Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Avstängd

Vad är det för skillnad mellan den svarta och röda? Ser ingen skillnad när ja kikar på Dustin.se.

Är faktsiskt lite sugen på en NUC men har planer på att bygga en HTPC och använda en gammal radio i trä som chasssi
Tror det skulle bli mycket snyggare att ha Trä-radio-HTPC bredvid tv Kan ju inte påstå att NUC är speciellt snygg men storleken är ju ett stort plus Sen så har jag tänkt att HTPC ska kunna spela lite lättare spel, typ lite bil/indie men det kasnke NUCen oxå kan?

Vad tycker ni?

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kulan_78:

Funkar det med ON/OFF från fjärren?

Går säkert att ställa in, tar jag off atm så går den i viloläge. Jag väljer alltid "power off" från xmbc istället när jag inte ska använda den. Går fort att starta ändå.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk

Jag har en Intel NUC med Windows 7.

120gb Intel disk och 8 GB ram.

När jag spelar filmer med XBMC får jag "microlagg". Det är inte hela tiden, utan mest när kameran panorerar snabbt osv. Det är väldigt irriterande.

Det spelar ingen roll om jag extraherar .rar arkivet innan, har filen på disken eller på en nätverksplats. Jag trycker på "o" när filmen spelar, CPU är på ca 10-15% så det är inte felet.

Jag spelar upp på en 46" Samsung LCD tv. Uppdaterignsfrekvensen i Windows är på 59Hz, testat 60 Hz också. Jag har testat "synkronisera uppspeling till display" eller något i XBMC men det är samma fel. Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielffs:

Jag har en Intel NUC med Windows 7.

120gb Intel disk och 8 GB ram.

När jag spelar filmer med XBMC får jag "microlagg". Det är inte hela tiden, utan mest när kameran panorerar snabbt osv. Det är väldigt irriterande.

Det spelar ingen roll om jag extraherar .rar arkivet innan, har filen på disken eller på en nätverksplats. Jag trycker på "o" när filmen spelar, CPU är på ca 10-15% så det är inte felet.

Jag spelar upp på en 46" Samsung LCD tv. Uppdaterignsfrekvensen i Windows är på 59Hz, testat 60 Hz också. Jag har testat "synkronisera uppspeling till display" eller något i XBMC men det är samma fel. Någon som har något tips?

För mig blir det 100% mjukt när jag slår på att den ska anpassa TV till film men problemet är då att ljud synktningen blir kass. Så tyvärr får man räkna med lite lagg verkar det som?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

För mig blir det 100% mjukt när jag slår på att den ska anpassa TV till film men problemet är då att ljud synktningen blir kass. Så tyvärr får man räkna med lite lagg verkar det som?

Det blir ju tyvärr så med bara 24 hz, iofs bättre än 2:3 pulldown man får med 60 hz.
Vad som verkligen gör skillnad dock är TVns inbyggda bildförbättring.
Jag har en LG TV och där heter det "True Motion".
Gör en GRYM skillnad för filmupplevelsen, panoreringar och rörelser blir silkesmjuka.
Det skapar iofs lite fördröjning men det justerar man ju enkelt bort i XBMC.

Permalänk

I Intelgrafikens kontrollpanel kan man ställa in 23hz ( tror det en variant på 23,xx ) vilket verkar funka bra för mig men jag har en rätt gammal ej full-HD TV. Har även lästa att ljudinställningar i XBMC kan påverka bilden negativt, låter galet men...

Enfråga i XBMC hade jag DirectSound för ljud inställt med då fick jag inte Dolby Pro Logic ut till reciver vid 2ch stereo, var tvungen att byta till WASPAI för att få det att funka.
Har jag fattat det rätt att:
DirectSound = Opåverkar Bit-stream direkt ut från NUC till min reciver
WASAPI = NUC ljudkrest tar hand/decodar om ljudet först och skickar vidare

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

I Intelgrafikens kontrollpanel kan man ställa in 23hz ( tror det en variant på 23,xx ) vilket verkar funka bra för mig men jag har en rätt gammal ej full-HD TV. Har även lästa att ljudinställningar i XBMC kan påverka bilden negativt, låter galet men...

