"Överklockningsoptimering"

Permalänk
Medlem

"Överklockningsoptimering"

Tjena!

Sitter på ett Sapphire 7970 Dual-X överklockat till 1.1ghz/1.4ghz för tillfället o vet inte hur långt jag vågar då? Vill inte röra volten.
Finns det något program som kör ett benchmark-liknande program som optimerar klockningen efter det? Känner av temp, fläkthastighet osv osv

Eller är de gamla hederliga som gäller att öka tills man får felmeddelande? Aldrig suttit på ett "top-kort" innan o vill inte riskera att bränna ett kort för 3.500:-

MVH /Hagge

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bara att öka tills du får felmeddelanden eller det överhettas:) (håll koll på tempen)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaggeMan:

Tjena!

Sitter på ett Sapphire 7970 Dual-X överklockat till 1.1ghz/1.4ghz för tillfället o vet inte hur långt jag vågar då? Vill inte röra volten.
Finns det något program som kör ett benchmark-liknande program som optimerar klockningen efter det? Känner av temp, fläkthastighet osv osv

Eller är de gamla hederliga som gäller att öka tills man får felmeddelande? Aldrig suttit på ett "top-kort" innan o vill inte riskera att bränna ett kort för 3.500:-

MVH /Hagge

vad jag vet så finns det bara benchmarks som icke optimerar dvs bara benchmarkar för dig. Du kommer inte komma någon vart om du inte ökar voltage stapeln.

Visa signatur

Shassi Antec twelve hundred | Moderkort | ASUS crosshair V formula | CPU AMD phenom 2 970BE X4 4.1 Ghz | SSD Samsung 840 SSD 250GB | CPU kylare Corsair hydro H80 | ramminnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600Mhz DDR3 | Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII 3GB Grafikkortkylare Arctic cooling extreme 7970 | PSU XFX 750W XXX edition 80+ silver | Högtalare Logitech Z906 5.1 |

Permalänk
Hedersmedlem

Om kylningen fungerar som den ska kommer du inte kunna bränna något utan att höja spänningen. Den traditionella metoden som du beskriver är bäst. Felmeddelande är dock inte troligt att du får - det vanligaste är artifakter av något slag, drivrutinskrasch eller svart skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Om kylningen fungerar som den ska kommer du inte kunna bränna något utan att höja spänningen. Den traditionella metoden som du beskriver är bäst. Felmeddelande är dock inte troligt att du får - det vanligaste är artifakter av något slag, drivrutinskrasch eller svart skärm.

I Sapphire Trixx kan jag dra upp gpu till 1.5ghz och minne till 2.1ghz, då känns de som att kortet kan ta bra skada? Eller säger den ifrån att den inte får tillräckligt med ström innan saker o ting börjar gå snett?

Finns de något speciellt benchmark just för gpun? eller är de 3dmark som gäller? Inte pillat med grafikkort sen 5770 kom ut så inte direkt uppdaterad.

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

I Sapphire Trixx kan jag dra upp gpu till 1.5ghz och minne till 2.1ghz, då känns de som att kortet kan ta bra skada? Eller säger den ifrån att den inte får tillräckligt med ström innan saker o ting börjar gå snett?

Finns de något speciellt benchmark just för gpun? eller är de 3dmark som gäller? Inte pillat med grafikkort sen 5770 kom ut så inte direkt uppdaterad.

du får absolut inte upp kortet så högt utan extrema voltökningar bara dra upp det lite åt gången när du inte rör volten, när den blir instabil märker du det :p, och som sagt håll koll på tempen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/37009-sapphire-radeon-...

är detta något som verkar tillräckligt ofarligt att göra? Dock undrar jag om inte min cpu flaskar redan nu så de kanske är onödigt... sitter på en gammal trotjänare Phenom II x4 965 BE 3.4ghz. När min kylare gick sönder så var jag lat o smällde in stockkylaren från amd, därför den går på ynka 3.4ghz

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar