Inet vinner årets datorbutik 2012

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att inet börjar släpa efter. Förr var de riktigt bra, men det har börjat att vända enligt mig. Fragan är när det kommer att vända i omröstningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Alltså pratar vi inte om att priset skulle vara lägst för att kunna vinna den kategorin. Det är alltså en subjektiv bedömning baserat på allt man anser man får för pengarna och värdet på det i relation till vad man får betala. "Lägst prissättning" å andra sidan skulle varit något annat.

Du tycker alltså att ett högre pris är bättre?

Så är det ju faktiskt inte.

När det kommer till pris så är lägre = bättre. Iaf är jag rätt säker på att 99% av oss andra tycker så.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ixos:

Du tycker alltså att ett högre pris är bättre?

Så är det ju faktiskt inte.

När det kommer till pris så är lägre = bättre. Iaf är jag rätt säker på att 99% av oss andra tycker så.

Jag tror de flesta skulle säga emot. Får man bättre service till ett lite, lite högre pris, tror jag de flesta skulle tycka de högre priset är bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du tycker alltså att ett högre pris är bättre?

Så är det ju faktiskt inte.

När det kommer till pris så är lägre = bättre. Iaf är jag rätt säker på att 99% av oss andra tycker så.

Tycker du är ute och cyklar lite nu. Lägre pris är ett lägre pris, bäst pris behöver inte vara det lägsta priset utan som i detta fallet så är det inet man handlar ifrån och har ett gott rykte osv vilket kan motivera ett högre pris. Vad man föredrar är naturligtvis upp till en själv men att säga att lägre är alltid bättre är fel.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Redaktionen?

Kan ni svara på en enkel fråga? Om jag anger att jag bara handlat på Komplett, och ingen annan butik alls, och jag röstar för att Komplett är bästa butiken i år, räknas min röst då? Eller är det så att ens röster bara räknas i relation till vilka butiker jag handlar på?

Så om 500 personer röstat på Inet, men bara 50 av dem även handlat på Komplett. Och 400 röstar på komplett, och där har samtliga handlat från både inet och Komplett. Då borde ju Komplett vinna. För Komplett har 400 informerade röster medan Inet bara har 50. Av 450 människor som handlat på båda så tyckte ju 400 personer att Komplett var bättre. Eller räknas bara den med högst antal röster oavsett om de vet vad de pratar om eller inte?

Pris:
Sedan det där med pris och sortiment, om man ska ta hänsyn till det andra i varje delmoment så betyder ju varje röst "Vilken butik är bäst?" Personligen tycker jag alla frågor ser ut att betyda "Vilken butik tycker du bäst om" om man ska bedömma massa annat i en fråga.

Vilken butik anser du har bäst service? - Men tänk på priset du betalar för produkten servicen gäller för, och hur lång tid det tar att leverera servicen!

Vilken butik anser du, avseende datorer, datorkomponenter och relaterade produkter, har bäst sortiment? - Men ta hänsyn till att sortimentet måste vara i relation till priset och servicen!

Vilken butik anser du har bäst leveranstider? - Men tänk på vad du betalar för leveranstiden och om det är värt det för sortimentet!

Vilken butik anser du har bäst prissättning? - Jämfört med sortimentet så klart och vilken service du får för pengarna!

Om en butik har halva priset på allting men leveranstiderna suger, servicen existerar inte och de säljer bara ett fåtal produkter så har de fortfarande bäst pris. De förlorar alla andra kategorier och kan därmed inte bli bästa datorbutik, men det tar ju inte ifrån dem vilket pris de har. Man kan inte bedömma in allt annat i svaret på varje fråga för då blir det meningslöst att ha olika kategorier över huvud taget.

Jag har handlat på en rad butiker och har Inet som förstahandsval på grund av positiva erfarenheter av deras service och att de har mer information och bättre överblick än Komplett. Men de har sämre priser, de har uselt utbud om man ska gå bortom standardkomponenterna, ja de har inte ens standardkomponenter. Det är väl ändå inget annat än uselt att de inte ens har några aktuella Pentium-processorer utan sitter och kränger förra generationen? Skulle nog sätta Komplett på bäst på Sortiment och iaf bättre än Inet på pris. Komplett suger dock på information om produkterna och bilder.

Permalänk
Medlem

Udda röstat av många. Jag röstade på Inet som min favoritbutik, men CDon har bättre priser och det är många som har bättre utbud. Allt sammanlagt föredrar jag dock fortfarande Inet när de har de artiklar jag är ute efter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbreakdown:

Jag har beställt från Inet- en gång aldrig mer.

Dåligt packeterat, dålig service, i regel ganska dyrt, och rörig website.

Nej tacka Dustin, alltid snabba leveranser, super bra service och om något har gått snett eller man har fått en produkt som är felaktig så får man den utbytt direkt.

Inte som Inet- vänta 2 veckor för att dom ska analysera om grejerna fungerar... Helruttet faktiskt.

Mitt tycke:

Bra packeterat!
Bra service!
Billigt!
BÄSTA websiten för datordelar PÅ HELA INTERNET.

