Telia beter sig som grisar [Företag]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Telia beter sig som grisar [Företag]

Hej, som ni kan se på mitt trådnamn är jag riktigt besviken på min internetleverantör, Telia.
Jag ska försöka förklara så gått det går vad jag har för problem och hur jag har försökt att lösa det.

Allt började för drygt 1 & 1/2 år sedan då jag började få riktigt hög ping på kvällarna, upp mot 300-400.
Jag anmälde direkt till telia och dom sa att det var inget fel så jag tänkte att de var tillfälligt.

Samma problem fortsatte nästan varje kväll i flera månader till och jag kontaktade telia igen och dom bestämde att
skicka ut en tekniker för att undersöka, teknikern hittade inga fel. Problemet fortsatte och jag har under ett år och
jag har konstant kontaktat telia för att få hjälp och dom har flera gånger skickat ut tekniker som inte hittar något som är fel.

Så en kväll för ca 2 veckor sedan gjorde jag de gamla vanliga, jag kontaktade dom över chatten men till min förvåning fick jag prata
med en som inte var IQ-befriad och han hjälpte mig och förklarade att de den dom teknikerna som telia skickat ut inte kunna kollat annat än
kvalitén på kopparledningen och signalstyrkan från stationen till mitt hus.
Han beställde även en systemtekniker som skulle gå till botten med mitt problem som jag upplevt nästan varje kväll i över ett år.

Efter ett par dagar fick jag svar av teknikern via sms att ärendet var avslutat (fick ingen information om fel hittats eller om något har gjorts för att fixa mina problem) så jag kontaktade chatten igen i hopp om svar på mina frågor.
Fick då prata med en som sa att teknikern har hittat ett fel på stationen som orsakar mina problem, den är överbelastad och han sa även att telia kan inte göra nått för att fixa mitt problem.

Jag har haft samma problem i mer än ett år och telia har gång på gång förnekat fel och när dom finner fel VÄGRAR dom att åtgärda det och säger att jag får antingen leva med problemet eller byta leverantör (vilket inte är ett alternativ då de andra operatörerna hyr in sig på exakt samma station som telia och jag kommer få samma problem)

Jag känner mig extremt sviken och lurad på både tid och pengar då.
Kan även tillägga att det sitter över 150 personer på samma station som har exakt samma problem som jag och telia tycker att det spelar ingen roll då "pingproblem uppstår nästan bara när man spelar, och alla spelar ju inte"
Telia har enligt mig begärt fullt pris till mig och de andra personerna på denna överbelastade skitstationen som inte fungerar i flera år och vägrar att åtgärda problemet.

Vad ska jag göra? Vilka rättigheter har jag som konsument.
Känner mig lurad.

-
-
Rasmus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Lite svår situation då ping såvitt jag känner till aldig utlovas rent juridiskt i avtalet man skriver på...

Jag skulle nog försökt få reda på vilka som äger stationen som Telia hyr in sig på och samlat ihop mina grannar för att vända mig till dem tillsammans.

Är stationen överbelastad borde de logiskt sett vara intresserade av att uppgradera den för att kunna få ännu fler kunder speciellt om du bor i ett grannskap där det byggs hus eller vet att det kommer flytta in fler i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Rent spontant så känns det inte att du kan göra något om det nu bara är pingtiderna det handlar om. Det lär bara stå skrivet i dyrare företagsabonnemang.
Vad har du själv begärt i ersättning och vad fick du för svar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010

Starta fiberförening !

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Läste hela texten nu, själv skulle jag kontakta konsumentrådgivare=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Hucke:

Rent spontant så känns det inte att du kan göra något om det nu bara är pingtiderna det handlar om. Det lär bara stå skrivet i dyrare företagsabonnemang.
Vad har du själv begärt i ersättning och vad fick du för svar?

