Telia beter sig som grisar [Företag]

Permalänk

förstår din frustation, bråkar själv med telia ang. hastighet.

jag beställde för 1 år sedan adsl och blev lovad i telefon vid beställning vdsl (med högre upströmshastighet), sen fick jag inte det, ringt in 7 gånger under årets gång och efterfrågat, varje gång har dom svarat "oj! ska försöka fixa det" / "ska försöka få dig uppgraderad" sen nu efter 1 år när jag blev riktigt less och satt i telefon 2 timmar med olika människor kom man fram till att, Nej, du kan aldrig få VDSL lösningen.

Jag som beställde under förutsättningen att få det, och har andra alternativ (comhem) i huset vill såklart bara få bort linan nu, har ett ärende hos telias reklamationsavdelning som kommer "ringa mig inom några veckor", jag tycker bidningstiden är orelevant när jag inte fått det jag beställt.

Det roliga är att dom säger att dom inte ser något spår av att jag ringt in 7 gånger under året, ingen har gjort ett ärende på det nånsin så dom tror inte ens på att jag ringt in. och så säger dom att jag måste bevisa att jag blivit lovad vdsl. då svarade jag att "jo men ni sa vid beställningen att ni spelar in samtalet" men tydligne så fanns det inte någon inspelning..

kommer att ta det så högt det går och ev. tom. bestrida fakturorna juridiskt men känns mig ganska maktlös.. någon som har tips åt mig ?

förlåt att jag lånade din tråd lite..

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WDac:

Jag har tidigare jobbat på TDC och TDC hyrde ut DSLAM:ar till Gloclanet tex, men TDC hyrde även in sig själva på vissa orter hos Terracom för att komplitera vissa orter / områden, TDC sålde sedan sina privkunder till AllTele.

Dock har jag inte jobbat inom DSL/LAN telecom på ca 5år, så det har väl hänt en heldel, men då hade vi på många stationer egen utrustning paradyne dslam, var väl sisådär med den utrustningen och när jag slutade där var det på Tapeten att köra Alcatel DSLAM, varför jag valde att kalla det DSL DSLAM var för att som sagt tydliggöra för dem som inte är insatta att förstå, skit samma, att byta ISP kan hjälpa, gjorde det iaf för 5-6 årsedan när jag jobba med att configurera DSLAM och DSLAM portar på paradyne åt kunder som hade problem med att deras Skanova förbindelse mellan DSLAM och modem var kasst. och är Förbindelsen i dåligt skick då spelar det ändå ingen roll vad för utrustning det står på stationen.

Jo, och TDC är som jag skrev ovan lite av ett undantag från regeln, dock har de precis som du sade ingen privatverksamhet kvar utan enbart företagslinor. Teracom däremot är det inte, de är en ren infrastrukturleverantör: du kan inte köpa Teracom ADSL - däremot finns det Boxer ADSL. Teracom faller förresten också in i statligt ägd infrastruktur - de är helägda av svenska staten (och så även Boxer).

Jag gissar förresten att TDC<->Glocalnet var innan Telenor införlivade Glocalnet helt och hållet? Var väl i mitten av 2006 det hände om jag minns rätt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Vilka jönsar du tycks få prata med?! Jag hade samma problem i vintras, att min ping gick upp i taket och ut igenom skorstenen om kvällarna. Så jag ringde Telia bara efter någon dag förklarar min situation att min svarstid är långt ifrån OK och att det drabbar mig i mitt surfande på internet + koppling med TVn ( Höööhöö ... ) " Jag märker skillnad på att internet-sidorna tar 10 gånger längre tid att hämta hem och att spela online-spel är bara att glömma. Jag har pingtestat runt-om i Sverige till diverse platser och det pingar som högst mellan mig och stationen. "

Dagen därpå kom en tekniker, ringde på dörren och började genast mäta och kom även han fram till att det var stationen det var fel på. 1 vecka senare funkade allt som det skulle igen. << ADSL Telia, 24/12 m/bit >>

