dom som använder open elec ja

Proshop?

Nja, kände mig inte helt övertygad av deras omdömen, men jag kanske ska chansa.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Är det bara Intel som gör NUC eller hänger de andra (Asus, Gigabyte ...) på?

Hur vore det om kattskrället ville Googla på det?

http://www.eteknix.com/gigabyte-introduces-intel-nuc-with-cor...
http://www.digitaltrends.com/computing/gigabytes-ultra-small-...
http://www.tgdaily.com/hardware-brief/68658-intels-core-i7-po...
http://hexus.net/tech/news/systems/50417-gigabytes-core-i7-po...
http://liliputing.com/2013/01/gigabyte-tweaks-intel-nuc-desig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Topper Harley:

För dom som använder open elec ja

Proshop?

Skrivet av Subzero299:

Är ju fanimig helt omöjligt att få ihop en komplett nuc ifrån en butik.

Ja eSATA diskar är det inte många som har på lager.
ialf dem med små storlekar.

Permalänk

mSATA heter det väl !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12