Jo de är problem med pingtiderna men ibland är det så illa att de är så segt att man typ inte kan använda internet, blir öven bortkopplad ofta

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Hucke:

Rent spontant så känns det inte att du kan göra något om det nu bara är pingtiderna det handlar om. Det lär bara stå skrivet i dyrare företagsabonnemang.
Vad har du själv begärt i ersättning och vad fick du för svar?

Så du tycker det låter helt okay att nästan varje kväll ha så hög ping att internet typ inte går att använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Apr 2012

tror tyvärr iinte så mycket att göra i detta fallet bortsett från att gräva ner fiber då för det gamla kopparnätet ska ju plockas ner med tiden så dom är inte så sugna på att lägga ner större pengar på det. men du kan ju alltid prova skulle gissa på att det är skanova som äger stationen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2010

Telia äger inga ledningar längre, dom hyr det precis som alla andra leverantörer från Skanova som i sin tur hyr in teknikerbolag externt vilket resulterar i minst sagt medelmåttig service i många fall tyvärr.

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Bertil101:

tror tyvärr iinte så mycket att göra i detta fallet bortsett från att gräva ner fiber då för det gamla kopparnätet ska ju plockas ner med tiden så dom är inte så sugna på att lägga ner större pengar på det. men du kan ju alltid prova skulle gissa på att det är skanova som äger stationen

Stämmer att det är skanova som äger stationen men vart jag än läser på deras sida så ska företagen kontakta dom om eventuella problem och inte privatpersoner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av draceus:

Stämmer att det är skanova som äger stationen men vart jag än läser på deras sida så ska företagen kontakta dom om eventuella problem och inte privatpersoner

Vad har du för tjänst och hur långt har du från din bostad till stationen?

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Tomtelol:

Vad har du för tjänst och hur långt har du från din bostad till stationen?

Jag har telia 8 ADSL och bor kanske 2 KM från sationen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

I bästa fall kan du få prisavdrag för tiden du haft problem. Dock tror jag inte att detta är möjligt då det problem antagligen inte är att se som grova nog. Telia garanterar inte någon speciell ping och hastigheten är som vanligt "upp till X" vilket betyder att hastigheten i alla fall kan vara 25% under den maximala.

Även om jag inte kan hitta fallet vill jag minnas att det finns praxis rörande en kund som hade för låg hastighet och det var Telias telestation som var långsam. Man kunde visa att uppkopplingen från stationen och huvudnätet var så långsam att maxhastigheten inte ens i teorin kunde uppnås. Personen som klagade fick då prisavdrag motsvarande skillnaden mellan sitt abonnemang och ett långsammare (det långsammare motsvarade hans hastighet). Dock tror jag det är mycket svårare att göra gällande att Telia måste leva upp till viss ping och än mindre svårt att kompensera dig. Då skulle du endast kunna fritt byta leverantör.

Det kan dock fungerar att byta leverantör även om stationen är överbelastad. Det beror helt på exakt vad för led i kedjan som flaskhalsar.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Tror inte det hjälper att byta leverantör för om jag förstår telia rätt är sjävla stationen överbelastad, nu förstår jag inte till 100% vad det bytyder men har en aning ialafall. Sedan handlar det inte bara om "hög ping"... Det är så laggigt ibland att jag kan bli utan internet och även kopplas bort jag vet att min granne har samma problem som jag har

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2005

Telia sade att jag kunde få vdsl2 30/12 på min andress, och att de hade skickat ut tekniker. Månaderna gick men fortfarande 20/2,5, och jag bor 300 meter från stationen. Tydligen hade supporten ljugit, och de påstår nu att jag inte kan få vdsl2. Telia är absolut luriga ja, dock funkar det bra om allt är i sin ordning. 2 km från stationen är extremt mycket gällande adsl, därav den höga pingen kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Az1337:

Telia sade att jag kunde få vdsl2 30/12 på min andress, och att de hade skickat ut tekniker. Månaderna gick men fortfarande 20/2,5, och jag bor 300 meter från stationen. Tydligen hade supporten ljugit, och de påstår nu att jag inte kan få vdsl2. Telia är absolut luriga ja, dock funkar det bra om allt är i sin ordning. 2 km från stationen är extremt mycket gällande adsl, därav den höga pingen kanske.

