Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Mifi router - Windows 8

Precis införskaffat en HUAWEI E589 4G wifi router, får den att fungera fin fint på allt utom på stationära datorn och felet verkar vara att den kör på Windows 8. Den ansluter till nätverker men får ingen internetaccess. Som jag har förstått det är det en del större ändringar i trådlösa nätverksanslutningar på windows 8 och att detta då ska strula till det. Är det någon som har koll på om det går att ta sig runt det här på något sett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Får stationära datorn en ip-adress? 192.168.x.x? Vilken standard kör du på trådlösa(g, n)? samt vad har mottagaren stöd för?

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Stationära får en ip-adress. 192.168.1.100 Stationära kör "n" och laptopen kör "g" men routern stödjer enl förpackningen både "b", "g", och "n"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Jag har precis stött på samma problem. Installerat win 8 på laptopen och den fungerar inte längre med E589,

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Hallå!

Upptäckte precis att jag genom att välja WPS som "kopplingsmetod" kunde få E589 att funka med Windows 8.

I Windows valde jag "glöm nätverket" eftersom jag redan försökt ansluta till det.
Därefter höll jag in WPS-knappen på routern i 10 sekunder
Sedan valde jag mitt nätverk i Windows, och när frågan om lösenord normalt kommer upp gick den helt enkelt vidare automatiskt med WPS.
Då funkade det!

Har inte sett detta någonstans, så jag tänkte dela med mig av kunskapen. Hoppas att det glädjer någon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Tack för tipset Berkman, dock så fungerade det inte för mig. Mitt problem ligger inte i själva anslutandet till nätverket utan att när jag väl är ansluten till det har jag ingen internetåtkomst trots tilldelad ipadress

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2011

Har löst problemet för min del nu, bytte kryptering från WPA2 till WPA och TKIP i E589, då fungerar internet även på W8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Amenvafaan:

Har löst problemet för min del nu, bytte kryptering från WPA2 till WPA och TKIP i E589, då fungerar internet även på W8

Löste mitt anslutningsproblem med. Men jag förstår inte varför det ska vara ett problem att köra med en wpa2 anslutning.