Har förövrigt aldrig haft några problem med Telia, alltid fått den hjälp jag behövt och såfort något strulat har jag ringt. Nytt modem / digitalboxar osv osv. Ibland krävs det 3 samtal och ibland 10.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Vilka jönsar du tycks få prata med?! Jag hade samma problem i vintras, att min ping gick upp i taket och ut igenom skorstenen om kvällarna. Så jag ringde Telia bara efter någon dag förklarar min situation att min svarstid är långt ifrån OK och att det drabbar mig i mitt surfande på internet + koppling med TVn ( Höööhöö ... ) " Jag märker skillnad på att internet-sidorna tar 10 gånger längre tid att hämta hem och att spela online-spel är bara att glömma. Jag har pingtestat runt-om i Sverige till diverse platser och det pingar som högst mellan mig och stationen. "

Dagen därpå kom en tekniker, ringde på dörren och började genast mäta och kom även han fram till att det var stationen det var fel på. 1 vecka senare funkade allt som det skulle igen. << ADSL Telia, 24/12 m/bit >>

Har förövrigt aldrig haft några problem med Telia, alltid fått den hjälp jag behövt och såfort något strulat har jag ringt. Nytt modem / digitalboxar osv osv. Ibland krävs det 3 samtal och ibland 10.

Får hålla med dig! Ringde precis Telia då jag har exakt samma problem som TS. Han uppgraderade mig till VDSL utan kostnad och började logga mitt internet så han kunde se vad som var fel. Han sade även till mig att ringa när problemen uppstår så han kan få mer information.

Permalänk
Medlem

Tror som tidigare nämnt inte Telia har något i sina avtal skrivet gällande peering.

Visa signatur

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --

Permalänk
Medlem

Inte läst samtliga svar i denna tråd men lusläst igenom de mesta.
Det första jag måste säga är att Telia visst gör/gjort reklam att just deras bredband är det ultimata valet när det gäller spel och svarstider(ping).
Den reklamen har jag både sett i butik, på tv och på deras hemsida från och till.
Och hade jag haft trådskaparens problem så hade jag inte riktat kritiken på just ping tiderna som är urkassa. Jag hade istället lagt fokus på att tjänsten är väldigt ostabil och att han blir bortkopplad från och till, samt att problemet pågått så länge för så många i grannskapet där han bor.
Att man ska kunna spela online är väl ändå 2012 en av sakerna man bör kunna förvänta sig att man ska kunna göra, särskilt när det inte handlar om ett mobilt internet?
Det är för enkelt för operatörerna att slinka undan i sådana här fall tycker jag. Har man dåliga svarstider så känns det ganska självklart att även webbsidor och annat blir noterbart slöare. Har själv fiber just nu men har sedan tidigare testat massa olika operatörer via ADSL.
Och ja det finns faktiskt vissa operatörer som är snabbare på att skicka in felanmälan till Skanovas tekniker än andra. I vissa fall kan tom vissa operatörer se spelandet som en viktig del av vad deras internet tjänster har att erbjuda och därför reagera starkare än vad Telia gör i detta fallet.
Jag hade nog tagit tillfället i akt och sagt upp det omedelbart, sedan ringt runt och kikat lite med andra operatörer.
Finns det ingen annan station de kan plugga in dig i i närheten, även om avståndet sänker din bandbredd så kanske ping tiderna blir markant bättre då den stationen inte är lika överbelastad? Har faktiskt även varit med om att vissa operatörer bytt station åt sina kunder som klagat mycket.....
Nej usch och fy jag lider verkligen med dig, vet precis hur viktigt ens ping tider kan vara när man spelar online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt men fattar enorma pingproblem. Visserligen har de kosntaterat överbelastat station men vilket modem har du från telia ?
Ett svart Zyxel?
Isåfall råder jag dig att knata bort till kjell och testa ett nytt modem, körde själv så innan, fick dålig hastighet, kopplades bort, katastrofping, i ca ett år innan modemet la av helt.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Har inte läst allt men fattar enorma pingproblem. Visserligen har de kosntaterat överbelastat station men vilket modem har du från telia ?
Ett svart Zyxel?
Isåfall råder jag dig att knata bort till kjell och testa ett nytt modem, körde själv så innan, fick dålig hastighet, kopplades bort, katastrofping, i ca ett år innan modemet la av helt.