Beställer från Inet flera gånger i veckan, har aldrig haft problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vilka röstade på Inet för bäst prissättning? Ni måste ha varit instängda någonstans.

Bästa prissättning behöver endast ha att göra med att det är billigt.

Får jag en snabbare frakt och bättre service etc för lite extra slantar så tycker jag det är bättre prissättning än att tex behöva vänta längre på att få hem mitt paket och betala lite mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Bästa prissättning behöver endast ha att göra med att det är billigt.

Får jag en snabbare frakt och bättre service etc för lite extra slantar så tycker jag det är bättre prissättning än att tex behöva vänta längre på att få hem mitt paket och betala lite mindre.

Nej, det är bättre butik som helhet då, och du är beredd att ta ett sämre pris för att få bättre service och leveranstid. Varför ska man ha olika kategorier om man ska bedömma allt efter helheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är bättre butik som helhet då, och du är beredd att ta ett sämre pris för att få bättre service och leveranstid. Varför ska man ha olika kategorier om man ska bedömma allt efter helheten?

Men om det ska vara bästa pris som i billigast så är det totalt onödigt att ha en röstning om det då man lika väl kan gå in på prisjakt och kolla fakta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Men om det ska vara bästa pris som i billigast så är det totalt onödigt att ha en röstning om det då man lika väl kan gå in på prisjakt och kolla fakta.

Bästa pris behöver inte betyda lägsta möjliga dock, det är i hösta grad relaterat till servicen och leveranstider då folk verkar anse att priset är bättre om det är en hundralapp dyrare men de samtidigt får bra mycket bättre support om något strular.

Permalänk

Jag ville rösta på datorbutiken.com men det fanns inte som alternativ? Vad har hänt? Har de konkat. Visserligen har jag inte handlat datorprylar sedan 2008 men ändå?

PS

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

De lyckas på något vis vinna varje år, snart börjar väl konsperationsteorierna xD

Skämt åsido. Själv handlar jag hos Inet, de har OK priser, brukar vara ett billigare alternativ bland liktänkande konkurrenter om man skall ha en bra balans mellan pris och support. Tro det eller ej, i överlag är det faktiskt CDON som har bäst prissättning i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Redaktionen?

Om en butik har halva priset på allting men leveranstiderna suger, servicen existerar inte och de säljer bara ett fåtal produkter så har de fortfarande bäst pris. De förlorar alla andra kategorier och kan därmed inte bli bästa datorbutik, men det tar ju inte ifrån dem vilket pris de har. Man kan inte bedömma in allt annat i svaret på varje fråga för då blir det meningslöst att ha olika kategorier över huvud taget.

Jag har handlat på en rad butiker och har Inet som förstahandsval på grund av positiva erfarenheter av deras service och att de har mer information och bättre överblick än Komplett. Men de har sämre priser, de har uselt utbud om man ska gå bortom standardkomponenterna, ja de har inte ens standardkomponenter. Det är väl ändå inget annat än uselt att de inte ens har några aktuella Pentium-processorer utan sitter och kränger förra generationen? Skulle nog sätta Komplett på bäst på Sortiment och iaf bättre än Inet på pris. Komplett suger dock på information om produkterna och bilder.

Jag håller med där. Det är ju halva iden med att ha olika kategorier över huvud taget. Det är inte helheten man ska tänka på i varje svar, utan den specifika kategorin.
Men nu är det ju också så att det är en röstning som folket gör.
Och det kommer alltid vara såhär att inte alltid rätt vinner för alla.
Jag tycker inte inet har bäst pris eller sortiment över huvud taget. Dom har några få produkter som andra inte har. Men det är inte många.
Sen är priset ofta mycket dyrare än konkurrenterna.
Visst har dom bra support och ibland väljer jag att betala lite mer för det. På samma sätt som jag hellre köper vissa saker på Elgiganten även fast det kostar lite extra mot online. För jag bara haft goda erfarenheter av returer osv till dom.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ska försöka få in lite positiv anda i tråden igen, så länkar här de erbjudanden som Inet pratade om.
Inets "tack för era röster"-erbjudanden: http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik-2012/?utm_source=...

GTX 680 för 3590:- känns rätt bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Bästa prissättning behöver endast ha att göra med att det är billigt.

Får jag en snabbare frakt och bättre service etc för lite extra slantar så tycker jag det är bättre prissättning än att tex behöva vänta längre på att få hem mitt paket och betala lite mindre.

Har inte haft något problem med CDON, och de är billigast på mycket. Därför gick min röst till dem i den kategorin.

Skrivet av Minsc S2:

Ska försöka få in lite positiv anda i tråden igen, så länkar här de erbjudanden som Inet pratade om.

GTX 680 för 3590:- känns rätt bra.

Det gör det verkligen! Synd bara att plånboken är tom

Permalänk
Skrivet av flashen:

Ligger väll nån viss sanning i det ja

Knappast, tror att dom som röstat på inet gör det för att dom har vart med ett tag och handlat hos många olika och framförallt kanske haft RMA ärenden hos olika butiker. Jag tycker inet är bäst, men jag röstade inte på inet när det gäller sortimentet och priserna.