Enfråga i XBMC hade jag DirectSound för ljud inställt med då fick jag inte Dolby Pro Logic ut till reciver vid 2ch stereo, var tvungen att byta till WASPAI för att få det att funka.
Har jag fattat det rätt att:
DirectSound = Opåverkar Bit-stream direkt ut från NUC till min reciver
WASAPI = NUC ljudkrest tar hand/decodar om ljudet först och skickar vidare

-------------

Här ser du hur wasapi och directsound fungerar.

WASAPI

Wasapi = skickas ljudet t.ex. orört direkt till en förstärkare där förstärkaren tar hand om ljudet.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Jag har två problem med min NUC som kör Windows 8 :

1. När man väcker den så blir skärmen ibland svart? Har för mig jag läste något om drivrutiner för grafikdelen? Vilken ska jag använda?
2. Jag smått lagg i film om jag inte anpassar refreshrate till videon men då blir ljudet väldigt osynkat? Hur löser ni detta? Problemet märks en hel del ex på Planet Earth.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ang svart skärm, jag hade jätte problem med detta på min Win 8 NUC, som mest ficka jag boota typ 10 gng för att få det att släppa.
Men efter jag bytte till denna driv har problemet minskat men är inte helt löst, hur reggar man en trubble ticket hos Intel ?
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Hej!
Köpte en NUC idag (den svarta), installerade W8 och drivrutiner från intel. när jag var klar så tryckte jag in mina externa usb hårdiskar. Båda är seagate expansion med usb 3, den ena är 2TB den andra 3TB! 2TB fungerar som det ska men windows vägrar lägga upp den med 3TB i den här datorn. får ett felmeddelande att enheter inte hittas när jag trycker in den och man kan inte hitta den någonstans på datorn. hårdisken låter som om den är igång men kan inte använda den. HJÄLP!! har suttit här i flera timmar och försökt hitta lösning men inget funkar, och vill gärna inte förlora någon data i hårddisken så jag vill inte formatera den. för övrigt fungerar hårdisken i min laptop som vanligt, just i nucen den inte fungerar.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har startat upp min NUC för första gången idag och stötte genast på patrull tyvärr.

Jag installerade XBMC och satte den att importera mediabiblioteket som jag har på min NAS. När jag sedan skulle testa att spela upp en film så ville det sig inte riktigt som jag tänkt. Filmen spelas knappt alls utan bara hoppar sakta framåt, rör man på musen så hoppar den liksom också i rörelsen medan filmen är igång. Jag har provat att göra diverse inställningar på grafik och ljud, men inte lyckats lösa det. Tänkte att det var något strul med NASen först så jag kopierade över en film till NUCens SSD, men det var samma problem då.

Testade att inställera MPC HC för att se om det var samma problem där, men där spelades filmen utan problem upp på en gång. Jag noterade dock att DXVA ej var igång i MPC HC då det enbart stod "Spelar" i nedre vänstra hörnet i MPC HC och inte "Spelar [DXVA]" som det brukat göra på min stationära dator. Gick jag in på Filter->MPC Video Decoder så står under DXVA Settings "Not using DXVA". Om jag ändrar Compatability Check från standardalternativet "Skip level check" till "Skip all checks" och startar om filmen så spelas den upp med DXVA som vanligt.

Någonting verkar vara lite mystiskt i det hela således. Är det någon som har upplevt samma/liknande problem eller som har några idéer på lösning?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Wiz:

Hej,

Jag har startat upp min NUC för första gången idag och stötte genast på patrull tyvärr.