Jag använder inte telias skit router den kastade jag ut direkt jag fick problem... Har provat säkert 3 stycken olika routrar med olika märken... samma problem

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svaren, jag vill nog byta operatör och efter jag har läst vad ni har att säga kanske det hjälper, om inte så slipper jag ialla fall telia som behandlat mig mycket dåligt

Permalänk
Skrivet av draceus:

18:34:12 Jag "Då tänker jag att det bara är att fixa... kan ju tänka mig att alla kunder som får sitt bredband genom den sationen har samma problem eller har jag fel?(som jag har hittat information om att det är ca 200 personer)"
18:36:47 Jag "har jag fel?"
18:36:57 Sofia "Nej du har inte fel. det är så det är."
18:40:16 Sofia "Som både jag och min kollega har skrivit så är nätet överbelastat, vi kan inte göra något åt det problemet. Alla kunder är inte drabbade då hög ping nästinpå alltid först blir ett problem när man spelar, vilket inte alla gör."
18:42:31 Jag "Är det rimligt att vi har haft detta problemet i flera år och betalat fullpris?"

18:42:35 Sofia "Självklart. Men i ditt fall så kan vi inte påverka något då det beror på stationen."
18:43:03 Jag "Fixa stationen då"
18:43:13 Sofia Nej, det kan vi inte göra.
18:43:25 Jag "Varför?"
18:43:26 Sofia "Vi kommer inte så mycket längre i den här diskutionen, jag får önska dig en trevlig kväll."

Btw.. Jag förstår ju varför inte du fått stationen utbytt, missade detta inlägg. Det hjälper att vara trevlig mot folk, och det är långt ifrån Sofia's fel att din station inte blir utbytt - så varför behandla henne som skit?

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Btw.. Jag förstår ju varför inte du fått stationen utbytt, missade detta inlägg. Det hjälper att vara trevlig mot folk, och det är långt ifrån Sofia's fel att din station inte blir utbytt - så varför behandla henne som skit?

Vad pratar du om? Vadå du förstår att jag inte har fått problemet fixar? Tror du jag har lust att leka lycklig och glad när jag försökt fixa detta i över ett år genom att vara trevlig men bara fått som svar "Det är inget fel" "Vi kan inte göra något"... De kommer till en punkt då man inte orkar med mera, sedan kanske du inte kan bedöma hur trevlig eller otrevlig jag har vart mot henne eftersom det är bara en del av konversationen jag har delat med mig av, hon var otrevlig från första början jag kontaktade supporten.

Och nej det är inte "Sofias fel" att stationen inte blir utbytt men det är hennes JOBB att hjälpa mig och svara på de frågor som jag har även om jag är trevlig eller otrevlig men detta jobb klarar hon kanske inte att sköta då jag inte fick nått annat svar än typ "Jag kan inte svara dig , hej då ha en trevlig kväll".

Permalänk

Även fast det är hennes jobb så vill du också ha en fullt fungerande produkt, då du är en av miljon(er) kunder är man inte högt prioriterad. Vad gör man åt det? Då tar du fram din personlighet, är lugn, trevlig, oavsett hur illa bolaget har skött sig. SEN när du fått igenom det du vill, kan du kontakta cheferna ang ditt ärende för att få en ev ersättning tillbaka. Jag misstänker att supporten har lika långt till sina chefer som oss kunder. Kalla mig dum, idiot, whatever. Det här är bara vad jag tycker och tänker och framförallt tror. Vissa av sakerna är grundat på erfarenhet.

OffT: Jobbar själv i ett service-yrke.

God Jul!