Har du läst min text ? Teknikern har bevisat att pingen beror på överbelastning inte hur långt jag har till sationen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av draceus:

Så du tycker det låter helt okay att nästan varje kväll ha så hög ping att internet typ inte går att använda?

Jag läste igenom min text några gånger extra men kan inte hitta något där jag skriver att det är "helt okay". Jag säger bara att det troligtvis inte är specificerat i ditt avtal vad du bör ligga inom för gränser.

Givetvis förstår jag din frustration, men att säga att internet är oanvändbart med en ping på ~300ms kan jag inte riktigt förstå men irriterande, absolut!

Du har fortfarande inte svarat på vad du själv har begärt och vilket svar du fick som jag fortfarande är intresserad av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Du skrev i en annan tråd 2012-09-02, 00:01 att problemet försvann efter att du kopplade bort routern. Hur ligger felet hos Telia då? Eller har du problem utan routern nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av papaya_coconut:

Du skrev i en annan tråd 2012-09-02, 00:01 att problemet försvann efter att du kopplade bort routern. Hur ligger felet hos Telia då? Eller har du problem utan routern nu?

Nej det var bara en spekulation från min del... Och som jag nämt tidigare har teknikern bevisat att det är stationen som är överbelastad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Hucke:

Jag läste igenom min text några gånger extra men kan inte hitta något där jag skriver att det är "helt okay". Jag säger bara att det troligtvis inte är specificerat i ditt avtal vad du bör ligga inom för gränser.

Givetvis förstår jag din frustration, men att säga att internet är oanvändbart med en ping på ~300ms kan jag inte riktigt förstå men irriterande, absolut!

Du har fortfarande inte svarat på vad du själv har begärt och vilket svar du fick som jag fortfarande är intresserad av.

Lycka till att spela med 300 ms, specielt på den nivå som jag gör...men ialafall jag uppskattar din hjälp.

Skulle kontakta telia på måndag angående kompensation så får se vad som händer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

Förstår din situation, men tyvärr så är faktiskt inte Telia rätt att skylla på i detta fall. Anledningar hittar du skrivna lite var som helst i tråden, t.ex att det inte är Telia som äger stationen och att oavsett vilken leverantör du hade haft, hade problemet ändå funnits.

Detta är ett sådant fall då du, tyvärr, inte kan skylla på någon eftersom det är flera olika omständigheter som skapar problemet. Möjligen skulle du kunna skylla på Skanova för att de inte kan/vill uppgradera stationen till att klara fler användare, då den tydligen inte kan hantera nuvarande antal.

Jag har själv 3 år inom kundservice, visserligen inom ComHem och Telenor, men det hindrar mig inte från att veta lite smått och gott om hur det fungerar allmänt. I detta fall så är det faktiskt inte mycket att göras åt, hela stationen måste bytas ut/uppgraderas, vilket är en större fråga än vad Telia själva kan hantera.

Jag drar några slutsatser här, möjligen fel, att du bor i en villa och i en förening. Detta är något för föreningen att ta upp, att låta installera fiberlinor. Definitivt bästa lösningen, eftersom det försäkrar om en bra framtid för området och dessutom höjer värdet på huset.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Mithras:

Förstår din situation, men tyvärr så är faktiskt inte Telia rätt att skylla på i detta fall. Anledningar hittar du skrivna lite var som helst i tråden, t.ex att det inte är Telia som äger stationen och att oavsett vilken leverantör du hade haft, hade problemet ändå funnits.