Jag installerade XBMC och satte den att importera mediabiblioteket som jag har på min NAS. När jag sedan skulle testa att spela upp en film så ville det sig inte riktigt som jag tänkt. Filmen spelas knappt alls utan bara hoppar sakta framåt, rör man på musen så hoppar den liksom också i rörelsen medan filmen är igång. Jag har provat att göra diverse inställningar på grafik och ljud, men inte lyckats lösa det. Tänkte att det var något strul med NASen först så jag kopierade över en film till NUCens SSD, men det var samma problem då.

Testade att inställera MPC HC för att se om det var samma problem där, men där spelades filmen utan problem upp på en gång. Jag noterade dock att DXVA ej var igång i MPC HC då det enbart stod "Spelar" i nedre vänstra hörnet i MPC HC och inte "Spelar [DXVA]" som det brukat göra på min stationära dator. Gick jag in på Filter->MPC Video Decoder så står under DXVA Settings "Not using DXVA". Om jag ändrar Compatability Check från standardalternativet "Skip level check" till "Skip all checks" och startar om filmen så spelas den upp med DXVA som vanligt.

Någonting verkar vara lite mystiskt i det hela således. Är det någon som har upplevt samma/liknande problem eller som har några idéer på lösning?

Tack!

Du har såklart senaste grafikdrivisarna ?
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...
NUC'en klarar att rendera HD material både med och utan DXVA, så nåt är galet helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du har såklart senaste grafikdrivisarna ?
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...
NUC'en klarar att rendera HD material både med och utan DXVA, så nåt är galet helt klart.

Jepp, senaste drivrutiner för grafik och allt annat.

Provade även att spela upp ett filmklipp som ej var i HD i XBMC och det funkade utan problem.
Att spela upp HD funkar utan problem i MPC HC.

Jag installerade även Plex Media Center och provade där att spela upp, men samma sak där SD funkar men HD vart helt distortad bild bara. Ljud för HD-filmen funkade utan problem i Plex dock. Se nedan print screen från Plex när jag försökte spela upp ett HD-klipp;

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har nu installerat w7-64 plus XBMC 12 RC1.
Hade ett par krasher under installationen men problemet var nog att den ville köra mina minnen i 1.35v mot standard 1.5v.

Spontant så känns den rapp som vilken modern dator som hellst.

XBMC verkar tuffa som förväntat.
HD ljuden verkar fungera bra.
24hz är inga problem, inga ryckningar alls.

Direkt ur lådan så hade kylfläkten ett litet väsande ljud, men numera är den knäpptyst.

Varför kör du inte en Linux dist i botten i stället för windows? Eller anv maskinen även som vanlig dator?

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Varför behöver man 8 GB ramminne i en mediaspelare? Det är ju vad jag kör på min stationära gaming dator? 4 GB borde väll räcka merän väl?

Sen är det såklart möjligt att prisskillnaden är extremt liten men jag har ju 4 GB (2x2GB) som ligger.

Jag kör bara 2gb ddr2 i min htpc funkar gallant

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

För de som är intresserade av att ha en minimal ubuntu installation i botten på en auto startande XBMC maskin, så har ni en fin installations guide här.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=141369

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av J-Wiz:

Hej,

Jag har startat upp min NUC för första gången idag och stötte genast på patrull tyvärr.

Jag installerade XBMC och satte den att importera mediabiblioteket som jag har på min NAS. När jag sedan skulle testa att spela upp en film så ville det sig inte riktigt som jag tänkt. Filmen spelas knappt alls utan bara hoppar sakta framåt, rör man på musen så hoppar den liksom också i rörelsen medan filmen är igång. Jag har provat att göra diverse inställningar på grafik och ljud, men inte lyckats lösa det. Tänkte att det var något strul med NASen först så jag kopierade över en film till NUCens SSD, men det var samma problem då.