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Även fast det är hennes jobb så vill du också ha en fullt fungerande produkt, då du är en av miljon(er) kunder är man inte högt prioriterad. Vad gör man åt det? Då tar du fram din personlighet, är lugn, trevlig, oavsett hur illa bolaget har skött sig. SEN när du fått igenom det du vill, kan du kontakta cheferna ang ditt ärende för att få en ev ersättning tillbaka. Jag misstänker att supporten har lika långt till sina chefer som oss kunder. Kalla mig dum, idiot, whatever. Det här är bara vad jag tycker och tänker och framförallt tror. Vissa av sakerna är grundat på erfarenhet.

OffT: Jobbar själv i ett service-yrke.

God Jul!

Läste du vad jag skrev? Efter över ett år med att jag har varit inget annat än snäll och trevlig så börjar bli tröttsamt och detta hoppas jag du kanske kan förstå.

God jul

Permalänk

Joojo, jag läste det nämnda! Klart man tappar ork och lust till att försöka!

Innan sommaren så byttes vårat ADSL ut till Fiber , i det brevet stod det också en kort information om att Telia ska göra vad dom kan för att få bort ADSL'n och istället utöka med 3G / 4G Nätverk + Fiber. Dumt av supporten att inte nämna något om det, fråga om alternativa lösningar, gå på, ljug gärna lite och säg att det är hastigheten din som blir påverkad eftersom det är den dom tycks bry sig om, och sedan efter det säger du att " Jaa, jo, jag ser också på Bredbandskollen att min svarstid har stigit något enormt ". Undvik online-chatten! Svar på tal är att rekommendera!

EDIT:
Säg också att du har gjort allt som Telia rekommenderar dig att göra, stänga av modemet X antal minuter, re-boota, olika nätverkskablar, utesluta hårdvara igenom att testa olika datorer. Få supporten att tro att du är påläst (Om du nu inte redan är det!)

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Joojo, jag läste det nämnda! Klart man tappar ork och lust till att försöka!

Innan sommaren så byttes vårat ADSL ut till Fiber , i det brevet stod det också en kort information om att Telia ska göra vad dom kan för att få bort ADSL'n och istället utöka med 3G / 4G Nätverk + Fiber. Dumt av supporten att inte nämna något om det, fråga om alternativa lösningar, gå på, ljug gärna lite och säg att det är hastigheten din som blir påverkad eftersom det är den dom tycks bry sig om, och sedan efter det säger du att " Jaa, jo, jag ser också på Bredbandskollen att min svarstid har stigit något enormt ". Undvik online-chatten! Svar på tal är att rekommendera!

EDIT:
Säg också att du har gjort allt som Telia rekommenderar dig att göra, stänga av modemet X antal minuter, re-boota, olika nätverkskablar, utesluta hårdvara igenom att testa olika datorer. Få supporten att tro att du är påläst (Om du nu inte redan är det!)

Tack för tipsen men redan provat alla, vet inte vad jag ska göra nu men blir nog byte till BBB och se om det funkar genom dom eller om problemet kvarstår att dom kanske kan lösa det

Permalänk
Medlem

Hade telia 24/3 och hade nästan 2km till telestationen också, fick ca 15/2 som max i tptest vilket är ok för den längden. Dock så var jag trött på telias thomson router som strulade med diverse spel och ftp hemsides uppladdning där anslutningen bröts konstant nästan vilket är ganska drygt om man ska ladda upp ett cms på 5000+ filer. Bytade router och sen funka allt kalas...