Dustin är grymt bra, Alina, Proshop också. Men ingen av dom är så bra som Inet, beställer du innan kl 16 typ så vet du att du har prylarna dagen efter.

Webbhallen är bra när dom funkar, men ibland är det fan helt döfött, och ibland går leveransen nästan i Inet fart.

CDON följer knappt konsumentlagstifningen I RMA ärenden, det är riktigt illa säger jag bara(då har jag ändå handlat för iaf 15k därifrån i år, tills jag fick ett grafikkort som gick sönder) Kommer inte handla nåt mer där om det inte är nödfall eller super priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag tror de flesta skulle säga emot. Får man bättre service till ett lite, lite högre pris, tror jag de flesta skulle tycka de högre priset är bättre.

Med då det är ju inte PRISET som är bättre, utan servicen... >_<

Permalänk
Medlem

OVANLIGT!!! ...men helt rättvist

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Avstängd

jag vet inte men det verkar lite skumt nu dem vinner ju varje gång jag vet att dem är bra men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Med då det är ju inte PRISET som är bättre, utan servicen... >_<

Priset är relaterat till servicen, bästa pris behöver inte betyda att det är billigast, finns folk som anser att priset är bättre för att de slipper strul om något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Priset är relaterat till servicen, bästa pris behöver inte betyda att det är billigast, finns folk som anser att priset är bättre för att de slipper strul om något går fel.

Men fortfarande blir priset högre om du betalar ett högre pris på en butik
än den andra. Det är i stort sätt helt olika kategorier om vilka som har bäst pris/service.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Jag tycker att folk överanalyserar varje fråga..

Ett pris är väl ändå priset du betalar för den specifika varan, service exkluderat.
Om det var tänkt att ni skulle tänka på krona per service * pris per enhet + pris per antal fraktdagar så hade hela enkäten räckt med EN fråga. Skärp er nu, seriöst.

Hela tråden ger mig huvudvärk. Fylld av fanboys som slår knut på sig själva för att få rätt. Herregud

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Webhallen är väl ändå inte värd Silver!
De är ju egentligen inte bra på något jämfört med konkurrenterna om man bortser från ett väldig stort utbud av spel!(?)

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

..och det är minsann inte fy skam det! Vem vill inte ha en pingvinstång?

Du tror inte att den "fria frakten" och pingvinstångarna är inbakade i priset? Det kanske är så att en anställd köper pinginvinstångar för sin lön och att posten arbetar gratis för Inet.

Permalänk
Medlem

CDON hade i genomsnitt bättre priser, bättre utbud, bättre leveranstider, bättre avbetalningsplaner och minst lika bra support i år. Men självklart är det Inet som vinner då det är SWEC det handlar om...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Ska försöka få in lite positiv anda i tråden igen, så länkar här de erbjudanden som Inet pratade om.
Inets "tack för era röster"-erbjudanden: http://www.inet.se/kampanj/arets-datorbutik-2012/?utm_source=...

GTX 680 för 3590:- känns rätt bra.

Om man vill köra SLI eller spara lite pengar att köpa pingvinstänger för så har CDON SC-modellen något billigare:

Rabattkoden ger 15% rabatt på datorkomponenter enligt Josefins inlägg: #12998576

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Om man vill köra SLI eller spara lite pengar att köpa pingvinstänger för så har CDON SC-modellen något billigare:

http://i.imgur.com/ZuefJ.png

Rabattkoden ger 15% rabatt på datorkomponenter enligt Josefins inlägg: #12998576

Lägg också till koden SWEC1212 så får du ytterligare 5% rabatt, gäller alltid. Vet inte om det går att kombinera med andra koder dock.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Komplett har ju hög frakt och hög ränta.
Men ska du inte avbetala blir det ju inga stora summor,
men dom är inte direkt über billiga, snarare samma priser ungefär som alla andra

De jag köper där är det 39kr frakt på, sen är delbetalning på teknikvaror inte precis någon högdare. De har oftast rea på en del grejer, och bra priser (ibland billigare) än t.ex. Inet som är lite för dyra på t.ex. grafikkortsmarknaden!

Det är ju bara min åsikt och mina erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Redaktionen?

Kan ni svara på en enkel fråga? Om jag anger att jag bara handlat på Komplett, och ingen annan butik alls, och jag röstar för att Komplett är bästa butiken i år, räknas min röst då....

Väldigt bra inlägg, håller med helt.

Tycker själv att det ens finns en omröstning om pris och sortiment är ganska skumt då det borde gå att kolla upp rätt enkelt med hjälp av prisjakt. Bästa pris avgörs så att butikerna rankas efter snittpriset på alla varor som alla butiker har i sortimentet. Sortimentet borde också kunna jämföras om man kollar på den totala "varulagerstiden" för en butik. Alltså den tid som butiken har haft varje enskilt vara i lage, t.ex. en butik som har en processor i lager i 4 dagar och ett grafikkort i lager i 5 dagar (och ingenting annat i lager) har en total tid på 9 dagar.

För att göra beräkningarna lite mer träffsäkra med vad folk verkligen vill ha kan man ge bonusar beroende på hur varan är rankad i populäritet på prisjakt.