Testade att inställera MPC HC för att se om det var samma problem där, men där spelades filmen utan problem upp på en gång. Jag noterade dock att DXVA ej var igång i MPC HC då det enbart stod "Spelar" i nedre vänstra hörnet i MPC HC och inte "Spelar [DXVA]" som det brukat göra på min stationära dator. Gick jag in på Filter->MPC Video Decoder så står under DXVA Settings "Not using DXVA". Om jag ändrar Compatability Check från standardalternativet "Skip level check" till "Skip all checks" och startar om filmen så spelas den upp med DXVA som vanligt.

Någonting verkar vara lite mystiskt i det hela således. Är det någon som har upplevt samma/liknande problem eller som har några idéer på lösning?

Tack!

Prova att nolla alla ljudsättningar samt DirectSound/WASAPI, läst att detta ställa till det för andra.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Prova att nolla alla ljudsättningar samt DirectSound/WASAPI, läst att detta ställa till det för andra.

Tack så mycket för tipset! Efter en del trixande med ljudinställningarna så flyter det på även på NUCen Hade inte en tanke på att ljudet skulle spöka till bilden, men så var det visst.

Permalänk
Medlem

Jag nämnde tidigare om att jag upplever lagg vid panoreringar, visst har ni alla detta problemet? Jag märker främst av det i ex Planet Earth.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av J-Wiz:

Tack så mycket för tipset! Efter en del trixande med ljudinställningarna så flyter det på även på NUCen Hade inte en tanke på att ljudet skulle spöka till bilden, men så var det visst.

Gott, kul att kunna hjälpa till

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Jag nämnde tidigare om att jag upplever lagg vid panoreringar, visst har ni alla detta problemet? Jag märker främst av det i ex Planet Earth.

PE är lite udda 1080p @50Hz, har inte test just denna, men har rätt lite problem med "frame tapp".
Om du under uppspelning av film trycker O ( inte noll ) på tngbord så ser du om tappar frames.

Blir själv inte riktikt klok på vad som "över rider vad" om det ät Intels HD4000 controll eller XBMCs settings ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Inte mycket drag i denna tråd

Undra om några av er vill dela med er av dels av eran HD4000 controll setting samt XBMC settings gällande upplösning/Hz osv.
Har lite problem med refresh rate när man växlar mellan PAL/NTSC/50hz/24hz.

Finns det någon fix parameter som på Boxee Box typ "Addapt Refras Rate" ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Inaktiv

Frågorna är väl lite off topic så därför så blir de väl inte besvarade.. De rör ju inte Intel NUC som företeelse direkt.

Permalänk

jo men de flesta här kör väl sin NUC just som HTPC/XBMC så jag är väl inte så mycket OT ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste jag säga att jag är inte särskild nöjd med NUC lösnignen faktiskt. Problemet jag har är :

  1. Ibland stannar filmer upp 10-20 sek, subtitlen rullar på men bilden hänger inte med. När bilden väl hänger på så tar den upp där den slutade. Detta händer på kanske var 5e film.

  2. Man märker klart lagg i panoreringar, merän vad jag hade på min ZBOX(AMD). Man kan ställa in att refreshrate ska styras av filmen men då blir det väldiga audio sync problem som varierar från film till film.

  3. Muspekare syns i XBMC (mitt i skärm) trotts att den är avstängd i inställningar.

  4. Windows 8 mappar inte alltid upp mina nätverksdiskar vid uppstart vilket resulterar i att XBMC tror att filerna inte finns längre. För att få det att fungera måste jag ut i Windows och hoppa lite fram och tillbaka i nätverket och då kommer det igång efter 1/2 min eller så.

  5. Wake up fungerar inte, bilden blir svart men man kan höra ljudet.

  6. När man stänger av XBMC så slänger den upp en dialog som frågar om man verkligen vill stänga av, väldigt störande när man vill att allt ska stängas av på ett knapp tryck. Jag har fått kräva en särskild Stäng av knapp, så det är bra att möjligheten finns men det är onödigt mycket jobb bara för att bli av med en dialog.