Började dock tröttna på att betala nästan 400-500:- i månaden för halvsnabbt internet så jag bestämde mig för att prova på 4g och det ångrar jag inte för fem öre. Telia har åkt ut fortare än *** och jag ligger på 50mbit+ ner och har toppat 30mbit upp med pingtider på runt 40-50ms vilket är väldigt bra med tanke på att det är trådlöst. Bor en bra bit ifrån masten så ett par utomhus antenner har fått skaffats såklart för att få upp signalstyrkan och stabilitet. Har aldrig problem med att det bryts, kopplar ner osv som många andra kan ha med mobilt bredband men det är såklart för att jag använder externa antenner då den interna antennen kan påverkas av så mycket runtomkring. Använder för övrigt bredbandsbolagets 4g för 249:- i mån vilket är riktigt överkomligt.. Det enda kruxet är att dom har en gräns på ~100GB/mån (dom har rätten att begränsa din hastighet dvs ifall stationen är överbelastad men är den inte det så rullar de på som vanligt) Dock har jag klarat mig alldeles utmärkt på den gränsen och jag använder spotify, netflix, onlinespel, laddar ner lite blandat skit ibland och aldrig haft problem. Har 5 datorer anslutna på ett o samma internet och det bara tuffar på

Kanske nått att fundera på ifall det inte löser sig med din nuvarande internet uppkoppling

God Jul!

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Telia sade att jag kunde få vdsl2 30/12 på min andress, och att de hade skickat ut tekniker. Månaderna gick men fortfarande 20/2,5, och jag bor 300 meter från stationen. Tydligen hade supporten ljugit, och de påstår nu att jag inte kan få vdsl2. Telia är absolut luriga ja, dock funkar det bra om allt är i sin ordning. 2 km från stationen är extremt mycket gällande adsl, därav den höga pingen kanske.

Skrivet av draceus:

Tack det är precis detta jag menar!!

Ingenstans i telias reklam eller avtal står de att det inte ska fungera att spela med internet som jag har betalat för.

Och de flesta jag pratat med på kundtjänst är extremt otrevliga och bryr sig inte det minsta...
Dom kommer med sjuka argument varför dom inte vill göra något åt saken... Ska copy pasta lite av konversationen jag har haft med support:

18:34:12 Jag "Då tänker jag att det bara är att fixa... kan ju tänka mig att alla kunder som får sitt bredband genom den sationen har samma problem eller har jag fel?(som jag har hittat information om att det är ca 200 personer)"
18:36:47 Jag "har jag fel?"
18:36:57 Sofia "Nej du har inte fel. det är så det är."
18:40:16 Sofia "Som både jag och min kollega har skrivit så är nätet överbelastat, vi kan inte göra något åt det problemet. Alla kunder är inte drabbade då hög ping nästinpå alltid först blir ett problem när man spelar, vilket inte alla gör."
18:42:31 Jag "Är det rimligt att vi har haft detta problemet i flera år och betalat fullpris?"

18:42:35 Sofia "Självklart. Men i ditt fall så kan vi inte påverka något då det beror på stationen."
18:43:03 Jag "Fixa stationen då"
18:43:13 Sofia Nej, det kan vi inte göra.
18:43:25 Jag "Varför?"
18:43:26 Sofia "Vi kommer inte så mycket längre i den här diskutionen, jag får önska dig en trevlig kväll."

Skrivet av draceus:

Jag har ingen mer information för telia vägrar att ge mer info om ärendet... I mailet jag fick står följande:

Jag har nu kollat upp detta med min kollega som vi kom överens om igår.
Efter att ha kontrollerat med tekniker fick jag till svars att i nuläget kan vi inte påverka problemet som du upplever med höga ping-tider.
Detta beror på överbelastning i nätet.
Jag beklagar detta och skulle ni vilja häva abonnemanget kan ni kontakta kundtjänst via 90200.

Med vänlig hälsning Christian Odelmar

Förlåt min dumma fråga, men varför väljer man Telia överhuvudtaget?:o Varför inte välja en annan mer kompetent operatör? Någon som verkligen JOBBAR med fiber och som inte bara lever på att ÄGA fiber...

Med tanke på vad Christian Odelmar har skrivit, skulle jag säga upp abonnemanget fort som tusan om jag var du - med detta skriftliga bevis har du ett guldläge.:) (Det är ju allt som oftast väldigt svårt - som många säkert kan intyga - att ta sig ur Telias klor om man inte betalar sig ur härvan. - Själv har jag valt en ISP som har 0 månaders bindningstid).

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!