Detta är ett sådant fall då du, tyvärr, inte kan skylla på någon eftersom det är flera olika omständigheter som skapar problemet. Möjligen skulle du kunna skylla på Skanova för att de inte kan/vill uppgradera stationen till att klara fler användare, då den tydligen inte kan hantera nuvarande antal.

Jag har själv 3 år inom kundservice, visserligen inom ComHem och Telenor, men det hindrar mig inte från att veta lite smått och gott om hur det fungerar allmänt. I detta fall så är det faktiskt inte mycket att göras åt, hela stationen måste bytas ut/uppgraderas, vilket är en större fråga än vad Telia själva kan hantera.

Jag drar några slutsatser här, möjligen fel, att du bor i en villa och i en förening. Detta är något för föreningen att ta upp, att låta installera fiberlinor. Definitivt bästa lösningen, eftersom det försäkrar om en bra framtid för området och dessutom höjer värdet på huset.

Tack för ett bra svar

Nej jag kan förstå att man inte helt kan skylla på telia jag är bara frustrerad.
Men jag tycker däremot att det är deras skylldighet att ta hand om sina kunder även om dom inte äger stationen i fråga.
Enligt mig är det självklart att göra en uppgradering av stationen när så många kunder har samma problem och inte bara säga att man får avsluta sitt bredband om man inte är nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö/staffanstorp
Registrerad
Jul 2009

Lite offtopic men om man vill en hyresägare att satsa på Fiber, hur ska man då göra? jag förmodar att insamling är det enda men tänker att man måste ha liksom lagt upp allt, ev kostnader etc. trött på att ha så hög ping här.

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalom
Registrerad
Sep 2004

Den ni med så kallad "hög ping" behöver är ett byte av abbonemang, byt till ett företagsabbonemang med garanterad upptid och garanterad hastighet. Det kommer att bli mångfalt dyrare, ja, men då kan ni ställa högre krav på internetleverantören.

--
Mats

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av draceus:

internet typ inte går att använda?

Skrivet av draceus:

Lycka till att spela med 300 ms, specielt på den nivå som jag gör...men ialafall jag uppskattar din hjälp.

Precis det här jag menar. Att internet inte går att använda och höga ms i ett spel du spelar är inte riktigt samma sak. Om det nu är så att kapaciteten är dåligt till stationen och enbart påverkar pingtiderna och inte hastigheten i sig (vilket låter otroligt konstigt) så lär de inte vara intresserade av att hosta upp pengar för en utbyggnad.

För vanlige surfande svensson spelar inte en ping på 300ms någon roll. Det handlar om utbud och efterfrågan helt enkelt.

Informera oss gärna om vad det blev för prisavdrag. Jag gissar på att du får någon månad gratis men det kan ju vara intressant för andra att veta hur det gick

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Vi har upplevt en hel del problem med telia tidigare, kontaktat kundtjänsten både via chatt och telefon, otroligt otrevlig personal. Så vi bestämde oss att åka till närmaste Telia butik ( I Falun för min del). Vi fick tala med butikschefen, och han tyckte det var hemskt att vi fick så dålig service, vi fick ny router, upphöjt internet gratis i ca 1 år, fri tv i 1 år, spotify, ny inspelningspar digital box som vi inte ens behövde betala för. Vi fick även kompensation för de problem som uppstått.

Så enligt mig så borde du gå till en telia butik och prata face to face med dom. Var trevlig, men fortfarande jävligt förbannad när du pratar med dom så ska du se att det går bra Fråga även efter butiks chefen och snacka med hen

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Hucke:

Precis det här jag menar. Att internet inte går att använda och höga ms i ett spel du spelar är inte riktigt samma sak.

När nu TS vill använda sin uppkoppling till just spel är det klart att det är samma sak. Han kan inte använda uppkopplingen ("Internet") så som han rimligen kan förvänta sig. Eller tycker du att "internet går att använda" om en person som gillar att surfa på motsvarande sätt skulle få ut 1 kbit/s?