Jag vet att NUC inte bara är tänkt som HTCP men nu ligger denna tråden i HTPC forumet och då borde det vara rimligt att anta att de flesta här kör ex XBMC på sin NUC.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Frågorna är väl lite off topic så därför så blir de väl inte besvarade.. De rör ju inte Intel NUC som företeelse direkt.

Men denna tråden ligger i HTPC forumet? Då anser jag att man ska kunna fråga frågor som gäller även mjukvaran i samspel med hårdvaran. Med tanke på kategorien så söker de flesta av oss trotts allt efter en helhetslösning som ska fungera väl.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowJim:

Men denna tråden ligger i HTPC forumet? Då anser jag att man ska kunna fråga frågor som gäller även mjukvaran i samspel med hårdvaran. Med tanke på kategorien så söker de flesta av oss trotts allt efter en helhetslösning som ska fungera väl.

Javisst om man upplever samma sak i VLC och mediaspelaren så passar det väl in under Intel NUC då det är den enda gemensamma nämnaren, men så är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Javisst om man upplever samma sak i VLC och mediaspelaren så passar det väl in under Intel NUC då det är den enda gemensamma nämnaren, men så är det ju inte.

Jag tror det är bättre du låter moderatorerna sköta sitt jobb, anser du att något inte passar i tråden här så anmäl det så får vi se vilket bestlut som tas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Tyvärr måste jag säga att jag är inte särskild nöjd med NUC lösnignen faktiskt. Problemet jag har är :

  1. Ibland stannar filmer upp 10-20 sek, subtitlen rullar på men bilden hänger inte med. När bilden väl hänger på så tar den upp där den slutade. Detta händer på kanske var 5e film.
    S: Jag har inte sett detta problem kör själv Win8

  2. Man märker klart lagg i panoreringar, merän vad jag hade på min ZBOX(AMD). Man kan ställa in att refreshrate ska styras av filmen men då blir det väldiga audio sync problem som varierar från film till film.
    S: 24hz flyter på bra, men filmer i 480p verkar strula.

  3. Muspekare syns i XBMC (mitt i skärm) trotts att den är avstängd i inställningar.

  4. Windows 8 mappar inte alltid upp mina nätverksdiskar vid uppstart vilket resulterar i att XBMC tror att filerna inte finns längre. För att få det att fungera måste jag ut i Windows och hoppa lite fram och tillbaka i nätverket och då kommer det igång efter 1/2 min eller så.
    S: Samma här med, händer bara ibland, min NUC ligger trådkopplad till en NAS, detta brukar normalt uppträda vid WiFi pga fördröjning vid mappning/uppstart, bör komma en fix på detta från Intel.

  5. Wake up fungerar inte, bilden blir svart men man kan höra ljudet.
    S: WIN 8 stöder inte det Wake-on-LAN from S5 (system powered off completely) is not supported anymore in Windows 8.
    Jag sätter min i StandBy, men för att få det att funka bra så se till att du inte har Password aktivt alls i Win samt se till att stänga av något som heter typ "Password needed after standby/locked screen"
    Tydligen är Power handlig rätt mycket förändrad i Win 8.

  6. När man stänger av XBMC så slänger den upp en dialog som frågar om man verkligen vill stänga av, väldigt störande när man vill att allt ska stängas av på ett knapp tryck. Jag har fått kräva en särskild Stäng av knapp, så det är bra att möjligheten finns men det är onödigt mycket jobb bara för att bli av med en dialog.

Jag vet att NUC inte bara är tänkt som HTCP men nu ligger denna tråden i HTPC forumet och då borde det vara rimligt att anta att de flesta här kör ex XBMC på sin NUC.

I övrigt är jag rätt nöjd och upplever att bilden är bättre än på min Boxee Box som redan där var tok bra !

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12