Permalänk
Medlem

Nätverksproblem

Alltså nu har jag problem med det trådlösa nätverket igen. Jag kan köra 2 datorer och tre telefoner på nätverket men den enna datorn måste ha googles dns. Kommer det in en dator till i nätverket spelar ingen roll om det är trådlöst eller via kabel så får jag begränsat nätverk. Verkar ju vara något dns problem någon som har en lösning?

Mvh

Permalänk
Medlem

Lite mer detaljer tack.

Med vag information kan du bara få vaga svar tillbaka.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Vad mer exakt villdu veta?

Permalänk
Medlem

Du får allt beskriva ditt nätverk lite.

Modem?
Router?
Vad innebär "begränsat nätverk"?
DHCP-inställningar?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Hallå nu e det så att jag byggt ett litet mini nätverk här i huset! Det består av 1 grund modem/converter som heter CTS HES-3109 som bredbandsleverantören står för och utöver det har jag kompletterat med en TP LINK TL-SG3216 för att dela via kabel sen en TP LINK TL-WA901ND.

Nu till problemet! Alla datorer i nätverket har internet både via kabel och trådlöst men när vi försöker koppla upp bärbar dator nummer2 så hittar den nätverket men den får ingen internetanslutning! Detta gäller både med kabel och trådlöst, Det konstiga är imorse funkade det klokrent sen nu helt plötsligt bara sluta det fungera.

Kan nämna också att grannskapet har en exakt likadan tp link access point 50 meter bort om det skulle kunna störra något? Alla datorer i hemmet kör win 7 förövrigt! Det är Bredband 2 som levelerar bredband och ip telefon så det e dom tillsammans med piteå energi som står för första modemet eller vad man ska kalla det!

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Det är ett urklipp ur en tidigare tråd

Permalänk
Medlem

Begränsat nätverk är allt jag ser när jag håller över nätverksiconen i aktivitetsfältet_:)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså enbart en switch och en accespunkt men ingen router/server eller annan enhet som utför NAT ?
Då beror felet på att du har slut på ip nummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Router inbyggt i första modemet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dice92:

Router inbyggt i första modemet

CTS HES-3109 är ju en switch enligt det jag får fram eller är det inte det?
http://www.ctsystem.se/Managerbara.htm
http://www.ctsystem.se/filer/CPE%20Switch/Managerbara/HES-310...
Har du i så fall nån länk till nått som visar att det är en router? Eller har du ännu mera prylar i nätet?

Men ok, hursomhelst, om det är en router du har, hur funkar då Nat och DHCP för dig? Det låter ju som det är det som strular, dns problem borde inte kunna ge de symptom du beskriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej jag antog bara det då alla andra jag haft är det:) Men har en router liggandes kanske testa testa sätta den mellan modemet och tplinkarna? Men om det är så at jag bara har switchar i nätverket förklarar judet mina problem:P

Permalänk
Medlem

Men hur kan den vara en switch som modem? vrf finns det då 8 portar? Jag kan ju ändå aldrig använda alla 8 portar på en switch med internet? :S

Permalänk
Medlem

Märkligt att de skickar dig en switch då du självklart ska ha en router mellan inkommande och ditt interna nät. Som tidigare har sagt så verkar det vara NAT som är problemet. En vanlig layer 2 switch klarar ej av det. Kasta in en router så lovar jag att problemet är löst!
Viktigt att du kopplar så här: WAN----Router----Switch

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så dumt att ha en switch istället för en router direkt efter fiberconvertern, man använder ofta vlan för att skilja iptv och iptele från data och en del isper ger flera publika ip nummer. En L3 switch är dyrare och mer komplicerad att sköta om och en router blir egentligen mer begränsande än en switch vid inkommande nätanslutning så en switch som man sedan drar vidare från efter eget behov är egentligen rätt bra och mer flexibelt, bara man är medveten om att den inte fixar NAT och DHCP och att man inte kan direktansluta fler enheter än man har publika ip nummer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så dumt att ha en switch istället för en router direkt efter fiberconvertern, man använder ofta vlan för att skilja iptv och iptele från data och en del isper ger flera publika ip nummer. En L3 switch är dyrare och mer komplicerad att sköta om och en router blir egentligen mer begränsande än en switch vid inkommande nätanslutning så en switch som man sedan drar vidare från efter eget behov är egentligen rätt bra och mer flexibelt, bara man är medveten om att den inte fixar NAT och DHCP och att man inte kan direktansluta fler enheter än man har publika ip nummer.

Ifall ISPn tillhandahåller med flera publika adresser så kan detta funka bra ja. Har man dock dålig koll på exakt vad som behövs för ett fungerande nät kan en router vara en bra lösning. Föredrar själv att segmentera upp mitt nät i olika vlan (mest som labbsyfte) för att sedan routra dem i en Cisco 1812. Vart mest förvånad över att ISPs skickar ut sådana komponenter utan att ge användaren en vettig förklaring till hur det ska sättas upp.

Peace!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1, PSU: Corsair SF600, MB: MSI B450I,CPU:AMD Ryzen 5 2600 Six-Core ProcessorGPU: MSI Vega 56, RAM: Corsair 16GB, HDD: 2x Samsung 840 Pro 256GB SSD OS: Win10 Pro, Skärm: AOC Agon 32"
Server: HPE Proliant Microserver Gen8, Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1265L V2 @ 2.50GHz ,2x 4TB, 2x 3TB, 16GB RAM

Permalänk
Medlem

OKej mnu har jag kopplat såhär modem----Dovado 3gn router------- tp link switch kabel------tplink switch trådlöst

men jag får inte dovadon att skicka vidare internet signalen in i tplinken som ska dela ut via kabel. För kopplar jag upp trödlöst mot dovadon har jag internet men kopplar jag upp med kabel via tplinken har jag begränsat närverk? När jag felsöker detta får jag som svar från windows " Bredbandsmodemet har råkat ut för ett anslutningsfel

Starta om modemet

Det hjälper såklart inte att starta om någontins:S Sen senare får jag som svar att anslutningen mellan åtkomstpunkten, routern eller kabelmodemet och internet har kopplats ifrån. Jag fattar itne vad som e fel nu:S

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat adresseringar, det låter ju som du har varit in och ändrat om du kör googledns, har datorerna dhcp aktiverat? ligger alla sakerna på samma nät? kan du komma åt admininterfacen i tp linkarna, är det 2 olika tp link, i så fall vad heter de ?

Om det du kallar en "tp link switch" är en router så lär det strula som du kopplat nu, så skriv ut vad apparaten heter.
Du bör endast ha NAT och DHCP på ett ställe, närmast inkommande anslutning om du inte vill konfigurera nätet själv, det finns tillfällen då man kanske vill ha dubbla men det är inte nått som fungerar automatiskt i så fall utan det kräver att man gör mera saker än bara pluggar in kablarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jah har skrivit längre upp vad sakerna heter:) och ja jag an komma in som admistratör id båda tplinkarna och ja det är två olika 1 16 portars switch som delar via kabel och 1 som bara delar trådlöst:)

Permalänk
Rekordmedlem

Ok Men om du får trådlöst via en enhet som går via kabelswitchen så delas det ut adresser dit, eller ? Vad har du för adresser på de enheter som funkar, är det publika eller interna?
Har du några spärrlistor aktiva som låser ute enheter, eller har du nån firewall som påverkar?
Kan du köra ipconfig /all på en dator som fungerar och på en som inte fungerar och posta resultatet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det funkar nu var jag som glömt ställa in lite graj:P Men tack så oerhört för hjälpen killar! Blir det någe mera problem så kommer det upp här^^