Jag citerar Telias sida om 8 Mbit/s ADSL:

För dig som spelar online, skickar och tar emot filer eller tittar på webb-tv.

De hävdar att abonnemanget är för personer som spelar. TS kan omöjligen spela. Alltså uppfyller inte Telia vad som står i deras egen reklam.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av draceus:

Men jag tycker däremot att det är deras skylldighet att ta hand om sina kunder även om dom inte äger stationen i fråga.
Enligt mig är det självklart att göra en uppgradering av stationen när så många kunder har samma problem och inte bara säga att man får avsluta sitt bredband om man inte är nöjd.

Det är klart att du tycker att det är självklart, du ska ju inte betala för en helt ny station. Telia måste trots allt gå med vinst, och när det inte finns någon konkurrens (alltså ett konkurrerande nät) behöver de inte prioritera det.

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart
Intel Core i7 2700k | MSI Z68A-GD55 (G3) | Radeon 6870 1 GB | 4 GB RAM | WD 640AAKS | Fractal Design Defiine R4 Vit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Hucke:

Att internet inte går att använda och höga ms i ett spel du spelar är inte riktigt samma sak.

Han har internet för att kunna spela multiplayer och surfa. Om han då inte kan spela multiplayer för att latenserna är för höga, då har han ju tappat ett användningsområde för sitt internet. Hade han bara haft internet för att spela så hade det inte varit något snack om saken, eller hur?
Han kanske hade klarat sig med 3g-surf om han inte var intresserad av att spela?

Till TS. Jag hade kontaktat konsumentombudsmannen; jag hade inte förväntat mig att få ut något av det, men detta är ett problem som kanske behöver belysas? Jag skulle bli ordentligt jävla frustrerad om jag hade 300ms i alla spel. Jag skulle tom känna mig tvingad att flytta.

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av HurMycket:

När nu TS vill använda sin uppkoppling till just spel är det klart att det är samma sak. Han kan inte använda uppkopplingen ("Internet") så som han rimligen kan förvänta sig. Eller tycker du att "internet går att använda" om en person som gillar att surfa på motsvarande sätt skulle få ut 1 kbit/s?

Jag citerar Telias sida om 8 Mbit/s ADSL:

För dig som spelar online, skickar och tar emot filer eller tittar på webb-tv.

De hävdar att abonnemanget är för personer som spelar. TS kan omöjligen spela. Alltså uppfyller inte Telia vad som står i deras egen reklam.

Tack det är precis detta jag menar!!

Ingenstans i telias reklam eller avtal står de att det inte ska fungera att spela med internet som jag har betalat för.

Och de flesta jag pratat med på kundtjänst är extremt otrevliga och bryr sig inte det minsta...
Dom kommer med sjuka argument varför dom inte vill göra något åt saken... Ska copy pasta lite av konversationen jag har haft med support:

18:34:12 Jag "Då tänker jag att det bara är att fixa... kan ju tänka mig att alla kunder som får sitt bredband genom den sationen har samma problem eller har jag fel?(som jag har hittat information om att det är ca 200 personer)"
18:36:47 Jag "har jag fel?"
18:36:57 Sofia "Nej du har inte fel. det är så det är."
18:40:16 Sofia "Som både jag och min kollega har skrivit så är nätet överbelastat, vi kan inte göra något åt det problemet. Alla kunder är inte drabbade då hög ping nästinpå alltid först blir ett problem när man spelar, vilket inte alla gör."
18:42:31 Jag "Är det rimligt att vi har haft detta problemet i flera år och betalat fullpris?"

18:42:35 Sofia "Självklart. Men i ditt fall så kan vi inte påverka något då det beror på stationen."
18:43:03 Jag "Fixa stationen då"
18:43:13 Sofia Nej, det kan vi inte göra.
18:43:25 Jag "Varför?"
18:43:26 Sofia "Vi kommer inte så mycket längre i den här diskutionen, jag får önska dig en trevlig kväll."